Wednesday, October 24, 2012

X : Dejavu Di Sydney - Sydney City - Paddy's To Bondi

Hari ke 3 di Sydney.

Macam biasa, pagi pagi aku dah bangkit. Bersiap siap nak keluar lepas mandi dan buat apa yang patut. Aku punya plan hari ni adalah nak pegi Coastal Walk dari Bondi ke Coogee.

Kalau dalam wiki guide tu memang tak de part ni, so ni memang aku aim sendiri. Lagipun aku rasa dah abis cover lebih pada separuh itinerary 7 day wiki guide tu dalam masa 2 hari je. Yang lain lain tu tak pegi la sebab macam Olympic Park Sydney tu semua aku pernah pegi dah dulu.

Tengok cuaca di luar cerah. Tapi aku tak nak jadi macam semalam. Beriya iya aku pakai short, rupanya sejuk gila. So hari ni sebab nak pegi pantai, aku pakai short jugak, tapi pakai 2 helai t shirt dan sarung je jacket. Kaki masih sakit, tak berapa berani nak sapu Yoko Yoko lebih lebih, kang bau kuat, naik bas orang pandang. Aku pakai stokin 2 helai. Bukan sebab sejuk pun tapi sebab tapak kaki melecet. Tapi aku tak boleh salahkan kasut yang aku beli di kedai Bata tu.

Walaupun dia baru, tapi memang dia cepat lapar suka makan kaki orang. Mungkin kasut kasut ni tak berdaya saing nak dilacurkan dengan cara berjalan jauh jauh.

* baling kasut Bata jauh jauh ke arah King Cross

Sebelum keluar bilik tu rasa lapar pulak. Aku belasah makan Nasik Goreng Tomyam yang inzal aku tapaw semalam tu.

Kenyang.

Tapi, sebelum aku nak buat Coastal Walk ni, aku nak pegi Paddy's market dulu. Nak buat apa? Shopping lah ! Aku tak sempat beli apa apa pun lagi di Sydney ni, jadi memang aku aim akan membeli belah sikit souvenir dan apa yang patut di sana.

Keluar dari hostel, hisap rokok dulu. Fuh ! Lega.

Berkira kira, rokok dah nak abis. Last kotak. Cukup ke nak sampai esok?

Jalan jalan di kawasan Camden Street menuju ke Paddy's Market. Usha bangunan.

Paddy's market dari hostel penginapan aku tu tak jauh pun. Jalan kaki tak sampai pun 10 minit. Memang dekat gila lah. So aku plan, pegi shopping kejap, pastu balik hantar barang kat bilik baru keluar balik ke Circular Quay dan ambik bas ke Bondi.

Layan dulu, suasana pagi di sekitar Pitt St dan George St sebelum sampai ke Paddy's Market.

Ni la bangunan Paddy's Market

Dah sampai dan masuk, apa lagi. Sambar je la apa yang berkenan.

Habiskan duit duit yang ada.

Rata rata penjual kat sini dari Indon dan negara Asian lain. Tempat ni sebenarnya pasar yang jual macam macam tapi kalau nak mencari souvenir memang ini la tempat yang khusus dan semuanya ada.

Aku just cari apa yang aku dah aim nak cari dan apa yang orang kirim.

Singgah. Nego nego sikit then beli je.

FM batu rasanya dia jual 3 ketul AUD5. Keychain boleh dapat 12 untuk AUD10. T shirt aku dapat dalam AUD6 kalau kemeja dapat AUD9. Pastu beli la yang lain lain.

Banyak kedai dalam ni so banyak choice. Kena pandai pandai lah. Ikut nasib jugak.

Dan ini antara barang yang aku beli.

Hati hati beli FM yang tulis Sydney ada gambar koala atas Sydney Tower tu sebab mudah patah.

