Thursday, September 13, 2018

KEMBARA BALKAN - BOSNIA HERZEGOVINA | 05 SARAJEVO : Mostar Ke Sarajevo

Ke tepi ! Ke tepi !

Pendekar Mustar nak tunjuk silat pulut ni !

Masih lagi di Mostar

Seperti yang aku rancangkan, abis tour tu aku akan bergerak ke Sarajevo. Ada 2 options nak ke sana, samaada naik bas ataupun train. Dada beria ria suruh aku naik train. Dia kata train baru dan perjalanan juga bagus.

Aku tak kisah pun asal mana yang sempat je sebab jadual train bergerak dari Mostar ke Sarajevo pukul 8 malam. Pagi pun sama ada sekali train ke sana.

Train station Mostar bersebelahan dengan bus station. Dada dan Sarah hantar aku sampai ke sini dan kami mengucapkan salam perpisahan.

Kaunter tiket di station

Beli tiket. Nasib baik last minit pun ada tiket lagi. Harga tiket 12 Mark. Lebih kurang RM30. Jarak perjalanan 2 jam setengah


Masuk ke terminal train dan tunggu train


Train datang tepat pada masanya dan bergerak mengikut jadual


Train agak baru dan bersih.


Memang selesa dan tak ramai orang !

Dan paling best, scenery sepanjang perjalanan dari Mostar ke Sarajevo memang menawan.





Malangnya sebab hari dah nak malam so aku cuma sempat menikmati pemandangan sekejap je. Lepas tu gelap dah. Tapi aku memang syorkan sesiapa yang ingin bergerak dari Mostar - Sarajevo and vice versa, boleh naik train ni.

Memang selesa. Dan ada wifi (tapi dah nak turun baru aku perasan)

The rest of the journey aku tulis note sikit apa yang penting dan agar aku tak lupa details details. 

Dari kertas ni lah biasanya aku refer balik semula bila nak buat entry. Harapkan ingatan memang banyak lupa.... (picit semut sekor sekor dan telan)

Cuba cuba nak lelapkan mata tapi tak berapa lena, sedar sedar train dah nak sampai di Sarajevo. Aku memang excited tapi tak tau macamana nak expect. Since aku tak de booking mana mana hostel lagi, so tugas tu adalah paling penting sebaik saja sampai nanti.

Jam melepasi pukul 10.30 malam sebaik saja aku tiba di Sarajevo Railway Station.

Janji ada tulis Sarajevo. Petanda dah sampai la ni.

Main station.

Keluar dari main station tu aku buntu. Buntu sebab tak tau mana nak tuju. Suasana dah gelap. Pastu dalam main building pun dah tak de orang. Orang yang ada semua turun dari train tadi dan masing masing macam dah ada arah tujuan.

Aku yang tak tau nak ke mana. Last sekali ikut je orang berjalan kaki keluar ke jalan utama.

Avast Twist Tower. Di katakan sebagai bangunan tertinggi di rantau Balkan ni.

Sebab follow orang, memang aku pun buta bodo macam tu je. Sikit sikit orang yang ramai tadi hilang masuk ke jalan jalan yang lain. Sudahnya aku sorang sorang dan masih tak de idea nak tuju ke mana !

Nak tanya orang pun tak jumpa orang. Kedai pun banyak yang dah tutup. Nasib aku ada offline map kat hp. Tu yang aku refer tapi still aku tak nampak bayang nak pegi arah mana.

Tapi aku yakin aku berada di laluan utama

Ada mall. Alta Shopping Center

Ada gereja

Saint Joseph's Church

Arah tuju

Sarajevo City Center

Meriah dengan lampu. Rasanya mall juga ni

Tapi dah tutup juga

Berjalan lagi, aku rasa laluan tu tambah sunyi....

Kereta pun jarang

Nasib ada lampu

Cuak gak la kalau jadi apa apa malam malam macam ni tapi aku rasa selamat jer.

Plan aku nak ke Old City Sarajevo dan aku nak cari penginapan di sana. Dalam peta Maps Me yang aku pakai tu ada lah dia tunjuk hostel hostel yang ada so aku nak try nasib la walk in je and tengok kot ada kekosongan. Tapi jalan dia tunjuk tu macam ntah ke mana mana.  

