Thursday, August 23, 2018

HOKKAIDO : Kisah Yang Tak Ku Inginkan

Tetiba rindu kat Jepun.

Bagi aku negara Jepun adalah negara yang semua orang wajib lawati. Selain daripada melihat keindahan negara matahari terbit ni, boleh jugak melihat sendiri tatacara kehidupan yang telah menjadi budaya hidup mereka sendiri.

Jepun sememangnya lawa walau apa pun musimnya. Musim luruh menjadikkannya lebih istimewa.








Trip terakhir aku ke Hokkaido musim luruh tahun lepas.

HOKKAIDO 2017
AUTUMN IN SAPPORO

Memang tak banyak entry dan aku tak rasa rajin nak abiskan cerita cerita masa kat sana sebab overall trip cerita biasa je. Tapi ada satu kisah yang aku nak kongsi, yang berlaku walau sebenarnya aku tak harap pun ianya berlaku. 

Kisah yang kalau aku kenang, aku boleh gelak sorang sorang dan murung kesedihan...... tapi lepas tu gelak lagi.

Ni kisah yang tak akan aku lupa dalam sejarah kembara aku melihat dunia. Sungguh aku tak de niat jahat di sebalik semua yang berlaku ini !

* ambik mood jap



Anata kara kurushimi o ubaeta sono toki
Watashi nimo ikiteyuku yuuki nga waite kuru
Anata to deau made wa kodoku na sasurai-bito
Sono te no nukumori o kanji sasete

Ai wa itsumo rarabai
Tabi ni tsukareta toki
Tada kokoro no tomo to
Watashi o yonde

Shinjiau kokoro sae dokoka ni wasurete
Hito wa naze su'ngita hi no shiawase oikakeru
Shisuka ni mabuta tojite kokoro no doa o hiraki
Watashi o tsukandara namida huite

Ai wa itsumo rarabai
Anata nga yowai toki
Tada kokoro no tomo to
Watashi o yonde

Ai wa itsumo rarabai
Tabi ni tsukareta toki
Tada kokoro no tomo to
Watashi o yonde

Kisahnya bermula macam ni..............................

Trip ke Hokkaido ni memang aku nak usha autumn foliage dan hasil riki riki, tempat yang dah masuk autumn masa tu adalah di area Jozankei di luar Sapporo. So aku memang masukkan itinerary aku untuk datang ke sini.

Selain tu Jozankei ni memang terkenal dengan hot spring dan banyak onsen di buka di kawasan ni.


Perjalanan bermula dari Sapporo


Dari Sapporo Main bus terminal, aku beli tiket di kaunter dan tunggu bas di sini untuk ke Jozankei.


From Sapporo Station Bus Terminal, take the Jotetsu Bus number 7 or 8 for Jozankei Onsen. Buses depart two or three times an hour, take 75 minutes and cost 770 yen one way.

Tapi masa beli tiket tu, minah kaunter tunjuk ada pakej bas ke Jozankei ni boleh dapat free pegi ke mana mana Onsen kat sini. Harga tiket all in 1800 yen. Walau aku tak plan apa apa masa tu tapi aku rasa berbaloi aku beli tiket ni sebab cover return bus ticket plus, kalau ada masa aku boleh try pegi lepak lepak kat onsen ni.

Kan? Bijak tak aku?

So lepas tu aku duduk la dalam bas tu menunggu sampai ke kawasan Jozankei ni.





Perjalanan bas tu agak bosan la sebab berhenti henti ambik penumpang di hentian sepanjang jalan. Habis sejam aku pun sampai, so aku jalan jalan dulu riki kawasan Jozankei ni.






Dah abis tour apa semua dan kira abis melawat kawasan Jozankei ni, aku dah tak tau nak ke mana. Nak balik ke Sapporo macam masih awal lagi. So aku fikir, since aku ada free pass ke onsen di sini, baik aku guna je. Lagipun rasa berpeluh peluh merayap hari ni. Boleh gak feeling feeling mandi air panas.

Serious, aku tak pernah cuba mandi mandi ni dalam trip ke Jepun yang sebelum ni.

Dalam pakej tu kata, aku boleh pegi ke mana mana onsen yang ada dari list hotel hotel di Jozankei ni.

So aku cari lah yang mana yang sesuai.

Sebenarnya tak tau pun nak pilih yang mana satu

Banyak sangat pilihan

Buntu

Ni macam OK?

Dapat yang area sungai sungai tu cool gak eh

Tiada hala tuju

Mana satu? Please help me !

Lepas jenuh menapak mencari mana satu hotel yang sesuai, aku pun pilih je lah secara random.....

