Tuesday, July 11, 2017

Baros, MALDIVES

Di sini aku kongsikan, kenapa pilihan aku untuk menginap di Baros, Maldives adalah pilihan yang tepat dan berbaloi dengan wang ringgit yang dilaburkan !

* nangis tepi kaki seekor lembu yang telah dikorbankan.....

Entry ni adalah personal view and I dont get paid by Baros. Tapi they have given us the experience of a lifetime. The best vacation ever. The best of every thing !


Baros Maldives luxury hotel resort is a small coral island in the Indian Ocean ringed by a sandy beach and a living house-reef, just 25 minutes by speedboat from Maldives International Airport. It is an award-winning boutique resort renowned for discreet, personalised service excellence. Luxury Resort Hotels don’t come any better than Baros Maldives.

As a small leading luxury hotel Maldives resort, Baros offers a choice of tastefully-designed Beach and Water Villas. With every Beach Villa of classic elegance, set in lush vegetation, and secluded Water Villas, many with private pools, Baros Maldives is one of the most romantic resorts in the Maldive Islands, the perfect honeymoon getaway. Inspired by Maldivian traditions of heartfelt hospitality, Baros luxury hotel Maldives is a tropical island dream come true, with fine cuisine, a garden Spa, a gym, an overwater swimming pool, individualised excursions and underwater experiences.

01.  PERFECT SMALL LUXURY RESORT WITH ESSENCE OF ROMANCE


The island of Baros Maldives is so easy to reach and yet so far removed from the world. It lies in the central southern part of North Male’ Atoll, 25 minutes by speedboat from the Maldives International Airport and the archipelago’s capital, Male’.

Sebelum ke Maldives ni, none of us pernah dengar atau tahu kewujudan tempat nama Baros ni. Memula macam pelik gak, Baros? Apa tu??? Ayam panggang kah? Tapi lepas baca baca.. hmm.... jadi tambah tertarik pulak dengan resort ni.


Nama asal tempat ni adalah Kodhdhipparu-Baros. Dan resort ini adalah antara 3 terawal yang di buka untuk pelancong di Maldives iaitu pada tahun 1973


Baros adalah sebuah pulau kecil yang istimewa kerana saiznya yang kecil, persekitaran yang tak terusik dan kedudukan yang ideal di kelilingi oleh karang laut dan lagoon yang jernih serta pantai yang terpelihara. Jalan kaki keliling pulau 15 minit dah abis.

Walaupun di bangunakan sebagai resort bertaraf 5 bintang, persekitaran dan pokok pokok dijaga dan dipelihara dan langsung tidak terkesan atau dimusnahkan. Pokok pokok ni menjadikan suasana redup sekitar resort walaupun cuaca panas dan mentari terik membahang.


Tenang dan damai walaupun ramai tetamu yang datang tapi langsung tidak menjadikan pulau ini sesak atau di penuhi oleh ramai pengunjung.


Persekitaran yang bersih dan terjaga dan banyak tempat tempat istirehat disediakan di sekitar kawasan resort.


Dibangunakan menjadi salah satu destinasi untuk bulan madu dan romantis


Asyik dan menenangkan


Dengan kemudahan penginapan bertaraf 5 bintang. Baros Maldives tidak membenarkan pengunjung berumur 8 tahun ke bawah bagi mengekalkan suasana damai


Baros Maldives welcome you to the beauty of the Indian Ocean and enjoy uncomplicated luxury paired with personalised service on our small coral island.

Antara facilities yang ada :

Dive & Water Sports Centre
Fitness centre
Foreign currency exchange
Indoor games
In-Villa spa treatments
Marine Centre with Resident Marine Biologist
Table Tennis
Luxury speedboat transfers
Full-time nurse on site and on-call doctor service
The Maldivian Lounge
Over-water infinity pool, open for all guests

Stress free

02.  IMPECCABLE SERVICES

At Baros Maldives, every guest is treated to an array of facilities and services befitting a luxury hotel resort, remarkable to find on a small tropical island, thousands of miles away from the modern world.


Bukan tak pernah aku stayed kat resort mewah sebelum ni, dan selalunya tempat sebegini memang berbaloi dengan harga yang dibayar. Tapi di Baros ni, feel dia lain sikit. Start dari awal lagi masa pick up di airport, dah terasa kemewahan dia dan sepanjang berada di resort ni, walaupun kami nampak macam tetamu yang miskin yang tak tentu arah bila sedikit di manja dengan kemewahan tapi layanan yang dirasakan memang buat kita orang rasa tak diabaikan.

