Friday, February 3, 2012

Kembali Dari Negara Matahari Terbit - Highlight & Itinerary

* intai kiri kanan.

Arigato gozaimasu

Moshi Moshi.

Ada orang ke tidak ni?

Apakah kau orang semua mendegil dan nakal secara maksima bila abang tiada????

Anyway hari ni satu hari sibuk kat opis. Sibuk gila. Lusa nak travel lagi !

* pengsan.

Tapi nak buat cemana. IH dengan BW dan pun plan. Kalau aku tak jadi pegi kang mereka kecewa pulak. Tapi IH pun ada masalah tu. Hingga saat ni dia sendiri pun belum confirm nak pegi ke tidak. Esok dia balik kampung tengok keadaan Ayah dia, kalau OK dia pegi, kalau tak memang dia tarik diri. Doakan Ayah IH cepat sembuh.

BW pun dah mengeletis tu, kang kalau aku tak jadi harus dia riot satu KL ni bakar bakar sampah sambil makan kertas. Tak ke nanti kita semua yang susah?

So nak tau perihal trip abang ke Jepun?????

Well... Secara overallnya aku bagitau, Jepun sangat best ! 

Kalau aku boleh buat ranking, trip aku selama ni, aku letak Japan nombor 3 selepas Canada dan USA. Best lah. Biasalah kalau pegi negeri moden ni. Semua facilities cukup. Mudah kita nak bergerak sana sini. Selamat pulak tu. Kadang kadang aku rasa lebih selamat dari Malaysia ni.

Tapi overall trip sangat meletihkan. Dan di Jepun serba serbi mahal. Nak membeli tu otak terpaksa jadi calculator kejap pastu mereng !

Aku rasa hari hari aku berjalan lebih pada 20KM satu hari !

Dalam train je, tukar naik train aku rasa dah berkilometer. Train station dia orang besar gila !! Pastu banyak train, ada lebih pada 10 rangkaian keretapi. Memang boleh muntah belahak la kat situ kalau tak reti. Tapi semangat kena kuat. Lebih lebih lagi macam aku travel solo macam ni memang kena buat decision cepat. Fikir memang kena pantas.

Kalau tak?

Hanyut la termangu mangu pastu jadi bodoh.

Hiks.

Anyway, biasalah aku ni kalau travel, plan lain, jadinya lain !

Tu yang best sebenarnya. Journey dari satu tempat ke satu tempat memang lah penat tapi bila kita dapat buat dan complete memang menarik. Trip aku ni memang aku boleh katakan trip Kamikaze. Aku main redah je. Kadang kadang plan datang spontaneous dan aku terus proceed.

Nak lenggang lenggang kangkung memang tak boleh lah. Untung sebab aku ada JR pass. Bagi aku, sapa ke Jepun wajib beli JR Pass. Mudah dan menyenangkan. Macam aku, aku boleh travel sesuka hati mana je aku nak pegi yang ada rangkaian JR railway ni, masalah cuma satu je.

Masa !

Masa memang tak cukup. Jepun tu besar. Osaka tu saja besar giler !!!! Macam boleh tenggelam dalam ramai manusia di sana. Tapi Alhamdulillah. Aku rasa semuanya OK. Aku berjaya mengharunginya dengan jiwa yang tenang dan hati yang girang. Dan begitu la aku rasa trip Japan ni trip yang paling best aku pegi sejak dari zaman aku travel ke Canada dan US dulu dulu.

Memang best !

So mesti nak tengok gambar eh?? OK. Highlight !

Aku cakap kan hari tu aku plan nak pegi Osaka, Hiroshima. Kyoto dan Tokyo ! Tu pun aku rasa dah pack gila. So aku dah macam lipas kudung, ke sana ke mari habiskan hari hari dengan sewajarnya end up tau mana aku merayau???

Ni hah. Tengok peta Jepun dulu.


Dan ini la highlight dengan gambar edisi segar dari ladang untuk tatapan kau orang.

