Thursday, October 10, 2013

Vatican City

Gambar gambar sekitar Vatican City.

Vatican City adalah negara terkecil di dunia dengan penduduk kira-kira 1000 orang.  Negara ini berukuran 44 hektar (110 ekar).

Vatican mempunyai pejabat pos dan mengeluarkan setem sendiri. Vatican sistem mel digunakan secara meluas oleh warga Rome kerana ianya lebih pantas daripada servis pejabat pos di Italy.

Vatican mempunyai station radio tersendiri dan terletak di sebuah menara di dalam Vatican City dan siarannya boleh diikuti dalam 20 bahasa di seluruh dunia.

Stesen keretapi Vatican telah dibuka pada tahun 1930.

Piazza di San Pietro (Dataran St Peter) dan deretan tiang telah direka dan dibina oleh Bernini (siap pada 1667). 314 meter panjang dan 240 meter lebar dengan 140 patung patung menghiasi deretan tiang tiang tersebut

Vatican City mengeluarkan pasport sendiri untuk Pope, Cardinal, anggota Swiss Guard dan ahli agamanya.

Vatican City adalah sebuah Tapak Warisan Dunia UNESCO; sebuah tapak yang merangkumi seluruh negara.

Itali menderma 8% cukai tahunan mereka ke Vatican City,

Pada tahun 2007 Vatican memilih untuk menjadi negeri pertama karbon neutral state

Vatican City mempunyai coin Euro tersendiri. Duit syiling 1 Euro mempunyai potret wajah Pope menerima permintaan yang tinggi oleh pengumpul.

Muzium Vatican sepanjang 14 km dan sekiranya mengambil masa 1 minit untuk melihat setiap lukisan, maknanya masa yang perlu di ambil untuk melihat kesemuanya adalah selama 4 tahun.

Layan gambo.




E lucevan le stelle,
ed olezzava la terra
stridea l'uscio dell'orto
e un passo sfiorava la rena.
Entrava ella fragrante,
mi cadea fra la braccia.

O dolci baci, o languide carezze,
mentr'io fremente le belle forme disciogliea dai veli!
Svan per sempre il sogno mio d'amore.
L'ora fuggita, e muoio disperato!
e muoio disperato! E non ho amato mai tanto la vita!
tanto la vita!










Pope adalah raja bukan berdarah keturunan yang dipilih dan mempunyai kuasa kehakiman, eksekutif dan perundangan kawalan sepenuhnya ke atas Vatican City - yang bermaksud beliau adalah pada masa ini satu -satunya raja mutlak di Eropah.

Balkoni di mana Pope yang baru dipilih dipanggil "Loggia of the Benediction", di sini lah berjuta-juta penganut di seluruh dunia mendengar rahmat pertama yang dikenali sebagai "Urbi et Orbi"











Bodyguard Pope di kenali sebagai Swiss Guard.

Untuk menjadi seorang pengawal Swiss Guard, mestilah: sekurang-kurangnya 1,74 m (5'8 .5'') tinggi, Lelaki, Katolik, yang berumur antara 19 dan 30, telah menamatkan latihan asas dalam tentera Switzerland, dan sudah tentunya berasal dari Swiss.


13 comments :

  1. hi meng... nice reading your travelog.. kena ngaku ngan anak i.. mama dah ketagih dgn si supermeng ni,,, kalau tak baca 1 hari 2, 3, kali, mmg tak sah,,, tak complete my day...wooohooo... expecially at late nite... baca mcm baca buku fairy tales.. untuk bagi senang tido...
    pagi pagi besok bukak lagi... cari cerita baru pulak...can't get enough of you.. cerita continuation on Italy tu mcm agak boring sikit sbb memg mcm serious ajork! tak de kelakar...byk info tapi boring...huhuhu
    give us the OLD YOU!!






































    ReplyDelete
  2. vatican city tu terletak kat mana arrr?? aku konpius sbb nak jadi guard kena warga swiss tp rasa vatican ni kat italy kan?? errr...nak masuk lam list travel aku ngan kawan aku ni....hehehe..

    ReplyDelete
  3. meng, selama aku baca blog org pasal vatican city, tak penah pun org cite or tunjuk gambar rumah2 kat sana. ko ada tak? sila post kalo ada. aku nk tgk hidup diorang kat sana camne. and ko rasa camne nak jadi warganegara vatican city ni hahahahahahaha...

    ReplyDelete
  4. Kepada yg ambik course architect mmg sesuai dtg sini buat kajian kan

    ReplyDelete
  5. Susah tak nak masuk Vatican City nie.. Jika seseorang itu bukan beragama kristian?? especially islam??.. kalau dah ke Italy kene la pi tgk Vatican City nie..

    Memang bangunan bersejarah :D

    ReplyDelete
  6. @meng
    haish. ko post pasal vatican ni, teringt lak trip aku dlu. vatican is a MUST kan kalo ko jejak rome! it is soooo best! i bet u ko dpt masuk n tgk sistine chapel tu kan? terbaik! kaki agak patah round museo vaticani tu.

    ReplyDelete
  7. LZ : hmmmm suka suka tulis dan kongsi.. harap kerajinan tu kekal.. hahaha

    HB : Vatican city ni dalam rome.. aku rasa dia ambik swiss guard sebab org swiss kan baik baik belaka dan boleh di percayai..

    rasanya lah..

    Biq : kena jadi ahli agama la baru buleh dpt passport VC ni.. rumah dia org aku rasa style dalam bangunan tu jugak... tak de la sebijik2 pun...

    silap2 nak gi 7 eleven pun lari ke rome sekejap....

    ReplyDelete
  8. JM : yang suka benda benda katolik etc boleh la kaji selidik tempat ni... architecture dan bldg tu biasa biasa je kot...

    TT : boleh je la masuk. masuk sebagai pelawat la.. bukan nak beribadat...

    JG : aku dah email kau. sila check email and respond balik..

    AW : betul. memang x larat nak abis kan.. kejap kejap bersandar balik tiang.....

    pancitttt

    ReplyDelete
  9. @meng
    hah kan??!!! bi balik tiang? xmuat kau. comel sgt bdn ni. tiang yg bersandar kat kita. haha. tu blm kira yg sistine chapel tu. saket leher mendongak jeh. but vatican city suke ah! =D

    ReplyDelete
  10. aku bz bee smlm...hr ni br sempat baca cerita rome..nnt share la pulak pasal gelato kt venice tu boleh meng?

    ReplyDelete
  11. AW : aku melepak je tunggu org time tu.. memang x abis nak jelajah.. kejap2.. take 5.. layan rokok.. pastu layan tiang... pastu layan rokok lagi.....

    DATT : aku x try pun gelato tu... sebab mcm tak berminat.. tapi member2 aku ckp sedap laaaa

    nanti kau pegi kau try la ek..

    ReplyDelete
  12. @meng
    no wonder. tp mmg tcabut kaki lah aku ms kat vatican tu. dgn masuk museum ag, pastu aku round abes st peters basilica.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...