Lagipun berani dia orang tak nak layan kita orang? Kang aku amuk satu pulau ni !

Anyway, antara service service yang kami rasa susah nak dapat di tempat lain tapi kami dapat rasakan di Baros Maldives ni adalah :


Di pick up dengan speed bot mewah dengan layanan yang best start dari mula mula kami mendaftarkan diri kat airport lagi. Feel feel naik private speed bot yang mewah bawak kita orang yang separa jakun ni walaupun cuma 25 minit perjalanan. Dah lah transportation cost free, memang ni pun antara sebab kami memilih Baros sebagai pilihan. ( susah nak cari resort yang free transport di Maldives ni )


Persekitaran resort yang cantik. Air yang jernih. Pasir yang bersih. Pendek kata pulau ni macam jadi hak kami je ! Sesuka hati nak ke mana dan ikut celah mana pun.


Aktiviti dan facilities di sini memang semuanya ada. Nak buat dengan tak nak jer...... 


Di sekeliling pulau, ada spot spot di sediakan 'facial water' dengan tuala ni. Kot la berpeluh ke apa... buleh berhenti dan sreet sreet kat muka. Patut la orang kaya muka tak berjerawat. Hahaha. ( actually memulanya tak tau pun apa benda alah ni, lepas tau tu.. setiap 10 minit jumpa je, cuci muka )... Halus mulus kulit muka jadi nya !


Begitu jugak air masak. Complimentary di mana mana. Duduk kat mana mana kerusi kang ada orang hantar air. Walaupun air masak tapi kalau panas panas memang nikmat gak rasanya. Lagi mengada kalau tetiba mintak ais !! Hahahaha.... Eh ! kata layanan 5 star... dia sure bagi punya.

Dia punya complimentary tok sah citer lah. Selipar lah. Beg lah. Setiap petang hantar kuih ke bilik. Bagi souvenir. Pendek kata... even untuk kami bertiga.. setiap sorang dapat habuan masing masing. Selipar saja sorang 3 pasang ( pelbagai jenis selipar ).... belum kira toiletries lagi kita orang paw ! * gelak mewah. Nasib tak de cubaan nak angkut TV bawak balik....

Room dia memang terbaik ! Full facilities.... 

All Villas on Baros Maldives feature:

Bathtub and separate shower
Beach Bag & Flip Flops
Beach Sun Loungers
Complimentary wireless high-speed Internet access
Deluxe bathrobes, slippers
Electric kettle with complimentary tea selection
Espresso machine with complimentary premium coffee capsules
Flat screen television
Generous wardrobe space
Hair dryer
IDD telephone

In-Villa bar stocked to guest requirements
In-Villa safe
iPod docking station
Iron & ironing board
Individually controlled air conditioning and ceiling fan
Make up/shaving mirror
Open-air bathroom and outdoor rain shower in all beach villas
Pillow Menu
Surround sound system with DVD/CD player
Weighing Scale
Wine chiller with notable wines and champagnes
Yoga mats

Dengan bilik yang wangi nya. Housekeeping 24 hrs !.... setiap 2 jam panggil dia kemas bilik. Kau mampu???? 

Toiletries dan amenities by L'Occitane ! Setiap 4 jam mintak body shower ! Hahahah sudahnya misi nak paw jer !

03. ENJOYING EARLY CHECK IN, LATE CHECK OUT


Part ni memang best. Kami booking thru website dia dan since ada tulis boleh check in awal, awal awal pagi lagi kita orang dah muncul kat kaunter dia di airport ! 10 pagi. Hahaha... Dan dia orang layan je dan bawak kita orang terus ke resort ni.


Semua beg dia orang angkat. 


Gi tempat mewah kena la feel feel memerintah. "Angkat beg ni !... pastu cat kuku I kaler Oren..." 


Dan since flite balik adalah malam esoknya, dia orang bagi kita orang check out pukul 6.30 petang esok nya !! So kami stay more than 24 hrs !


