Monday, April 6, 2015

Sri Lanka : Kandy | Dambulla | Sigiriya

Aku kasik highlight dulu perjalanan dan tempat tempat yang boleh di lawati di Sri Lanka.

Untuk itinerary dan budget sila refer sini :  Ayubowan Sri Lanka - Highlights and Itinerary

Perjalanan aku di Sri Lanka bermula dari Kandy.

Kandy ni tak de kena mengena dengan Candy Crush.

Menurut Wiki..

Kandy (Sinhala: මහ නුවර Maha nuwara, pronounced [mahaˈnuʋərə]; Tamil: கண்டி, pronounced [ˈkaɳɖi]) is a major city in Sri Lanka, located in the Central Province, Sri Lanka. It is the second largest city in the country after Colombo. It was the last capital of the ancient kings' era of Sri Lanka.[1] The city lies in the midst of hills in the Kandy plateau, which crosses an area of tropical plantations, mainly tea. Kandy is both an administrative and religious city and is also the capital of the Central Province. Kandy is the home of The Temple of the Tooth Relic (Sri Dalada Maligawa), one of the most sacred places of worship in the Buddhist world. It was declared a world heritage site by UNESCO in 1988.

Kandy boleh di jadikan base untuk ke 2 destinasi lain yang menarik di Sri Lanka iaitu Dambulla dan Sigiriya.

Route perjalanan. : KANDY - DAMBULLA - SIGIRIYA - DAMBULLA - KANDY

Apa ada di tempat tempat tersebut?

Layan gambar dulu.

Perjalanan ke Kandy. Tapi aku naik bas

Sampai dah malam. Ni subuh hari di penginapan aku di Kandy

Kandy adalah bandar yang mempunyai tasik dan terletak agak tinggi dari paras laut. So agak sejuk dan nyaman suasana di sini

Di Kandy ada satu UNESCO Site iaitu Relic of the Tooth of Budha. Di khabarkan di sini ada gigi Budha yang tersimpan. Nak masuk kompleks ni kena bayar USD 15. Aku tak masuk !

Pekan Kandy dari atas bukit

Ada perarakan Walk for Stroke masa aku di sana hari tu

Sebuah bangunan lama yang telah di jadikan hotel

Tasik Kandy

Cemana nak ke Kandy?

Ada few cara. Ikut itinerary masing masing lah. Ada orang dia touch down airport terus ke Kandy. Dan ada jugak yang dari airport CMB pegi Colombo dulu then baru ke Kandy. Dari Colombo ada option naik bas ataupun naik train.

Aku memilih option dari airport terus ke Kandy.

Untuk ke Kandy dari airport mengambil masa hampir 4 jam. Keluar dari airport tu, abaikan semua belaka kata kata manis koduktor bas ke Colombo yang ajak ke Colombo dulu unless korang memang nak ke Colombo. Ada jugak driver tuk tuk yang akan approach dan akan bagi idea ke Negombo dulu untuk ambik bas ke Kandy. Dia orang nak duit lebih sebab dari airport ke Negombo tu jauh jugak.

Option aku...

Keluar dari airport, ambik tuk tuk luar jalan dan suruh dia hantar ke Bus Station Awariyawatta. Jalan kaki pun boleh. Naik tuk tuk pun boleh. Tambang Tuk Tuk 100 LKR ( RM 2.60 ). Ambik bas ke Kandy dari situ. Bas ada 2 x setiap jam kalau malam maybe kurang skit. Flight dari Malaysia landing around 3 pm. Just nice pukul 4 ambik bas ke Kandy.

Bas ke Kandy ni akan lalu jugak depan airport tu, tapi biasanya orang penuh so dah tak dapat seat. Advise aku pegi je ke station tu dulu dan naik bas dari sana. Senang kalau bawak beg sekali dan confirm buleh dapat seat !

Then enjoy the ride for the next 3 hour. Tambang bas adalah sebanyak 133 LKR ( RM 3.50 )

Sampai Kandy nanti dia stop dekat bas station near railway station. Dari situ ambik tuk tuk ke hotel memasing.

Accomodation di Kandy banyak tapi sebaiknya book awal awal. Senang book dekat dengan area lake je so mudah nak bergerak. Tak banyak attractions di Kandy kecuali lepak lepak di tasik dan pegi ke Tooth Relic Budha Temple tu. Kalau nak tengok Kandayan Dance pun boleh.

Dari Kandy, Boleh buat 1 day excursion to Dambulla dan Sigiriya.

Apa ada di Dambulla? Layan gambar.

Golden Temple - Satu lagi UNESCO Site di Sri Lanka ni

Cave Temple

Cave Temple

Cave Temple or Golden Temple adalah sebuah compleks kuil yang ada di Dambulla. Kira kira 3 KM sebelum sampai pekan Dambulla kalau perjalanan dari Kandy.

