Wednesday, April 8, 2015

Sri Lanka : Mirissa

Perjalanan seterusnya dari Ella aku menuju ke Mirissa !

Mirissa adalah perkampungan nelayan yang terletak di selatan Sri Lanka. Di Mirissa ni terdapat pantai yang menjadi tarikan iaitu Mirissa Beach yang mempunyai 2 surfing points bagi penggemar penggemar surfing. 

Pantai dia jugak menarik untuk istirehat dan santai santai tepi pantai !

Layan gambar di Mirissa Beach.

Cuaca mendung waktu aku sampai

Mirissa Beach

Pantai

Mirissa Beach

Mirissa Beach

Mirissa Beach

Jejak

Perahu nelayan

Mirissa Beach

Surfing

Menunggu sunset yang tak berapa nak ada

Ombak

Sunset di Mirissa Beach

Route perjalanan aku adalah ELLA - MIRISSA.

Dari Ella untuk sampai ke Mirissa boleh naik private teksi yang mahal ( LKR 12,000 ) biasa dia konon konon bagi diskaun half price jadi LKR 6000 (RM 160) per car. Tapi bagi aku still mahal lah. 

So option yang ada adalah naik bas.

Dari Ella. ada direct bas menuju ke Galle tapi timing dia kena tepat. Rasanya first bas 6.30 pagi then 11.30 pagi dan 12.30 tengahari. Kalau ambik bas Mirissa ni kiranya on the way ke Galle so boleh stop je di perjalanan. Option lain adalah ambik bas ke Matara dari Ella. Bas ni every hour ada. Dari Matara kena ambik bas lain ke Galle. So on the way tu akan lalu Mirissa.

Aku ambik direct bas dari Ella ke Galle pukul 11.30 pagi. Perjalanan ambik masa 6 jam. Tambang bas adalah LKR 300 ( RM 8 ).. 2 jam dari perjalanan ni aku terpaksa berdiri ! Dan lagi haru.. tayar bas pancit di perjalanan. Tapi aku berjaya jugak sampai di Mirissa petang tu.

Kebanyakkan accommodation di Mirissa bukan di tepi pantai ( yang ada agak mahal ).. so kena berjalan kaki sikit ke pantai. Tapi accommodation banyak dan option pun banyak dari hotel ke homestay mengikut bajet masing masing. Aku recommend tidur satu malam di Mirissa.

Aktiviti di Mirissa ni selain daripada lepak lepak pantai dan tengok orang boleh jugak whale watching.

Layan gambar sikit lagi.

Pagi di Mirissa Beach

Pagi di Mirissa Jetty

Trip Whale Watching

Yeay.. jumpa pun. Ada lah nampak dalam 5 ekor Blue Whales. Tapi agak jauh jauh

Trip Whale Watching

Sekor lagi. Bila dia flip ekor dia tu nampak seksi gila

Mirissa 

Jety nelayan

Para nelayan

Untuk whale watching trip ni ambik masa lebih kurang 3-5 jam. Depends on jumpa whale ke tak. Start pagi jam 7. Cost untuk whale watching ni berbeza bermula dari LKR 2500 (USD 15 ) hingga ke USD 50. Kena pandai pandai cari. Kat area pantai tu banyak kiosk kiosk jual tiket dia.

Bagi yang berminat nak tengok paus. Boleh cuba. Bagi aku agak berbaloi cuma masa tu aku naik bot dengan warga warga Chinese Mainland. Faham faham je la dia orang ni. Punya la kecoh. Paus pun lari.

Mirissa Beach

Mirissa Beach

Mirissa Beach

Mirissa Beach

Mirissa ni bagi aku menarik. Cuma ada kejadian kejadian bangang berlaku jugak di sini seperti terjumpa seluar dalam Toni Spark. Hahaha. Sapa sangka aku jumpa seluar dalam sendiri yang tercicir ?

Dan juga ada sekali waktu malam kat homestay di Mirissa aku terkunci dari luar dalam keadaan cuma berboxer !

* lari pekup tetek sendiri mencari bantuan.

Ini adalah contoh lagu Sinhala yang biasa di blast kuat kuat dalam bas. Easy listening lah tak de la macam menukang rumah atau ketuk ketuk periuk bunyinya.