 Dia orang ambik kat airport dan sediakan speedbot ke airport terus 2 jam sebelum flight. Memang tak de bagi can kita orang melepak tak tentu arah dan tanpa tujuan di airport nuh ! Siap bawak dan hantar beg sampai kaunter check in !

04. GREAT STAFF


Staff dia orang memang terbaik. Memang staff di sini lebih ramai pada tetamu resort sendiri dsn masing masing tau nak play their roles the best. Dari tukang bawak bot, sampai lah housekeeping punya orang semuanya baik baik belaka. Setiap villa dikhususkan seorang Host yang akan settlekan apa saja kemahuan tetamu. Available 24 hours. Contact terus ke hp dia dan mintak la apa apa pun. Memang setiap sejam sekali aku call dia mintak itu ini ! Hahaha

Kedatangan kami di sambut di jetty dan di layan sebaiknya sampai la check in ke villa. Nak balik pun dia orang hantar sampai ke jetty siap bye bye lagi. 

* I is terharu... walaupun kadang kadang dia orang nampak fake jugak especially nak layan tetamu tak berapa nampak mewah macam kita orang ni !


Salah sorang staff Baros yang friendly.

Banyak international staff from many countries. Ada few Indonesian keje kat resort ni, Malaysia je tak de. 

Dan paling best, dia orang ni sangat attentive. Ada sekali tu kami tengah lepak dan BW batuk kokol. Dan dan ada staff dia datang...

"Are you OK? Can I get you something? Ginger tea?"

Hah ! Kau hado ?


Muncul Ginger tea setepak lepas tu.... FOC jer. Walau batuk tak hilang tapi kami rasa riang diberi perhatian sebegitu.

Tapi !!! 

Time aku batuk, sampai terkeluar anak tekak. Siap echo batuk kuat kuat suruh orang dengar. Kot la tetiba muncul staff dari dalam semak tetiba bawak Ginger Tea jugak.

Nan hado !!!

* masukkan balik anak tekak dan berlari sambil berjuraian airmata terjun laut !

But at least, something lah kat sini... You will feel it !

05. SURPRISING FREE UPGRADE


Ni part best jugak.

Masa booking, kita orang book Water Villa jer. Ni masih di kira bukan bilik paling mewah kat sini. Ada Residence Villa dengan Water Villa with pool. Harga banyak beza gak lah.

So masa check in kami memang dapat villa yang kami tempah.


Water Villa

Water Villas |92 sqm|

The 15 Maldives Water Villas, reached by a wooden jetty, are a short stroll from the northwest tip of the island’s beach, with endless views of the ocean and horizon. Each one is intimately exclusive, isolated from its neighbours with an ambience of being cocooned in comfort with a breath-taking view of the broad expanse of the lagoon from the Villa’s sundeck.

Extra features include:

A spacious wooden deck for sunbathing with canopied four-poster day bed
A dedicated Villa Host available 24/7
Teak dining table and chairs for two

A short flight of wooden steps down to the lagoon
iPod docking station
Sun loungers


Bilik dia dah memang okey dah.

Tapi masa check in tu, aku gatal mulut tanya dia kot la buleh upgrade ke Water Villa with pool dan...........................................


"Well.... I feel very rich today. So dont disturb me !!"

YES ! Free upgrade dari water villa ke Water villa with pool !!

Water Pool Villas |126 sqm|

These 15 Water Pool Villas add an extra dimension to a holiday on Baros Maldives: in tropical seclusion guests can swim and sunbathe in their own swimming pool poised above the tranquil waters of a translucent lagoon set into a timbered veranda deck, with loungers for relaxing and enjoying the view that stretches to the horizon. It’s not only the pool that makes these Villas so special. Each Villa is spacious with a décor that reflects the natural beauty of the Maldives. The Villas are located at the end of the boardwalk jetty with glorious ocean views and direct access down from each sunbathing deck to the lagoon. A dedicated Villa Host is on call whenever needed; there is a library of DVD/CDs, coffee table books and paperbacks, an iPod docking station and programmed iPod and a “Bose” surround sound system.

