Wednesday, October 21, 2020

CAPRI by Fraser, JB / MALAYSIA : 01 - Hotel & Facilities

Aku share penginapan aku di JB semasa outstation tempoh hari.

Highlight dulu di sini : Selat Tebrau Tanjung Puteri

Lawatan kerja ni berlangsung sekitar bulan Ogos yang lalu dan selama 3 hari 2 malam aku menginap di Capri by Fraser, Johor Bahru. Hotel ni baru je di buka last year rasanya.

Sebenarnya perjalanan aku bermula dari Hitaly lagi sebab time tu cuti raya Haji. Aku ke JB naik bas. Masak jugak la duduk dalam bas dan terperangkap dalam kesesakan lalulintas.

Aku bajet leh sampai JB time hari masih siang lagi rupanya sangkaan aku meleset. Bas tiba di Larkin Sentral menjengah malam. 

Dari situ naik grab dan terus ke penginapan ni yang terletak di Bukit Chagar, berdekatan kawasan CIQ. Ada 2 blok bangunan Tri Tower satu residence dan satu lagi khusus untuk bangunan hotel.

Kira late check in jugak lah ni tapi masa tiba tak de orang pun jadi urusan semua cepat dan pantas dapat kunci bilik. Badan pun dan keletihan travel seharian.

Situated in Johor Bahru’s downtown core of Bukit Chagar, Capri by Fraser, Johor Bahru / Malaysia, is the preferred address for travellers looking for a convenient Johor Bahru hotel, whether travelling to the city on business or visiting as tourists.

Its prime location is just minutes away from the Johor Bahru Customs, Immigration & Quarantine (CIQ) Complex, the exit point for visitors travelling to and from Singapore (Woodlands checkpoint) via the Causeway. It is well served by a network of transportation facilities at Johor Bahru Sentral, an integrated transport hub with intercity buses and trains. Also located close by will be the light rail station for the future Rapid Transit System (RTS) Link, where commuters can transfer between Johor Bahru and Woodlands in just five minutes.

Aside from convenient access to transportation, guests can enjoy an array of entertainment, shopping, dining and various attractions, including a lively café scene and the heritage quarter. City Square Mall, Komtar JBCC, R&F Mall, Galleria@Kotaraya and PERSADA Convention Centre are all within walking distance.

Apa apa usha dulu kawasan lobby area.

Lobby dia agak spacious dan airy tapi since hotel ni non smoking hotel jadi every time nak merokok aku kena lepas reception desk tu. Naik segan pulak aku dok lalu lalang. Dia pun sure rimas tengok aku. Tapi nak buat cemana?

Hadap la tengok aku. Tu pun nasib aku tak meloncat loncat macam kangaroo menuju ke smoking area !

Ha ha. Tengok gambar pun pening. Berpusing pusing jalan yang sama jer.

* demi sebatang rokok !

Kadang kadang turun sebab ambik grab food.

Sama gak, bila aku keluar keje balik keje kena lalu lagi area lobby yang sama. Asal lalu je dia orang pandang, Tapi dia orang senyum lah. Ada gak lah sekali dua masam mencuka. Maybe busy buat keje. Tak kisah lah tu. Apa yang penting, aku tak de lah terpelecok bebila catwalk dekat depan lobby tu.

Method dik ! Method !

Usha suasana siang pulak.

Take advantage of a wealth of unrivaled services and amenities at this Johor Bahru property. Facilities like free Wi-Fi in all rooms, daily housekeeping, 24-hour front desk, luggage storage, Wi-Fi in public areas are readily available for the convenience of each guest.

Now usha pulak beberapa facilities yang ada di Capri JB nih.

Kebanyakkan facilities yang ada di sini terletak di tingkat yang sama iaitu tingkat 2.

01. Well-equipped 24/7 gymnasium

Sempat la aku usha gym dia walaupun aku tak menggunapakai pun. Nampak macam besar dan cukup peralatan untuk peminat peminat yang nak bergymak

02. Swimming pool, Children’s Wading Pool, Sauna & Steam Room.

Pool dia macam tak menarik sangat sebab overlooking CIQ. View agak terbatas.

03. Spin & Play (Laundry Services)

Perkhidmatan laundry baju layan diri disediakan. Plus ada game room. Ada satu set PS5 kot.

04. Meeting Rooms

Ada meeting rooms untuk events dan functions yang nak diadakan. Lokasinya di tingkat paling tinggi iaitu tingkat 41. View dari level ni memang superbusa, boleh nampak ariel view of JB.

05. Club Lounge

Terletak di Level 40, khusus untuk Club Room guests. Tapi time aku menginap lounge ni di tutup due to post-covid. 

Dari Club Lounge ni memang facing kawasan seberang tambak.

06. Dining

Ada 3 dining options di Capri JB ni iaitu Caprilicious – (all-day dining restaurant with indoor & outdoor dining area), Delite (Grab & Go Deli) dan Club Lounge.

Caprilicious

Caprilicious is our restaurant located on Level 1, offering international cuisine including a daily breakfast buffet spread.

Sepatutnya breakfast served di sini tapi due to covid, ianya masih belum beroperasi so breakfast kira tapau makan kat bilik. Malam sebelum guets akan log in apps hotel dan buat pilihan nak makan apa. Pagi esoknya boleh tapau sendiri di cafe bawah.

Delite

Cafe lepak santai untuk tetamu dan pengunjung terletak di lobby area.

Di sini lah hari hari aku datang pick up breakfast aku. Breakfast dia biasa je lah since bukan buffet so pilihan adalah sangat terhad.

Club Lounge

Club Lounge di tingkat 40 with exclusive environment untuk Club Lounge guests breakfast dan fefeeling lepak evening cocktails with all day refreshments.

Options lain kalau nak makan grab food or food panda jer lah. Tak pun pegi je ke JBCC jalan kaki tak jauh mana. Ada convenience store kat bawah bangunan tepi jalan kalau ada apa apa keperluan.

Selain tu terdapat surau, foreign exchange service serta free shuttle bus to surrounding areas. Shuttle tu ada weekend sahaja untuk ke JBCC.

Overall facilities di sini kira OK lah but due to covid ada limitation sikit here and there.

bersambung.....

1 comment :

  1. patut adopt gaya berjalan yg berlainan setiap kali merentas depan diorang. haha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...