Selain tu beli T Shirt la paling banyak. Dekat 15 helai. Beli cap 1 ganti cap aku terbang jatuh dalam air tu then beli sweater dan ada la few benda lagi kecik kecik. Sudahnya beg jadi penuh. Nasib la aku memang plan nak balik hostel semula antar barang barang ni semua. Takkan la aku nak bawak ke hulu ke hilir nanti.

Boleh gelap mata jugak la shopping kat sini tapi sebab aku tak nak spend masa lama sangat explore satu satu kedai jadi aku cari apa yang patut je. Dekat area Paddy's Market ni pun ada beberapa tourist spot jugak macam Chinatown dan sebagainya. Tapi aku malas nak explore. Dah tak de banyak masa.

Pastu menapak balik semula ke hostel.

Lepas simpan barang, aku menapak balik ke George Street untuk tunggu bas ke Circular Quay.

OK. Kat Sydney ni ada bas free ! Untuk pusing pusing dalam CBD (Central Business District). Sama macam bas lain jugak tapi yang ni memang free. Khas untuk tourist kot. Nombor 550 kalau tak silap.

Kebetulan, aku sampai kat tempat tunggu bas tu, then bas sampai.

Tapi dah namanya free, ramai la orang. Mostly tourist ler kot. Siap bawak stroller budak la, penuh bas.

Nasib la jarak perjalanan ke Circular Quay tu tak jauh mana.

Sampai Circular Quay aku usha kawasan sekeliling kejap. Saja nak tengok view waktu pagi sementara tunggu bas ke Bondi.

Orang pun dah start ramai kat area ni.

Iklan di angkasa. Tak tau apa dia tulis sebab macam terbalik

Memandang orang buat BridgeClimb dengan pandangan sepi....

OK. Dari Circular Quay ada few bas ke Bondi. Bas nombor 380 atau 389. Tapi tak semua kita boleh naik macam tu je. Ada certain certain bas, khas untuk prepaid pass macam Multi pass dan sebagainya.

Aku naik bas ke Watsons Bay yang akan berhenti di Bondi. Harga tiket bas adalah AUD4.50.

Memang aku tak nak ambik day pass hari ni sebab aku plan 2 kali je naik bas. Pegi dan Bondi dan balik dari Coogee. Kalau beli day pass dah AUD21. Kalau beli single tiket macam ni baru je AUD9 pegi balik.

Naik bas, bayar tambang dan duduk dalam bas diam diam. Tak payah pose pose cantik sangat sebab bas biasanya penuh dia stop di beberapa tempat.

Last time aku datang Sydney tido kat hotel ni. Tapi company bayar !!! Sekarang tak mampu.

Dari Circular Quay ke Bondi lebih kurang 30 minit. Boleh jugak naik train dari Central station dan akan berhenti di Bondi Junction, tapi kalau nak ke Bondi beach still kena naik bas jugak.

Bas yang aku naik ni memang berhenti kat Bondi Junction.

Tup tup dah sampai.

Dejavu. Dulu aku pernah sampai ke Bondi Beach ni. Tapi dulu datang waktu sejuk. Mengigil gigil tepi pantai. Kali ni datang macam dah lain.

Ayuh layankan saja.

Sampai pekan Bondi Beach

Bondi Beach di sebut sebagai Bondai bukan Bondi merupakan pantai yang popular di Sydney ni.

Sedikit pasal Bondi Beach.

Bondi Beach is about one kilometre long (≈0.6 miles) and receives many visitors throughout the year. Surf Life Saving Australia has given different hazard ratings to Bondi Beach in 2004. While the northern end has been rated a gentle 4 (with 10 as the most hazardous), the southern side is rated as a 7 due to a famous rip current known as the "Backpackers' Express" because of its proximity to the bus stop, and the unwillingness of tourists to walk the length of the beach to safer swimming. The south end of the beach is generally reserved for surfboard riding. Yellow and red flags define safe swimming areas, and visitors are advised to swim between them.

There is an underwater shark net shared, during the summer months, with other beaches along the southern part of the coast. Pods of whales and dolphins have been sighted in the bay during the months of migration. Fairy penguins, while uncommon, are sometimes also seen swimming close to shore or amongst surfers in southern line-up.

