Tuesday, January 29, 2019

RT2018 : 04 | AUSTRIA

Austria adalah sebuah negara Republik Federal yang terletak di Benua Eropah, tepatnya di Eropah Tengah. Negara yang terkurung daratan ini berbatasan dengan Slowakia dan Czech di sebelah timurnya, Swiss dan Liechtenstein di sebelah baratnya. Sedangkan di sebelah Utara Austria berbatasan dengan Jerman dan Republic Chezh, Austria juga berbatasan dengan Itali dan Slovenia disebelah selatannya.

Austria sentiasa mendapat kedudukan sebagai salah satu negara dengan taraf hidup paling tinggi di dunia dan Vienna mendahului senarai Kota Terpelihara Sedunia.

Pernah menjadi pusat kuasa untuk Empayar Austro-Hungaria yang besar, Austria dikurangkan menjadi sebuah republik kecil selepas kekalahannya dalam Perang Dunia I. Selepas pencerobohan oleh Nazi Jerman pada tahun 1938 dan pendudukan berikutnya oleh Sekutu yang menang pada tahun 1945, status Austria tetap tidak jelas untuk satu dekad. Perjanjian Negara yang ditandatangani pada tahun 1955 mengakhiri pendudukan itu, mengakui kemerdekaan Austria, dan melarang penyatuan dengan Jerman.

Undang-undang perlembagaan pada tahun yang sama mengisytiharkan "berkecuali kekal" negara sebagai syarat untuk pengeluaran ketenteraan Soviet. Kejatuhan Kesatuan Soviet pada 1991 dan kemasukan Austria ke Kesatuan Eropah pada tahun 1995 telah mengubah makna neutral ini. Sebuah negara yang makmur dan demokratik, Austria memasuki Kesatuan Ekonomi dan Kewangan EU pada tahun 1999 dan dengan rasmi menggunakan matawang Euro.







INNSBRUCK

Innsbruck, terletak di Tyrol di Austria, adalah sebuah bandar di pergunungan Alps yang menjadi destinasi sukan musim sejuk. Innsbruck juga terkenal dengan seni bina Imperial dan modennya. The Nordkette funicular, dengan stesen futuristik yang direka oleh arkitek Zaha Hadid, ke puncak sehingga 2,256 m dari pusat bandar untuk bermain ski pada musim sejuk dan pendakian gunung.

 
















SALZBURG

Salzburg adalah sebuah bandar di Austria yang bersempadan dengan Jerman, dengan pemandangan Alps. Bandar ini terbahagi dengan Sungai Salzach, dengan bangunan abad pertengahan dan barok Altstadt (Old City) sepanjang laluan pejalan kaki di tebing kiri, menghadap Neustadt abad ke-19 (New City) di sebelah kanannya. 

Tempat kelahiran Altstadt Mozart komposer terkenal yang hasil karyanya masih dipelihara dalam sebuah muzium yang memaparkan alat-alat seni termasuk dari zaman kanak-kanaknya.















HALLSTATT

Hallstatt adalah sebuah perkampungan di Lake Hallstatt di rantau Salzkammergut di Austria. Rumah-rumah Alpine dan lorong-lorong Alpine pada abad ke-16 adalah kawasan penempatan selain kafe dan kedai kedai. Terdapat sebuah kereta api funicular menghubungkan ke Salzwelten, lombong garam purba dengan tasik garam bawah tanah, dan platform tontonan Skywalk Hallstatt. Terdapat laluan trekking membawa kepada taman glasier Echern Valley dengan lubang glasier dan Air Terjun Waldbachstrub.













LINZ

Linz adalah sebuah bandar di Utara Austria, yang terletak di tengah Sungai Danube antara Salzburg dan Vienna. Bangunan-bangunan Baroque, termasuk Old Town Hall (Altes Rathaus) dan katedral lama atau Alter Dom, ring Hauptplatz, dataran utama di bandar lama. Kawasan pesisiran Sungai Lentos Kunstmuseum Linz mempunyai koleksi seni moden. Di seberang sungai, Pusat Ars Electronica yang dibina sebagai pusat teknologi dan kehidupan pada masa akan datang.










