Friday, May 23, 2014

Tourist Visa Myanmar Di Kuala Lumpur

Wahai rupawan rupawati sekelian buana.

Adakah anda berkeinginan untuk ke Myanmar?

Salah satu sebab aku asyik tangguh ke Myanmar ni sebab aku malas nak pegi buat Visa ! Nasib baik la tiket ke Myanmar biasanya murah murah jer so nak let go pun tak rasa bersalah mana.

Tapi, kali ni terpaksa rela, kena pegi jugak la buat. Kalau tak.. elok lah duduk bersimpuh dengan kumpulan Sheila On 7 dan bersenandung duka menyanyi lagu Berhenti Berharap !!

Tanpa Visa jangan harap nak masuk ke Myanmar ni, walaupun mereka negara Asean.

Kenapa tu? Jangan tanya aku.Tapi rasanya sebab nak control orang masuk la kot. 

Apa apa pun, nak buat visa Myanmar tak perlu ke Embassy dah. Mereka telah melantik 3rd party dalam urusan application dan collection untuk membuat Tourist Visa.

Barang di ingat, untuk rakyat Malaysia yang ingin ke Myanmar untuk urusan pelancongan, tak boleh apply Visa on Arrival.

Kena apply siap siap upfront.

Ini company yang di lantik.

Ever Fine Travel & Tours.  
19-21, 2nd Floor, Jln tun perak, KL
Tel : 03-20264075, 4076, 4077

Terletakj di atas Happy Holiday Hotel, opposite McD dalam 50 meter je dari station LRT Masjid Jamek. Dibuka setiap hari.

Visa boleh siap sehari. Buat waktu pagi dan siap waktu petang. Kalau buat petang, siap hari esoknya. Tapi hari tu aku buat hari sabtu, dia cakap hari Isnin baru boleh collect. ( maybe sebab embassy tutup weekend )

Collection pukul 4.30 -5.30 petang hari yang sama ( kalau weekday )

Dokumen yang diperlukan adalah.

1. Visa Form Print dan penuhkan maklumat yang ada. Alamat di Myanmar pun kena isi, tapi macam aku hari tu tak booking apa apa lagi, aku just tulis Hotel Yangon ! Hahaha. Ada penipuan di situ. Nasib dia tak mintak sebarang supporting document.

2. Passport yang hidup more than 6 bulan. Jangan lupa sediakan photocopy 1st page passport tu sekali 1 copy.

3. Gambar kacak lagi bergaya berbackground putih 2 keping. Gambar selfie tak aci la kot.

4. Flight ticket. Copy atau print je.

5. Wang hantaran sebanyak RM140 ( RM110 bayaran visa dan RM30 untuk service charge )

Dah lengkap semua, boleh la ke pejabat ni.

Meh aku story experience aku masa gi apply Visa Myanmar ni.

Ini Jalan Tun Perak, KL

Nampak ni Mc D? Tempat buat visa ni terletak betul betul opposite Mc D ni. Ada 7 Eleven dan Burger King. Boleh melantak sekali.

Cari tanda ni. Ini adalah hotel sebenarnya, masuk je pintu ni dan naik tangga ke tingkat atas

Jumpa ni. Bagi salam dan masuk

Beramah tamah lah dengan receptionist ni kalau ada. Kalau tak de, ambik tempat dan beramas mesra lah dengan kerusi.

Ada tempat ambik form kalau belum ada form

Kaunter application

Ruang menunggu

Boleh juga ambik gambar di sini kalau gambar tak cukup kacak lawa

Macam aku pegi hari tu hari sabtu, so tak ramai orang.

Sampai terus settlekan apa yang patut. Seeloknya datang la pagi ( sebelum tengahari ). Ada orang cakap kena apply pagi, tapi aku tanya minah tu dia kata kalau petang pun OK tapi collection hari berikutnya. Kalau pagi ( weekdays ) petang dah boleh siap.

Dia bagi receipt ni. Simpan untuk collection

Masa aku pegi nak apply tu tak de hal sangat sebab pegi dengan OR dan dia tunggu dalam kereta kat bawah. Masa nak collect ni mencabar sikit sebab aku kena pegi sendiri.

Masalahnya nak parking !

Aku dah call dia orang jugak, kot la aku pegi awal boleh ke collect sebelum 4.30 petang tu. 

Jawab dia.

"Tak boleh !!"

Cakap omputih.

Jadi aku kena pegi di waktu yang di tetapkan. 

So masa pegi collect, aku park dekat Dataran Merdeka. Parking kat bawah tu jer. Then kena la menapak. Tu je parking yang aku terfikir, dan masa tu masih awal so aku tak kisah la. Boleh berjalan kaki ke pejabat tu.

Sambil sambil tu sempat ambik gambo. Cemburu jugak tengok mat salleh dua tiga orang dok ambik gambo baekkk punya. Heh macam tu la penyakit seorang traveller, pantang nampak lawa skit nak snappy jer manjang. Tak pe. Bukan selalu aku nak berada di kawasan ni.

Tapi pakai iphone je lah.

Bangunan Sultan Abdul Samad

Jalan ke arah sana

Cross jambatan ni

Lalu depan ni

Dan sini

Dan sini juga

Jalan tepi ni menuju ke Masjid Jamek

Aku perasan kat area Masjid Jamek tu boleh park kereta. Ada jalan celah tu masuk je dan ada parking space. Tapi bukan free lah. Ada orang jaga.

