Monday, April 22, 2019

JELAJAH2NUSA : 07 | PINK Beach - TAKA Makasar

Hey ! Awat dok jauh jauh tu. Mai dekat dekat sikit meh.

Aku dah wangi lah ! Harum semerbak dah ni. Bau syurgawi !!!

Suci lagi menyucikan.

Selesai pendakian di Pulau Padar kami bergerak ke the other side of pulau yang sama.

Kawasan Pulau Padar ni agak bahaya dari segi arus disebabkan ianya menjadi pertamuan 2 laut. Memang terasa jugak lah kapal kami di lambung ombak yang luar biasa ganasnya walaupun cuaca cerah dan terang.

Destinasi berikutnya adalah ke Pink Beach.

Kapal terpaksa membuat pusingan melawan arus lautan

Sambil sambil tu kami dihidangkan dengan sarapan

Memang terasa lah bila di landa gelora kuat macam ni kapal teroleng oleng. Nasib crew kapal bijak mengemudi haluan.

Kalau tengok dari arah laut, banyak je pantai kaler pink ni. Dan ada yang betul betul pink pun. Tapi di sebabkan keadaan laut yang bergelora sukar kapal nak berlabuh. Lagi pun kawasan tak de jetty.

Selepas berhempas pulas akhirnya kapal berjaya berlabuh dan kami naik sampan kecik untuk ke daratan pulau.

Aktiviti di sini adalah snorkelling dan mandi manda. Tapi cuaca panas gila pantai dia pulak memang tak de port berteduh.

Rentung di buatnya.

Usha Pink Beach di Pulau Padar ni.

Pasir dia memang kaler pink disebabkan oleh mineral yang ada dan bercampur dengan pasir.

Nak berlama lama pun panas kepala kat sini sebab matahari tengah terik. Nasib baik gak la ada gua kecik kat situ so mana yang tak nak mandi duduk situ menumpang teduh.

Mintak izin penunggu gua nak menompang di situ

Mana yang nak mandi tu mandi je lah. Tapi aku lebih suka melepek dan berehat je.

Guide tu suruh kami turun ramai ramai sebab dia sibuk nak naikkan drone dan ambik gambar. Aku tak berapa nak melayan. Kebetulan bot kecik datang aku terus decided nak balik ke kapal dan berehat je di sana.

Selesai berada di Pink Beach, kapal kami bergerak lagi.

Kali ni membelah laut lepas menuju ke tengah tengah lautan. Sambil tu kami di hidangkan dengan makanan tengahari.

Makanan atas kapal ni memang sedap dan menyelerakan. Tukang masak ni memang pandai masak lah dan ada masa dia memancing dan dapat ikan dan jamu kami semua makan.

Lauk lauk dia bertukar ganti dan agak variety.

Dan kali tu si Salma Hayek pulak buat permintaan nak sambal pedas. Tak kick katanya kalau tak pedas. Bila sambal datang, aku ambik sikit dan konon nak jamah dengan nasi. Makan beberapa suap terus perut memulas........

Tiba tiba berpeluh muka dan kepala.

Tenang Tenang.....

Tapi terus teringat kat FABULOSO.

Slow slow aku mintak diri tapi sebenarnya berlari ke toilet. Memang kena bersahabat baik dengan Fafuloso ni sepanang trip ni. Sabun dan mandian yang aku bawa dah abis diguna secara rakus pagi tadi.

Dan sekali lagi, aku wrestling dengan diri sendiri dalam jamban akibat sakit perut dan cirit birit. Ni semua bahana kepedasan melampau la kot sebab aku ni perut tak tahan pedas.

Kali ni memang barai. Keluar keluar je macam baru lepas mandi. Memang siap mandi pun. Sambung abiskan makanan dan pastu berehat kat deck atas.

Terjelepuk hina

Sehinggalah kapal sampai di Taka Makasar. Area sand bank yang terdapat di kepualaun Flores ni.

Aku decided malas nak turun dan join mereka. Yang lain lain semua turun pegi bergambar dan mandi manda.

Siap bergambar dengan drone lagi.

Tak best rasa bila perut buat hal macam ni. Nasib tadik tak tercerry berry kat meja makan. Kalau tak kesian lak dia orang tengah makan. Hahaha

Ni gambar gambar mereka masa di Takka Makasar. Riang ria semuanya ya.

"Bikin bulatan. Rapatin ! Rapatin !...... Tangannya dipegangin !!!"

Huh. Trauma aku dengan perkataan perkataan tu. Rapatin. Pegangin !

Selesai di Taka Makasar kapal bergerak lagi. Kali ni ke lokasi untuk mereka sambung snorkelling iaitu Manta Point. Kali ni snorkelling di laut lepas je. Kalau nasib baik boleh tengok manta ray kat sini.

Sekali lagi aku tak turun dan ambik peluang berehat je. BW kata banyak ikan dan coral cantik cantik. IH siap dapat pegang penyu lagi.

Penyu di panggil kura kura di sini.

Jinak sekali kura-kura di sini.

Penyu? Kura kura? Whatever... aku tak ambik pedulik. Pose pose lesu, aku ketiduran jer.

Lewat petang, kapal bergerak menyongsang matahari dan kami mengejar sunset sekali lagi. Sepatutnya kami ke Gili Lawa dan layan sunset di sana. Tapi Pulau Gili Lawa dah terbakar disebabkan oleh pembakaran tak sengaja orang orang yang menyalakan unggun sewaktu di sana pulau ini di tutup untuk proses pemulihan.

Jadi kami layan sunset atas kapal saja.

Mula mula macam rasa tak ada sunset, tapi akhirnya kami di hadiahkan juga dengan warna kaki langit jingga yang menawan dan mempesona.

Senja berganti malam. Dan malamnya terisi dengan aktiviti santai bertemankan gelap malam dan buaian lautan.

Kerlipan bintang nampak meriah di langit malam.

Tiga waktu berlalu

maka kau kan merasakannya

Aku tahu diri
semua takkan mungkin
biarkan saja semua jadi kenangan yg mungkin
takkan terlupa sampai kau menua
biar saja

maka kau kan merasakannya

bersambung....................

14 comments :

1. alaa meng aku baca entry ko ni buat aku berbolak balik laaa nakpi ke takkkk floress bulan julai ni...huhuhu bebudak ni semua taknak sebab kos tiket mahal nauuu...aku tergoda ni, lagi pun dah penah pi bali tu...hahaha kalo aku buat keje gila pi je sorang2 ok tak?tetiba kan ngadu kat ko...hahahahahah

1. kalau sorang mcm tak best la... at least berdua.. boleh je join open trip.
      tak pe la tak gi sekarang... tak ke mana pun komodo2 tu. ada rezeki sampai la nanti.
      aku doakan.

2. Pantainya masih asli. tidak tercemar seperti pantai kita.

1. sebab lokasinya di pulau terpencil.. jrg org dtg kecuali tour yang bawak

3. uih naik kapal lanun.
    OK lah, aku nak fly ke sapporo malam ni (again & again). See u next week.

4. Nampak mcm pink belacan coklat pasir pantai dia

1. yang ni kurang pink. ada pantai yang lagi pinkish tapi bot tak leh nak berlabuh. ombak besar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...