Tuesday, April 7, 2015

Sri Lanka : Ella

Ella !

Ella adalah ratu rock negara.

"kalau cinta berakhirrrrrr...."

* flip rambut sambil mengilai atas tembok

Eh silap ! Ni Ella Sri Lanka.

Aku agak contemplated samaada nak ke Ella atau pun Nuwara Ellya. Dua dua ni kiranya kawasan tanah tinggi yang cantik yang ada di Sri Lanka. Nama pun macam nama gadis gadis yang cun jelita je kan?

After menimbal balik apa semua, akhirnya aku decided ke Ella.

Dari Kandy ambik train ke Ella. Route train ni adalah wajib try di Sri Lanka sebab dia offers good view of bukit bukau dan ladang teh especially dari Hutton ke Nanu Oya.

Perjalanan dari Kandy ke Ella akan melalui Hutton ( untuk yang nak mendaki Adam's Peak ) dan juga Nanu Oya.. ( station hentian untuk ke Nuwara Ellya).

Route perjalanan : KANDY - ELLA

Gambar gambar perjalanann dari Kandy ke Ella !

Train dari Kandy ke Ella

Bukit bukau

Gunung Ganang

Railway track

Scenic View

Tea Plantation

Train

Cuaca yang nyaman

Jamu mata 

Enjoy the ride

Local

Ella menanti di sana

Ella is a beautiful small sleepy town on the southern edge of Sri Lanka's Hill Country.

It's situated in the middle of beautiful countryside, with small vegetable plots in the valleys, tea plantations on the hill slopes and forests on the tops. The climate throughout most of the year is typical of the high Hill Country, with a hot sun by midday, but a moderate air temperature. It will often rain in the afternoon, but only for an hour or so. A sweatshirt, or light jacket is needed at night. In December it can rain a lot! There's not much to do in Ella itself, with a handful of small shops and only a few bars/restaurants. It's basically a nicely relaxing base for exploring the surrounding country.

Ella has a small post office and one bank (Bank of Ceylon) with an ATM. Track bashers (rail enthusiasts) should particularly enjoy the line to Badulla, where at the village of Demodara it does a 360 degree loop before crossing over itself.

Train dari Kandy ke Ella ni ada banyak setiap hari. Boleh beli walk in jer. Dan ada option samaada nak naik first class ataupun 2 nd class train. First class lebih selesa lah tapi 2nd class tu kalau nak blend with local. Harga 2nd class cuma LKR 200 ( RM 5.30 ) kalau beli on the spot. Tapi kalau reserved kena bayar LKR 600 ( RM 16 ). First class tu dalam LKR 1000 ( RM 27 )

Sebab aku cheapskate aku ambik second Class Train.

Masa perjalanan dari Kandy ke Ella memakan masa selama 7 jam !

So sila ambik train pagi pagi dari Kandy so boleh sampai tempat tujuan ketika hari masih siang.

Perjalanan bagi aku untuk train ni agak drama jugak. Train aku accident langgar orang !. Aku rasa ada yang mati kot. Train tergendala agak lama. Pastu bersesak sesak dalam train tak de seat for 3 hour kena berdiri. Train pulak pack. Nak gi ambik gambar di pintu pun payah. Local memang ramai. Dalam train orang berniaga macam macam.

Word yang aku tak leh nak dengar dah adalah 

'Vadai'

Ya.. orang jual vadai lalu 40 kali sejam dalam train tu. Menyemak je. Dah la aku kena berdiri so kena bagi laluan kat depa depa ni.

Apa apa pun.. view memang superb. Nasib baik la last sekali tu aku dapat jugak seat boleh snappy snappy. Kalau tak memang kecewa gila !

Tambah parah bila sampai Ella booking hotel aku tak de. So aku tersadai kat homestay lain. Nasib baik la homestay tu OK dan view dia sangat lawa.

Dari train station Ella boleh jalan kaki je ke penginapan masing masing. Kebanyakkan hotel terletak di area Ella Junction dekat dengan station bus. Tapi ada jugak yang jauh skit or atas bukit biasanya mengadap Ella Rock. Yang ni kena menapak sikit or kalau susah sangat naik je tuk tuk.

Layan view di Ella.

Litte Adam's Peak yang belah kiri tu. Boleh di daki

Ella Gap yang popular di Ella ni di mana pertemuan lurah Ella Rock dan juga Little Adam's Peak

Little Adam's Peak. Kalau nak tengok Adam Peak's yang betul kena turun di Hutton.

Ella Gap

Ella Rock

Tidak banyak aktiviti yang boleh di lakukan di Ella ni kecuali lepak lepak dan menghirup udara segar. Unless kalau memang nak trekking, so boleh  lah panjat Ella Rock atau Little Adam's Peak tu.

Aku sempat buat short excursion setengah hari di Ella. Aku sewa Tuk Tuk dengan bayaran LKR 2500 ( RM 66 ). Masa ni memang terkena sebab aku rasa mahal gila for perjalanan pusing pusing 3 jam. Ni rate tuk tuk untuk 1 day. Tapi Ella ni kawasan berbukit bukau so kalau berjalan penat jugak. Lagipun aku memang tak banyak masa sebab kena bergerak ke next destination.

Apa apa pun, layan 'not so interesting places' untuk di lawati di Ella.

Rawana Ella Falls. Kalau banyak masa di Ella.. waterfall ni boleh di lawati dengan naik local bas je. Tak jauh pun dari Ella Junction.

