Wednesday, March 25, 2015

Trip Xcited Terlebey : 13 - Sepetang di West Railay Beach

Aku memang tak ade specific plan pun sewaktu berkunjung ke Aonang ni.

Hajat aku cuma satu. Nak lepak kejap sebelum aku ke airport untuk ambik penerbangan balik esoknya. Kalau dari Koh Lanta.. sepatutnya aku boleh ambik van ke Krabi dan kena menginap jugak di Krabi satu malam sebab flight pagi esok.

So antara Krabi dan Aonang. Aku memilih Aonang sebab kedudukan dia tepi pantai dan agak santai.

Pantai Aonang

Sewaktu aku merangka apa nak buat di Aonang dengan sisa masa yang ada, aku lebih untuk mengimpikan pegi ke West Railay Beach untuk lihat sunset dari sana.

Dari Aonang kalau nak ke West Railay tu boleh naik longtail boat !

Tempat jual ticket kat pantai Aonang

Harga tiket yang dijual. Untuk ke West Railay Beach tu harganya THB 150 ( RM 15 ) sehala. Balik beli tiket lain di West Railay Beach nanti

Orang ramai bersantai di Aonang Beach

Ada banyak resort jugak di pinggir pantai Aonang ni

Longtail boat membawa aku ke West Railay Beach

Warna senja dah mula kelihatan

Longtail bot bergerak dari Aonang menuju ke West Railay Beach. Bersama sama aku adalah dalam 7 orang yang lain.

Salah satu resort di pantai Aonang. Centara Grand Beach Resort and Villas. Ada mamat sorang ni turun. Dia datang dari Aonang. Resort ni agak isolated dan boleh ditempuhi dengan bot. Tapi nampak macam mewah gak lah

Ni orang yang duduk kat resort tu berkenu

Long tail boat dan langit senja

Bot menghampiri Tonsai Bay. Ada couple nak turun di situ... Tongsai Beach ni isolated beach yang lain dan nak pegi situ pun cuma boleh naik longtail bot jer. Tapi awas.. tak de bot balik dari Tonsai Bay ke Aonang lepas pukul 6 petang ! 

Sunset dari Tonsai Bay....

Berhenti di Tonsai Bay untuk drop mat salleh tu jer pastu bot bergerak terus ke West Railay Beach

Sampai akhirnya...

West Railay Beach merupakan pantai yang terdapat di Aonang tetapi hanya boleh dihubungi dengan menaiki longtail boat jer. Walaupun pantai ni terletak di tanah besar Krabi tapi batu batu kapur yang ada telah menghalang permbinaan sebarang jalanraya untuk tembus ke sini.

Pantai dia aku rasa lagi bersih pada Aonang. Orang pun boleh tahan ramai. Ada jugak hotel dan penginapan di kawasan ni tapi agak limited. 

West Railay Beach

Longtail boat di West Railay Beach

Senja yang bakal menjelma

Agak ramai jugak orang bersantai menunggu sunset. Ada jugak yang melepak dan main bola pantai

Sunset yang tak berapa nak ada. Matahari cepat menghilang

Ada jugak walking street dan orang jual jual di sini. Bar dan restoran pun ada

West Railay Beach. Pantai dia memang lawa dan bersih dan dipenuhi ramai muda mudi

Walking street di West Railay Beach

Orang lepak santai tunggu sunset

Aku tak pasti lak kena bayar ke tak nak duduk kat situ. Rasanya kena la kot

Dan nasib aku agak baik lah.

Walaupun memula agak hampa bila tengok matahari dah mula menghilangkan diri. Tiba tiba di sebalik awan gelap dan hitam mentari muncul lagi.

Matahari menghilang

Dan muncul semula

Sebelum menghilang semula di kaki langit

Sempat la aku lepak lepak layan perasaan sambil minum fruit shake. Tak sedap sangat shakes di Thailand ni

Bila cuaca agak gelap tu.. aku rasa nak blah je lah. Risau jugak nak naik bot kalau malam malam. So beli tiket di tempat beli tiket ni

Pastu ambik longtail boat ni balik semula ke Aonang. In all aku spent dalam sejam lebih gak la kat sini.

Bye Bye West Railay Beach

Longtail bot bergerak meninggalkan West Railay Beach balik ke Aonang.

Aku rasa Railay Beach ni memang lawa dan kalau sesapa ke Aonang.. jangan lupa singgah santai di sini. Layan sunset pun lawa. Orang kata kat Railay Beach ni la sunset paling lawa sebab kedudukan dia yang betul betul berdepan dengan matahari jatuh.

Apa apa pun.. cuaca dah bertukar gelap malam.. long tail bot bergerak semula ke Aonang.

Aku ada beberapa misi yang perlu diselesaikan di Aonang malam ni !

Oh, kisah pompuan yang pengsan tu.. aku tak tau sebab apa. Aku malas nak kepochi. Agaknya dia saja buat pengsan sebab nak pujuk bf dia belikan rantai manik manik kat Aonang ni kot.

OK. Aku speku tak berasas.

bersambung....................

3 comments :

  1. mostly aku nampak dlm gambar ni muka-muka mat saleh jer area ni, mesti kalau selisih bahu dengan ko pun sure tak kenal kan heheh

    ReplyDelete
  2. sukar nak cam dia mrs smile sebab separa hitalian lah katekan..

    agaknya minah tu heat stroke kot memanchor benor mentari pada hari itu *menambah lauk pauk*

    ReplyDelete
  3. Smile : ya.. banyak la foreigner termasuk la aku...

    hakss..



    NanaT : terima kasih kerani tolong jawab kan.. hahahaha...

    panas petang tu..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...