Note : Gambar banyak gila, aku baru edit tak sampai suku pun.

* nanges.

1. Osaka.

Aku lepak lepak Osaka hari pertama, jumpa Makcik Mayumi di sana. Dia bawak aku gi makan. Yeah.. Eat what Japanese eat ! 2 kali aku nyaris makan babi !!!!

* sambung nanges.

Kat Osaka tu tempat transit je sebab hostel aku di situ. Tapi sedih okeh tidur hostel ni. Ada la kes, nanti aku cerita.

* kesat air mata dengan Kimono.

Ni di Osaka waktu hari kedua di sana. Hari pertama travelling time. Naik flite je 6 jam.


2.  Hari ke dua aku ke Nara !

Dan ini sikit hasil capapan di Nara. Beautiful Nara. Now kau orang tahu mana datangnya nama beautifulnara tu kan??




3. Kobe.

Petang tu aku sempat ke Kobe. 

Berani mati !!!




4. Esoknya pagi pagi aku bergerak ke Hiroshima. Tapi pegi ke Miyajima dulu tengok tempat lawa ni.

Lawa sungguh !



5. Dan patah balik ke Hiroshima menyaksikan peninggalan kesan bom nuklear di sana.

Saksikan !




6. Sebab ada masa, aku came up dengan idea spontaneous. Naik Shinkansen ( bullet train terus ke Fukuoka !!!)

Tak tercabar di minda. Aku pegi tanpa peta atau apa apa pun. Nekad abis !



7. Hari ke empat, aku ke Tokyo !

Apa yang best, tengok ni. Aku dapat tengok Gunung Fuji dengan mata kasar aku sendiri..

* nanges terharu






Tokyo terlalu besar untuk satu hari. Tak banyak tempat aku boleh cover. Aku cuma prioritize mana yang perlu je. Yang lain lain, tunggu next trip. Apa yang penting, di Tokyo aku gigih mencari Maria Ozawa !!

Bukan kata Ozawa, kerusi Ogawa pun aku tak jumpa !

8. Hari ke 5 aku ke Kyoto !

Menikmati keindahan zaman Samurai di sana.

Tempat ni memang superb. Banyak UNESCO sites. Too many places to cover in just 1 day. Tapi aku pegi tempat yang biasa orang pegi.







Masa aku di Kyoto, flurries turun. Aku sangat excited. Terus rindu pada snow !

Argh. Tak mungkin ! Tak mungkin ! 

9. Hari terakhir di Jepun. 

Aku nekad nak cari snow ! Dan aku ke Maibara secara kamikaze tanpa peta dan sebagainya.




Sebak okeh dapat main snow.

Terkenang kenangan zaman dolu dolu !

Tapi lebih sebab mengenangkan kegigihan aku dan hasilnya berbaloi baloi !

10. Dan sebelum balik, jalan jalan pusing Osaka pulak.

Osaka is not big. It is huge !!!!!!!!!!!!!!!!





So aku berjaya khatam separuh daripada negara Jepun !

Sample itinerary aku.

Day 01 - Osaka - Arrival.
Day 02 - Osaka Castle ( Osaka ) - Nara - Kobe ( by JR Pass) Balik ke Osaka.
Day 03 - Osaka - Miyajima - Hiroshima - Fukuoka - Balik ke Osaka. ( all by JR Pass )
Day 04 - Osaka to Tokyo back to Osaka ( JR )
Day 05 - Osaka to Kyoto back to Osaka.
Day 06 - Osaka - Maibara - Osaka (pusing pusing Osaka ) then airport for flight balik Malaysia.

Pencapaian untuk diri sendiri dalam masa yang sangat singkat sebegitu. Ya.. aku mengaku, temanya adalah 'pulun selagi boleh, maximakan penggunaan JR Pass !!' dan aku rasa aku dapat rasa apa yang aku nak rasa. Aku dapat tengok apa yang aku nak tengok dan aku dapat feel how it is like to be in Japan and bercampur dengan Japanese.

