Saturday, October 15, 2011

Abang Berhiba Lara Croft

Abang hiba !

Abang hiba !

Punah la harapan. Musnah la impian. Tergelongsor cita cita abang untuk pergi Perth dan berjalan ke luar negara.

No.................

* menangis sambil cabut cabut uban putih.

Korang tau???

Tak tahu kan?

Nama abang bakal di black list untuk ke luar negara !

Hah. Terkejut tak? No ! Aku tak de hutang PTPTN ! Tapi aku ada hutang lain.

Arakian syahdan, dulu dulu kala masa aku muda muda zaman umur hujung belasan sebelum aku melangkah pagi ke luar negara, abang telah membuat pinjaman komputer dengan MARA.

Thank you MARA.

Tapi biasalah, dulu dulu harga komputer tak de la semahal mana jadi duit yang lebih tu di gunakan untuk enjoice !

Dan... Hutang tu tak berbayar. Lapuk la kiranya lebih kurang RM6 ribu !

Pastu, tadi kakak aku call bagitau ada surat untuk penjamin iaitu pakcik aku telah sampai dan menyatakan bahawa aku telah berhutang dan belum di jelaskan dan nama aku akan di sita dan di halang daripada ke luar negara.

Alamak ! Cemana ni uols??

So abang pun apa lagi, call la Pejabat MARA.

Ni dialog busuk tak berapa betul.

"Hello. Puan. Saya ni ha.. bla bla bla................."
"Boleh saya dapatkan nombor IC Encik"

Aku pun bagi.

Maka aku pun cerita panjang lebar, tup tup dia transfer aku kepada pegawai dia. So cakap lagi dengan pegawai dia tu.

"Nama Encik ni dah naik agency, so Encik memang kena bayar"
"Saya tahu la saya kena bayar, tapi saya tak dapat surat apa apa, at least bagi la warning ke apa ke, then saya boleh la plan dari awal"
"Encik kita memang selalu hantar surat pada Encik, tapi Encik tak de buat pembayaran jadi kami tak de cara lain selain daripada hantar nama Encik ke Agency. Lagipun hutang ni dari tahun 1994  ni"
"Tak de pun surat saya dapat"
"Ni kan alamat Encik. 114... bla bla bla.. Manjong, Perak"

Terus abang naik hantu !

"Hello !!! Saya ni dari Italy ! Italy okeh. Mana pulak saya duduk Perak. Kelas ke Manjung tu saya ni sebagai Artis Antarabangsa nak tinggal dan bermastautin di sana? Italy ! Faham tak Italy? Colosseum di Rome tu dah macam mangkuk tandas saya. Venice tu dah kira macam perut saya ketika berbaring. Menara condong di Pisa tu, tau kenapa dia senget? Tu semua angkara kentut saya ! Milan? Tu semua tu tempat tempat saya main kecik kecik dulu. Apa pulak saya duduk Manjong !"

Pastu Pegawai tu pun ala ala tak membantu.

"Encik kena bayar penuh jugak ni kalau nak keluar negara"
"Tak de cara lain ke? At least kita boleh work out something, saya bayar sikit sikit ke sampai habis"
"Tak boleh Encik. Encik kena bayar habis"

Diam terus aku tak tau nak cakap apa.

"OK lah. Tak pe lah. Kalau macam ni memang saya tak boleh nak buat apa apa lah rasanya"

Memang tak membantu. So apa nak buat uols?

Apakah harapan abang akan terus kecewa?

Ini tak boleh jadi. Abang kena terus call Ratu Elizabeth ! Eh. Kalau call dia busy mesti tak angkat. SMS je lah.

'Hello Ratu Elizabeth ! Iols ni, macam susah sikit la nak hadir mesyuarat CHOGM di Perth hujung bulan ni'

Hah. Tak lama lepas tu Ratu balas okeh. Kau ado?

'Why uols? Why?'
'Ala.. biasalah, ada masalah teknikal sikit di sini. So I mungkin tak dapat nak teman uols la masa di sana nanti'

Dan tak lama Ratu Elizabeth balas SMS abang.

Ratu Elizabeth okeh !

'Tak pe lah uols. Iols ni kan Ratu. Kalau uols tak de pun iols tak kisah. Aku punya teman..... teman sepermainan, di mana ada dia selalu ada aku.............dia amat manis dan juga baik hati......'

Argh.

Ratu pun tak membantu.

Perlu kah abang bertambah sedih???

* nanges.

Tambah hiba. Malas nak update dah !

* rebah atas bahu ratu lebah.


4 comments :

  1. itulah cikdu.sekarang sume dah link ke imigresen.....

    ada juga member yg yg dah bayo ptptipu, tp dorg tk de rekod....last2 kena block terus, tak leh gi obersea sampai full payment.......

    mcm meg selamat....dulu scholar JPA>>.so ilek hutang hahaha... * berlagak lah tuh*....

    sekrng nih mana boleh dpt duit, kat situh lah gomen cuba ambik hahaa..........tp 6k bukan sikit ke for cikdu??? larikkkkkkkkkkkkkkkkkk :)

    ReplyDelete
  2. risaunya saya superman! sebab hutang ptptn tak habis lagi tapi gigih berjalan! nangesss

    ReplyDelete
  3. dah tu tak reti reti kau nak membayor..

    kan keje EY tuh.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...