Sebenarnya sebab aku dah kat area bawah. 

Malas nak panjat naik balik bukit ni semula

Masa pun tak lama kang gelap pulak

So yang ni pilihan terbaik.....

Masuk masuk kawasan hotel tu aku memang tak tau nak expect cemana. Nasib baik ada bellboy kat lobby hotel tu dan aku tunjuk lah kertas yang di kepilkan dengan tiket bas aku tu.

Dia pun...

"Hait"

Ambik kertas tu, potong dan cop... pastu dia tunjukkan aku jalan ke Onsen. Aku assume lah.

Aku follow laluan... siap turun tangga sampai lah ke tempat Onsen dia.

Tempat onsen dia ada 2. Aku assume satu laki satu pompuan. Tapi aku tak nampak orang pun. Usha usha ke depan sikit nampak bilik kecik dan ada sorang pompuan kat situ. 

Dia perasan aku, dok hait hait je then aku bagi kertas yang dah di cop kat atas tadi dan dia pun terus tujuk aku pintu ke bilik lelaki. 

"Arigato"
"Hait"

Then dia blah. Aku pun confidennya masuk................. 

Kat luar tu ada tempat letak kasut. Dan ada terompah. Aku bukak kasut dan pakai terompah tu masuk ke dalam. Feeling feeling sikit.

Masuk ke satu lagi bilik aku nampak kawasan ni..

Macam tempat orang letak letak baju je kan?

Siap ada bilik solek... aci lah aku nak berdandan nanti ni

Fuh. Excited. Lagi best sebab tak de orang pun kat situ. So tak tau apa aku perlu buat next nya. Aku pegi kat tray banyak banyak tu dan usha kat situ.....

Banyak yang kosong, ada satu dua bakul yang ada persalinan. Aku assume ni semua untuk yang datang nak mandi ler kan? 

Konfiden level aku tinggi time ni walaupun aku sebenarnya tak pasti !

Dan dengan bertambah yakinnya, aku ambik bakul yang ada persalinan tu dan bawak ke tepi almari. Jauh di sudut hujung bilik tu. Sebabnya? Aku nak tukar baju !!! Malu nak tukar open open cam tu dan rasa macam tak de bilik persalinan. 

Ada kimono, towel dan seluar dalam. Semuanya bersh dan tak diusik. Aku assume seluar dalam tu pakai time nak mandi la kan?

Dah salin baju siap pakai kimono terus rasa 'I am so Japanese'..... Aku suka ! Dan aku ni pulak bukan la jenis suka selfie ke apa, time masa dah pakai kimono tu, nampak cermin besar aku pun gi selfie kat situ.

Senyum puas sekali sekala dapat selfie.

Now, fikir mana aku nak kena pegi ni? Sayup sayup macam ada bunyi air.....

So dengan bathrobe ala ala kimono tu, siap pakai terompah aku pegi lah. Rupanya....

Nampak kolam air panas tu kat bawah......

So aku yakin, aku kena turun ke bawah dan mandi di situ. Masa nak turun tangga tu nampak sorang dua kat situ tengah berbogel bogelan. Ada yang baru keluar dari kolam. Ada yang tengah bersabun apa semua, then bila turun lagi nampak ramai kat bawah tu ada dalam 6-7 orang. 

Dan semuanya berbogel !

No ! Aku kena berbogel jugak kah?

Terus teringat masa kat Korea... pegi sauna pastu kena marah sebab aku feeling feeling masuk situ dan menutup aurat ! Aku rasa memang kena bogel jugak la kat Jepun ni.

Aku pun naik balik tangga tu, 

"Tak pe lah Meng. Bogel je lah. Bukan dia orang kenal aku pun"

Bisik hati.

Abis takde kimono dah, tanggal seluar dalam tadi tu pastu pakai towel je.... 

So tak bawak hp jadi dah tak de gambar lepas ni..........................

Aku pun turun balik semula.

Kali ni lebih yakin.

"Hello people over there... get ready. Lelaki yang tak berapa Japanese ni nak turun untuk godak godak di air yang tenang tu. Please make a move and give all space to me..... The king of jacuzzi !!!!!"

Masa aku turun semua pandang lak tu.

"Apa hal ek?"

Relaks ! Relaks ! Kau paling muda Meng. Kat bawah tu semua macam pakcik pakcik stock stock mata rabun dah kot. Tapi aku rasa sebab aku pakai towel kot, kat bawah tu tak de pun aku nampak towel dia orang ni semua. Mesti dia orang siap turun berbogel bogelan.