So aku gembira. Paling penting, aku jumpa Maria Ozawa !!!!!!!!!!!!!!!! ( walaupun bukan yang ori)

Tunggu update.

Costing.

Tiket : Air Asia la murah.
JR Pass : RM 1000 - 7 days. ( aku cuma guna 6 hari je )
Hostel : RM100 per night.
Belanja belanja lain dan makan ikut keperluan dan sesuka hati.

Cuaca di sana memang sejuk gila. Gila gila babi punya sejuk. Kadang kadang angin kuat gila macam nak melayang. Belum kira bibir kering, baju tak cukup tebal walaupun aku berjalan pakai 4 lapis baju !! Tetap sejuk menggila.

Berjalan tak usah nak cakap lah. Sampai cramp cramp kaki. Tragedi macam kat Perth berlaku lagi. Dan yang paling ngeri. Tapak kasut aku tercabut satu persatu dan kaki aku sakit gila.

Tetap aku gigih jelajah negara orang. Keseluruhan aku naik bullet train lebih kurang 3500 kilometer !!

Sebab tu la aku cakap ini trip Kamikaze. Tapi aku excited dan gembira. Tu je yang aku boleh cakap, nanti aku share setiap inci perjalan aku dengan kau orang. Aku nak kau orang rasa apa yang aku rasa. Aku nak korang feel macamana berada di negara matahari terbit tu tanpa perlu ke sana.

Dah. Ini malam nak berkasih sayang, tapi aku keletihan tahap max. Aku rest je lah dulu. Lusa nak berjalan lagi. Kesian OR asyik kena tinggal jer. 

Aku harap dia OK. Memang la jauh dari dia buat aku rasa rindu membuak buak. Ni pun rindu tak hilang lagi. Kat Japan tak boleh roaming phone. Tak tau la apsal so aku langsung tak contact dia.

Tapi serious. Aku rindu; pada OR dan juga negara matahari terbit ini.

11 comments :

  1. maria ozawa??????

    abg meng x jumpa pokok bunga sakura ke???? tade pun pic bunga sakura

    ReplyDelete
  2. ader.. nanti la aku buh... belum abis mengedit lagi

    ReplyDelete
  3. Sy amat mencemburui dia sbb bc mana2 blog lelaki ada mention nama dia sejak tu dah tau sapa dia ;p

    ReplyDelete
  4. lepas dubai jepun plak.. jeles akak dik.. hehehe

    ReplyDelete
  5. wahhhhhhhhh gila banyak tempat ko pegi! kitorang 9 hari kat sana dpt pi 25 tempat pun dah rasa cam tak bernapas, ada yg kena let go hahaha!

    siut la nampak mt fuji, kitorang tak sempat! arghhhhhhh tension tgk gambar ko!

    sob sob...aku rindu gile kat japan, next year GIGIH nak pi lagi cover blah atas!

    ReplyDelete
  6. bro...bila dah beli JR pass tu mmg boleh buat keje gila ke pergi ke timur ke barat ke selatan ke utara ikut sesuka hati?

    itu mcm satu hari satu tempat. ok dop?

    ReplyDelete
  7. Biq : repeat Jepun tak? Nagoya?

    Rei : Yup.. once JR pass activated u r free to go mana mana pun provided covered by JR Line...

    nak pegi 1 hari satu tempat mcm aku kena tgk base kat mana la.. setakat dok osaka nak ke tokyo ok lagi day trip.. tapi kena keluar pagi pagi dan kena pilih tempat la.. x dan nak cover semua nya

    ReplyDelete
  8. Wah sy dh baca sume trip ke japan ni..terharu gilerrrr....rasa nk nanges....entah bila la nk sampai japan....

    ReplyDelete
  9. LM : kenapa terharu?

    Nah. ambik tisu kesat air mata...

    insya allah ada rezeki sampai la tu.. pasang je angan2 dulu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...