Agak menarik waterfall dia. Boleh panjat dan mandi manda kalau mahu

Monyet termenung jauh mengenang nasib diri

Pemandangan di Ella

Rock Temple di Ella

Tea plantation. Boleh melawat ke tea factory juga

9 Arch Bridge Ella. Nak sampai sini agak terpongeh jugak. Turun senang.. nak naik balik semput.

Train di Ella.

Ella bagi aku more for nature lovers yang nak panjat panjat bukit atau menikmati suasana hijau gunung ganang. 

Aku tak berapa recommend Ella, tapi aku pun tak pegi Nuwara Ellya.. so boleh try ke sana sebab Nuwara Ellya tu terkenal dengan jolokan Little England. 

Maybe lebih menarik.

Apa apa pun.. Ella memang terkenal sebagai seorang penyanyi rock popular Malaysia. Beliau dianggap sebagai Ratu Rock Wanita dan paling terkenal sejak bermulanya era rock yang gemilang dalam muzik Melayu. Ella masih memegang rekod tempatan untuk artis wanita yang laris untuk menolak lebih daripada 300,000 salinan rekod beliau semasa kemuncak kerjayanya.

Hahaha..  

Di Ella, Sri Lanka ni aku jumpa Neelofa !

Tapi bukan pelakon Neelofa tu. Cuma owner homestay aku tu nama dia Neelofa !

Retak hati aku macam tak leh nak terima kenyataan.  



Berabad telah kita bercinta
Mengapa kini engkau berubah
Sedangkan aku masih kekal setia
Mengharap kasih menjadi bintang jiwa

Mana janjimu akan setia
Menyayangi ku siang malammu
Melindungi dari bara sengsara
Mempertahankan mahligai bersama

Kini tiada erti memberi janji
Janji manis mu dulu
Hingga jadi api membakar dada ini

Hati ini hancur dan luluh kerana mu
Hati ini hancur dan luluh kerana mu
Tergamak kau berpaling dan teguh memilih dia
Semenjak hatimu dicuri jelita

Hati ini hancur dan luluh kerana mu
Hati ini hancur dan luluh kerana mu
Seandainya ada lagi cinta di hati ini
Akan kubenamkan sepi hanya selamanya

Semalaman di cermin kenangan
Jari berdarah diretak setia
Menanggung luka di sebalik senyuman
Hanya kerana aku seorang wanita

Lemah dunia halanya
Hati kecewa dengan janji manismu
Kini jadi api membakar dada ini

11 comments :

  1. Nuwara Ellya - sedap nama tu. Tenkiu Meng berikan inspirasi untuk namakan anak kucing kat rumah ni! ;p

    ReplyDelete
  2. bersesak2 dengan local..3 jam berdiri dan 7 jam perjalanan..hurmm..rasa x sanggup nk naik second class tu..maybe akan pilih first class...mcm mana lah x kena langgar..local selamba je berdiri kat rail tu..yg pasti view sgt ohsem

    ReplyDelete
  3. bang meng, pemandangan train dan railway track tu mengingatkan saya dekat lagu Chaiya chaiya sharukh khan tu...sebijik..lawaaa

    nama pun lawa, tempat pun lawa la ella ni

    ReplyDelete
  4. Meng ...

    Hahahahahahahaaa .... Orang kat ELLA nih manja manja tak??? Hahahhahahaa

    Malam tadi dapat tgk ELLA dan NEELOFA ... comel rupanya si Neelofa nih !!!!!

    Nak tanya yaaa ... kalau sesak sesak train tuh, how about baunya? Sebab rasanya dia orang kuat makan spices and bawang ...

    ReplyDelete
  5. Adoii..kalu dok 2nd class dlm train tue nmpk gaya mmg memerlukan kesabaran yg tinggi lar ye..syabas bang meng!

    Tp view Ella mmg ohsem! #naturelovers ;)

    ReplyDelete
  6. antara ella & neelofa saya pilih ella...meng ambiklah neelofa tu.

    Kat air terjun takde orang picnic ker...

    ReplyDelete
  7. huk aloh pegi sri lanka tak habaq...

    pegi pantai tak? unawatuna beach..


    lagisatu. jangan kata kau gi colombo amik flight ke maldives ye. menghijau aku jadik kangg *asah kapak

    ReplyDelete
  8. Fayreen : mak ai.. susahnya nama kucing mcm tu. hujung2 panggil meow jugak je kan?

    heheheh


    JM : JM kena pegi la sri lanka ni.... boleh feel feel hindustan skit.


    Dzu : aku x tengok hindustan. tapi mungkin kot la dia orang shooting sini sebab tempat ni memang picturesque.


    PM : ada ! Kena tunggu sebab neelofa ni nak kena berdandan lama sikit

    ReplyDelete
  9. Ghaz : suprisingly..sri lankan ni bau oke. tak de la kepam sgt.. masih boleh di terima la and they look clean dan bersih juga. tak serabai.


    An : ella memang rock !!!!


    Nasa : neelofa tu dah tua lah. dah berlaki dah.. anak cucu pun ada.

    air terjun tu ada yang berkelah tapi masa ni pagi buta..

    air pun sejuk lagik.. org pun masih belum bangun ke sini

    ReplyDelete
  10. NanaT : hahaha dah pegi hari tu la..

    unawatuna pun dah sampai.

    aku sebenarnya nak buat keje gila mcm tu la nak ke maldives tapi mengenangkan masa tak banyak plus sri lanka pun not bad so reserve Maldives for future trip lah..

    pegi sri lanka weh !

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...