Dambulla cave temple (Golden Temple), (Entrance on Kandy Road). The main if not the only attraction of the town. Caves are accessible after 10 minutes of stone stairs climbing. These five caves contains well conserved statues and paintings. The sight hardly worth the entry fee. The entrance is 1500 LKR (January 2014) for foreigners. Note that the Cultural Triangle ticket does not include access to the caves, and is valid only for the Dambulla museum. Ticket is checked only right at the entrance of the caves, and if you are not having the proper ticket, you will have to go all the way down to get one. The ticket counter is not very obvious, so ensure you have a proper ticket before starting your climb.

Cave Temple ni adalah satu lagi UNESCO Site di Sri Lanka. Bayaran masuk adalah USD 15. 

Aku tak masuk pun. Aku just singgah kejap jer sebelum balik semula ke Kandy.

Satu lagi tempat yang boleh di cover dari Kandy ni adalah Sigiriya. ( sebutannya SI GI RI )... YA tu tak payah sebut. YA dah pegi melancong ke tempat lain !

Sigiriya adalah kawasan yang ada Sigiriya Rock atau lebih di kenali sebagai Lion Rock.

Layan gambar Sigiriya Rock ni dulu.

Compund kompleks Sigiriya Rock. Kalau naik bas kena menapak agak jauh ke dalam kompleks sebab bas berhenti di entrance tepi. Nak beli tiket kat main entrance Sigiriya Rock ni kena pusing satu kompleks taman..

Ada memonyet

Sigiriya Rock. Satu lagi UNESCO Site. Bayaran masuk adalah USD 30 ( RM 108 ) - Feb 2015

Tangga spiral untuk melihat paintings dan Mirror Wall.

Lukisan lukisan dari zaman Ancient City of Sigiriya yang masih di jaga

Separuh perjalanan naik ke atas. Lion Rock.

Kuku Lion...

Laluan ke puncak

Ancient City yang di bina di atas dataran Sigiriya Rock

Pandangan ke bawah

Sayup pandangan

Pandangan ke arah main entrance

Kolam di atas puncak Sigiriya Rock

Sigiriya (Lion Rock Sinhala: සීගිරිය, Tamil: சிகிரியா, pronounced see-gi-ri) is an ancient palace located in the central Matale District near the town of Dambulla in the Central Province, Sri Lanka. The name refers to a site of historical and archaeological significance that is dominated by a massive column of rock nearly 200 metres (660 ft) high. According to the ancient Sri Lankan chronicle the Culavamsa, this site was selected by King Kasyapa (477 – 495 CE) for his new capital. He built his palace on the top of this rock and decorated its sides with colourful frescoes. On a small plateau about halfway up the side of this rock he built a gateway in the form of an enormous lion. The name of this place is derived from this structure —Sīhāgiri, the Lion Rock. The capital and the royal palace was abandoned after the king's death. It was used as a Buddhist monastery until the 14th century.

Sigiriya today is a UNESCO listed World Heritage Site. It is one of the best preserved examples of ancient urban planning. It is the most visited historic site in Sri Lanka.

Bagi aku Sigiriya Rock ni agak menarik jugak lah. Kalau berkesempatan memang kena pegi. Alang alang pegi memang kena panjat walaupun terpongeh. 

Spare dalam 2 jam untuk naik ke puncak dan menikmati permandangan. Nak turun cuma makan masa 15 minit jer.

Aku memang tak fit so agak lama feel feel di kawasan ni. Tapi view dari atas Sigiriya Rock memang rock !!!!

Gajah dan Sigiriya Rock

Untuk ke Dambulla dan Sigiriya ni boleh ambik bus dari Kandy. 

Hari tu dari Kandy aku ambik private bus. Private bus ni yang mini bas tapi ada aircond. Tiket private bus dari Kandy ke Dambulla adalah LKR 180 ( RM 4.80 ).  Bas makan masa 2 jam.

Sampai di Dambulla. Boleh ke Temple Cave dulu sebelum ke Sigiriya. Dari Dambulla ke Sigiriya boleh naik local bas dengan bayaran LKR 40 ( RM 1). Jarak perjalanan adalah setengah jam lebih kurang. Boleh jugak ambik Tuk Tuk dengan bayaran LKR 700 one way ( RM 18 ). 

Hari tu aku ambik bas je dan turun di tepi jalan di Sigiriya Rock. 

On the way balik dari Sigiriya boleh ambik bas jugak dengan bayaran yang sama LKR 40. Tapi hari tu aku dapat Tuk Tuk dengan harga LKR 200. Tapi sebab aku suruh dia lajak ke Cave Temple ( Aku singgah sini masa on the way balik )... aku bayar LKR 300 (RM 8 ) untuk Tuk Tuk.

