Friday, April 19, 2019

JELAJAH2NUSA : 04 | Pulau RINCA ( Loh Buaya Komodo National Park )

Dua jam pelayaran menggunakan kapal dari Labuan Bajo akan membawa kita ke Pulau Rinca. Salah satu pulau yang didiami oleh species Komodo di sini.

Pulau Rinca

Jetty Pulau Rinca di Loh Buaya

Rinca, also known as Rincah and Rindja, is a small island near Komodo and Flores island, East Nusa Tenggara, Indonesia, within the West Manggarai Regency. It is one of the three largest islands included in Komodo National Park. The island is famous for Komodo dragons, giant lizards that can measure up to 3 metres (9.8 ft) long. Rinca is also populated with many other species such as wild pigs, buffalos and many birds.

Being less known and less visited than Komodo Island, it is a good place to see the Komodo dragon in its natural environment with fewer people to disturb them. Day trips can be arranged to the Loh Buaya park facility on Rinca Island from Labuan Bajo on Flores by small boat at the park headquarters. A jetty which marks the entrance to the park facility. A short walk leads to the local park office where there are rangers to accompany visitors on short or medium-length walks to see komodos and other animals such as monkeys, deer and buffalos.

The island's area is 198 square kilometres (76 sq mi).

Living conditions for local people on the island are often difficult. Education facilities, for example, are quite limited for children. Some non-government organisations help with the provision of books for children on Rinca. Local people must also take some care to avoid Komodo dragons because Komodos in the area occasionally attack and kill humans.

Selain Rinca, satu lagi pulau yang menjadi habitat Komodo ini adalah Pulau Komodo yang terletak lebih jauh dari Labuan Bajo. Pulau pulau ini termasuk Pulau Padar telah di wartakan sebagai salah satu Tapak Warisan Dunia UNESCO sejak tahun 1991 lagi. Khabarnya Pulau Komodo akan di tutup tahun 2020 nanti disebabkan banyak Komodo di seludup dan di jual dengan harga sekitar RM150,000 seekor. Gila lah. Nak dekat pun cuak lagi nak tangkap jual.

Tapi jangan risau masih boleh usha Komodo ni di Pulau Rinca ni nanti.

Kami tiba di Pulau Rinca menjelang petang. Bot bot kecil akan membawa penumpang ke jetty Pulau Rinca untuk melihat Komodo di sini.

Jetty Pulau Rinca

Awas... Nak berjalan pun cuak takut tetiba ada Komodo sergah.

Kejong keras kalau tetiba ada yang muncul dari semak semak ni

Di Pulau Rinca ni terdapat Loh Buaya Komodo National Park yang diwartakan sebagai taman negara untuk Komodo. Dari jetty kena jalan sikit ke tengah pulau, tapi dalam hati memang di serang cuak kot kot tetiba muncul dari dalam semak.

Pintu masuk ke Loh Buaya Komodo NP

Kawasan lapang

Kerbau kerbau melepak berkubang.

Mereka ni lah bakal menjadi mangsa kitar hidup Sang Komodo yang menyerang mereka sebagai habuan. Selain tu mereka juga membaham rusa liar yang ada di Pulau Rinca ni.

Arah tuju dalam kawasan National Park

Loh Buaya Komodo National Park

Bangunan dalam NP

Ada beberapa staff dan budak budak pulau ni berkumpul

Setiap pelawat yang datang ke Taman Negara Loh Buaya ni kena register di National Park office. Ada bayaran di kenakan dan berbeza mengikut warga tempatan atau foreigner.

Kat sini ada rasa tak puas hati sikit. Masa aku booking aku dah tanya pasal entrance fee di sini dan mamat ( agent fb ) kata dia akan pastikan kami bayar harga local je. Tapi guide aku tu tak menyabor nak bagitau yang kami ni warga asing. Dah la kami tak bawak duit. Dia kata dia bayarkan dulu. Sekali bayaran guide kat National Park tu.

Entrance untuk foreigner IDR 350K. Yang aku tak puas hati bila suruh tunjuk tiket, tak ader ! Sama jugak bayaran di Pulau Padar, dia kumpul kumpul dan kemudian baru bagitau. Redha je la kami bayar entrance fees yang mahal ni.

Lagi pun, kami memang warga tempatan. Jangan nak cuba cuba ambik peluang !!

Sapa dapat tu untuk lah sebab murah sikit kan? Murah banyak ! Local cuma bayar IDR 5K sahajork !

* suap popcorn Garrett ke mulut Komodo.

Ini guide NP. Beliau lah yang akan bagi briefing tentang Komodo dan National Park ni.