Dah lah kasut tetiba buat hal. Sakit dan pedih kaki.

Masa ni memang stress gila rasa. Kaki sakit, tempat yang di cari tak jumpa. Few times aku terpaksa berhenti sebab kaki dah pedih dan melecet.

Tetiba jumpa sungai

Dan jambatan

Skenderija Bridge

Aku nampak laluan tram tapi tak de tram pun lalu. Malam malam semua dah tido ke? Belum kul 12 lagi ni ! Slow slow terpaksa menapak lagi.

Marriot Courtyard. Aku dah fikir aku stay je sini malam tu tapi kang rugi duit je pulak. Jangan ikut emosi !

Cari lagi hostel yang berdekatan

Malam malam aku berjalan sorang sorang

Kaki sakit. Adoyaii

Jalan punya jalan sedar sedar aku kat kubur !!!

Kus semangat. Tak de lah fikir bukan bukan tapi cuak gak lah tetiba muncul benda benda pelik kang.

Ada dua tiga hostel yang ada di area tu, tapi bila aku pegi semuanya tak jumpa ! 

Takde sebarang signage atau apa apa yang menunjukkan itu adalah hostel. Ada pintu pun semua terkunci. Nak tanya orang tak de jumpa orang. 

Kaki masih lagi bertahan tapi pedih dia satu macam.

Tapi penginapan masih tak jumpa. Man aku nak tido malam ni? Aku on data roaming dan cari hostel online. Tapi tengok tengok dah pukul 12 malam. Cemana aku nak booking? Nanti dia kira dah hari yang sama pulak.

Sudahnya aku give up ! Buang masa je. 

Cross balik sungai dan tuju ke area Old City tu. Aku yakin memang sini lah sebenarnya area Old City Sarajevo. Bukan tempat seberang sungai yang aku sesat barat tadi.

Nampak ada kedai masih di buka

Hah ! Dan dan nampak tram ni lalu. Masa aku cari mana ntah dia pegi? 

Aku lepak kejap pekena kopi Bosnia. Baru otak boleh berfikir...

Tenang kan diri. Cari jalan cemana nak selesaikan masalah aku ni. Orang pun dah tak de tapi mamat cafe ni baik hati melayan aku sambil dia berkemas.

Aku intai intai kawasan sekeliling kot ada tanda tanda ada hostel ke apa.

Masjid

Jalan jalan berpeleseran tanpa pedoman aku cari sign sign yang mungkin boleh membantu.

Memang betul, doa orang bermusafir mudah diperkenankan. Aku nampak ada hostel ni dan ada 4-5 orang tengah bersembang.

Aku tanya dan mamat tu kata memang ada satu bilik kosong. Single room Euro 20. Aku rasa nak sujud syukur terus.

Aku agree je terus.

Hostel Magaza

Nampak buruk

Tapi macam ramai je org stay

Ok lah bilik dia walaupun macam serabai gila. 

Shared bathroom

Janji aku boleh bermalam. Dah letih sangat dah ni. Kira kira aku jalan kaki malam tu lebih 4 KM jugak la dari train station tadi tu.

Memang patut kaki aku meraung !

Mandi dan bersihkan diri aku terus tumbang. Memang mengantuk dan letih segala gala.

Sedar dan terjaga tengok view macam ni di jendela

Sarajevo.............. bekas medan perang.

Dan aku di sambut di sini dengan peperangan menentang emosi sendiri.

bersambung...................

8 comments :

  1. kasut yg buat hal tu kasut pink ke pepel ntah yg haritu tu ye?

    ReplyDelete
  2. Suspenn..ingat hang tido masjid jer tadi..hehe

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. balik sini dok juppe nok cari... rindu dari jauh je lah...

      Delete
  4. Tak ada sambungan lagi ka cerita nie?

    ReplyDelete
    Replies
    1. uish.. punya la banyak entry balkan ni aku dah post... gi korek korek nuh. ada semua dah abis aku citer.

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...