Saturday, November 18, 2017

Balkan 2017 : 11 - TURKEY

Turkey berada di kawasan Mediterranean, di rantau Anatolia Eurasia Barat dan salah satu negara yang paling indah dan eksotik di dunia.

Walaupun ia banyak dikaitkan sebagai sebahagian daripada Timur Tengah kerana hubungan sosial dan agamanya ia turut dianggap berorientasikan Eropah, dengan seksyen kecil di tenggara Eropah dipisahkan oleh Selat Turki (Bosphorus, Laut Marmara, dan Dardanelles). Laut Hitam di utara dan Aegean Sea di barat dan Laut Mediterranean di barat daya, 

Turki dikelilingi oleh Bulgaria dan Greece di barat, Armenia, Azerbaijan dan Georgia di timur laut serta Syria, Iraq dan Iran di tenggara.

Penerbangan menuju Istanbul

Landing

Fakta ringkas Turkey

Capital Ankara
Government Parliamentary Republic
Currency Türk Lirası/Turkish Lira
Area total: 783,562 km2
water: 13,930 km2
land: 769,632 km2
Population 73,193,000 (2006 est.)
Language Turkish (official); Kurdish, Zaza, Arabic, Azeri, Laz
Religion Muslim (Sunni majority and Alevi minority) majority with small minorities of Eastern Rite Christians, Jews, Agnostics, and Atheists.

Istanbul adalah bandaraya yang paling ramai penduduk di Turkey serta hab budaya dan kewangannya. 

Terletak di kedua-dua belah Bosphorus, selat sempit antara Laut Hitam dan Laut Marmara, Istanbul merentasi benua Asia dan Eropah baik secara fizikal dan budayanya. Penduduk Istanbul dianggarkan antara 12 dan 19 juta orang, menjadikannya juga salah satu kota terbesar di Eropah dan dunia.

Istanbul

* Istambul memang dalam list aku sebab aku beli flight ticket multi-city dan harus pulang dari airport di Istanbul ( sebab flight lebih murah).

* ni kali ke 2 aku jejak Istanbul, kali pertama tahun lepas tak banyak tempat aku dapat lawat sebab aku cuma transit dan dapat free transit tour dari Turkish Airlines.

* kali ni aku ada 2 malam so aku guna sebaiknya untuk explore kota besar antara benua Asia dan Eropah ni.

* flight dari Belgrade memang buat hal. Aku booking thru skyscanner dah bayar apa semua, dia tulis aku naik Air Serbia. Masa kat airport aku nak check in boleh pulak orang Air Serbia tu kata tak de flight dia ke Istanbul ! Pergh.... Mengagau kejap aku. Rupanya naik flight lain.... apa la korok salah bagi nama Airlines... Aku naik Atlas Global sebenarnya. Nasib la selamat sampai Istanbul.

*  aku menginap di Galata area dekat jambatan, dan aku rasa memang strategik betul lokasinya. Pagi boleh bangkit terus ke jambatan, petang pun sunset kat jambatan, pendek kata aku dah jadi sebahagian daripada warga yang melepak dan memancing kat jambatan ni.

* tak de banyak tempat aku explore kecuali area Taksim dan Sultanahmet. 

* hajat hati nak masuk Topkapi Palace sebab last time tak dapat masuk. Memang tak de rezeki, kali ni pun tak dapat masuk gak sebab orang ramai gila.Aku give up nak beratur beli tiket. Maybe kena datang lain kali lagi.

* Hard Rock Cafe Istanbul dah tutup, cuma ada Rock Shop je nak abiskan stok merchandise. Soon permanently closed la for the time being.

* biasa orang citer kena scam kat Istanbul ni, aku rasa aku nyaris kena tapi sebab aku buat tak layan je so tak tau lah, atau mungkin orang tu ikhlas ajak aku gi minum kot. Jantan yang ajak mana aku nak tergoda.

* tapi kali ni aku sempat naik Galata Tower, Masuk Masjid Biru, pegi Grand Bazaar dan jugak naik Bosporus Cruise. Agak puas hati lah kali ni dapat explore Istanbul ni sendiri. Dan aku rasa aku memang jatuh hati dengan kota besar ni. 

