Monday, October 29, 2012

XIII : Dejavu Di Sydney - Coastal Walk - Part 3

Dah sampai mana korang berjalan?

Jauh meninggalkan aku. Tak pe. Slow slow. Kalau badan fit tak pe. Tapi kalau berlumba dengan siput pun boleh kena tinggal 3 tiang letrik maksudnya, pegi la naik bas. Tak payah berjalan dah.

Tapi bas tak de dari Bronte Park ni ke Circular Quay. Tak payah berangan. Kalau ke Bondi Junction (train station) ada. 

Nak tak nak, terpaksa la melangkah terus.  Jika tidak nanti sampai malam jugak abis.


Bronte Beach

Layan gambar dan beberapa benda yang agak menarik di kawasan ni. 

Ada tempat berkelah dan BBQ

Ada juga tempat rehat, bersantai dan kedai kedai

Bila menapak sampai hujung Bronte Beach ni, ada trick sikit.

Actually, coastal walk tu kena naik tangga, tapi jalan terus tetap ada cuma jalan tu jalan mati ! Aku terkena. Terpaksa patah balik. Buang masa je.

Ini jalan terus sampai hujung jalan mati di Nelson Bay

Enjoy the view dulu

Macam di Bondi Beach, kat sini jugak ada ocean pool. Boleh je nak mandi kalau suka dan berani berbogelan di khalayak ramai

Best macam ni kan? Kolam air masin

Nampak pasir memutih tu adalah Bronte Beach tadi

Bronte Beach/Nelson Bay

Sepanjang jalan jumpa jugak bunga bunga yang menarik

Yang tumbuh meliar tak di jaga tapi cantik

Bila dah abis Bronte Park tu. Berjalan la lagi mengikut laluan yang ada.

Tengok balik peta.


Bronte masih di point no 9.

Dari situ menapak la lagi sampai nanti di kawasan perkuburan ! Nama dia Waverley Cemetery

Jeng Jeng Jeng.


Jangan takut atau merasa seram sebab kubur di sini sangat lawa.

Terletak di tepi pantai mengadap laut. Kebanyakkan kubur kubur di sini adalah dari orang orang terkenal Australian yang telah mati dan di tanam di kawasan ini. Bukan calang calang orang boleh di kuburkan di sini.

Jalan dia tak de la masuk kubur, kubur tu atas bukit sikit. Ada pathway so jalan je. Tapi kalau nak cross ikut kubur pun boleh nanti jalan akan bertemu di tempat yang sama.

Ini pathway lalu tepi kubur

Ada kerusi, boleh berehat. Tapi awas. Belakang ni kubur, kang ada yang bertanya khabar

Waverley Cemetery

Lagi cubaan mengambik gambar kubur

Waverly Cemetery

Tapi serious, kawasan kubur ni lawa !

Sebab di lereng bukit, pastu mengadap laut pulak tu.

Lautan meluas

Kawasan kubur yang ditinggalkan di belakang

Lepas pada kawasan kubur ni akan sampai di kawasan nama dia Covelly Bay.

Serious. Masa sampai kat sini aku ada rasa sedikit putus harap. Rasa macam kenapa la tak abis abis. Kenapa macam masih lagi. Pulak tu masa kat area ni, orang dah tak ramai. Orang yang berjalan jalan tadi semua ada kereta dia orang tinggal kat kawasan parking tu.

Aku tak tau la berapa ramai yang actually yang buat Coastal Walk ni dari Bondi tadi. Rasanya macam aku je kot. Yang lain lain tadi macam dah hilang. Mana dia orang pegi pun aku tak tau.


Harapan agak tipis yang tinggal. Tapi aku tak de choice. In order nak balik ke Circular Quay, bas memang hanya ada di Coogee. Nak tak nak memang kena meneruskan perjalanan.

Nasib baik la nampak ibu muda ni dengan anak dia. Aku fikir, dia orang boleh je menapak, so aku kena menapak jugak la. Walaupun aku tak tau dia orang menapak start dari mana sebenarnya.

Baby comel dengan mak dia

Lepas pada Clovelly Bay tu, ada la pulak pantai dia. Pantai dia tak besar mana. Tapi macam ke dalam sikit. Pathway tu pun macam ada renovation, so kena ikut laluan jauh.

Dekat Clovelly Bay ni macam romantik sikit sebab tak ramai orang, so ramai yang bertenet dan berkasih sayang. Aku hanya jamu mata dalam kejelesan sambil pujuk pujuk perasaan untuk terus menuju destinasi.


Clovelly Beach

Agak damai di kawasan ni

Lawa pulak nampak bunga bunga liar ni tumbuh kat tepi tepi

Sebab aku malas nak ikut jalan jauh. Aku rentas je ikut beach ni. Kalau tak jauh jugak la nak kena pusing

Clovelly Beach ni kecik je. Orang pun tak ramai. 

Seterusnya dari Clovelly Bay, menapak la lagi sampai ke Gordon Bay pulak.

Kawasan ni adalah kawasan berbatu batu. Agak lawa tapi tak de orang ! Agak suram sikit kat sini. Nak tak nak jalan je la cepat cepat takut hantu kubur tadi kejar dan menjelma kat sini. Hehehehe

"Baru balik Bang Hamid???????"

* larii.....................

