Tuesday, November 10, 2015

Deepavali

Ayuh !

Tambah ilmu di dada yang bidang.

Deepavali atau Diwali adalah "pesta cahaya" yang menandakan bermulanya Tahun Baru untuk penganut Hindu.. Ia adalah perayaan kaum India yang paling penting dan disambut oleh penganut Hindu dan Sikh di seluruh dunia. Deepavali merupakan cuti rasmi di negara seperti India, Fiji, Guyana, Malaysia, Myanmar, Mauritius, Nepal, Sri Lanka, Suriname, Trinidad dan Tobaggo dan Singapura.


Pesta ini dihitung menggunakan kalendar Lunar Hindu dan ia jatuh pada hari yang berlainan setiap tahun. Biasanya Deepavali disambut pada hari yang 15 bulan Hindu Kartika (Oktober / November dalam kalendar Gregorian)


Pesta cahaya ini disambut bagi menghormati Tuhan Lakshmi ; Dewi Hindu yang menganugerahkan kekayaan dan keberuntungan nasib kepada penganutnya. Penganut Hindu memohon doa kepada Tuhan Lakshmi supaya dikurniakan tahun yang baik di masa akan datang. Selain itu, mereka juga menghormati Dewa Ganesh ; tuhan kebijaksanaan serta Dewa yang menjauhi semua halangan dalam kehidupan penganut penganut nya..

Sewaktu Deepavali diraikan, pada waktu petang, penganut akan melakukan penyembahan (puja) di rumah masing masing dan cahaya lampu dibiarkan menyala sepanjang malam.


Deepavali meraikan kembalinya Putera Rama dan Sita dalam cerita Hikayat Ramayana.

Berita gembira di canang ke seluruh kawasan Ayodhya tentang anak sulung Raja Dashratha iaitu Rama yang telah berkahwin dengan seorang puteri yang cantik bernama Sita.

Adapun raja telah lama bingin menyerahkan kerajaan kepada anaknya tetapi ada satu masalah ...

Isteri Dashratha ini adalah ibu kepada Bharat mahukan beliau mewarisi takhta kerajaan dan ibunya telah melakukan muslihat dan memaksa Dashratha menghalau keluar Rama, Sita dan Lakshman (adik Rama) dari Ayodhya lalu melantik Bharat sebagai raja.

Rama, Sita dan Lakshman membuat rumah mereka di dalam hutan. Mereka hidup bahagia sehingga mucul Ravana yang menyamar dirinya menjadi rusa dan menculik Sita dan di bawa lari ke pulau Lanka.

Tindakan Sita meninggalkan jejak iaitu barang kemas beliau membantu Rama menjejakinya berserta dengan bantuan monyet Hanuman yang mempunyai sakti untuk terbang berjaya menyelamatkan Sita.

Pertempuran berlaku dan pada akhirnya Rama dan Sita bersatu semula dan kembali untuk menuntut hak dan kerajaan mereka. Rakyat Ayodhya telah menyalakan lilin lilin menerangi jalan bagi Rama dan Sita pulang ke Istana mereka di Ayodhya. Dan lampu lampu itu lah yang menjadi simbolik perayaan Deepavali ini.


Perkataan Deepavali bermaksud "deretan lampu yang menyala"

Penganut Hindu memasang beratus-ratus lampu minyak yang kecil (dipanggil diyas) dan diletakkan di sekitar halaman rumah. Semakin terang cahaya lampu menerangi kawasan rumah mereka, semakin besar kepercayaan mereka yang Dewi Lakshmi akan gembira dan datang memakbulkan doa mereka untuk memperoleh kekayaan dan nasib yang baik untuk tahun berikutnya.

Perayaan Deepavali di sambut dengan acara bertukar tukar hadiah, biasanya gula-gula atau lilin. Rumah mereka dihiasi dengan lampu minyak yang menyala. Bunga api turut di pasang menandakan kemeriahan sambutan acara.


"On Diwali we get up early around 6:30 and put on the best clothes. I wear a sari, my kids wear shalwar kameez (traditional dress) and my husband is also a traditional costume.

The first thing we did was say our prayers and made offerings of fruit and sweets India tradtional. Then we go to our parents to bow down to them and to their benefit. Then we go to the temple. After the temples we visited family and friends to wish them 'Happy Diwali'.

