Wednesday, October 17, 2018

KEMBARA BALKAN - SERBIA | 03 BELGRADE : Belgrade Part 02

Langkah... ini terasa terhenti henti. Depan kelabu, pedih memilu, masa bukan lagi teman ku !

Ya... masa tak banyak dan aku tak boleh berlengah lengah. Jadi kena gerak seberapa pantas. By tengahari nanti aku akan ke airport untuk penerbangan ke destinasi seterusnya !

Macam masih jauh lagi jer.............

Tapi aku perlu bersemangat

Kuat kan langkah mu Meng.. ayuh ! Kau boleh !!

Boleh tu boleh.. Tapi aku macam lapar !.....

Dahaga pun ya jugak

Masa jalan jalan tu aku nampak satu kedai ni. Nama dia Pita Break. Aku usha usha dan tengok macam makanable.

Walaupun rupa macam tahik tapi aku tetap beli. Ambik yang perisa kentang je lah.

Sambil menapak tu makan. Memang buruk la rupa pita ni, tapi bila ngap... Rasa kentang tu macam makan cucur kentang !

Enak. Lazat. Rasa menyesal lak beli satu.

Lepas makan tu riang hati dan rasa lebih bertenaga.

Kemon ! Kemon ! Dah tak jauh dah ni...

Dan akhirnya...................... Temple of Saint Sava

Usha usha info dan baca baca sikit

Mmm... besar jugak bangunan gereja ni.

Jadi nak masuk ke cemana ni?

Entrance masuk... so aku pun masuk.

Jeng Jeng Jeng....

Tengok tengok.. aik... under construction ke???? So tak boleh nak jusify besar ke atau lawa gereja ni sebab tak siap under renovasi.

Tapi macam ada acara keagamaan berlangsung. So aku pastikan aku tak menganggu orang ramai di sini.

Jadi, sementara tu jangan buat bising.

Baca ni !

Saint Sava Temple. The largest Orthodox church in Serbia, and one of the biggest Orthodox churches in the whole world. 

In 1594, Turkish vizier Sinan-paşa burned the holy relics of Saint Sava (1174-1236), founder of the autocephalous Serbian Orthodox Church, on the spot where the temple is located today, in retaliation for the rebellion of the Serbian people. Since then, the Serbs wished to erect a church in honour of Saint Sava at this location, and have first built a smaller church next to the place of the burning of the relics (this church also still stands, and is located to the left of the main entrance to the big temple). 

The temple was built from 1935 in several phases - interrupted first in 1941 by WWII, and later by Communist authorities, the work was only resumed in 1985. Interior decoration is not yet finished, however visitors have access to the north aisle which is complete and in use. From the quality of the marble and plaster work already in place, it will be stupendous when it is finished. 

The underground crypt, future burial site of Serbian patriarchs, dedicated to Saint Lazarus of Serbia, is also nearly completed. It is located near Slavija square, easily accessed from Bulevar Oslobodjenja, and visible from most points of the city. Due to its impressive size, it is often called a cathedral, although it is not yet the seat of a bishop or the patriarch.

Masa aku usha usha tu nampak macam ramai orang turun ke bawah. Jadi aku pun ikut menyibuk.




Oh rupanya ramai lagi yang berada di belah bawah. Masa aku turun tu tetiba ada sorang mamat ni panggil aku suruh ikut beratur.

Ops... ! Sorry.. I am not here for praying.... 

Then aku blah sebelum dia kecam aku yang bukan bukan.

So abis lawatan. Usha belah luar kawasan pulak.

Cathedral dan gereja kecil di sebelah. Sebenarnya di panggil Temple of Saint Sava  instead of cathedral.

National Library of Serbia kat sebelah

Temple of Saint Sava  

Dah dah la tu. Jom patah balik.

So aku jalan patah balik semula. 

Kalau di ikutkan dari Kalamegdan ke Saint Sava Temple ni jarak dia 3.2 KM. So aku dah jalan kaki sejauh tu, patah balik semula ni kira hari ni aku menapak lebih dari 7 KM.