VIENNA

Vienna, ibukota Austria, terletak di sebelah timur di Sungai Danube. Warisan seni dan intelektualnya dibentuk oleh penduduk awal termasuk Mozart, Beethoven dan Sigmund Freud. Bandar ini juga terkenal dengan istana-istana Imperialnya, termasuk Schönbrunn, kediaman musim panas Habsburg. Di daerah Museum dan kawasan bangunan bersejarah banyak hasil seni kontemporari dipaparkan oleh ramai artist seperti Egon Schiele, Gustav Klimt dan artis artis lain.




















10 Fakta menarik mengenai Austria

01. Austria berada di Eropah Tengah, negara yang terkenal dengan kampung-kampung pergunungan, seni bina bandar baroque, sejarah Imperial dan medan alpine yang lasak dan mencabar.

02. Nama rasmi Austria ialah Republik Austria. Bersempadan dengan Republik Czech , Jerman , Hungary , Itali , Liechtenstein , Slovakia , Slovenia , dan Switzerland . Bahasa rasmi Austria adalah bahasa Jerman .

03. Sehingga 1 Januari 2016, penduduk Austria dianggarkan berjumlah 8,441,461 orang .

04. Vienna , ibukota Austria, terletak di timur negara itu di Danube River.

05. Austria adalah salah satu daripada negara-negara yang paling banyak dilitupi kawasan hutan di Eropah dengan hampir separuh wilayahnya adakah kawasan berhutan. Kepelbagaian topografi Austria menyumbang pelbagai jenis flora dan fauna , termasuk spesies endemik yang berada di bawah pemeliharaan termasuk rusa , rusa, rubah , pheasant, arnab , badger , partridge, marten.

06. Dengan ketinggian 3,798 meter (12,460 kaki) Grossglockner bukan sahaja gunung tertinggi di Austria, ia juga termasuk antara puncak tertinggi di Alps . Manakala dengan ketinggian 380 meter (1,246 kaki) dalam tiga peringkat, Air Terjun Krimml adalah air terjun tertinggi di Austria dan keajaiban semula jadi yang unik!

07.  Vienna memiliki zoo tertua di dunia, Tiergarten Schönbrunn. Ia diasaskan sebagai menagerie empayar pada tahun 1752. Tarian Waltz berasal dari kota Vienna dan di rantau Alpen Austria. Seawal abad ke-17, waltzes dimainkan di ballrooms dari mahkamah Hapsburg. Ia menjadi sangat popular di Vienna pada awal abad ke-19 lalu merebak ke seluruh Eropah.

08. Akademie der Bildenden Künste Vienna (Akademi Seni Halus) terkenal kerana menolak seorang pelukis muda dengan nama Adolf Hitler. Adolf Hitler dilahirkan pada 20 April 1889 di desa kecil Braunau Am Inn di seberang sempadan Jerman Bavaria.

09. Salzburg Festspiele adalah festival opera terbesar dan paling penting dan perayaan teater di Eropah. Perayaan Austria ini, yang dibuat untuk menghormati memori Mozart, ditujukan bagi mengenang karya-karyanya.

10. Yang paling terkenal dari Austria ialah Arnold Schwarzenneger. Mozart , Haydn, Schubert, dan Strauss adalah warga Austria.

TRIP SUMMARY.

Kami spent paling banyak masa di Austria ni sepanjang road trip ni. Keluar masuk keluar masuk few times sambil melawat tempat tempat di negara sekitar. Personally, Austria pretty much lawa macam Swiss jugak. Tempat tempat dan bandar dia menarik untuk singgah dan tengok sendiri. Countryside pun cantik cantik. Inssbruck kalau winter lagi lawa kot, Salzburg dengan Vienna anytime memang kira wajib singgah. Hallstatt memang dalam bucketlist semua orang tapi kami hilang mood sikit sebab kena saman parking. Linz kami singgah on the way ke Czech Republic so kalau tak de masa boleh skip je. Vienna perlu banyak masa untuk di explored dan we didnt have much time sebab buang masa cari parking. Memang kena repeat lagi sebab bandar dia menarik.

Overall, Austria memang lawa dan berbaloi pegi.

6 comments :

  1. meng, ko cover semua ni dalam berapa hari?

    ReplyDelete
    Replies
    1. overall 3 hari.. keluar masuk keluar masuk...

      singgah kejap kejap melepaskan kentut jer.

      Delete
    2. noted meng, baru tengok itinerary korang, mmg kuar masuk austria rupanya

      Delete
    3. mana yang dan je la azra.. nak sampai lagi tak tau nya bila

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...