Kalau susah sangat naik je LRT dan turun di Masjid Jamek. Lagi mudah.

Sampai je ambik nombor. Masa ni belum kol 4.30 lagi. Bukan senang aku nak muncul awal ahead of time ni ! So kena menunggu.

Ting ! Dia panggil nombor. Maka pegi la collect visa Myanmar tu

Dah siap. Single entry, valid 3 bulan. Dah boleh pegi Myanmar !!!

Tak de tips yang khusus. Lengkapkan dokumen dan pegi je tempat ni untuk apply visa. 

As to date entry ni di post kan, perjalanan ke Myanmar masih memerlukan Visa. Moga moga visa ni cepat cepat di mansuhkan.

Semoga berjaya !

Lepas ambik visa tu terus blah sebelum orang balik keje, takut terperangkap dalam jem. Lagipun time tu gerimis nak hujan. 

Baru betul ambik Visa - Dalam Gerimis !



Rindu... semakin berakar umbi
Yang kurasai
Saat kau pergi

Hujan... bagai mengundang nestapa
Titis airnya
Bersama deru tangisanmu...

Buat kali pertama
Ku mleihat (oh) airmatanya
Sejakku kenali dia
Sepinya kurasa
Disaat berduka
Inikah noktahnya
Pertemuan kita

Andai
Begitu suratan takdir
Usah lagi kita mungkir
Bersyukur pada rahmatNya

Kasih
Berpegang pada hakikat
Waktu yang bakal menjawab
Siapa yang benar

Pasti... aku kan tetap menanti
Ku dibayangi
Seribu mimpi

Hujan... menghilang dengan langkahnya
Ku merindui
Dalam gerimis
Yang menghiris...

18 comments :

  1. Fuh... Satu entry utk visa... Hebak sunggoh abang meng

    ReplyDelete
  2. Bestnya hujan gerimis... Sempat ambil gambar .... Itu gaya seorang traveller.

    ReplyDelete
  3. Hahaha visa dalam gerimisss... legend abang mengg..

    Miss yaaaaa lama sungguh tak komen kat sini haa.

    ReplyDelete
  4. wehuuuuuu...ni nampak lawo sikit tempat nak buat visa, aku baca dalam blog chawana sebelum ni dh mcm reban ayam kekekeke....

    Apapon...aku mestiiiiii jejak ke myanmar...wehuuuuuuuuuuuuuuuuu

    ReplyDelete
  5. Kut Visa On Arrival kan senang.. aduhaiiii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blh ke guna kku dari malaysia? Blh bg link?

      Delete
  6. AM : khas buak mung............

    jangan malas malas gi buat visa.

    * cakap depan cermin !



    MKL : gatal tangan lama tak snappy..

    pakai iphone pun jadi la...


    FJ : hi... how's everything. hopefully semua baik baik di sana.

    bertabah la pasai mr arrogant tu. hari tu i siap pegi try minum air blast boost apa benda dia tu..

    mahaiiiiii

    ReplyDelete
  7. HB : yang ni proper skit tempat dia..

    ok la. tapi pekerja semua myanmar.. pandai speaking la..


    SAR : tu la. saja la tu.. nak tau awal awal sapa nak masuk negara dia. nak budget cukup beras ke tidak

    ReplyDelete
  8. Abang Meng minum kat manaa?? Dia ada tak kat sana?Abg meng pergi la minum kat JSC tuu jaya shopping centree..

    Kalau ada sampaikan salam menyampahhh! Haha..

    ReplyDelete
  9. TQ for the info Supermeng...ingat klau superman xyah apply visa, terbang2 terus msuk jer mana2 negara..hahaha

    ReplyDelete
  10. FJ : minum kat jaya tu la. tak tau mana satu. ada pekerja je. pompuan.

    jangan menyampah2.. nanti susah nak lupa...

    * lari...


    NM : sepatutnya macam tu kan? tapi aku traveller yang bertanggung jawab.. hiks..

    terpaksa rela...

    ReplyDelete
  11. Salam, saya bercadang nak gi Kengtong, Myanmar - dari Tachilek. Jadi nak tanya sikit, kalau saya buat visa tanpa tiket pergi balik, apakah diterima permohonan visa saya? Saya tak bercadang nak book flight tiket sebab saya plan nak overland dari Chiang Mai naik pengangkutan darat.

    ReplyDelete
  12. Fazli : aku tak berapa boleh nak jawap soalan kau ni sebab aku pun tak pasti. Tapi rasanya dia orang tak de la strict sangat kot mcm russia.

    cuba berhubung dengan pejabat visa tu.. tanya.

    Tu ada no telephone tu.

    good luck !

    ReplyDelete
  13. Mau RM140 jugak ye buat visa nak pi Myammar. Kena pikir dua-tiga kali jugak nih. Haha

    ReplyDelete
  14. HH : kau berdoalah moga myanmar jadi mcm negara asean yang lain bagi visa free.

    ReplyDelete
  15. Aku statik : rasanya tak buleh. kau kena pegi visa center dia tu kat masjid jamek KL.

    buat kat situ.

    tak boleh VOA unless for business

    ReplyDelete
  16. renyah nya nak pi wat visa.. tak pi lagi nihh... next week dh nak terbang. dah jangkit bang meng wat smua last minute kekekeke..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...