So aku pun dengan tenangnya. Turun. Pegi ke salah satu pool tu. Bukak tuala. Letak tepi dan terus terjun !

I is malu.........................

So cut story short. Aku godak godak dalam air tu, kejap kat kolam tu, kejap kat kolam lain, setiap kolam tu rasa berbeza suhu air dia. Dan kolam ni ada yang belah dalam dan ada yang belah luar. Memag yang outdoor tu view lawa sebab nampak sungai dan pokok pokok. Aku intai gak la kot ada orang skodeng dari luar ke, saja aku buat wayang free.

Bosan berendam kadang kadang aku cuba free style, macam kuak kuak nak berenang walhal tak bergerak.

Ada pulak sorang dua pakcik ni menyebuk, time aku mandi kat situ, time tu gak la dia nak mandi di kolam yang sama.

Tapi sebab aku sombong dan aku rasa aku paling hot kat situ, so aku bo layan. ! 

"Bukan masa untuk beramah tamah tau. Ke tepi !!!!!"

Kira sejam lebih gak la aku mandi kat kolam kolam tu. Memang best. Rasa segar je badan. 

Lagi segar dapat tengok view view macam ni...................




Dah abis berendam dan rasa kecut semua benda so aku decided nak naik lah. Lagipun nak kena tunggu bas lagi nak balik ke Sapporo.

Keluar dari kolam aku terus capai tuala aku tadi tu dan naik. So dah bersihkan dengan towel aku pun naik tangga tadi semula ke atas.

Oh. Terompah tak di lupa ! Bunyi terompah memecah suasana rasa macam grand je naik tangga.

Sampai kat atas tetiba aku dengar suara orang bertekak. Macam tense jugak. Sebaik saja aku pandang tu ada sorang perempuan. Aku kenal pompuan tu. Awek yang sama ambik tiket aku kat luar tadi. Dengan dia ada sorang lelaki pakai tuala dan sorang lagi berbogel tapi cover anu dia dengan tangan.

Mereka tengah confront minah tu............................... Minah tu tunduk je macam kena marah.

Kecoh gak la. 

Pastu perasan aku dan semua pandang. Dan aku dengan kereknya pegi ke sudut tepi kat tempat bakul yang aku simpan bersama dengan baju yang aku pakai.  Pastu aku dengar dia orang cakap apa ntah, dan masa aku nak pakai baju tu aku tengok dia orang semua masih pandang ke arah aku. 

Terus rasa tak sedap hati. Baru lah datang pemikiran masuk ke benak otak.

"Sudah ! Aku rasa pakcik tu hilang bakul dia. Dan bakul dia yang aku ambik tadi ni"

Aku pandang dia orang dan dia orang semua diam dan pandang aku semula. Takut bertentang mata, aku yakin, aku lah yang telah melakukan onar di sini !!!

Pakai baju siap siap apa semua then aku bawak bakul pegi kat mereka bertiga.

"Are you looking for this one?"

Tiba tiba aku rasa aku paling sopan kat situ.

"Hait !"
"Is it yours?"
"Hait !"

Terus masing masing kecoh semula. Minah tu cakap apa ntah, dia datang rampas bakul kat tangan aku tu. 

"I am sorry. I am sorry. I didnt know it.... I am sorry"

Aku sorry kat minah tu pastu sorry kat pakcik tu.

Pakcik tu pun hait hait sama. Yang lawaknya dia siap tunduk tangan dah tak cover punai dia so aku nampak semua yang tak patut aku nampak !!! Dia tunduk, punai dia pun tunduk.

Minah tu macam marah gila kat aku, siap suruh bukak terompah.....  dialog dia macam.

"Bangang abadi ke apa ko ni? Curi bakul orang. Pakai tuala orang. Ni terompah ni bukak ! Bukak !!!!! Dalam ni orang tak pakai terompah !!! Aku ketuk jugak ko ni kang"

Aku bukak dan dia ambik bawak terompah tu keluar.

Tetiba aku rasa macam patut aku buat buat kena sawan je terus. 

Tapi memang tak boleh nak cover dah. Naik pulak 2 orang lagi dari bawah terpingga pingga tengok keadaan dan apa yang terjadi.

"I am sorry Sir. I am so sorry"

Berkali kali aku mintak maaf dengan pakcik tu. Dan dia pun cuma dok....

"Hait. Hait"

Tak abis abis. 

Then minah tu datang bawak bakul lain siap dengan towel, robe dan kelengkapan yang fresh sama macam bakul yang aku memula ambik tadi tu.

Confirm memang aku bersalah. Tapi aku tak sengaja. Mesti dia orang semua kecam aku gegila.