* cantik, suasananya tenang dan damai walaupun penuh dengan hiruk pikuk manusia. Dan fav spot aku adalah dekat jambatan tu. Betapa aku rasa best gila lepak kat situ tengok sunrise dan sunset di Selat Bosporus tu.

* aku akan repeat Turkey lagi. Insha Allah tapi mungkin ke lokasi lokasi yang berbeza dan tak kurang menariknya.

Sunrise over Bosporus

Kedai kedai jual cenderamata

Banyak kucing di Istanbul

Galata Tower

View dari atas

View ke arah jambatan ke arah kawasan Sultanahmet

Hagia Sophia

Blue Mosque

Dari puncak menara

Ke bawah

New Istanbul

Istana Topkapi

Galata Tower

Golden Horn

Istiklal Avenue

Jual jualan

Taksim Square

New Istanbul

Dolmabahçe Palace

Dolmabahçe Mosque. Elegant, 19th-century, Ottoman-style mosque with Baroque & rococo-influenced decorative features.

Ferry

Grand Bazaar

Blue Mosque.

Inside the mosque

Blue Mosque

Hagia Sophia

Hagia Sophia

Galata Tower

Hagia Sophia

Bosporus Cruise

Cruise

New Istanbul

New Istanbul

Ortaköy Mosque, along the Bosphorus

Bosphorus Bridge menghubungkan benua Eropah dan Asia

Palace

Cruise

Cruise

Bosporus Cruise

Penempatan orang kaya kaya Istanbul

Maiden's Tower, located on an islet at the southern entrance of Bosphorus

Senja

Senja di Istanbul

Suleymaniye Mosque at nite

Malam di Istanbul

Sunrise

Morning

Kawasan lepak

Masjid

Galata Tower

Galata

Goodbye Istanbul

Ataturk Airport

Golden Horn dari udara

Berikut adalah 10 perkara yang menarik mengenai negara Turkey :

01. Turki mempunyai beberapa tamadun yang paling awal diketahui manusia. Sekurang-kurangnya dua bandar telah ditemui pada Zaman Neolitik, yang kebanyakan ahli sains bersetuju berlaku antara 9,000-5,000 B. Pendudukan Hacilar dan Catalhoyuk memperlihatkan bahawa penduduk sudah memiliki rumah yang dibina dengan baik, memelihara dan memelihara haiwan ternakan seperti kambing dan domba dan merupakan contoh paling awal dari manusia maju. Bandar-bandar telah wujud dan diduduki sekitar antara tahun 7,000 hingga 6,000 B.C.

02. Turkey memberi hak kesamaan untuk semua wanita. Salah satu yang paling kuat dari kumpulan awal untuk memerintah Turki adalah orang Hittites, yang berkuasa pada sekitar 1750-1190 B.C. Mereka adalah mayarakat dengan budaya yang maju dan dokumen-dokumen sejarah mereka menunjukkan bahawa mereka tidak mengamalkan kesamaan institusi di kalangan jantina. Itu berterusan hingga ke hari ini, kerana Turkey mempunyai perlembagaan yang mewajibkan kesamarataan bagi wanita. Malah, Turki memberikan hak wanita untuk mengundi sebelum kebanyakan negara Eropah dan Amerika Syarikat.

03. Troy adalah sebuah bandar yang terletak di Turkey.  Terdapat juga sisa-sisa dinding fabled yang mengelilingi bandar yang wujud hari ini dan yang boleh dilawati di sekitar tapak arkeologTroy V atau Troy VI.

04. Turki pernah menjadi pusat Empayar Rom. Apabila Rom mula jatuh, Maharaja Constantine memindahkan ibu kota empayar ke Turki. Untuk masa yang sangat lama, bandar itu juga dinamakan sempena namanya dan dikenali sebagai Constantinople sebelum ditukar menjadi Istanbul. Constantine terkenal sebagai pusat penyebaran agama Kristian dan Turki, hingga ke hari ini, merupakan pusat utama bagi penganut Kristian Ortodoks.

