Tuesday, February 7, 2012

Superman, GBS Berbackpacking Negeri Sigantang Lada - Part 4

Sabtu
6 pagi

Pagi pagi kami dah bangun.

Jam kat tangan menunjukkan pukul 7 pagi. Tapi kalau di sini masih jam 6 pagi ! Tapi sebenarnya cuaca dah pun cerah. Maghrib dia pukul 6 dah masuk. Kiranya lebih kurang kat Malaysia jugak cuma beza waktu saja.
Aku memang tak boleh nak tidur. Batuk hari tu masih tak baik baik lagi. Nasib tak demam. Ni pun dah tak hisap rokok. Tak de rokok Dunhil kat sini. Yang ada pun Marlboro tapi rasa macam tak best je.

Aku dengan MH terpaksa buat catuan rokok. Hisap pun share share je.

Setelah semua mandi dan bersiap siap. Kami check out terus. Dah janji dengan Pak Dandang nak sewa mobil untuk hari ni. Kami nak sewa untuk 24 jam sebab kami akan bermalam di tempat lain malam ini.

Pak Dandang belum sampai ke hotel. Kami keluar dulu untuk bersarapan.

Menapak lah kami berempat dengan beg yang besar besar ni menuruni bukit menuju ke Kampung Jawa. Kata budak hotel kat situ ada kedai untuk sarapan pagi.

Sepanjang jalan tu memang banyak rumah rumah. Sukar nak gambarkan keadaan rumah rumah tu, tapi kalau tengok cerita Indon yang jenis miskin miskin mesti boleh tahu. Rumah rumah kayu rapat rapat tepi jalan. Dan ada jugak yang di jadikan kedai makan mahupun kedai runcit di bahagian depan.

Kami singgah sarapan di sebuah gerai.

"Mau makan apa Mas?"
"Apa ada?"
"Nasik ada. Mee goreng ada"
"Ok.. mee goreng"

Semua setuju nak mee goreng. Cuma BW je teringin nak makan nasik.

Tengok tengok mee goreng dia adalah maggie goreng. Jenama Indome. Belasah je lah. Pagi pagi gini lapar pulak. Masih terasa makan seafood yang sedap semalam. Lepas makan maggie goreng tu aku belasah nasik lagik. Terasa best je lauk pauk dia.

Makan dan melantak. Lepas abis makan, berjalan nampak lagi orang jual kuih tepi jalan. MH terasa nak makan Kuih Lopes. Ada Lopes, ada kuih ubi di panggil Kuih Kelepon dan jugak Ondeh Ondeh. Kuih kelepon IH panggil Kelentit Pondan ! Hahaha bantai gelak aku.

Beli untuk rasa je. Menapak balik semula ke Hotel Sadaap menunggu Pak Dandang. Janjinya jam 9 dia datang dan bawak kami untuk ambik mobil yang nak di sewa.

Lepak lepak kejap kat situ, ambik ambik gambar sementara tunggu Pak Dandang sampai. Dia naik motosikal je, so kami suruh MH yang pegi sebab Mobil tu manual. MH je yang biasa drive manual.

So dia pergi, kami tunggu kat situ lagi. Posing posing sampai letih.

Sejam kemudian baru MH muncul semula dengan Pak Dandang. Kereta kami sudah siap !

Keretanya? Toyota Kijang !! Kalau di sini kita panggil Toyota Unser. Lebih kurang macam tu lah. Selesa jugak. Besar. Boleh muat banyak barang. So barang kat belakang, MH drive, aku jadi co pilot, IH dengan BW kat belakang.

Kami tekun cuba keluar dari Tanjung Pinang menuju ke destinasi kami, Bintan Resort !

Bintan Resort merupakan kawasan di bahagian utara Pulau Bintan. Kawasan ini telah di komersialkan dengan kerjasama kerajaan Singapura dan Indonesia. Banyak hotel hotel bertaraf 5 bintang telah di dirikan di sini.

Tujuan kami adalah untuk explore Pulau Bintan ni.

MH memandu. Sempat isi minyak. Harga minyak dia lebih murah pada Malaysia. Kira kira Rp5 ribu satu liter (RM1.70). Tuang penuh penuh takut nanti tak jumpa stesen minyak dah !

