Wednesday, May 23, 2018

KEMBARA BALKAN - KOSOVO | 03 PRIZREN : Hati Tertambat Tapi ........ Dah Lambat

Bahagian terakhir aku di negara Kosovo.

Masih lagi di Prizren................. yang cukup indah pemandangan kawasannya.

Clinging to the slopes of the lush Sharr Mountains, and divided by the river Bistrica (Serbian for "clear waters", which is more of a wishful thinking than a precise description nowadays), Prizren, including its modern suburbs, is home to about 180,000 people, making it the second largest city in the country, after Pristina, the capital. 

The majority of the population is ethnic Albanian. Kosovo's Turkish community is focused in Prizren as well. As such, the standard bi-lingual street signs in Albanian and Serbian are complemented here by Turkish, which can be freely used particularly in the old town, and with other Albanians. The local Serbs vacated the city in the aftermath of the Kosovo War of 1998–99, when Kosovo was de facto detached from Serbia, with their charred houses standing vacant on the upper streets leading to the fortress.

......................... dan aku sampai di bangunan masjid Sofi Sinan Pasha yang cukup ikonik di sini.

Sofi Sinan Pasha Mosque

The Mosque of Sinan Pasha is one of the most important monuments from the occupation of Ottoman Empire in this territory. According to the inscription inside the mosque Sofi Sinan Pasha, built it for his co-citizens, on hijri year 1024 (1615), using the building material from the Holy Archangels Monastery, which the Ottomans demolished and tore to the ground the same year. 

The mosque was built with walls over 2 m thick, it contains more than 50 windows, and the minaret is one of the highest in the city. The mosque is very rich in ornaments of many colors and shapes. The interior of the mosque is decorated by arabesques and other decorations of flora and fauna in the baroque style. There are two layers of paintings in it, the paintings of the time when the mosque was built (17th century) and a second layer of paintings (19th century). In the entrance the mosque has a fountain, built by the founder. The mosque also used to have a madras and a library with numerous books of different contents.

Rasa best je kalau travel ke tempat asing pastu jumpa masjid. Rasa macam terwelcoming tanpa sengaja. Rasa lega dan kurang risaunya.

Terletak di pinggir sungai Old City of Prizren.

Dah sampai kena lah masuk

Ada water fountain

Tempat wuduk

Kena naik tangga untuk ke dewan utama

Dewan solat utama

Mihrab

Kubah

Lampu

Interior design dengan motif bunga bunga

Sejarah

The largest mosque in the city, dominating the town center is the Mosque of Sinan Pasha. This is one of the most important monuments from the occupation of the Ottoman Empire in this territory.  

Singgah solat tahiyatul masjid kat sini, pastu aku gerak meninggalkan bangunan Sofi Sinan Pasha. 

Kawasan masjid ni memang menjadi tumpuan orang ramai. 

Kat tangga ada nenek jual FM. Jenuh aku tawar menawar dengan dia, susah dia nak faham bila aku cakap aku nak mintak discount. Last last dia pasrah je. Hahahaha Tapi aku tak tipu eh.... kautim je baik baik !

Dan kawasan sekitar masjid ni memang ramai orang melepak.

Bangunan masjid di Prizren

Belah belakang

Di bahagian belakang masjid dalam compound yang sama ada banyak kedai cenderamata dan kedai kedai makan yang halal khusus untuk penjaja Muslim.

Tapi petang tu aku tanya semua makanan tak ade. Ada air je...  Kembung la minum air. Aku nak nasi !

Pasrah !

So lepas tu aku gi ronda ronda kawasan Shadervan Square yang merupakan kawasan commercial penuh dengan cafe dan kedai kedai yang menjadi tarikan pengunjung di sini.

Laluan dengan cafe cafe terbuka

Kosova

Shadervan, the main square. There is much more going on in Prizren during the Summer than any other time of the year. The main square in town, a stone piazza known as Shadervan, is the gathering point on most evenings. The piazza is surrounded by cafes, bars, restaurants and ice cream parlors. During the day this is an excellent place to sit and have a coffee, or have lunch and watch the town go about its business. 

