Thursday, November 17, 2011

Alam Flora Luar Negara

Aku lama tak jumpa bebudak GBS. Masing masing busy. Tapi kata orang kalau dah rezeki nak terjumpa, terjumpa jugak. Hari tu aku tengah lepak makan dengan bebudak opis tetiba aku terpandang seseorang.

Owh. Macam ku kenali.

Siapakah itu? Wajahnya cukup familiar. Artis kah dia?

Eh No ! Bukan artis.

Habis tu siapah???????

* renung langit yang tak berapa biru dua tiga hari ni.

Hahahhaa. Ropa ropanya aku jumpa sapa tau?

MH !

Hiks. Tak sangka pulak. Dia dengan kawan kawan opis dia. Tapi masa dia baru duduk tu aku dah nak gerak. Sempat borak kejap je. MH kan baru celebrate birthday dia hari tu, aku dah text dia dari Perth cuma belum keluar gi minum minam dan celebrasi sama dia. Masing masing busy ni, nanti weols celeburit waktu trip GBS minggu depan. 

Bercerita pasal trip akan datang, BW penuh semangat ni merencana semua agenda. Hari hari dia pukul canang, siap dengan nak beli tiket ferry lah, sewa hotel lah, mintak nombor passport la, hunggah CP dengan MH pegi buat passport cecepat lah.

Gigih tak BW? Dia kan lama tak travel tu.

Tapi tak pe. Tahun depan dia dengan IH akan mengikut jejak kaki aku pegi travel setiap bulan !

Kami bakal menjadi duta Air Asia.......................

Tapi tu la aku ni dah letih nak travel. Dah malas dah. How???

Cuma excited nak gi travel sebab nak ambik gambar je. Memang puas hati kalau tengok tempat menarik dan dapat shoot gambar gambar menarik juga.

Ini gegambar bunga bungaan dan pokok pokok yang aku jumpa di Perth.

Sorry pictures ni semua di edit dengan kadar segera dan mood malas. Dah tak larat nak tengok gegambar.

Saksikan lah.

Mostly aku pun tak tau mereka ni pokok jenis apa.


Pokok ni depan B&B aku stay. Yang nampak macam lebah tu actually bukan lebah. Itu lalat. Dan mereka sangat banyak !!!!!!

Banyak gila !

* nanges



Rose adalah berlambak !

* tolak Meg Rose.

Macam macam kaler dan warna sampai dah tak tau nak ambik yang mana satu. Dan mereka tumbuh di tepi tepi jalan di sekitar kota saja.

Tapi !

Rose rose ini tidak sangat berbau.


Ini pokok anggur !

Nampak tu buah anggur masih muda dan bergetah. Jenuh aku nak mencari pokok anggur okeh. Tak jumpa. Tapi ni la yang ada. Dan. Pokok yang aku ambik ni di tanam pada tahun 1891.

Kiranya antara pokok anggur tertua di Perth di tanam di sekitar Western Australia Muzium.


Tak tau nama nya bunga apa.

Nampak macam buah cili pun ada.

Dan bawah ni, at first aku ingat lavender tapi actually not. Pokok ni tumbuh merata dan tepi  jalan juga. Lawa jugak la tapi bunga dia macam keras keras skit.



Tau ini bunga apa?

Nama dia, bunga plum !


Dan bunga ni agak banyak juga. Tak tau nama tapi macam lawa jugak sebab kaler dia keputihan.

Tumbuh di tepi jalan.Pokok dia merimbun dan bunga bunga dia banyak gugur sampai abis putih di jalanan. Feeling feeling sakura walaupun aku tahu ianya bukan.


Rose lagik.

Bersepah sepah. Semua kaler ada. Cuma Meg Rose je takde.

* larik...........



Ini pokok maple !

Daun maple okeh. Aku ambik satu, tapi aku lupa mana ku simpan. Mesti dah reput atau hilang renyuk.

Bawah ni daisy kot. Tapi banyak dan agak lawa. Keputihan warnanya.



Haaaaaaaa.

Ni buah apa uols?? Teka.

Harus la tau ni buah orange. Terendap hendap aku nak ambik gambar buah orange ni. Tetiba......

Kena kejar anjing !!!!

Berterabur aku lari.




Atas ni baru la pokok lavender.

Dan bawah ni aku tak tau buah apa. Macam buah pear tapi macam bukan. 






Dan bunga kuning ni aku ambik setelah keluar jamban awam.

Ada kau bunga cantik cantik macam ni tumbuh tepi tandas?

2 comments :

  1. Meg Rose kabo baik........kan ada merata kat tepi jalan perth tuh whhahahaa.... :)


    ingat bunga rose, ingat meg rose yg gebu ni wkaka....meg hanya mampu gi jOgja sajork....how???? mcm mana nk gi europe nih ...*verangan*...

    mana esei perth cikdu?? nk bg markah nih .....markah lah sangat kan...

    gd nite........tetiba rindu kat gengs superman malaya...

    ReplyDelete
  2. org berada mcm Meg buleh la pegi Europe... org tak berada mcm aku ni singgah pegi Euromoda saja.....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...