Salah satu aktiviti di Pulau Rinca ni adalah trekking bagi melihat Komodo. Ada beberapa trail yang disediakan dan setiap group boleh pilih track sejauh yang kita nak macam setengah jam or sejam dan sebagainya. Sebab Pulau Rinca ni pun lawa compared to Komodo Island jadi memang trekking di pulau Rinca ni adalah di galakkan. Guide akan bawak kayu nak halau Komodo kalau betul terserempak di perjalanan nanti.

Group kami tak pilih mana mana trail sebab kesuntukan masa. Guide aku kata takut terlepas sunset. Aku sendiri pun tak de la rasa nak trekking mana. Cuak la buatnya tengah berjalan kena sergah, sekali lagi kejong di sampuk biawak.

Tak jauh dari kawasan NP tu ada perumahan untuk staff NP ni.

Dan ada beberapa ekor Komodo tengah melepak. Maybe bau makanan dari dapur rumah.

Tapi aku di fahamkan komodo ni semua tak di beri makanan. Di biar je cari makanan sendiri supaya kitaran hidup dia adalah semula jadi.

Tahu kan Komodo ni kalau lari lebih laju dari manusia ? Jadi dia orang kalau lapar memang pegi baham kerbau kerbau yang ada di pulau ni, kadang kadang makan babi dan rusa.

Mereka aim dan serbu lalu gigit kaki binatang binatang tu dan biar. Sebab air liur mereka ni beracun jadi nanti binatang tu mati sendiri. Bila dah mati jadi bangkai baru lah mereka berpesta muda mudi di jalanan dengan kerbau yang dah terkorban.

Ada few ekor yang tengah melepak lepak. Senyap je kenyang kot? Ke ada battery dan mereka cuma toy yang posing posing sebab nak menarik pelancong? Hahah Jangan cuba cuba suruh gi dekat. Kalau dia toleh sekali mau aku mencicit lintang pukang lari.

Ni taik dia. Macam belerang dan berwarna putih.

Saiz Komodo di Loh Buaya NP ni lebih kecil sikit dari di Komodo Park. Tapi kat sini lebih banyak geng geng mereka dan lebih senang di jumpa.

Guide tu bercerita pernah ada mat salleh mati kena makan dengan Komodo. Komodo biasa menyerang kalau yang berjalan solo. Siap boleh panjat pokok lagi depa ni.

Guide masing masing sedang cuba nak ambik gambar

Geng geng ni tak bergerak mana. Maybe semalam ada party buih di kampung sebelah. Kepenatan. Kalau kena musim boleh tengok mereka ni bergaduh berebut makanan atau cintan.

Terdapat jugak some info untuk pengunjung tahu

Kawasan dalam NP

Kerbau yang menjadi mangsa kerakusan Komodo di sini

Sebab tak trekking, group kami tak stay lama. Lagi pun hari dah nak senja, planned nak menikmati senja dari atas kapal sebelum ke Pulau Kelong.

Jadi ambik gambar lebih kurang dengan Komodo yang sombong sombong belaka tu.

Tapi aku lagi rela dia pasif dan sombong macam tu. Buatnya tetiba dia berdiri ajak main set set set me me me me?

Mati............................................. bukan kena baham tapi mati terkejut !

Makluman. Jangan sesuka hati bawak ayam KFC nak bagi mereka makan. Biar mereka merempat di pulau ni dan mencari makanan sendiri.

Dah abis kat area National Park office tu, kami semua nak bergerak kembali ke jetty.

Perjalanan menuju ke jetty Loh Buaya. Tiba tiba...................................

Hello !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kelihatan seekor Komodo keluar dari arah semak dan berjalan menuju ke arah kami. Fuh. Cuak dan excited. Saiz tak de lah besar mana tapi nampak macam selalu pegi gym.

Body mantap tu kot. Hehehe

Tapi maybe dia kenyang or busy macam Kaka Azra.

#jangancallakusibuk

So dia tak mempedulikan kita orang. Kita orang yang kecut telur ni. Nak berjalan ke nak lari patah balik ?

Pompuan yang period kena hati hati sebab Komodo ni sense bau darah dia kuat dowh.

Relaks je merentas laluan.

Kat Pulau Rinca ni pun banyak rusa.

Binatang binatang seperti kerbau, babi dan rusa ni bukan di bela. Mereka ni semua liar dan bebas berkeliaran. Begitu juga Komodo komodo ni bebas menikmati makanan dan mereka kena usaha cari habuan mereka sendiri.