The fountain in the center of the piazza is safe to drink from and is a central gathering point during hot summer afternoons. From about 9:30pm to midnight on almost every night in the summer the streets around Shadervan are crowded with locals walking the corso, meeting, chatting and drinking

Fountain

Ada tram kalau jenih pemalas nak berjalan

Kalau kaya boleh sewa benda alah ni

Kedai kedai

Bangunan di persekitaran

Ramai orang jalan jalan dan shopping di kawasan ni

Ada juga beberapa bangunan bersejarah di kawasan ni seperti Church of St George. Tapi tak leh ambik gambar kat area dia.

Church of Saint Nicholas near the Orthodox Cathedral has been destroyed in 1999, and its renovation was only beginning as of 2013.

Ronda ronda, just jumpa aiskerim je. Tak jumpa makanan untuk di makan.

Last sekali aku patah balik kat area cafe cafe tepi sungai dekat dengan masjid Sinan Pasha tadi.

Sinan Pasha Mosque...... tak de kena mengena dengan Pasha Sandha !

Bridge

Cafe cafe

Sharr Mountains

Orang berjaja

Stone bridge Old Town Prizren

Sungai mengalir lesu

Kawasan tepi sungai tempat port melepak boleh layan view persekitaran

Kubu Khalaja... Macam tak larat lak aku nak panjat. Tak bermaya karin tengok macam tinggi jugak nak daki tu. 

Lepak lepak usha kawasan

Church di atas bukit

Kereta kuda bagi yang nak bersiar siar dengan gaya lebih mewah

Usha kawasan

Bangunan

Penat aku pusing keliling, akhirnya lepak balik kat area masjid dan banyak cafe cafe tu je. Walaupun Prizren ni banyak Muslims dan Kosovo sendiri adalah negara Islam tapi aku agak was was jugak nak makan sembarangan. Tapi area tu banyak pulak aku tengok family muslim dengan pompuan pakai tudung lepak makan makan. 

Yakin boleh lah aku pun turut serta.



Habuan

Alhamdulillah kenyang. Kos makanan 5.50 Euro.

Perut kenyang. Hari pun dah nak malam.

Menapak balik ke hotel penginapan

Cafe cafe

Statue

Menjelang senja

Prizren

Last view sebelum menapak balik

Hari dah nak maghrib

Nampak surau ada Pakcik melepak kat sini. 

Singgah jap. Sama sama maghrib di sini.

Menapak balik ke hotel

Hotel penginapan di Prizren

Bilik selesa

Sebenarnya masih awal lagi kalau nak ikutkan bila aku sampai hotel tu. Tapi masa yang ada, aku korek korek info study cemana aku nak try laluan Lake Toman tu esok. 

Banyak sangat info aku baca sampai aku jadi pening. Tapi aku lebih yakin, esok aku akan ikut apa yang aku dan plan.

Selamat tinggal Kosovo, kita berjumpa di Albania esok !

Tidur malam dengan lena kunci jam nak bangun awal awal esok. Tapi terjaga, sebab kat depan ada suara budak budak malam malam buta pun main kat taman. Rupanya waktu malam dia orang ni lepak kat luar lagi main main.

Meriah suasana. Siap aku perasan ada kedai runcit di buka. Gigih turun beli air sebab dahaga... kasih dan sayang

Akhirnya dapat gak lena.

Semalam di Prizren tak sempat aku explore kesemuanya. Menarik, tapi aku sendiri tak banyak masa !

4 comments :

  1. sehari semalam cukup ke kat Priszen? Atau 2 hari?

    ReplyDelete
    Replies
    1. depend.. kalau nak panjat kubu tu 2 hari 1 mlm good enough. kalau strolling pekan dia tu half day pun dah cukup

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...