In 2007, the Guinness World Record for the largest swimsuit photo shoot was set at Bondi Beach, with 1,010 women wearing bikinis taking part.

Bondi Beach was added to the Australian National Heritage List in 2008

Sampai kat Bondi Beach aku tak turun kat tepi pantai tempat orang ramai ramai tu sebab aku aim nak start coastal walk aku dari belah atas. Dulu aku tak pegi.

Since bas tu akan pegi ke Watsons Bay so aku lepak la kejap.

Tercari cari mana bus stop yang aku patut berhenti, tup tup terlajak jugak.

Terpaksa menapak patah balik. Tapi tak de la jauh mana pun.

Turun bas terus nampak Vespa ni. Kalau dapat vespa ni OK jugak boleh ronda ronda keliling Bondi. Lebih ranggi kalau aku bawak vespa pakai swimming trunk jer. No?

Aku nak mulakan perjalanan aku dari North Bondi di mana, kat atas tu merupakan kawasan cliff yang overlooking Bondi Beach.

Aku assume macam menarik, jadi aku kena pegi riki.

Turun dari bas. Menapak sikit then gamble je lalu depan rumah orang. Banyak kondo kondo tepi laut di sini.

Usha.

Tup tup sampai hujung. Ada padang golf kat situ.

Ini view pertama yang aku nampak. Agak menarik

Dari cliff tu kena menapak lagi celah celah rumah orang sebab tepi tepi cliff tu rata ratanya ada rumah orang jugak, so tak boleh cross.

Nanti akan sampai di kawasan lookout point yang mana boleh nampak keseluruhan Bondi Beach.

Usha kawasan ni. Menarik jugak sebenarnya.

Yang pasir memutih tu la Bondi Beach

Kawasan sebelah sana. Nanti aku akan menapak ke area ni untuk ke Coogee Beach

Ombak rindu kat area ni. Boleh tahan la ganas

Belah sana tu la Coogee Beach.

Ada ramai jugak la warga Sydney yang melepak di sini. Ada yang picnic, ada yang dating. Ada jugak yang lepak lepak. Dan ada jugak la yang degil pegi mandi kat sini. Padahal tengok ombak punya la kuat.

Aku lepak kejap. Cuaca nyaman nyaman je. Jadi aku bukak 1 t shirt dan jacket simpan dalam beg je. Kang orang keji je, datang tepi pantai tapi gaya macam nak pakai purdah. Tutup semua. Nasib baik la jugak aku bawak beg laptop tu je. Memang plan, tak nak bawak beg kamera sebab nak isi banyak barang.

Lepak lepak kat tempat ni best jugak la.

Kebetulan aku memang siap siap beli kopi. So lepak, hisap rokok menikmati keindahan alam sambil minum kopi.

Best.

Tak boleh buang masa sebab waktu dah hampir tengahari. Nanti nak buat Coastal Walk lagi.

Sepatutnya, boleh jalan tepi tepi batu menuju ke Bondi Beach ni, tapi sebab air pasang, jadi tak boleh cross. Kena naik balik atas bukit dan lalu dekat rumah orang.

Nanti baru sampai ke Bondi Beach.

Tengok apa aku jumpa.

Miaw.... aku terperanjat sebenarnya sebab dia duduk atas tembok. Tetiba je perasan benda bergerak

Dah lalu celah celah rumah orang tu nanti ada macam playground budak budak, hah. Masa tu memang akan nampak la pasir yang memutih.

Bersedialah untuk melihat orang yang maha ramai.

Macam macam aksi dan gaya. Ghairah dan gajah. Seksi dan seksa.

Macam macam ada.

Mata akan terbuka dengan sendirinya untuk menikmati, apa yang ada di sini.

Ramai yang melepak

Pool yang di bina khas untuk orang mandi sebab ombak kat sini kuat

Ramai surfer kat sini

Mamat ni berbelah bahagi, nak surf ke nak balik tido?