Nasib la kerbau kerbau tu kalau tak pandai menjaga diri !

Sepetang di Pulau Rinca memberi pengalaman yang menarik dan sangat berbeza. Kiranya objektif kami ke mari untuk melihat Komodo sudah tercapai.

Jetty Loh Buaya

Nampak air tenang tapi kat sini banyak buaya ! Memang sesuai sangat dengan nama dia.

Dan nasib aku tau lepas kembali ke kapal semula.

Kalau awal awal tadi cuak sebab nak ke jetty tu kena transfer naik sampan kecik. Aku ingat nama buaya tu sebab saiz Komodo yang ada rupanya memang betul ada buaya.

Sampai di kapal kami kembali belayar merentas lautan. Senja macam tak berapa nak ada, tapi angin sepoi sepoi seolah olah membawa rasa best dan bahagia.

Dan kami di hidangkan dengan minum petang. Pisang goreng cheese

Dan cucur Adabi.

Cucur ni kita orang yang bawak. Saja bawak sebab memang rasa sedap gak dapat makan cucur semasa belayar. Geng geng Indo ni semua memula macam tak reti dan tak nak makan. Lepas rasa sekali terus semua suka dan tanya lagi.

Siap pompuan Salmah Hayek tu cakap.

"Selain dari Upin Ipin.. Cucur Adabi lah yang kedua paling bagus yang aslinya dari Malaysia !"

Hah. Nasib tak claim Adabi tu kawan Batak dia.

Kami bawak 3 packs cucur bawang, bilis dan udang. Crew dapur tu memula tak reti gak cemana nak goreng, dah rupa lempeng dah jadi nya.

Makan cucur dengan minum kopi Flores. Combinasi penuh nikmat.

Sambil layan senja yang kian memudar..................

Dengarlah kekasih

Dengarkanlah aku mencinta

Cinta kasih bersamamu

Cinta yang tersisa tinggal mimpi
Dengarkanlah aku mencinta (aku mencinta)

Merasuk jiwa hingga terluka
Cinta kasih bersamamu (Cinta kasih bersamamu)
Simpan sedikit rindu

Kapal kami berlabuh bersama sama dengan kapal kapal yang lain. Memang port ni tempat berlabuh sebab kawasan berteluk dan lautnya tenang di kawasan Pulau Kalong ni.

Tapi ada yang lebih menarik, menjelang senja menghilang, beribu ribu Keluang berterbangan menutupi ruang langit.

Salah satu fenomena semulajadi yang ada di sini.

Ralit di ulit ombak perlahan. Kapal kekal berlabuh di sini dan kami makan malam di atas kapal serta berborak borak ditemani suasana malam.

Masing masing layan aktiviti sendiri. Ada yang berangan, ada yang berbual sementara menunggu untuk lena.

Lampu dari kapal kapal lain kelihatan turut bercahaya.

Lewat waktu malam semakin larut. Aku turun dan tidur di katil di bilik bawah. Ngantuk. Aku biarkan je IH, BW dan yang lain lain menghabiskan sisa sisa malam di atas deck ni.

********

Semasa bot berlabuh masing masing pun tidur. Aku terjaga jam 2 pagi. Hisap rokok dan buat kopi. Pastu dalam kul 4 nak lelap semula dengar engine bot mengaum dan bot bergerak meninggalkan kawasan teluk di Pulau Kelong ni.

Masa perjalanan tu memang rasa bot mula di badai ombak besar. Melambung lambung lagi lagi aku duduk dalam bilik di bahagian bawah. Memang mengucap panjang gak tetiba rasa kena ribut dan ombak kencang.  Tapi tak hujan. Cuma gelombang dan arus buat kapal ni rasa melambung lambung.

Tapi sebab ngantuk sangat, kena aircond lak, aku sambung tidur dan terlelap jugak.

Sedar sedar kena kejut suruh bangun........................

"Kenapa?"

* mamai mamai genyeh mata

bersambung...............

10 comments :

1. ala-ala safari ni, semuanya bebas...seram jg tengok komodo, perutnya gendut..

bagus pak, promosi cucur Adabi..

1. laju tu... sekali kejar nanti kecik kepala kepala lari...

2. trip europe tergendala ke?? *kesat air mata

1. insha allah nanti aku sambung

1 day trip entrynya every month..

x rajin sgt skrg nak menulis

3. komodo, buaya & keluang. menarik kombinasinya

1. menarik ke? mcm tak berapa je... hahahha semua tak friendly

4. baru tahu komodo adalah sejenis karnivor. ngeri la kalau jalan sengsorang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...