Wednesday, October 2, 2013

Revisit : iCity, Shah Alam

Hah !

Meh nak story telling perihal trip revisit aku ke iCity Shah Alam !

Actually tak de la plan sangat nak ke sini. Weekend tu, Hero nak tukar tali pinggang Karate Do lagi, so since berada di Shah Alam, aku bawak la dia ke sini sebagai habuan dapat tukar belt dia tu. 

Lepas abis ujian di di seksyen 24 Shah Alam tu kami terus ke iCity. Memula aku ingat macam nak pegi ke Taman Botani Shah Alam, tapi bila fikir balik cuaca panas sangat tak sanggup la aku. Dan dah lama jugak tak ke iCity ni, jadi kami ke sana lah dengan hasrat nak cuba indoor games di sini. Tak de la terfikir pun nak tunggu sampai malam atau tengok lampu lampu tu. Lagipun kalau pegi siang masuk indoor tu maybe tak ramai sangat orang unless nak masuk waterpark.

Tapi siap bekal baju persalinan dia orang lah in case mana mana pun.

Jalan ke Shah Alam

Mercu tanda Shah Alam

Kami terus ke iCity di Seksyen 7 tu.

Aku pun lupa bila last aku ke sini. Rasanya lama dulu dah. Tu pun datang time malam. Lepas lepas tu aku cuma baca dan tau pasal attraction terbaru di sini, cuma masih tak berkesempatan je nak berkunjung lagi.

Kali ni, pastikan jadi !

Sampai di iCity

Memang kalau datang siang orang tak berapa ramai. Parking pun banyak je kosong. 

Masuk park dan budak budak dan mula menjerit tengok mainan macam macam. Memula ingat nak terus ke waterpark, tapi gi main indoor game dulu lah sebab panas.

Red Carpet

Red Carpet ni merupakan attraction terbaru di sini. Sekali pandang macam Wax Museum. Dua kali pandang memang betul Wax Museum. Aku wax wax museum ni memang tak berapa gemar nak masuk sebab rasa tak menarik. Tak pernah jugak aku masuk mana mana Madam Tassaud baik di London, Sydney mahupun Hong Kong.

Dan tak terkecuali kat sini. Malas jugak nak masuk.

Kung fu Panda

Beli tiket.

Lagi lagi bila check harga tiket adalah RM40 sorang. Mahal tu. Tapi ! Kalau datang awal before pukul 10 pagi boleh dapat diskaun 50 % !!

So kalau nak masuk jugak, datang la awal pagi. 

preview

Aku beriya la masuk sini nak usha garing. Tengok tengok budak budak tu dah hilang.

Rupa rupanya dah histeria nampak kedai game. Macam biasalah. Hero tu nampak kedai game dia dah kalut tak tentu pasal.

"Papa. Cepat lah Papa !"

Anak Dara pun sama. Mula la dia lari ikut suka hati dia, cuit sana, pegang sini.

"Papaaaaaaa... Adik naik ain ni...." ( adik nak main ni )

Belum apa apa dah start hentak hentak kaki takut tak di bagi.

Dah nama pun budak budak kan, tak boleh nak buat apa? Kalau tak nak layan jangan sesekali bawak dia orang ke mari ! Kalau dah datang bersiap sedia lah. Semua permainan nak di mainnya. 


Kalau nak main permainan kat sini kena la beli kad dan top up duit dalam tu. Harga kad RM3 then top up la sesuka hati berapa juta nak bubuh pun. Memula aku buh RM50. Then Hero nak main bumper car ni. Tapi Anak Dara tak boleh naik sebab tak cukup tinggi. 

Dah meraung pulak satu hal.

OR bawak dia main game lain dan Hero naik bumper car dengan aku. Layan je lah. Bumper car tu muat muat la aku dgn Hero je...tapi senang hati je dia main langgar semua benda yang ada..

Rosak peranakan aku kejap..


Excitementnya tak berhenti kat situ.

Sepanjang row kedai kat dalam ni memang semua game lah. Jenuh la kita mak bapak ni nak melayan. Sudahnya, hah pegi main sendiri !!






