Monday, April 3, 2017

EUROPE | PARIS - 01 : Dari Sepang Ke CDG

EWWW ROAR PAH !

Kalau ikutkan, ada 3 trip ke Europe yang aku nak updates tapi rasanya memang tak mampu plus aku malas ! Since trips ke benua Eropah ni aku pegi either untuk kerja dan ada la sesuka hati aku detour ke few places yang aku rasa boleh gak nak update. Tapi tak de lah nak update beriya so aku share gambar dan few tips je lah along these entries.

Banyak trip ke Europe ni aku ikut orang je so kalau nak details trip Eropah ni aku bukan lah yang pakar so boleh refer pada orang lain yang lebih banyak ambik tau dan explore sendiri atas dasar backpacking. 

First leg trip ke Eropah ni tahun 2016 cover few places bermula di Paris, London. Copenhagen dan Istanbul makan masa seminggu lebih.

Highlights of Europe Trip 2016 : 01 - Paris, France

Aku share pix saja lah sebab trip ni banyak skit gambar gambar. Lagipun sebab dah lama sangat nak tulis details pun aku dah tak ingat.

OR dan budak budak hantar aku ke KLIA untuk penerbangan malam.

Dia orang tak stay. Dropped aku je then balik. Lagipun aku pegi dengan geng office berlima so sebagai ketua rombongan aku busy skit nak uruskan banyak benda dari nak melayan anak anak aku yang kemaruk macam macam nanti. 

Trip ni aku ambik Turkish Airlines... Aku memang sengaja ambik Turkish Airlines ni sebab aku nak detour ke Istanbul masa balik nanti. Lagipun tak pernah naik Turkish Airlines pun... * jakun

Urusan check in apa semua macam biasa je. Tak banyak hassle. Kami ada cukup masa dan tak de lah terkejar kejar mana.

Tengok sapa yang check in sama sama dengan aku?  

Siapa dia ni? Glamer mengalahkan aku ke? Hahahaha... Che Ta naik same flight dengan aku. Tapi sebab aku rasa aku lagi glamer dari dia so aku control macho je.... Ahaks... Memang lawa dia in person.


Apa sangat lah dia tu kalau nak compare dengan aku yang lebih International ni.....   dok gitu? * petir ... flight delayed?

Kus semangat nasib baik tak delay. Kami berlepas tepat pada waktu yang di tetapkan. Ada drama sikit sebelum berlepas. 

Moral of the story.... sesapa yang tak bayar PTPTN.... check dulu sebelum travel oversea. Jangan nanti jadi drama. Berpeluh peluh ahli rombongan yang lain especially aku lah kalau ada ahli group yang tak lepas flight.

Alhamdulillah.... drama berakhir dengan happy ending. 


Kami semua selamat berlepas dengan penerbangan malam tu menuju ke Istanbul. Goodbye Malaysia !

Kejakunan naik Turkish Airline. Flight agak penuh dan agak stuffy dengan aircond yang kureng sejuk. Tapi sepanjang perjalanan smooth je.  Cuma aku gagal lelapkan mata sepanjang masa flight. Rengsa

Menu dalam flight. Makanan di hidangkan. Flight time 8 jam. Makan 2 kali. Kira OK lah tu. Makanan dia pun kira OK lah. Not bad


Akhirnya............ sampai Istanbul. 

Tapi sebab kami transit ke Paris so tak keluar airport. Lepak dalam airport je tunggu flight seterusnya.

Sempat lepak layan rokok kat Istanbul Ataturk Airport. Sejuk boleh tahan time tu. Ada 4 jam sebelum flight seterusnya.

Sambil tu jalan jalan dalam terminah usha Duty Free di sana.


Awal pagi, flight seterusnya bertolak menuju ke Paris


Walaupun dah sampai Istanbul tapi officially aku belum jejakkan kaki di bumi Turkey lagi. 


For now.. bye bye Istanbul................. Tunggu balik nanti kami singgah lagi na....

Kota Istanbul dan padat dengan penduduknya

Pelangi mengiringi

Dan perjalanan di teruskan lagi menuju benua Eropah

Merentasi Switzerland dengan keindahan muka buminya dari atas.....

Flight 4 jam dari Istanbul ke Paris

Dan kami disediakan sarapan atas flight

Sebelum flight berlegas legas di bumi Paris 

Selamat datang ke benua Eropah ! Excited tapi penat dan mengantuk rasanya...

Dan pesawat akhirnya bersedia untuk mendarat di Charles de Gaulle Airport, Paris

Terima kasih Turkish Airlines...

Dah selamat mendarat di CDG Airport Paris

Nampak Concorde..... !

Welcome to Paris...

Urusan immigration CDG Airport slow gila. Lebih dekat 2 jam beratur.... 

Akhirnya berjaya jugak keluar.. Dapat hisap rokok sebatang buat ubat lama tak merokok dalam flight.

Sebab datang untuk tugas. Semuanya dah pre arrange. Kat airport ada orang datang pick up.

Suasana agak dingin dan berkabus petanda Winter bakal menjelma

Dan terus kami di bawa menuju ke kota Paris

Sampai di Paris kali ke 4 buat aku..................... 

Rindu jugak lama tak jejak

Comment allez-vous?

Keta keta comel di Paris untuk di sewa....

Terus menuju penginapan. Masing masing letih dan berlengas badan

Penginapan untuk 4 malam di kota Paris !

Alhamdulillah. Selamat sampai di Paris.

Welcome to Paris ....., aku kini kembali................................ !



Kan ku ingat s'lalu sorot mata itu
Dihantu cemburu, dalam tatapnya berjuta duga
Teringat selalu sorot mata itu
Tak pernah tahu di dalam dada hatiku terluka

* ku ingin kembali
Tanpa resah hati dari semua tanya
Dan tak akan kupendam lagi
Cinta ini dari semua yang menyangka
Dan tak berhenti

Kan kucoba mengerti semua pertanyaanmu
Tentang perasaanku walau semuanya biasa adanya
T'lah kucoba mengerti dan jelaskan dirimu
Semua perasaanku dengan dirinya, dia yang kucinta

Ku ingin kembali
Tanpa resah hati dari semua tanya
Dan tak akan kupendam lagi
Cinta ini dari semua yang menyangka
Dan biarkan aku kembali
Tanpa semua sangsi yang s'lalu meraja
Di relung hati

Lepaskan diriku dari semua duga
Dan biarkan aku terbang ikuti malam dan pagi
Jalan masih jauh yang harus aku tempuh
Dan harus aku coba meraih asa, cita dan cinta
Lepaskanku dari semua duga

bersambung.....................

7 comments :

  1. Aku ingatkan concorde dah x terbang... Masih lg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya tu grounded doh kot.. maybe jadi muzium tu

      Delete
  2. best..fully sponsored..ada driver lg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la.. beza travel sendiri dgn travel dgn kerja. ada pro and cons nya.....

      Delete
  3. Tq kerana boleh dijadikan rujukan untuk ke sana nanti.

    ReplyDelete
  4. Blog yang menarik, mengingatkan saya akan Le Marais di Paris. Daerah ini menjadi daerah yang modis, kebanyakan mansion-mansion dirubah menjadi museum, perpustakaan dan sekolah, yang dikelilingi toko-toko pakaian terbaik, tempat makan dan galeri seni moderen.
    Saya mencoba menulis blog tentang hal ini, semoga anda juga suka blog di http://stenote-berkata.blogspot.com/2020/11/paris-di-le-marais.html

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...