Extra features include:

A private plunge pool (6.6m x 3.6m) above the lagoon
A dedicated Villa Host available 24/7
A spacious wooden deck for sunbathing with different seating possibilities
“Bose” surround sound system
Direct access to the lagoon

DVD/CD library
iPod docking station and programmed iPod
Library of coffee table books and paperbacks
Sun loungers

Lagi best, water villa with pool tu tak de yang available masa kami check in, so pukul 11 pagi tu dia suruh check in dulu kat water villa biasa yang kami bayar tu. Dan kami boleh guna segala facilities bilik tu dan paw apa semua yang ada !!!  Mamat host tu siap cakap...

"Pau la apa semua yang korang nak dalam villa ni. Guna lah apa apa pun !!! Nanti pukul 4 water villa with pool baru ready, nanti kita pindah !"

Hahahaha. Tapi aku rasa mamat tu mesti keji kita orang gegila nyer.... Memang dasar pelancong paling miskin yang feeling feeling nak bermewah yang pernah datang ke Baros ni kot !

So 4 jam kami guna pakai bilik water villa, lepas pukul 4, dia orang datang angkut barang kami untuk berpindah ke bilik water villa with pool tu !!! Hah. 


Rezeki sungguh.... terasa diri ini begitu berharga sekali.........................

06. AMAZING MARINE LIFE, FREE SNORKELING & GREAT FACILITIES


Kalau korang ke Maldives ni, mesti nak snorkelling lah apa lah.. Pastu kena bayar trip dan peralatan ni semua kan? Tapi di Baros ni, semuanya FOC !!!!

Dia orang siap ada marine center yang boleh bagi khidmat nasihat area mana nak snorkeling kat sekitar pulau ni !

Pegi ambik peralatan snorkelling kat marine center dia siap minah tu nak suruh staff dia hantar ke villa. Eh.. nampak pemalas sangat. 

"We all dah biasa kerja kerja berat ni, bagi kami bawak sendiri"


Peralatan snorkeling.


Dan boleh snorkeling bawah villa jer


Dan boleh snorkeling satu pulau. Sampai lebam !


Misi mencari penyu. Kat Baros ni ada 18 ekor resident penyu yang memang duk area area tu je. Siap masing masing ada nama lagi.


Dan shark pun memang bermain main kat tepi tepi tu jer..... 

07. INCREDIBLE SUNRISE, BEAUTIFUL SUNSET


Kedudukan Baros yang strategik, Sunrise dengan sunset boleh nampak di sekitar villa jer. Dan kami di kurniakan sunset dan sunrise yang not too bad. Agak lawa jugak lah.

Dan petang petang layan sunset di Baros terasa sangat romantik ! At least.. we are happy spending our time together lepak lepak dan borak borak.


Sunrise at Baros


Sunset at Baros

08. BEST SPA


Set in the heart of the resort, hidden within lush foliage, the Spa at Baros Maldives Resort specialises in personalised treatment for guests’ needs with massages to soothe the mind and nourish the body, as well as therapies from all over Asia and a variety of cosmetic products.

Enhanced by its setting of a tropical garden, with flowing water creating a relaxing, serene atmosphere the Spa inspires contentment. Understanding, experienced therapists are on hand to provide treatments for the body and the soul; for the mind and the spirit.



And we got complimentary massage di sini !! Tak lama pun 15 minit, tapi memang terbaik !

Dia orang memang bagi service yang terbaik dan gadis gadis urut di datangkan dari tempat urut terbaik. Bali, Bhutan dan Thailand !! Body kecik kecik je, tapi dia urut siap merangkak atas belakang dan sedap gila rasa.

Kelakar jugak, tima dia urut urut atas badan aku tu, aku rasa nak terkentut ! Nasib aku tak back hand awek Siam tu kalau tak mau terpelanting dia ke bawah.

Tapi urut dia memang superb ! Paling best aku rasa urutan yang aku pernah rasa !

09. WONDERFUL BREAKFAST


In the splendour of three restaurants and two bars, in-villa, or anywhere on the island or even on a sandbank, the Piano Deck over the lagoon, or during a dhoni cruise, the dedicated Food & Beverage team of the kitchens, restaurants and bars of Baros Maldives are on hand to spoil guests with splendid service and fine food and wines.

a special gourmet dinner on the Villa Deck
breakfast, lunch or dinner on the beach or anywhere on our small tropical island
cocktails or dinner sailing on a luxury dhoni
breakfast, picnic or dinner on a secluded sandbank in the middle of the Indian Ocean

Ada few restaurants di sini tapi memang mahal mahal lah. So kita orang memang avoid makan kat sini dan langkah padu dengan membawa makanan sendiri dan berulang kali makan maggie, serunding, nasik kepal dengan jajan dan kudapan yang ada. Tapi breakfast included dengan harga bilik jadi time breakfast tak ingat punya melantak duduk dari awal pagi sampai lah abis time breakfast ni. Siap balik villa berak dan datang semula sambung makan ! 

