Tuesday, June 18, 2019

CH2019 | 06 : TIME TUNNEL Museum

Semasa berada di Cameron Highlands, kami berkesempatan singgah di Time Tunnel Museum. Memang plan nak singgah sebab sebelum ni datang tak ambik pot pun.

Lagi pun aku rasa macam nak tunjuk zaman kegemilangan aku masa muda belia dulu kepada anak anak aku supaya mereka tau yang kehidupan satu ketika dulu adalah berbeza dengan apa yang mereka rasakan sekarang ni !



Muzium ini wajib di kunjungi sekiranya ingin mengetahui sejarah Cameron Highlands. Banyak gambar yang menggambarkan masa lalu adalah dari koleksi peribadi penduduk tempatan yang berada di sini sejak zaman pra-perang.

Tunnel Time Museum Cameron Highalands, dibina sebagai "Muzium Tempatan", muzium memorabilia pertama di Malaysia. Dibuka sejak Februari 2007, ia adalah cetusan idea daripada See Kok Shan yang berusia 45 tahun, seorang pemungut barangan dan koleksi lama yang percaya bahawa kehidupan zaman dahulu perlu di kongsi dan ada nilaiannya yang tersendiri.

Muzium ini di dirikan bersebelahan jalan utama dari Tanah Rata menuju ke Brinchang. Masa kami sampai jenuh tunggu penjual tiket. Tak de orang ! 



Muzium ini dipenuhi dengan koleksi dan memorabilia yang berfungsi sebagai memperingati tentang kehidupan seperti di Malaysia semasa tahun sebelum perang.

Ditubuhkan pada Januari 2007. Sejak itu, ia terus berkembang dengan penambahan pelbagai koleksi. Terdapat lebih daripada 4,000 objek dan gambar yang dipaparkan di sini. Ianya dipamerkan di lapan galeri yang meliputi kawasan seluas kira-kira 14,000 kaki persegi.

Muzium ini memilik beberapa galeri antaranya....

01 Seksyen Aborigine

Kawasan ini menangkap gaya hidup penduduk pribumi ( Orang Asli ). Alat, perangkap dan kraftangan mereka dipamerkan di lantai dan di dinding.



02 'Kedai Kopi'

Menyerupai restoran lama (' kopitiam '), seksyen ini dilengkapi dengan kaunter cashier, meja, cermin, asbak, peti kotak, penyepit, cawan kopi dan koleksi minuman ringan . 

Minuman di sini tidak dijual.









Mengimbau kenangan lama zaman kecik kecik selalu usha kedai kopi Cina tapi tak pernah berani nak masuk. Sentimen dulu dulu macam lain sikit. At least masa zaman aku dibesarkan lah.

03 'Kedai Tukang Gunting'

Kedai gunting' dilengkapi dengan cermin, pisau cukur, gunting, semburan rambut, pencukur, pengering rambut, gunting rambut, keriting dan pelbagai jenis sikat . Dinding dilekatkan dengan poster yang pernah digunakan untuk mempromosikan barbering. 

The showpiece "shop" ini adalah kerusi tukang cukur . Ia berusia lebih daripada 50 tahun.






04 Sudut Kanak Kanak

Ruang ini dipenuhi dengan papan hitam, pakaian seragam sekolah, perabot, alat pengiraan dan pelbagai mainan. Berdekatan adalah sebuah kabinet yang memaparkan memorabilia seperti pen pancang air, penapis, pensil pensil, penguasa, buku teks dan lencana sekolah.






05 Kawasan Dapur

Terletak di sepanjang tebing tingkat kedua unit adalah kawasan dapur.  Di sini anda akan menemui campuran ganjil minyak tanah dapur, kuali menggoreng, barangan pinggan mangkuk, kuali, lesung cili, kayu api, peti besi daging, arang dapur, pengisar daging dan mangkuk tingkat .










06 Koleksi & Memorabilia

Senarai koleksi dan memorabilia adalah banyak. Terdapat lebih daripada 4,000 objek yang dipamerkan. Memang mengimbau kenangan tengok barang barang yang di pamerkan di sini.











07 Jim Thompson Corner

Bahagian ini terletak di tengah-tengah muzium . Ia meliputi kawasan seluas kira-kira 50 kaki persegi. Kebanyakan barang-barang yang dipamerkan adalah kisah Jim Thompson yang hilang pada hari Ahad, 26 Mac 1967 yang sehingga kini menjadi misteri dan kisah berkait dengan kawasan Cameron Highlands ini.

08 Galeri Foto

Terdapat koleksi posters dan gambar gambar lama termasuk gambar Cameron Highlands sejak dari awal pembukaannya. Muzium ini mempunyai inventori lebih daripada 1,000 imej secara keseluruhannya.











Personally aku rasa muzium ni sangat menarik. Walaupun dibangunkan secara persendirian dan keadaan tak berapa gah sebagai sebuah muzium tapi koleksi koleksi yang ada memang payah dah nak jumpa. Kalau nak tengok memang kena datang sini. Memang mengimbau kenangan zaman kecik kecik dulu.

Budak budak pun banyak bertanya dan sesi jadi seronok sebab banyak benda nak diceritakan.

Tapi nampak macam tak berapa ramai pengunjung. Maybe kurang menjadi tumpuan pelancong yang datang ke Cameron Highlands ni.

Dengan kadar yuran tiket masuk yang bagi aku murah, boleh je sesiapa yang datang dan singgah di sini sekurang kurangnya untuk mengenang saat dan ketika, sewaktu waktu dahulu !

TIME TUNNEL MUSEUM
F-255, Jalan Sungai Burong,
39100 Brinchang
Cameron Highlands.
Time Tunnel CH
Cameron-Highland-Time-Tunnel

Waktu Operasi : 9.00 am - 6.00 pm setiap hari

Dewasa : RM5.00
Kanak kanak : RM3.00

Silalah berkunjung !

bersambung.........

4 comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...