Sunday, October 16, 2011

Tuhan Sayang Pada Kita









Dugaan pasti tidak akan pernah hilang dari kehidupan kita selagi kita digelar manusia dan masih bernyawa. Dugaan itu sentiasa akan datang kepada setiap insan dengan cara dan jalan yang berbeza. Sudah cukup kuatkah kita untuk menanggung segala keperitan hidup?

Mampukah kita menghadapi segala kemungkinan yang berlaku di dalam kehidupan ini? Mengapa mesti kita yang terpilih untuk merasai kesengsaraan itu? Mengapa kita jua yang teruji dengan ujian yang berat itu?

Sesungguhnya tiada siapa yang mampu menjawab segala persoalan itu. Kekuatan itu akan lahir dengan keredhaan kita dalam menerima dugaan tertentu dan bersujud memohon kekuatan daripada-NYA. Sentiasa bersedia menghadapi setiap kemungkinan yang mungkin berlaku di dalam kehidupan. Allah itu Maha Adil dan Mengetahui segalanya...Setiap perkara yang diturunkan kepada kita pasti ada sebab mengapa ianya terjadi.

Allah tidak akan memberikan dugaan tersebut jika kita tidak mampu untuk menanggungnya...

Oleh itu, jangan sesekali mempersoalkan semua kesedihan dan keperitan yang dialami. Kerana ianya bukanlah balasan yang Allah turunkan kepada kita di atas dosa yang pernah kita lakukan. Dia ingin menguji sedalam mana iman kita, sejauh mana ketaqwaan kita terhadap-NYA. Dia merindui kita untuk terus mendekatkan diri kepada-Nya kerana dia adalah PENCIPTA kita.

Ntah la. Dalam hidup ni kan macam macam dugaan kita kena lalui. Aku sendiri percaya, setiap dari kita kena lebih kuat, lebih tabah dan lebih cekal sebab ujian untuk kita berbeza dan kadang kadang kita rasa kita tak mampu menanggungnya dah.

Tapi sebenarnya kita mampu.

Yakin kan diri. Percayalah, Tuhan pasti sayang pada kita.



Duka derita, duka laraku di dunia
Tidaklah aku sesali juga tak akan aku tangisi
Sesakit apapun yang kurasakan dalam hidupku
Semoga tak membuatku kehilangan jernih jiwaku

Andaikan dunia mengusir aku dari bumiNya
Tak akan aku merintih, juga tak akan aku mengemis
Ketidakadilan yang ditimpakan oleh manusia
Bukanlah alasan bagiku untuk membalasnya

Asalkan karena itu Tuhan menjadi sayang padaku
Segala kehendakNya menjadi surga bagi cintaku
Bukanlah apa kata manusia yang kuikuti
Tetapi pandangan Allah Tuhanku yang kutakuti

Ada tiadaku semata-mata milikNya jua
Ada tiadaku semata-mata milikNya jua
Aishah - Sayang Padaku

2 comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...