Hahahaha...

Spread breakfast dia memang banyak gila ! Macam macam ada.

Dengan pilihan western dan juga Maldivian meals. Jangan risau, Maldives adalah negara Islam so halal semuanya. Cuma kat resort ada serve alcohol which memang kami tak cuba. Sepatut complimentary welcome champagne pun kami tak dapat. Dia tau kot kami pun tak hingin.


Paling aku suka kaunter buah buahan


Macam macam ada. Manggis pun tetiba wujud kat sini


Dan madu dia di datangkan khas dengan sarang sarang sekali !!! Of chosss without lebah lebah tu..... * lambai tangan kat ratu lebah

Memang berbaloi breafkast kat sini. Dah lah ada ala carte menu yang kita boleh order sesuka hati jer...

"Please masakkan saya ni.. ni.. ni .. dan ni... semua sekali lah dalam menu ni ! Hantar setengah jam satu !"

* baring atas kerusi dengan perut memboyak !

10. GREAT REVIEW & EXCELLENCE RATING


Baca review pasal Baros Maldives ni di sini : Baros Maldives Review by Trip Advisor

Dan untuk melengkapkan apa yang aku rasa sendiri di sini, Baros Maldives tidak asing dengan pelbagai awards yang diperolehi....

Awards 2017
Travellers’ Choice (by Tripadvisor)

Top 25 Luxury Hotels World: Ranked 14th
Top 25 Luxury Hotels Asia: Ranked 4th
Top 10 Luxury Hotels Maldives: Ranked 2nd
Top 25 Hotels for Romance in the World: Ranked 22nd
Top 25 Hotels for Romance Asia: Ranked 6th
Top 10 Hotels for Romance Maldives: Ranked 1st
Top 25 Best Service Hotels Asia: Ranked 11th
Top 10 Best Service Hotels Maldives: Ranked 2nd
Top 10 Hotels Maldives: Ranked 8th

Tu tahun 2017 je. Tahun tahun sebelum ni pun memang banyak rangkul anugerah.

So, ada keyakinan apa yang aku cakapkan di atas bukan lah sekadar omongan kosong ?

Walaupun semuanya adalah personal view tapi aku yakin, Baros Maldives sememangnya destinasi terbaik sebagai pilihan destinasi percutian di Maldives.

The resort deserves to be within the Best in the World !!



BAROS MALDIVES
PO Box 2015, Male' 20-02, Republic of Maldives
Tel: +960 664 26 72 
Email: info@baros.com

Thank you Baros Maldives for this unforgettable vacation ! Once in a lifetime.



Sejak ku dengar merdu suaramu
Tidak ku sangka jiwa terganggu
Apa kurangnya suara manjamu
Menyentuh hati membawa mimpi

Kamu wanita manis sekali
Lirik matamu membawa cinta
Kamu lelaki pandai menggoda
Hingga hatiku mulalah rindu
Riang hatiku hilangnya resah

Disini cinta disana cinta
Benarkah
Disana rindu disini rindu
Sejiwa

Disini sayang disana sayang
Sekata
Orang disana orang disini
Sama menanggung rasa

Cinta tak dapat diduga
Cinta hanya dapat dirasa
Senada dalam cinta

Disini cinta disana cinta
Benarkah
Disana rindu disini rindu
Sejiwa

Disini sayang disana sayang
Sekata
Orang disana orang disini
Sama menanggung rasa

Cinta tak dapat diduga
Cinta hanya dapat dirasa
Senada dalam cinta (smulekan cinta)
Irama Indah
Semoga hilang kesunyian
Semoga hilang kesunyian

36 comments :

  1. Ooohhhh heaven nya.... Bila lah dpt coti pnjg untuk ke tmpat2 cam ni... Best kan uncle Meng slalu dpt travel....

    ReplyDelete
    Replies
    1. cari masa.... selagi tgk sihat. pegi je..

      duit buleh cari... kenangan perlu di ciptakan sebagai memori..