Dari segala game apa benda dia main. Main je lah. Aku malas nak teman. Kalau aku teman pun bukan dia heran. Dia lagi syok main game game ni.

Sudahnya aku gi lepak kat sini dan minum dengan OR.

Satu satunya kedai makan yang bukak kat row tu

Macaron

Tengah syok makan sambil layan capucciono tetiba dia datang.

"Papa.. duit dah abis !"
"Huh?"

Geleng kepala je lah. Nak cakap apa lagi. Kalau duduk lama lama kat sini memang boleh pokai tahap kosong kosong....

Tak boleh jadi. Kalau di biarkan memang kempis la wallet. So bergerak untuk ke attraction lain.

Ada rumah hantu

Tak kuasa la aku nak masuk rumah rumah hantu ni.

Either aku kena sakit jantung nanti tak pun, aku terkejut aku pulas ramas pulak hantu tu. Kalau hantu patung confirm jahanam. Kalau hantu orang, sah lepas tu perlu mendapatkan rawatan pakar. So baik aku tak payah masuk.

Kami ke Trick Art Museum.

Trick Art Musem ni pun merupakan attraction terbaru jugak la di iCity ni. Selama ni aku tau kat Jeju Korea ada, tapi dulu tak gi masuk. Time ni, hah excited jugak la nak masuk. Pada biarkan budak budak main game je, bapak budak pun nak gak la try apa yang ada di sini ye dok?

Bayaran masuk RM10 satu kepala.

Kena top up lagi lah. Budak budak RM5. Anak Dara aku tak kena sebab kecik. Nasib jugak la dia tak kena sebab dia takut masuk dalam ni binatang besar besar.

Trick Art Museum ni memaparkan lukisan yang boleh trick macam real thru ilusi optik. Cakap banyak tak guna, ni sample sample yang ada. Nanti aku try blog pasal tempat ni in details.

Entrance Trick Art Museum







Memang tempat ni agak menarik lah. Dewasa RM10. Kanak kanak RM5. Bawah pada 3 tahun, Free !

Yang tak menariknya, especially ruang bawah sangat kecik dan orang agak ramai. So mula la bertempek tempek nak ambik gambar pun payah.

Sudahnya malas layan. 

Bila naik ke atas baru la rasa ada ruang sikit.

Anak Dara aku memang ketakutan. Langsung tak nak bergambar.

Keluar dari Trick Art Museum kami bergerak ke tempat lain pulak.

Boleh jugak kalau nak memanah. Tapi aku tak berapa pandai memanah ni. Panah benda lain pandai lah.. Huhuhuhuhu

Pastu main game lagi. Biasalah budak budak. Kasik peluang abiskan kredit yang ada

Ada oldtown coffee

Pastu Hero nak terberak lah pulak. Cuaca dah la panas. Yang kelakarnya, kami masuk toilet kat dalam Oldtown White Coffee tu. Toilet dia ada 2 sebelah sebelah. Share lah laki pompuan. Masa Hero masuk berak dan dia ni perangai kalau kat luar, guna toilet awam, mesti aku kena tunggu kat depan pintu.

Ada sorang minah ni masuk guna toilet sebelah.

Hero ni kalau dalam toilet, dia berak, nanti dia sibuk ajak sembang.

"Papa"
"Hmm"
"Papa ada tak tu"
"Ada..."
"Papa jangan pegi jauh jauh tau"
"Ya lah. Cepat lah !"

Senyap kejap.

"Papa"
"Apa..."
"Papa pernah tak terkencing manis..."

Aku dah nak tergelak.

"Tak de la. Kenapa?"
"Dalam jamban ni ada banyak semut, orang yang kencing sebelum ni terkencing manis ke Papa?"

Belum sempat aku gelak, minah sebelah toilet tu dah gelak. Tetiba je bunyi tersedak macam bunyi badak. Terkekeh kekeh dia gelak. Siot je.

"Dah lah. Cepat la berak !"

