Friday, February 1, 2019

RT2018 : 07 | SLOVAKIA

Selepas pembubaran Empayar Austro-Hungarian semasa tamatnya Perang Dunia I, Slovaks menyertai Czech untuk membentuk Czechoslovakia. Dalam tempoh perikatan, pemimpin Nasionalis Slovaks menolak autonomi dalam Czechoslovakia, maka pada tahun 1939 Slovakia menjadi negara merdeka yang bersekutu dengan Nazi Jerman. Selepas Perang Dunia II, Czechoslovakia dibentuk semula dan dibawah pemerintahan komunis di Eropah Timur yang didominasi oleh Soviet. Hinggalah pada 1 Januari 1993, berlaku revolusi tanpa kekerasan ke dalam dua komponen kebangsaannya lalu memisahkan Slovakia dengan Republik Czech. 

Slovakia menyertai NATO dan EU pada tahun 2004 dan zon Euro pada 1 Januari 2009.








PEZINOK

Pezinok adalah sebuah bandar di barat daya Slovakia kira-kira 20 km ke timur laut Bratislava Mempunyai populasi seramai 24,070. Pezinok yang terletak berhampiran dengan mountain range Little Carpathians memiliki kawasan tanah yang subur terutamanya untuk pertanian selain terkenal sebagai tempat pembuatan batu bata dan pengeluaran seramik.






BRATISLAVA

Bratislava, ibukota Slovakia, terletak di pinggir Danube River yang bersempadan dengan Austria dan Hungary. Ia dikelilingi oleh ladang-ladang anggur dan pergunungan Little Carpathian yang terkenal sebagai kawasan hiking dan laluan berbasikal rekreasi hutan.

Bandar lama abad ke-18 ini turut terkenal dengan bar dan kafe yang meriah di kotanya. Dan di atas sebuah bukit, Istana Bratislava yang dibina semula menghadap bandar lama dan Danube River menjadi ikon dan tarikan terkenal untuk berkunjung ke bandar ini.
























10 Fakta menarik mengenai Slovakia

01. Slovakia adalah sebuah negara Eropah tengah yang terkenal dengan landskap semulajadi yang dramatik dan banyak istana. Slovakia secara rasmi dikenali sebagai Republik Slovakia . Dan bahasa rasmi adalah Slovak .

02. Slovakia bersempadan dengan Republik Czech dan Austria di barat, Poland di utara, Ukraine di timur dan Hungary di selatan. Sehingga 1 Januari 2016, penduduk Slovakia dianggarkan berjumlah 5,432,931 orang .

03. Bratislava , ibukota Slovakia , terletak di sepanjang Sungai Danube dengan sempadan dengan Austria dan Hungary. Ia adalah ibu negara di dunia yang bersempadan dengan dua negara.

04. Alam semulajadi Slovakia yang indah terdiri dari dataran rendah, gunung bergunung, gunung padang hingga ke Tatras megah yang terletak di sini, yang merupakan gunung yang paling kecil di Eropah. Gerlachovsky Stit pada 2.655 meter (8,710 kaki) adalah titik tertinggi di Slovakia . Untuk ketinggian dan pemandangan yang menakjubkan, ia adalah salah satu puncak yang paling banyak dikunjungi dan mencabar.

 05. Terdapat 9 Taman Negara dan 14 Rizab Semula Jadi di Slovakia. Lebih daripada 6,000 gua telah ditemui di Slovakia setakat ini! Gua-gua yang paling hebat dapat ditemui di taman nasional Low Tatras, Slovak Paradise dan Slovak Karst.

06. Terdapat lebih daripada 1300 mata air mineral di Slovakia yang digunakan seperti air kuratif dan air mineral berkualiti tinggi untuk diminum. Terdapat 21 spa terma yang dibina di atas mata air mineral ini.

07. Terdapat 7 Tapak Warisan Dunia UNESCO di Slovakia. The runtuhan Castle Spis di timur Slovakia. Banská Štiavnica adalah sebuah bandar di tengah Slovakia, Vlkolínec , yang terletak di pusat Slovakia dan kampung Čičmany di Utara Slovakia. Gereja-gereja Kayu Carpathian juga adalah nama Tapak Warisan Dunia UNESCO selain Bandar lama Levoča.

08. Juara tenis Martina Hingis (lahir pada tahun 1980), bekas pemain nombor satu dunia dan pemenang 5 gelaran perseorangan Grand Slam dan 9 gelaran beregu wanita Grand Slam, dilahirkan di Slovakia kepada seorang bapa Slovakia dan seorang ibu Czech.

09. The Košice Peace Marathon adalah marathon tertua di Eropah dan kedua tertua di dunia (selepas Boston Marathon) .The course pertama telah diadakan pada tahun 1924.

10. 90% daripada Slovaks menamatkan sekurang-kurangnya pendidikan menengah - skor tertinggi di EU (bersama dengan Poland, Czech, dan Slovenia). Wanita Slovakia berkahwin dengan lelaki purata umur yang paling muda (berusia 24 tahun) dalam negara negara Kesatuan Eropah, sama seperti dengan wanita Lithuania dan Poland.

TRIP SUMMARY.

Slovakia menjadi persinggahan kami untuk bermalam selepas usaha mendapatkan penginapan murah di Vienna gagal ! Memang kucar kacir time tu sebab dah malam dan sampai di Bratislava pun dah malam. Masalah bila kami tersilap alamat penginapan sebab jalan dah sama tapi bandar berbeza. End up kami ke Pezinok dan bermalam di sana. Tapi not bad lah. Dan esoknya kembali ke Bratislava unsha usha kawasan. Tak de apa yang menarik, typical Eastern Europe city tapi OK lah kalau nak singgah dan spend sikit masa di sini ronda ronda tengok kawasan.

8 comments :

  1. Replies
    1. hoh la.... rasa nok merungkas sepokok epal tu wat kelit

      Delete
  2. Fakta no 7... "The" runtuhan Castle Spis... eheheeh

    Baru tahu ngukah tu mari asal kata "merungkas"

    ReplyDelete
    Replies
    1. nampak sgt pemalas kan guna google translate pastu malas nak edit.. haksss

      org pantai timur je tau ngukah2 ni

      Delete
  3. Replies
    1. segar dari ladang... pakcik tu buat wine kat umah dia

      Delete
  4. Epal tu.. Elok molek sungguh.. Bratislava, singgah sejam dua je sebelum ke Hungary..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap epal pakcik ni... banyak lak tu. bratislava memang tak de apa sgt.. singgah2 kejap jadi laaa

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...