05. Perpecahan di kalangan orang Kristian mengakibatkan Schism Besar dan Katolik Roma berpindah ke Rom. Walau bagaimanapun, di Timur, mereka kekal sebagai Constantinople. Turkey juga adalah negara di mana Apostle Paul dilahirkan dan melakukan tugas dakwahnya. Ini menjadikan Turkey sangat penting bagi umat Kristian.

06. Turkey menjangkau dua benua. Satu segmen berkembang ke Eropah dan segmen lain berada di Asia. Bahagian yang ada di Eropah dikenali sebagai Thrace. Bahagian yang meluas ke Asia dikenali sebagai Anatolia, dan kadang-kadang disebut sebagai Asia Kecil.

07. Turkey adalah sebuah negara demokrasi. Sejak Turkey menjadi Republik Turkey selepas Perang Dunia Pertama, negara telah memilih demokrasi berparlimen. Presiden menjadi ketua tetapi kuasa eksekutif terletak kepada Perdana Menteri yang di pilih apabila partinya memegang majoriti di Parlimen, seperti Great Britain. Hak suara bermula untuk kedua-dua jantina pada usia 18 tahun, dan setiap warganegara bebas untuk mengundi.

08. Istilah "Whirling Dervishes," berasal dari Turkey. Berkenaan penari-penari yang menari dengan berputar seperti tarian yang dikenali sebagai Sema.  ( Turning on an axis, the dervish will raise the right hand toward heaven to receive God’s grace, which then passes through the heart and down into the earth itself from the down-turned left hand.)

09. Turkey menggunakan abjad berasaskan Latin dan bukan bahasa Arab. Ini bermakna tanda-tanda, menu dan bahan bercetak lain mengandungi huruf rumi.

10. Turkey mempunyai program damai nasional. Negara ini secara aktif berusaha mencapai keamanan dengan negara-negara lain, pelajaran yang dipelajari daripada Empayar Uthmaniyyah menentang kekuatan Sekutu dalam Perang Dunia Pertama. Turkey mengekalkan pendirian neutral semasa Perang Dunia Kedua dan aktif berusaha untuk menjadi pasukan pengaman di rantau ini. Dan atas sebab ini lah Turkey menjadi salah satu kerajaan dan masyarakat yang paling stabil di rantau Mediterranean.

Turkey adalah salah satu tempat paling indah, eksotik, bersejarah dan dihargai di bumi ini. Sama ada datang untuk mencari kettenangan dan berehat di pantai,  meneroka budaya kuno atau kembara keagamaan, Turki mempunyai sesuatu tarikan yang tersendiri.


Doha


The Pearl Doha


Menuju pulang ke tanahair

Dari Istanbul pulang ke Malaysia. Rindu nak balik Malaysia !



Bunga cempaka harum menusuk hati
Waktu pagi kembang melata
Orang yang jauh lama ku menanti
Sekian lamanya tak jumpa

Tiada salam khabar berita
Ku menunggu berdebar rasa
Semakin lama makin membisu
Hati rindu tiada siapa pun yang tahu

Awan berada hujan membasah bumi
Langit merdu semakin gelap
Kalau diturut rasa hati ini
Makan pun tak lalu disuap

Jangan jangan buat begitu
Hati ini jadi tak tentu
Tidur malamku termimpi-mimpi
Dibalik sana merubah hati

Ini seloka hati rindu
Untuk mengubat jiwa yang sayu
Seandai dapat bertemu lagi
Hilanglah rindu terbuku ini

Maka berakhirlah highlight kembara dan negara negara Balkan ni. Nanti kalau rajin aku share pengalaman dan cerita cerita menarik sepanjang aku dalam trip ni.

Seriously, aku rindu Balkan sebab banyak yang aku belajar dari trip ni....

THE END

4 comments :

  1. Replies
    1. dok tau nok royat apabenda.. main belasah je..

      mcm plan nak buat travel log balkan ni tp mcm banyak sgt.. takut x berapa nak rajin

      Delete
  2. Bang Meng,
    Sekali lagi pergi Istanbul nanti, lawat Military Museum. Tengok Mehter Concert, band tentera Ottoman kat situ. Pasti meremang bulu roma dengar gendang dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. okey..

      nanti aku bawak earphone noise cancellation supaya tak dengar gendang ngeri dia tu.

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...