Aku yang naik malu.

Minah tu pun agaknya malu, Dia duduk diam je dalam tu tak keluar. Sampai Hero abis berak dan kami keluar.


Pastu mula la nak pegi ke waterpark.

Tapi cuaca panas gila. Aku tengok kat dalam tu gazebos pun tak de. Cemana nak duduk dalam tu. Aku malas nak mandi. Nak biarkan budak budak mandi nak jugak supervise. Kang panas tak tahan ler.

Silap silap cuaca panas ni boleh bikin aku jadi dinosaur !

Macam ni

Kalau ikutkan Hero dia memang la nak mandi. Baju baju pun dah siap bawak. Tapi mengenangkan cuaca panas ni, akhirnya kami decide masuk snowalk jer.

Masuk snowalk. Nanti aku blog pasal ni

Keluar dari snowalk tu cuaca masih panas. Budak budak nak naik ride pun siang siang mana ride bukak. Cuaca pun tak menahan.


Then ingat nak balik je lah. 

Tup tip OR bagitau.

"Yang. Kita stay sampai malam lah. Boleh tengok lampu lampu"
"Hmmm"

Aku diam kejap then terfikir, tadi aku nampak macam ada sign hotel kat row sama dengan Old Town White Coffee tu. So aku pegi tanya.

Hah ! Memang ada hotel.

Memang tak plan nak bermalam. Ingat nak ambik je bilik dan stay sampai malam. Malam nanti boleh la keluar tengok lampu. Budak budak pun boleh tidur kejap ke sebab Anak Dara aku dah macam mengantuk.

Aku pun sama mengantuk.

Tu belum Anak Dara aku sound sekuat hati dia.

"Ibu.......................... Nak tetek !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

* Papa lari menyorok belakang pasu

Rupa rupanya hotel ni ada hourly rate. Tak hourly lah. 3 jam dan 4 jam ! So apa lagi. Kami ambik yang 4 jam dengan harga RM60. Time tu pukul 4 petang.

Siap pegi KK beli makanan dan berkelah makan dalam bilik !

Dalam bilik, budak budak tak tido, aku yang membuta !

Pastu riuh riuh Hero bagitau gigi dia patah !

Dia siap cakap gigi dia macam terkena rokok. Hahahaha. Punya lah hitam. Tu lah. Aku hari hari dok azan suruh gosok gigi gosok gigi. Tengok gigi sendiri baru tau rupa cemana.

Kami rest dalam bilik hotel je sampai malam then pukul 8 malam check out.

Taraaa.. dah pun malam

Dah malam layan view malam je la sekita iCity ni. Orang pun dah start ramai. Memamg boleh beza la siang dan malam. Lagi lagi hari tu weekend memang ramai betul orang.

Layan lampu lampa

Budak budak nak naik rides lagi. Masalahnya ride kat iCity ni aku rasa mahal mahal. Sekali naik RM10. Sorang ! Kalau 2 orang dah RM20. Tu baru satu ride tu. Hish. Patut la iCity ni kaya.

Aku layan view je lah.





Then abis la main main kat dalam iCity tu.

Memang abis banyak duit la kalau di layan budak budak tu kat sini. Anak Dara aku tu pulak banyak ride dia tak boleh naik, lagi la mengamuk. Pastu dah naik ride tu menjerit pulak takut.

Pening betul.

Sudahnya kami blah je dari iCity tu. Parking kena RM 22. Boleh kaya iCity dengan charge parking dan ride bodoh bodoh yang mahal tu. 

Then konon nak pegi makan Mee Ketam dekat Seksyen 7 tu. Tup tup pegi.

Tutup !!!!

Tutup awal. Masa kami sampai tu dia baru nak tutup.

Tak de rezeki. Then makan je kat kedai sebelah. Nama kedai tu Bisik Bisik.


Hero siap tanya.

"Papa kenapa kedai ni nama bisik bisik?"
"Sebab dia orang ambik order berbisik bisik. Macam ni................ Nasi lemak ada?"