Patut la aku rasa aku fit ala ala sport man skit hari ni !

* pengsan tepi statue

Kalau sportman kena makan banyak kan?

So aku singgah kedai Pita Break tadi sekali lagi dan beli pita kentang yang sama. Minah kedai tu sengeh je.

"You like it dont you?"

Eh... berani dia sindir sindir aku. Aku makan banyak sebab aku sportman tau ! Bukan sebab aku pelahap !

* campak kertas bungkus yang dah kosong

Lagi pun aku kan kaya. Masih ada dunit Dinar Serbia yang belum di gunakan !

Sambung berjalan lagi. Kali ni aku ikut laluan lain iaitu Kralja Milana street. Jalan ni ada banyak juga bangunan bangunan penting di Belgrade ni.

Menuju ke satu lagi bangunan kubah hijau

Tapi aku lencong dulu ke Church of Saint Mark. Church lagi?

Grand Serbian Orthodox church completed in 1940, featuring a crypt & several notable icons.

Tapi macam tak berapa grand

So aku usha dari luar je dan blah...

Dan kembali ke area National Assembly of Serbia. Kira macam bangunan parlimen depa

Ada kain rentang depan bangunan. Perihal pergolakan Serb dengan Kosovo. 

Orang tu kata orang ni zalim, saling tuduh menuduh.

Gaduh la korang. Aku lepak kat park depan bangunan tu dan makan bekalan pita kentang yang inzal dan lazat tadi tu.

Makan sambil mengadap bangunan ni.

Arca depan bangunan.

Dah abis makan, sambung berjalan ke arah sana.

Sebelum tu akan nampak bangunan ni. The Old Royal Palace, built in 1881, it was residence of Serbian kings, now used as Town Hall.

Statue di Nikola Pasic Square

Samsung

Shopping mall

Sebagai bekas republik Yugoslavia

Bangunan di kota Belgrade

Then berdekatan dengan area tu, sampai lah ke satu lagi tempat tumpuan ramai di kota Belgrade ini iaitu Republic Square atau main square yang terletak berhadapan dengan National Museum in Belgrade.

Tempat ini lah sering di jadikan tempat pertemuan dan diadakan sambutan acara acara besar.

Republic Square di kenali juga sebagai Kod Konja ( by the horse )

National Museum

 Statue of Mihailo Obrenovic

Atau The Monument to Prince Mihailo.

Berdekatan dengan Knez Mihailova Street

National Theatre

Memang area ni agak ramai orang dan memang menjadi tumpuan. Tambah busy sebab time tu ada preparation untuk event jadi tak boleh bebas sangat nak melilau kawasan.
      



Tak jauh dari sini aku menapak ke area campus University of Belgrade.




Nak cari book store tapi tak jumpa. Last sekali blah je lah since aku dah tak banyak masa. 

Balik ikut laluan Knez Mihailova Street. Cari cari kedai nak isi perut lagi since duit Serbian Dinar masih berbaki.




Banyak cafe cafe mahal tapi aku yang merhain ni memilih kedai tersorok tepi tepi lorong je..

* nangis

Gerai celah lorong

Pekena pizza vege

Dan mampu makan dessert

Dah kenyang perut, memula plan nak balik ke hostel dan bersiap siap. Lagipun agak penat berjalan sakan hari ni. Dekat 10 KM kalau nak kira ni. Tapi apa lah sangat untuk sportman seperti aku ni kan?

* curah 100plus atas kepala...

Abis makan, aku decided tak jadi balik lagi. Macam ada masa. Plus... duit aku masih banyak lagi walaupun dah bayar makanan.

How come aku masih kaya di bumi Belgrade ni?

bersambung.....................

4 comments :

  1. sampai sudah x tahu apa nama makanan sedap tp rupa mcm tah*k tu?

    ReplyDelete
  2. mmg terbukti la abam Meng ni artis tersohor hitaly sbb minah kedai pita tu ingt muka abam Meng bila pergi beli lagi sekali

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah...... atau dia ingat sebab aku tak beriya nak beli yang lain. nak yang kentang tu jugak jugak

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...