Dari depan Cave Temple boleh ambik local bas balik ke Kandy dengan bayaran LKR 100 (RM 2.70).

Kena ingat local bas adalah sangat packed ! Bersedialah untuk berdiri. Aku terpaksa berdiri di tangga untuk 15 minit. Berdiri di aisle bas yang sempit dan sesak untuk 1 jam. Dan 20 minit terakhir baru dapat duduk. Duduk pack pack dalam local bas ni buat drama macam macam. Aku di keji sebab langgar jambul orang. Pastu aku nak keji sebab minaci tala rambut panjang dia dalam telinga aku.

Memang mencabar ketabahan dan kesabaran.

Sampai Kandy pulak.. bergaduh dengan drebar Tuk Tuk. Memang peristiwa ni menjadikan pengalaman aku di Kandy tak berapa best. 

Tapi overall tempat tempat di atas tu memang wajib pegi kalau ke Kandy ! Kiranya excursion Kandy ke Dambulla dan Sigiriya ni mengambil masa 1 hari jugak. So memang kena spare 1 hari di sini dan balik overnite semula di Kandy !  

Dalam satu hari boleh cover 3 Tapak Warisan Dunia UNESCO.

Dasyat tak?



Aku cinta kamu
Lebih dari hatiku mampu
Pasti jiwa takkan bisa
Hidup tanpa hadirnya kamu

Sungguh dahsyatnya
Cintaku kepada kamu
Aku mohon jangan pergi
Menyiksaku dengan rindu

Kita dua hati
Selamanya takkan terpisah
Kau dan aku punya cinta
Paling terindah di dunia

Sungguh dahsyatnya
Cintaku kepada kamu
Aku mohon jangan pergi
Menyiksaku dengan rindu
Ohhh

Tiada yang bisa
Mengisi ruang di hati
Aku mohon jangan pergi
Jiwa ini perlu kamu
Ohh.. Wohooohh…
Tetap cinta selama-lamanya

Sungguh dahsyatnya
Cintaku kepada kamu
Aku mohon jangan pergi
Menyiksaku dengan rindu
Ohhhh

Tiada yang bisa
Mengisi ruang di hati
Aku mohon jangan pergi
Jiwa ini perlu kamu

12 comments :

  1. Mmg dasat...
    Eh, teh Sri Lanka sedap?

    ReplyDelete
  2. murah sungguh tambangnya basnya untuk 4 jam beberapa ringgit jee.....

    cantik pemandangan dari atas rock tu..

    ReplyDelete
  3. aaaaaaaaaaaaaaaaa
    abang meng dah smpi sri lanka
    akan rujuk enrti ni dan blog Lady D nnt . hehehe

    ReplyDelete
  4. hahaha..dh mcm drama tamil cerita abg meng dok dlm bas nk blk tue..hehe

    Cantik kompleks Sigiriya. Tak tahan mahai betui entrance fee nk masuk tgk gigi tue eh..hahaha. Mmg x masuk dh lar kan..

    ReplyDelete
  5. syoknye g sri lanka..okay xcari makanan halal kat sane?

    ReplyDelete
  6. X sabar nak baca pengalaman abg meng di sana.

    ReplyDelete
  7. Seronok .... sampai YA pergi jalan ke tempat lain !

    Hahahhahahahaa

    Satu soalan ....

    Bas dia crowded ker??? I mean himpit himpit macam sardin ker?

    ReplyDelete
  8. mcm best jugak view kat atas tu kan... berapa jam nak mendaki tu?

    ReplyDelete
  9. Amir : biasa biasa je teh ceylon tu.

    aku try gak la sekali dua.

    Tapi english breakfast lagi sedap kot.



    Nasa : tambang bas memang murah. tapi dalam murah tu biasalah kita ni.

    nak murah lagi !!!!

    hehehehe

    susah nak bersyukur.



    Ajlaa : sila sila..

    semoga berjaya meredah sri lanka


    An : tu la kalau setakat nak tengok gigi je kan?

    tu pun memang confirm tak nampak pun.

    so baik simpan je la duit tu....

    ReplyDelete
  10. Frau : okey. kalau x dpt ayam atau daging pun banyak vegetarian food.


    Hidayah : harus la kena bersabar.. eh.. hehehehe


    MKL : insya allah.. moga membantu


    Ghaz : most of the time memang macam sardin.. dah la ruangnya sempit.

    kena banyak bertabar Ya...

    oh. lupa. Ya dah tak de. pegi menggembara ke dunia lain

    ReplyDelete
  11. PM : orang lain naik 45 minit je. aku siap tidur tidur lagi.

    heheheh lama jugak la nak sampai puncak.

    ikut pance sendiri.. insya allah boleh !

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...