      * ambik statoskop check diri sendiri.....

      maybe ada karang gigi terlebih nih.

      Delete
  2. cantiknyeeeeeeeeeeee...dan lg bestttt sbb dpt upgrade water villa with pool rezeki btul

    ReplyDelete
    Replies
    1. berani dia nak rejek. aku kasik review buruk buruk.. hahahah

      Delete
  3. ohmaiiiiii..terus terasa kemiskinan tu bila tengok orang melancong kat pulau mewah camni...dengan satu perasaan jelessss tapi berlegar2 dlm fikiran satu soalan "...villa tu RM berapa 1 malam..? Nak kira syiling lam tabung ayam.. nak tunggu pak arab salah derma, mmg tak mungkinnnn.."

    kahkahkahhh :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang kami ambik tanpa poool tu 800 usd semalam. yang ada pool 1100 usd.. tu harga promo kalau harga biasa mahal lagi kot...

      * tumpang sambung kira duit syiling

      Delete
  4. wahhhh cunnnnnnye tmpt ni...bila la nk berangan sampai ke sini
    part spa tu best gak eh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah soa tu memang best. dan kelakar. comel comel tukang urut dia

      Delete
  5. Ada ke air mineral mehei tu dikatanya air masok.

    bayar mahal2 takyah gerak ke mana-mana la kita dok dalam villa molek-molek. Bestnyaaaaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. rugi !
      kena merayap juga dan merasai facilities yang ader

      Delete
  6. meleleh air liur aku baca review ko Meng, terutama bila tengok gambo madu tu, siap sekali dengan sarangnya...memang torbaek...ok..pasti...nak kumpul duit dan moga diberi kesihatan yang baik...aku pasti kesana...pastiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. takut gak nak ambik madu tu kot la ada lebah tersangkut sekor dua kang jadi kak nita bibir aku....

      aku doakan kau dpt jejak ke sana juga nanti !

      Delete
  7. lawanya ohoi hoiiii...
    kena menabung nampak gaya ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena !

      banyak lagi private resort di maldives ni yang rasanya tak kurang jugak hebatnya.. survey awal awal dan cari yang murah2 skit

      Delete
  8. Akhirnya abis juga aku baca dari mula sampai habis....boleh jadi sumber rujukan yng bagus

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus ! kegigihan tu je dah dpt A...

      boleh rujuk kalau berminat nak ke sana nanti

      Delete
  9. cantiknya..!!! macam ni bayar mahai pun tapaaaa..

    ReplyDelete
  10. Ohmaiii..mmg syorga dunia!
    Lawaaaaanyaaaaaa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn..... puas hati aku gi maldives. dah tak payah nak repeat dah

      Delete
  11. Thanks abg menggg mcm best baros niiii 😍😍😍

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes.... buleh la nak honeeymon nanti.

      eh congrats eh !

      Delete
  12. baca review rasa macam dh ada kat sana.. hahahhaa..

    ReplyDelete
  13. Abg meng,

    Mmg ikut rejeki ke yang utk upgrade ke water villa with pool tu hahahaha nak try jugak la buat. Kalau tak dpt upgrade kang bayar je la kat sanaa...

    Tp mcm nak 2 malam.. kena sembelih 2 ekor lembu ke mcm mana sobs.. mahal tp lifetime experienceeee...

    ReplyDelete
    Replies
    1. never try never know !

      cuba je lah. kita kan tetamu mesti la di layan sebaik mungkin. rasanya kalau ada villa kosong dia bagi upgrade kot. tapi kena book thru website dia lah. goda goda skit staff dia tu. I think should be ok kot !

      tapi kalau 2 malam susah skit la nak upgrade. why dont try 2 islands? mintak upgrade kat dua dua pulau tu.. baru padu ! hahha

      Delete
  14. Lol tapi kalau dua pulau lodging part yg leceh i think nak kena check out bagai.. hahaha... tak best lew. Dok ke?

    BTW, dh check website dia, kenapaaa transport exclude bang meng... sobs... sho shad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah... rugi masa mcm tu.. stick to one resort lah.. check awal awal.. can get cheaper price.

      eh transport dah tak included ke? ahaa.... tu yang jadi makin mahal tu. cuba cari lagi resort resort best yang free transport.

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...