Tak sanggup menanggung malu, tak masuk pun bilik solek tadi tu yang konon konon aku fikir nak berdandan dandan dalam tu.

Cepat cepat aku lari keluar dari onsen tu.

View dari tempat tu

Tu onsen tadi kat belah bawah

Laju je aku pecut naik bukit takut kena kejar guard ke apa..

Fuh !! Lega. Nasib lah tak kena tangkap ke apa. Kalau tak matilah aku kena jail di tuduh mencuri.

Tapi serious aku tak sengaja. Tak de niat nak membuat onar di tempat orang. Lagi lah nak memalukan pakcik tadi tu sampai kena berbogel depan minah tu. Lagi haru kalau jadi apa apa kat minah tu kena buang keje ke apa. Mesti aku menyesal sepanjang usia !

Laju aku blah dari hotel tu sebelum apa apa yang buruk berlaku.

Agak dah jauh baru aku rasa penat gila

Sampai la aku rasa dah betul betul selamat.....

Terpongeh tepi jalan. Takut masih ada. Dah berpeluh peluh semula. Pastu aku ingat balik semula aku rasa nak gelak sampai keluar airmata. Rasa nak berguling guling je kat tanah.

Aku ingat balik muka pakcik tu dengan kecewanya. Malunya dia. Minah tadi tu bengang gila kat aku. Dan aku dengan jahatnya menjadi punca semua.

"I am sorry. I am sorry"

Masih lagi rasa nak mintak maaf sambil tak berhenti henti nak tergelak.

Oh Meng. Apa yang telah kau lakukan ?

Mintak maaf banyak banyak kat pakcik tu. Aku memang tak sengaja ! Maafin Inul.......

Ampun. Ya ampun........................................

p/s for info... additional kelengkapan macam robe, towel etc tak termasuk dalam pakej free di Onsen tu. Kena sewa dan bayar sendiri. OK. Now I know !

22 comments :

  1. serius lawak, meng....hilang kemurungan

    ReplyDelete
  2. kauuu macam-macam kan meng kat negara orang...hahaha

    ReplyDelete
  3. hahahaha....ini mmg kemaluan besar ni meng. tp setidaknya ada la bnda yg kau x leh lupa bila sebut hokkaido ye hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la pasal... memang bila ingat nak tergelak sendiri jer

      Delete
  4. hahahahahahahaha....ketawa besau aku kat opis ni Meng...hilang stress....dalam kes ni 2 orang bernasib malang...minah reception, sebab tak pasal pasal kena marah dengan pakcik tu...dan pakcik tu, yang tak pasal pasal bernaked free depan semua orang...hahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesian kan mereka..... mesti dia org kecam aku tak sudah sudah tu..
      tapi pakcik tu baik je tak marah aku. minah tu je lah... cittt

      Delete
  5. Meng!! aku igt ko pnah gi onsen before this?

    omg Meng seriyes laa nasib baik tak masuk headline local paper "a msian foreigner caused a kahoot in a local onsen"

    aku pun baru pertama kali pegi onsen tuari. pun sebbaik tak kene tangkap sbb aku berselfie dgn kimono aku tu..kat cermin...dan macam nmpk byg orang tgh bersalin baju kat blakang. huahuahua...kalau kene tangkap...org kata kes polis..tah ye ke tak haa. im never gonna do that again!

    Turun onsen, aku tak konfiden lagi nak bukak semua tapi bila derang berbugil bugil ni trus kakak konfiden setelah melihat aset mereka. hahahahhaha. badan macam budak umor 14 thn bruh. ahahahaha

    adoi la. onsengggg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. pernah onsen kat fuji tapi tak de orang so aku belasah je lah.
      yang ni lain sikit sebab public onsen....

      dan nak jadi kan.. hahahahahah next time fikir 2 kali sebelum nak pose pose mandi

      Delete
  6. HAHAHAHAHAHAHAHAHA adoilah aku gelak sampai sakit kepala ha. Memang bingai abadi oiii. Apapun, tepuk tangan gak lah untuk ke-kondifen-an level maksima ko.

    ReplyDelete
    Replies
    1. konfiden tu tak tau mana dtg nya..... kalau aku tau memang aku tak jejak laaa

      Delete
  7. Fuhhhhhh... Nape uncle..??? Kecoh sgt..dah travel around the world tak kan masih tak reti2 lg...hahahaha..seriously lawak

    ReplyDelete
    Replies
    1. lain padang lain belalang.. lain org lain ragam.... kena banyak belajar lagi

      Delete
  8. Hahahaha.. aduyai.. ini lawak. Tersembur ketawa nehh... :D

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...