Thursday, January 30, 2020

BaganLalang 09 | Masjid Pekan SEPANG

Tamat sesi menginap di Avani Sepang Goldcoast Resort, Bagan Lalang.

Masa untuk pulang !

Lepas check out tu, kami singgah di Masjid Pekan Sepang untuk solat zuhur.



Masjid ini terletak di pinggiran jalan Persekutuan yang menghubungkan Negeri Selangor dan Negeri Sembilan. Lokasinya di pinggir jalan utama sememangnya sesuai sebagai lokasi singgahan bagi yang bermusafir.

Masjid yang di bina pada 1 Januari 2007 dan di rasmikan pada 15 July 2014 oleh DYMM Sultan Selangor mempunyai kapasiti seramai 1000 jemaah dengan keluasan kawasan sekitar 3.0 ekar Masjid Pekan Sepang ini dibina bertujuan menjadikan insitusi masjid sebagai one stop center dengan meliputi keperluan pengunjung dan penduduk tempatan.





Masjid Pekan Sepang ini dibina dengan binaan struktur utama menggunakan bahan simen sepenuhnya. Bentuk bangunan utama berbentuk segi empat, dan dilengkapi dengan kubah dan satu menara. Ruang solatnya dilengkapi dengan lantai berpermaidani, sementara bahagian solat tambahan berturap dengan batu marmar.

Masjid Pekan Sepang turut dilengkapi dengan tempat menyimpan barang. Selain itu, kemudahan tandas, tempat wuduk lelaki dan perempuan juga disediakan di masjid ini. Selain itu,terdapat juga tempat meletak kereta terbuka.



Dewan solat utama.














Masjid ini sering digunakan bagi menganjur dan mengadakan majlis ataupun aktiviti-aktivi yang bercorak keagamaan dan juga kemasyarakatan untuk para jemaah dan para penduduk setempat.


Masjid Pekan SEPANG 
Jalan Kelab 
43900 Sepang
Selangor


Selesai singgah, kami berangkat terus pegi hantar anak bujang aku balik asrama....

bersambung............

2 comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...