Aku bisik kat dia. Dia gelak gelak. Pastu dia bisik balik.

"Tak de. Dah abis........"

Hahahah. Layan la dua dua weng.

Yang menarik kat kedai ni ada Mee Bandung Udang Galah. Gila kau satu mangkuk harga RM24. Tak sanggup aku nak makan.

Yang tak menariknya orang ramai gila. Order sampai lambat. Sampai sampai tu salah menu pulak. Ergh... Then aku mintak order air lagi nak tambah. Sampai sudah tak sampai. Bila tanya.. kejap kejap.. 3 kali aku ingatkan. 

Last last datang.

"Bang.. epal dah abis !!!"

Argh. Stress aku. Dah lama baru nak cakap abis. Apsal tadi tak abis??

Dan yang paling sadis. Aku order satay kat sini. Bila bayar tu aku terlupa nak bayar satay !! Balik rumah baru teringat. Nasib baik esoknya aku roger MH since dia duduk Shah Alam and aku suruh dia bayarkan dulu. Kalau nak tunggu aku pegi semula tak tau bila. Mesti kakak Sate tu mencaci maki dalam hati !

Hiks.

So tu la kisah satu hari melawat iCity.................

10 comments :

  1. I city ni memang gila betul....buat duit je.tapi nak pi lawat red carpet dan rumah hantu..tu saya minat sungguh.

    ReplyDelete
  2. Skali datang icity ni kene bawak duit beribu agaknya kot kan? dah segala mala smua mahai mahai belaka.

    ReplyDelete
  3. walaupon aku dok shah alam tp sejak i-city tu dh di upgrade mcm2 aku x pernah gi...hehehe dulu masa memula bukak masuk free jek pastu x lama lepas ada bunga berlampu tu kena bayar RM10 sekali masuk skang dh lagik mahal aduhai...nnt bila dah siap condo kat situ lg la mahal kot!! jalan masuk ke i-city tu pon x lama lagi siap, lg la rege naik..

    Aku pon xtau i-city ni apa konsep sbb dulu igt cam information city ke apa tp skang dh lebih kepada E-city..entertainment-city hehehe

    ReplyDelete
  4. mak aih mahai nyer! tak jadi nk blanjer anak2 sedara! cis!

    ReplyDelete
  5. hehe..lawak aa bace kerenah anak2 ko neh meng.

    ReplyDelete
  6. aku sepanjang i-city ni bukak, xpernah jejak tmpt ni...dgr2 mahal pulak, lglah aku xpergi..

    klu ade budak2 ok kot..tp dgr harganya xjadilah nk bwk ank saudara...baik aku bg dorg mandi kt langkawi tu sudah..mandilah korang smp hitam..

    so dh nmpk kesengalan HERO+papanya SUPERMENG...

    ReplyDelete
  7. MKL : sila la mencuba. rumah hantu tu aku tak berani sebenarnya.. muahahahhaa...

    Farikh : tak de la sampai ribu.. unless bawak satu kampung.

    masuk free je bayar parking.. naik naik ride tu semua berbayar mahal.

    HB : aku pun sebab dah lama tak pegi.. pernah nak pegi punya la jem nampak jalan.. terus tak jadi....

    aku pun tak tau apa sgt attraction dlm ni.. tapi sekali sekala.. boleh la kot pegi usha..

    Biq : anak sedara semua ckp nak pegi sunway lagooongggggg !

    ReplyDelete
  8. Agip : stress free.. tapi kdg kdg stress jugak aku rasa nak kepak kepak je pastu paku kat dinding...

    tapi tak sampai hati jugak..

    DATT : pegi free je. cuma bayar parking utk sekadar tengok lampu lampu.. tapi tahan la diri nak main ride2 tu.. masuk trick art tu ok la kot... rm 10.

    ReplyDelete
  9. Selalu ada urusan di shah alam tp aq tak pergi...sbb tempat tuh tempat fun fare mmg tempat nk buang duit...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memey arrr.....

      tempat mencari hiburan. agak agak kalau nak berhibur sila kan lah...

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...