Gordons Bay

Kawasan dia agak berbatu batu

Tapi lawa sini. Siap aku jumpa pakcik ni sedang melukis panorama kat sini.

Sebab kawasan berbatu, ada pathway kayu macam ni

Seperti biasa kalau teluk macam ni, kena buat satu pusingan.

Datang dari hujung arah sana, now kena pusing ke belah sini pulak. Pantai sini banyak batu dan banyak bot bot je. Tak de orang bersantai

Habis satu pusingan Gordons Bay

Gordons Bay

Lepas pada Gordon Bays ni, jalan lagi dan akhirnya....

Akhirnya !!!!!!!!!!!!!!

"Oh.. dunia... Lihatlah"

* julang batu nesan

Aku akhirnya sampai di Coogee Beach.

* kesat air mata terharu sambil chicken dance

Fuh. Lega rasanya

Ada park juga di sini dengan Bali Memorial

Coogee Beach

Haaaaa. Coogee Beach dah kelihatan

Coogee Beach ni lebih kurang macam Bondi, tapi less crowded sikit. Banyak kedai kedai dan perumahan di kawasan ni. Macam biasalah, orang pun ramai melepak di pantai.

Nampak bumbung biru ni tandanya dah sampai !

Bangunan apa pun tak tau. Restoran kot

Akhirnya tiba di Coogee Beach  * mata berkaca *


Warga tempatan melepak dan berpicnic

Coogee Beach

Lega gila bila dah sampai. Memang penat la. Kalau baca mana mana dia kata Costal Walk ni boleh selesai dalam masa 1 jam setengah. Tapi sebab aku bermula dari atas lagi, so aku sampai lebih kurang 2 jam lebih campur dengan cuci cuci mata di Bondi tadi tu.

Overall, aku rasa Coastal Walk Bondi to Coogee ni is a must kalau visit Sydney. Scenery dia memang super lawa. Cuaca pulak OK. Paling penting, experience dan dapat lihat bentuk muka bumi yang tak de macam di tempat kita.

Kalau sesapa nak try, bawak la air atau makanan. On the way tu boleh la singgah picnic ke apa.

Masa aku sampai di Coogee Beach tu, aku nak terkencing. Ada public toilet. Tengah aku berjalan tu tetiba aku dengar ada orang berborak.

"Bodoh lah. Bodoh !"

Ada orang sebut bodoh? Bahasa apa tu??

* mati la lupa daratan.

Aku toleh tengok ada 3 orang remaja la. 2 lelaki, 1 pompuan. Tengah borak. Ntah apa yang bodoh pun aku tak tau. So dia orang pun tak perasan aku, aku pun lagi la buat tak tau.

Sebagai meraikan kejayaan selesai buat Coastal Walk ni, aku memanjakan diri dengan melantak makan Mc D kat situ. Kenyang lah.

Macam biasa, makan Fillet O Fish sambil tutup hidung. Iced tea tu bekalan sepanjang jalan tadi

Pekan Coogee


Paling penting, aku nak balik ke Circular Quay sebab aku fikir masih ada masa dan ada something yang aku nak buat.

Moga moga sempat.

Dari Coogee Beach, aku ambik bas balik ke Circular Quay. Tambang sama jugak macam dari CQ ke Bondi. AUD4.50. 

Lega selesai satu acara hari ni tapi tak sabar sabar nak balik ke CBD untuk buat something yang aku rasa tak possible, tapi aku nak cuba. Cepat ! Cepat ! Masa dah nak time.

Tetap nak cuba ! Macam biasalah, kegigihan aku kalau travel je agak luar biasa. Kita bukan berpeluang pegi ke satu satu tempat tu banyak kali. Jadi, gunakan kesempatan seadanya.

Usaha pasti jaya. Kan????

* kibar kibarkan seluar dalam

bersambung................

6 comments :

  1. Ko ambek gammbo baby ke gambo montot mak dia tu kekekeke...

    ReplyDelete
  2. spekuan tak berasas !!!

    * tapi ya jugak la kot.

    ReplyDelete
  3. haaaaaaaaaaaa cemetery tu punnnnnnnnnn kitorang tak sempat pi! arghhhhhh! tension tul! mmg sumpah cantik kubur2 tu...haih...bang hamid pun bang hamid la kalo dah cantik, pedulik hape kan...hahaha!

    *tepuk tangan kuat2 sambil mata tidak berkelip melihat sluar dalam warna merah itu...*

    ReplyDelete
  4. ala Biq.. kubuq je pun...

    nirwana nilai tu lagi lawa lawa... hiks

    ReplyDelete
  5. Geram betul baca entry supermeng ni...sebab makin lama makin jatuh cinta..full explaination.. Bangun tdo je buka sini dulu..banyak lg nak abiskan..hehe..

    Nway, rindunya nak wat coastal walk.. Tp i start dr coogee ke bondi.. Almost 3jam lak tu..siap berdengkur2 tdo kat bronte beach... Panas n letih..masa tu end of summer

    ReplyDelete
  6. EA : ni bukan ena azman yang kawin dgn dato hari tu kaa??

    baru balik maldives kan? tu la kau pegi tak ajak aku. hahahahaha..

    dah. jangan nak jatuh cinta sgt. kang aku lak tak redhoa nak meraban.

    coastal walk tu best lah. memang sapa ke sana kena cuba.. lama pun tak pe. org kata.. slow slow....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...