Wednesday, July 16, 2014

Japan 2014 : Yokohama

Yokohama merupakan bandaraya ke dua terbesar di Jepun by population selepas Tokyo.

Terletak di Kanagawa Perfecture tidak jauh dari Tokyo, Yokohama terkenal sebagai bandar pelabuhan.

Kunjungan aku ke Yokohama memang aku nanti nantikan sebab sebelum ni tak sempat ke sini. Nak jenguk bandaraya ni sebab aku memang suka port city.

Layan gambar gambar sekitar kotaraya area Minato Mirai 21, Yokohama ! 

City of Yokohama

Landmark Tower, bangunan yang menjadi landmark dan yang tertinggi di Yokohama

Nippon Maru - Nama kapal

Kapal yang menjadi attraction di Yokohama City

Ferris Wheel Yokohama

Cosmo World

Minato Mirai

City of Yokohama

Landmark Tower. Kalau berkesempatan, naik ke viewing deck dan kalau cuaca OK boleh nampak Mt Fuji dari sini

Park

Salah sebuah hotel di Minato Mirai

Red Brick Warehouse

Sakura di Yokohama

Red Brick Warehouse. One of the historical building in Yokohama

Yokohama Bridge

Red Brick Warehouse

Vain !

Passengers Port, Yokohama

City of Yokohama

Cosmo World

City of Yokohama at Night

Yokohama

Bagi aku Yokohama ni memang best nak lepak lepak sebab area dia agak entertaining especially area MInato Mirai tu.

Ada banyak attractions lain di sini jugak tapi aku tak abis explore. Ada banyak tempat shopping, park and garden, museums etc. Ada few kedai halal jugak di sini sebab Yokohama ni memang ramai expat.

Tapi aku lebih suka lepak lepak ambik angin jer kat kawasan ni dan aku rasa agak best.

Jangan terkeliru kalau naik train untuk berhenti di Yokohama Station atau Shin Yokohama. Kedua dua nya adalah lain lain station dan terletak agak jauh antara satu sama lain.

Apa apa pun, lebih menarik bagi aku di Yokohama ni sebab ada Hard Rock Cafe, dan itu la sebab utama aku singgah sini sebab nak khatam semua Hard Rock Cafe di Jepun ni.

Hiks !

Jadi tak perlu aku bersedih lagi. Kalau dulu tak berkesempatan ke Yokohama, kini semuanya terlaksana sudah. Dah terhapus dah airmata ku !



Dengarlah bisikan hati
Untukmu yang tersayang
Walaupun apa terjadi
Tiada perpisahan

Itulah janji-janjinya
Yang tak mungkin berubah
Tiada penyesalan
Yang akan terjadi

Tiada rintangan baginya
Yang dapat memutuskan
Begitu setia janjinya
Pasangan yang bercinta
Walaupun apa terjadi
Kan cuba di atasi
Begitulah
Janganlah bersedih

Hapuslah air matamu
Usahlah kau bersedih
Tiada penyesalan
Yang insaf bagimu



Mengapa kau bersedih
Mengapa kau menangis
Dia telah pergi darimu

Mengapa tak percaya
Mengapa tak menduga
Dia pasti pergi meninggalkan

Diriku ini yang selalu setia
Yang selalu setia padamu
Engkau campakkan cintaku yang suci
Cinta ku yang suci padamu

Selama ini kau selalu bermesra
Dan selalu bermesra dengannya
Selama ini diriku menderita
Diriku sengsara... kernanya

Hapuslah airmata 
Usahlah kau berduka
Aku di sisimu kembali

Ku ingin kau bahagia
Ku ingin kau tertawa
Sebagai semula
Oh sayangku...

Sharifah Aini ada 2 lagu yang menggunakan tajuk yang lebih kurang sama. Hapuslah Airmata Mu dan Hapuslah Air Mata. Harap maklum. ( aku pun baru tau )

Anyway, Yokohama is recommended !! Aku suka.

9 comments :

  1. Jm sanggup tido selepas jam 12 tgh malam semata2 nk baca entri habang meng hiksss gigih tak :-)

    Yokohama pulak! Nampaknya air mata Jm masih menetes kerana x sempat jgk ke sini. X pe lepas ni leh masuk dlm itie. Ader ke org g Jepun tp x nk repeat coz habang meng pun dh 2 kali ke sana kan? Kan? Kan? Sian OR asyik kena tinggal je :-)

    ReplyDelete
  2. Meng, gambaq suasana malam hari tu cantik sangat. Ko pakai DSLR ke pakai IPONG? (Kagum sambil korek idung)

    ReplyDelete
  3. Airmata saya masih belum terhapus lagi...menangis nak ke sana..

    ReplyDelete
  4. JM : jepun memang wajib repeat. sekali memang tak puas sebab banyak tempat tempat menarik.

    OR tu dah tak kisah. dia duduk jepun lama.. di lebih tau selok belok jepun tu.. tapi dia dah bosan dah nak pegi sana kot...


    Ali : batal tak puasa tu?

    Hahahaa. Aku ambik dgn slr je.. aku kalau slr sebenarnya kurang pandai ambik gambar malam. malas nak setting beriya riya..

    tapi actually kalau gambar malam ambik dgn iphone lagi senang.. ( mcm gambar buka puasa kat contango aku tu )..


    MKL : nah tisu.

    kesat air mata tu..


    JJ : yeah. mission accomplished !

    ReplyDelete
  5. Yokohama amat pesat membangun ... zaman saya ke Yokohama, (Iya Landmark Tower dah ada, tapi Queen belum ada lagi) ...

    Alhamdullilah .. duu merasa duduk kat hotel di Landmark tower .. (Company bayar kann hehhehehe)

    Teringin nak singgah lagi ... Insya Allah

    ReplyDelete
  6. Ghaz : maybe dah berubah banyak...

    calgary pun mungkin dah tak sama macam dulu. aku suka calgary tu.. aman damai je rasa

    ReplyDelete
  7. Supermeng .... Kalau ada rezeki, memang patut datang sini !!! Cuma Calgary nih agak jauh jer dari malaya ....

    Kepada yang minat alam semulajadi, Alberta ada banyak untuk di persembahkan ...

    ReplyDelete
  8. Ghaz : insya allah. Calgary memang nak repeat.. hari tu drive dari Vancouver sampai edmonton.

    patah pinggang rasa..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...