We decorate our house in bright red, green and yellow, and we lit many candles as possible. Diwali is about filling your home with light and release the gloom and darkness"


Penganut Hindu akan membuat corak di kawasan luar rumah dan kuil mereka dari campuran tepung beras dan air yang di panggil Rangoli atau Kolam.

Serbuk berwarna seperti pasir turut digunakan bagi menghasilkan corak yang menarik. Mereka percaya, corak Rangoli yang menarik akan mengundang Dewi Lakshmi datang dan singgah di rumah mereka lalu mengabulkan semua doa doa mereka.

Kepada semua yang menyambut Deepavali,

Samuga lebaran yinni mimmbiri sribu yerti. Sollu engge nalle nukku kudiem ponni. Sulluva nayrengge. Yeppi deepavali vartekel !

Kepada yang lain, selamat bercuti !!!



Aayiram Suriyan Suttaalum
Karunaiyin Varnam Karainthaalum
Vaan Varai Atharmam Aandaalum
Manithan Anbai Maranthaalum
Valiyaal Un Uyir Theinthaalum
Un Kaathal Azhiyaathae…

Nenje Ezhu.. Nenje Ezhu..
Nenje Ezhu.. Nenje Ezhu..
Nenje Ezhu.. Nenje Ezhu..

Nenje Ezhu.. Nenje Ezhu..
Nenje Ezhu.. Nenje Ezhu..
Kaathal.. Endrum.. Azhivathillai..

Iruvar Vaanam Vaer Endraalum

Un Nenjil Ninaivugal Azhinthaalum
Paruvangal Uruvam Maarinaalum
Kuzhanthai Sirikka Maranthaalum
Eyarkaiyil Vithadam Purandaalum
Un Kaathal Azhiyaathae
Nenje Ezhu.. Nenje Ezhu..
Nenje Ezhu.. Nenje Ezhu..
Nenje Ezhu.. Nenje Ezhu..

Nenje Ezhu.. Nenje Ezhu..
Nenje Ezhu.. Nenje Ezhu..
Kaathal.. Endrum.. Azhivathillai..

Anjaathae Thunjaathae Ini Endrum Illai Vethanai
Puthithaai Pirapaai Vazhi Engum Un Mun Pøø Mazhai
Ènnaalum Un Kaathal Ithu Vaazhum Šathiyamae
Thølaiyaathae Èntha Irulilum Maraiyaathae

Nenje Èzhu.. Nenje Èzhu..
Nenje Èzhu.. Nenje Èzhu..
Nenje Èzhu.. Nenje Èzhu..

Nenje Èzhu.. Nenje Èzhu..
Nenje Èzhu.. Nenje Èzhu..
Kaathal.. Èndrum.. Azhivathillai..

Aayiram Šuriyan Šuttaalum
Karunaiyin Varnam Karainthaalum
Valiyaal Un Uyir Theinthaalum
Un Kaathal Azhiyaathae…

Nenje Èzhu.. Nenje Èzhu..
Nenje Èzhu.. Nenje Èzhu..
Nenje Èzhu.. Nenje Èzhu..

Nenje Èzhu.. Nenje Èzhu..
Nenje Èzhu.. Nenje Èzhu..
Kaathal.. Èndrum.. Azhivathillai..

12 comments :

  1. Knowledge is power gitu !

    Thanks for sharing ...

    Kepada Panganut Hindu di Laman Supermeng ... Deepavali Vartekel ...

    Selamat bercuti dan ingat kepada orang tersayang !

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama sama lah kita menambah ilmu....

      dah berapa puluh tahun cuti deepavali tapi x tau perayaan tu utk apa.. moga moga lepas ni dah tau. heheheh

      Delete
  2. Aiiiyoo...yo..... tamil solle.. Rumbe allaga errekee..! "Deiy macha..!" mana tose..vadai...marruku...mana?Tok Mang lapo keh... Apa? Eillek!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ammah... ! Enta muruku inta āṇṭu illai

      hahahaha...

      Delete
  3. Happy Deepavali Kepada pembaca Meng yang merayakannya.

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. terima kasih saudara MKL... untuk anda juga

      Delete
  5. happy holiday meng...pi jjcm kedai daun pisang pls. hehehe!

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa. mcm tau tau je. hari tu aku dah try tapi OR tak nak. sebab dia kata kedai hindu !

      * nanges depan kedai

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...