Wednesday, August 14, 2019

#RoadTripCentralEurope DAY 06 | 02 : BRATISLAVA

Time IH memandu keluar dari area Old Town tu masing masing diam....

Kereta pun rasa macam kereta sarkis. Semua orang memandang dengan keji dan tohmahan ! Nasib tak kena saman. Tak pun di humban ke penjara.


Bratislava Castle di atas bukit

Tapi selain kereta merah yang decoy tadi tu ada je kereta lain dalam old town tu sebenarnya. 

Rupa rupanya kereta kereta tu kereta tuan kedai hantar barang ! Hahahah. Kita orang je, hantar diri untuk makian !

Berjaya keluar dari oldtown tu so kami pun cari lah parking yang proper. Ada parking area kat area tepi sungai.

Parking depan bangunan ni

Tapi rate macam mahal gak lah.

Patung beruang ni macam menganjing je.

Dah parked kereta kami ke tepi sungai dulu. Mengenang nasb diri.

Danube River

Langgar lah kami. Kami tak daya menahan malu !!!

Lepak lepak area tepi Danube River tu tapi macam tak de apa yang menarik mana. So kami menapak semula ke areah Oldtown tadi....

"Harap harap tak de yang cam muka kita"
"Kalau tak?"
"Mesti kena baling taik !"

Gelak gelak kami berjalan memasuki area oldtown tapi dari arah Holy Trinity Column jauh dari entrance kami masuk dengan kereta. Pastikan musuh musuh tak dapat mengenali atau mengesan kami.

Tiba tiba.

"Hah tu ! Kereta merah tadi tu. Jahanam !!"

* mati lah salahkan kereta merah...







Rupanya ni kenderaan bawak pelancong dalam kawasan oldtown Bratislava ni. Hahaha. Patut lah drebar dia terror selok belok masuk lorong sempit.







Kat area depan depan ni banyak historical landmark dan churches tapi menghala ke dalam banyak kedai kedai cendermaata dan cafe cafe yang tadi kami nyaris langgar pelaggan pelanggannya.






Terpaksa jugak kami lalu di laluan yang tadi tu sebab nak menuju ke Michael's Gate. 51 m tall tower above the gate with its green copper roof is one of the best known and the oldest buildings in Bratislava. 

It was built in the 14th century as one of the four gates to the city



Tower ni adalah entrance gate dating to the city's 1300s fortifications, with a weapons museum & views from the top. 

Kami tak de lah nak masuk muzium muzium ni. Cuma jalan je ikut laluan yang ada dan orang ramai yang semuanya berjalan kaki je kat area ni. Jalan pun sempit, kalau redah dengan kereta mau kena kapak ni.



Jalan punya jalan, sampai ke bahagian atas bukit. Atas ni ada laluan kenderaan dan ada churches jugak. Banyak bar dan kedai kedai sepanjang jalan.




Polis naik kuda


Nampak tempat apa atas tu? Aku bungan sengaja nak berdiri lama lama kat depan dia. Tapi tup tup aku sedar IH dengan BW dah tak der.

Hilang !!!

Buntu aku menunggu. Last sekali aku jalan sendiri. 


Tetiba nampak kat belakang BW mengejar. Dia pun tak jumpa cari IH. IH lak hilang !

Aku sebenarnya tak risau kalau IH hilang sebab dia pandai cari jalan. Kalau BW tu hilang, memang kena jumpa bomoh terhandal Bratislava ni suruh tenung dalam air mangkuk tandas. Dia tu buta jalan.

Muzium

Music Hall

Jesuit Church



Aku jalan je dan biarkan je IH tu sampai la aku tiba di area Main Square di Bratislava Old Town ni.

Di sini lah area dataran terkenal di Bratislava yang di kelilingi banyak bangunan bersejarah seperti City Hall, muzium muzium, gereja-gereja lama serta banyak lagi bangunan yang berwarna warni dan masih di jaga rapi.

Kawasan main square ni juga menjadi lokasi tumpuan warga tempatan dan pelancong melepak santai.

Ada fountain dikenali sebagai Rolan Fountain dengan statue Maximilian II as a knight in armor.















Aku pun sama lepak macam orang ramai kat faountain ni. Tengok tengok orang.

IH masih belum di temui ! 

BW dah risau. Nak call dia orang ni tak roaming. Wifi tak bawak tinggal dalam kereta. Masak lah.

Sampai la tak lama lepas tu BW kembali dengan wajah sugul. 

"Tak ader dia"
"Biar je ler kang pandai ler dia cari tempat park kereta"

Tak lama lepas tu aku nampak IH berjalan lenggang kangkung dari jauh. 

See ? Aku tak rasa dia masuk nude bar tadi tu tak ajak aku... Muka puas semacam jer... 

Hahahahah 

Takde lah. Rupa rupanya IH naik atas lagi pegi ke area churches lain lain kat atas sana. Tu yang terpisah laluan.

Dah settle, kami berjalan ikut pedestrian walk, restaurants dan shopping area yang ada..... sampai ke National Theater. 







Historical building of the Slovak National Theatre

Kat area ni macam dataran jugak banyak cafe cafe dan jual jual cenderamata. Seronok la dia orang beli souvenir.

Then kami jalan je ikut laluan yang banyak pokok pokok, fountains, statues dan cafe cafe sehingga membawa kami semula ke tempat parking kereta.










Ni laluan yang kami masuk dengan kereta tadi. * lari laju laju.....



Selesai tour kawasan.

Ambik kereta dan berambus dari Bratislava ni. Tak leh berlama lama. Igauan ngeri tadi masih bermain main di benak fikiran. 

Orang orang tadik mesti dah register muka kami dalam wajah kami pastinya masih segar dalam pemikiran mereka. 

Jadi kami tak boleh berlama lama...

Aku suka juga Bratislava ni sebab agak laid back. 



Aku mencinta, mencintai hanya sekali
Sekali dalam hidupku ini
Ku sadari setelah engkau pergi

Dan ku sesali kini kita tak bersama lagi
Kau sudah ada yang memiliki
Mengharapmu kembali hanya mimpi

Aku mencintaimu lebih dari yang pernah kau tahu
Aku membutuhkanmu lebih dari yang pernah kau tahu
Tak pernah sedikit terpikirkan olehmu perhatikanku
Tak pernah sedikit terpikirkan olehmu menyayangiku

Aku mencinta, mencintai hanya sekali
Sekali dalam hidupku ini
Ku sadari setelah engkau pergi

Aku mencintaimu lebih dari yang pernah kau tahu
Aku membutuhkanmu lebih dari yang pernah kau tahu
Tak pernah sedikit terpikirkan olehmu perhatikanku
Tak pernah sedikit terpikirkan olehmu menyayangiku

Aku mencintaimu lebih dari yang pernah kau tahu
Aku membutuhkanmu lebih dari yang pernah kau tahu
Tak pernah sedikit terpikirkan olehmu perhatikanku
Tak pernah sedikit terpikirkan olehmu menyayangiku

Aku mencintaimu, aku membutuhkanmu
Aku mencinta, mencintai hanya sekali

Dah ayuh. Berammmmmm....


Naik UFO ke destinasi seterusnya....

Bye bye Bratislava...................

bersambung....................

No comments :

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...