Ada orang jual aiskerim jugak

Bondi Beach. Sebutannya Bon-dai bukan Bon-di

Pendek kata, Bondi Beach ni memang pantai yang popular la untuk warga Sydney. Jadi tempat ni memang ramai orang. Memang meriah. Memang best cuci mata. Boleh surfing kalau mahu. Boleh jugak berbaring di tepi pantai tak buat apa apa.

Dan boleh jugak berjalan tanpa arah tujuan macam aku................

bersambung................

10 comments :

1. wow buat coastal walk! kitorang mmg tak dapek la kan...

masa kat bondi, tade org melepek sun-bathing...maklum la, baru lepas ribut taufan salji pagi tu haih...

kat paddy market, aku nyampah gak sbb yg meniaga sume asian...cam tak feel lak. tapi aku belikan baju kat family akak aku, aud5 satu, ok la.

#untungla ko dpt tgk iklan kat angkasa hahahaha!

KUCING TU COMEIIIII! AKU SYAK ORG BELA SBB ADA RANTAI KAN...HAIHHH NAPE LA KUCING KAT MESIA TAK GEMOK2 CAMTU!

2. Mula2 aku tgk iklan kt langit tu, aku serius ingat ko yg buat ngn asap rokok ko, dan2 tu aku rasa nk tabik poket spring kt ko..tp rupa2nye bukan ko yg buat, terus cancel nk tabik hahaha..

Cantik gile cuaca time ko kt Bondi nih! aku aritu ada rancangan la konon nk coastal walk, tapi sebabkan sydney dilanda sand storm time aku kt sana, terus cancel..eee mencik..

3. terbaik abg meng.. kasut bata pilihan utama abg meng.. proud to be malaysian..

4. aku beli souvenirs kat kedai mcm kat atas tu la. murah2 kat situ pastu byk choice. aku pn spend kat situ jebaru terus keluar... if not, rambang bijik mata. hahah

Bondi Beach tu x sempat pegi. esoknya cuaca buruk. cis!

5. kali ni naik bas xde posing2 cun ke meng?? hehehe...cam best jek tgk org separuh bogel kat pantai 'bondai' tu kan meng? hehehe..

6. Biq: oi kau beli aud5 tu murah la, aku dpt aud6.. kucing tu ada mcm gatal skit bontot dia asyik terjungkit je nak mengawan.

BE : gila ko, aku dah la catuan rokok nak buat mcm tu pulak lagi.. tapi still kena tabik jugak.. sekaranggg !!!!

JG : nanti aku nak jalan pakau kasut phua chu kang pulop

DJ : memang rambang mata aku pun tak pusing abis sebab tak mao dok lama lama. ni pun shopping dah penuh beg.

HB : Bas ke bondi adalah penuh, posing cantik cantik adalah tidak berapa menyelerakan. hiks

7. Hahaha. Camne nak posing cantik-cantik nak naik bas abg meng... mohon pencerahan plis. hahah.

btw, kalo nak tgk sun bathing lagu tu, pergi perhentian sajork...

bersih mata semua. hahaha.. eeeee... tapi risau je ade biawak... sbb nye time iols duk feeling2 berjaln di persisiran pantai yang indah, ada seorang laki ni ckp, hati2 cik salmah.. biawak banyak kat sini. huwaaa...

8. tu pun aku agak nak menyumpah gak la siap letak blk. aku jalan, ingatkan dia nak panggil. IDOKKKK! terpaksa beli hahaha!

vavies sgt!

9. Alamak....mesti nerbes jika nak singgah @paddy market...bule bikin poket kosong...

10. FJ : pose pose cantik jer.... perhentian banyak biawak?? tioman pun banyak.. beso beso lak tu..

Biq : dia dah biasa dgn customer mcm kita kita ni kot.. hahaha

ZN : tak payah nebes.. sediakan duit je..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...