Perjalanan menyusuri jalan raya yang berturap mengambil masa lebih kurang dua jam lebih. Tak ada permandangan yang menarik kecuali perkampungan kecil dan juga hutan hutan.

Lewat tengahari kami akhirnya sampai di Bandar Bentan Telani, di mana di situlah Terminal Ferry yang membawa pelancong dari Singapura ke Bintan Resort ini.

Kawasan utara Pulau Bintan ni sudah nampak berbeza dari Tanjung Pinang tu sendiri. Jalan raya sudah terturap sempurna. Kiri kanan di hiasi dengan pokok pokok dan di jagai sepenuhnya. Nampak lebih maju dan modern daripada awal perjalanan kami pada paginya.

Kami singgah di Terminal ferry Bentan Telani. Lepak lepak. Tengok duty free shop. Ada Bandung Duty Free Mall. Boleh tahan lah barang barang dia tapi choice tak banyak sangat. Di sini, duit Singapore Dollar di gunakan. Hah harus ler mahal gila. Nak beli 100plus pun harga lebih kurang RM17 sebotol besar.

Kat Tanjung Pinang tak ada air 100Plus. Aku tanya 100plus dia bagi handiplast ! Tapi paling best di sana adalah teh botol. Airnya macam air teh biasa je, tapi sedap lah. Kira air yang sangat common di sini.

Lepak lepak ambik gambar di Bandar Bentan Telani. Pergi ke Pasar Ole Ole di mana pusat menjual cenderamata terdapat kat situ. Tak banyak benda yang boleh di cari, semuanya hasil kraf tempatan dan jugak kain kain. Harga pun boleh tahan mahal.

Kami pergi lepak lepak kejap then terus melakukan aktiviti seterusnya. Resort Hopping !

Kira kawasan Bintan Resort ni banyak resort resort 5 bintang. Pantainya kira private lah. Tak boleh nak masuk, tapi kita orang selamba bomba jer. Bila sampai kat gate cakap dengan pak guard nak check bilik, tapi masuk semata mata nak tengok pantai dan ambik gambar di sana.





1. Kawasan Jeti Bintan Resort
2. Replika Burung Garuda di Bandar Bintan Resort
3. Terminal Ferry Bentan Telani, Bintan Resort
4. Pasar Oleh Oleh
5. Deretan Kedai Cenderamata di Pasar Oleh Oleh
6. Cenderamata yang di jual
7. Replika Rhino
8. Nirwana Beach Garden.



Pantai pantai di sini boleh di katakan menarik jugak lah. Ombak boleh tahan besar. Pasir putih tapi resort memang lawa.

Satu persatu kami jelajahi hinggalah jam 4 petang, kami berada di destinasi terakhir kami. Bintan Lagoon Resort !

Pantai dia cantik. Kat sini lah baru boleh tengok mat salleh dan orang orang yang semenggah sikit. Cuci mata pun menarik jugak kat sini.

Kalau nak compare keadaan pantainya dengan Malaysia, banyak lagi pantai kat Malaysia yang lebih lawa, tapi apa yang kami carik adalah pengalaman dan keunikkan dan kami jumpa kat sini.

Tak kenal maka tak cinta. Kenal pun jatuh cinta lite lite saja.

Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri. Lawa mana pun tempat orang, Malaysia lawa lagi...
Tapi sekurang kurangnya kami dah jejak kaki ke sini. Tak menghampakan. Mungkin pantainya lebih kurang pantai di Bali, tapi persekitarannya masih terpelihara dan belum di komersialize sepenuhnya lagi.





1. Pantai Nirwana Beach
2. Pantai Lagoi
3. Nirwana Beach Resort
4. Mana Mana Cottage
5. Ria Bintan Club Med
6. Bintan Lagoon Resort
7. Bintan Resort
8. Bintan Resort



Sabtu
4 petang

Kami tinggalkan resort terakhir di Bintan Lagoon Resort. Destinasi kami seterusnya adalah Trikora Beach.

Trikora Beach bukan terletak dalam jajahan Bintan Resort ini. Ia lebih hampir dengan Tanjung Pinang, tapi kami drive ke Bintan Resort dulu takut tak sempat habiskan semuanya.

Peta memang tak ada. Petunjuk jalan memang hampeh. Peta yang ada pun, kami siap siap print dari internet. Tapi nan ado berguna. Boleh lah, cuma macam banyak misleading.