Boleh layan la.. Hehehe

Enjoice !



දුක වැඩි නෙතේ කඳුලැලි පිරේ
ඔබ නැති මොහොතේ..
සැනසුම මගේ ඔබගෙන ගියේ
ඇයි හොර රහසේ..
කවදාවත් නෑ අපි හමුවන්නේ..
මට යන්නට බෑ මතකෙන් ඔබගේ..

දිවිය මගේ තිබෙන තුරා..
පෙම් කෙරුවේ ඔබට තමා...//
යන්තම්වත් සෙනෙහේ නැතිවද දැනුනේ
තවමත් මතකයි දිවුරා මගෙ බව කීවා..
දිවුරා මගෙ බව කීවා...

පියවි ලොවේ ඉන්න සදා..
හුරු කෙරුවේ ඔබම තමා...//
සත්තයි රත්තරනේ ඔබ ගිය දිනයේ..
හිතකින් වත් නෑ ඔබහට සරදම් කරලා..
ඔබහට සරදම් කරලා..

දුක වැඩි නෙතේ..

ගායනය : රුවන් හෙට්ටිආරච්චි
පද රචනය : සජිත් චතුරංග
සංගීතය : රදීෂ් වැන්දබෝනා

Kau mampu bernyanyi bersama? Aku pun tak mampu. Tapi masih mampu gedik gedik kan kaki tanda seronok ....... Layan jugak la kan? kan? kan?

Ni google translate ..

Lebih kerap mengalami degupan jantung
Anda tidak lakukan sekarang ..
Kebahagiaan saya anda pergi
Mengapa rahsia ..
Kami tidak pernah bertemu ..
Saya tidak boleh pergi ke empayar anda ..

Saya mempunyai kerjaya sepanjang hayat ..
Dia suka anda ... 
Memahami tidak suka
Masih ingat sumpah saya yang kata ..
Diberitahu bahawa sumpah saya ...

Pernah tinggal telanjang dunia ..
Biasakan diri anda apa yang dia lakukan ... 
Anda telah hilang emas hari ini ..
Mencuri tidak walaupun lucu untuk anda ..
Anda mempunyai menyeronokkan ..

Degupan jantung yang lebih sedih ..

Pernah tinggal telanjang dunia ? Apa tu?

10 comments :

  1. sedap nama2 tempat di Sri Lanka ni..Ella, Mirissa, Galle..

    ReplyDelete
  2. Tengok pantai Mirissa ni..terasa nak repeat Sri Lanka.

    ReplyDelete
  3. hahaha..taw pulak abg meng lagu depa tue..hihi.

    pape pun lawo view Mirissa! :)

    ReplyDelete
  4. bestnye whale watching tu .. harga pun not bad

    ReplyDelete
  5. Meng : ce cite cemane leh tercicir suar dlm :'( hahahahhaa..

    ReplyDelete
  6. Adoila tergelak2 baca translation lirik lagu tu kekeke. Anyway sedap gak lagu dia :-D

    ReplyDelete
  7. Cina mainland memang macam gitu,dasar cina bukit takde disiplin.Aku paling benci

    seluar dalam pun boleh tercicir atau ko sengaja cicirkan ?

    ReplyDelete
  8. Nohas : tu la.. maybe bahasa dia orang kot cantik molek perkataan dia.


    Hidayah : sila sila ! Sila repeat !


    An : dah dok dengar dalam bas. kalau bas 4-5 jam dah boleh blend dah. hehehe


    Azra : kena pepandai cari. ada yang mahal dan ada yang murah murah gak la..

    ReplyDelete
  9. I am : sabar.. dalam usaha nak menyiapkan entry pengalaman. ni entry bagi panduan perjalanan jer..


    MKl : sila tergoda dengan kadar pantas. boleh ke sana secepat mungkin !


    Bearcat : sedap kan.. hahahahah boleh layan la...


    CC : tu la pasal. kalau puak puak mainland ni memang boleh merengsakan jiwa.

    spentot tu tercicir... terselit dan ikut berjalan. tup tup jatuh.

    nasib aku yang jumpa sendiri, kalau orang lain jumpa ...

    malu....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...