MH memandu penuh tekun. BW dengan IH sibuk berborak kat belakang. Sesekali gelak gelak tengok gambar yang di ambik.

"Beb aku rasa kita sesat ni beb"
"Hah ya ke?"
"Hmm. Dalam peta ni kata ada jalan. Tapi ni macam jalan mati"
"Abis tu cemana"

MH bertanya.

"Aku rasa kena patah. Kita kena patah balik semula nak ke Trikora Beach ni. Kena patah sampai ke Tanjung Pinang. Ingat tadik ada simpang ke Trikora dari sana?"

Masing masing terdiam !

Jauh gila nak kena patah balik nih.

Hari dah nak senja ! Macamana nanti nak carik kalau dah sampai lewat malam?

Masing masing berdoa. MH memandu dengan tenang. Dia best, tak pernah bising atau pun nak komplen. Keadaan semakin mengelap. Kiri kanan hutan penuh pokok pokok.

Berdoa dalam hati.

"Ada simpang ni. Ikut sini lah"

Aku bagi cadangan. Ingatnya nak ikut short cut. MH terus membelok. Tak lama lepas tu...

"Beb. Aku rasa jalan ni ntah ke mana mana lah. Jalan sempit semacam je. Patah balik lah"

Patah balik !

Cuak jugak ler. Tapi OK lagi.

Nak tak nak kena patah balik semula terus ke jalan asal.

Tapi kami semua ni degil. Nampak lagi simpang jalan.

"Aku rasa jalan ni boleh kot"
"Boleh ke?"
"Cuba !"

Aku yakinkan MH. Aku biasa ler yakin boleh.

Kereta menyusuri jalan berturap yang sedikit kecil. Semakin jauh ke dalam tapi bayang laut pun tak kelihatan.

"Berenti sini beb, aku tanya makcik makcik ni kejap"

MH berenti. Aku keluar dari van.

"Bu. Bisa nanya.. Kayaknya jalan ni langsung ke Trikora ngga?"
"Ya.. jauh lagi tapinya. Terus aja... nanti ada simpang, langsung ke kiri"
"Jauh tu kayak mana bu? 1 jam?"
"Ngga lah. 15 minit aja"
"Ok bu. Terimas"

Para penonton................
Bapak bapak, ibu ibu semuanya.
Jangan heran kalau Inul sedang goyang
Makin panas, agak seksi...
Maafkan lah.........

Ibu ibu sibuk berkumpul tepi jalan. Mungkin pelik tengok kami masuk kampung macam tu. Tapi sekurang kurangnya ada sinar cerah mendatang. Kami bakal sampai ke tempat yang di tuju tidak lama lagi.

Masing masing nak mandi laut !

Masing masing tak sabar nak rehatkan diri !

Seharian kami dalam van. Seharian kami redah habiskan Pulau Bintan ini.

"Hah ! Nampak tu sign Trikora Beach"

Masing masing melompat riang ! Yesss ! Akhirnya kami bakal sampai ke destinasi. Menuju ke destinasi yeah yeah ! Puncak cinta tertinggi yeah yeah !!

**** ***** *****
Tiba tiba...

"Beb. Darah tu beb. Banyak gila"

Masing masing jadi kaget. Darah mengalir dari muka IH. Apa nak buat ni?

"Kau rehat dulu. Kau baring situ"
"Teruk ke?"

BW perhatikan muka IH.

"Dalam luka ni !"
"Aku pergi carik bantuan ! MH, bawak IH pergi cuci luka dulu"

Masing masing di serang rasa berdebar debar !

bersambung

2 comments :

  1. sewa kereta rp 200,000? murah boleh bagi no tel pak dandang tak? sbb sya nak berkunjung tg pinang bln 5 nie, setelah baca blog nie mcm seronok pulak, lagi satu masa nak balik jb dari tg pinang tu dia ada kenakan tax tak ? sbb kalo dari batam diaorg tax Rp105 -nina j.bahru

    ReplyDelete
  2. ala... x ingat dah nombor dia.. cuba tanya di Sadaap Hotel tu kalau ader.. or just asking around and bargain.. should be getting more less about the same. Tax ferry ada. Rp 45ribu rasanya. X mahal sgt mcm naik flite

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...