Friday, February 8, 2019

RT2018 : 11 | ITALY

Itali adalah sebuah negara yang terletak di Benua Eropah, tepatnya di semenanjung Apenina atau semenanjung Italia di Eropah Selatan. Italy bersempadan  dengan Perancis, Swiss, Austria, Slovenia di sebelah utaranya dan di sebelah Timur, Barat dan Selatan dikelilingi oleh laut. Laut Adriatik di sebelah timur, laut Tirenia di sebelah Barat dan laut Ionia di sebelah selatan. Dua negara berdaulat iaitu negara San Marino dan Vatican City terkurung dalam daratan wilayah Italy. Italy juga memiliki beberapa pulau di sekitar semenanjung, di antara pulau-pulau tersebut terdapat dua pulau besar iaitu pulau Sisilia dan pulau Sardinia.

Itali muncul sebagai sebuah negara pada tahun 1861 ketika negara-negara serantau semenanjung, bersama dengan Sardinia dan Sisilia, bersatu di bawah Raja Victor EMMANUEL II. Satu era pemerintahan parlimen telah bermula pada awal 1920an ketika Benito MUSSOLINI mendirikan pemerintahan diktator. Persekutuannya dengan Nazi Jerman menyebabkan kekalahan Itali dalam Perang Dunia ke II. Republika demokratik menggantikan kerajaan monarki pada tahun 1946 dan seterusnya berlaku kebangkitan ekonomi. Itali adalah ahli piagam NATO dan Komuniti Ekonomi Eropah (EEC) dan turut serta dalam EC dan EU. 

Italy berada di barisan hadapan sebagai kuasa ekonomi dan politik Eropah pada tahun 1999 namun masalah yang berterusan termasuk pertumbuhan ekonomi yang lembab, pengangguran yang tinggi serta masalah jenayah serta rasuah menganggu negara ini dari kekal sebagai kuasa dunia.







VENICE

Venice, ibu kota wilayah Veneto di utara Itali, dibina lebih daripada 100 pulau kecil di sebuah lagon di Laut Adriatik. Ia tidak mempunyai jalan, hanya terusan - termasuk jalan raya Grand Canal yang dipenuhi dengan binaan istana Renaissance dan Gothic. Dataran Piazza San Marco, menempatkan Basilika St. Mark, dengan seni jubin dan mosaik Byzantine, serta terdapat menara loceng Campanile yang menawarkan pemandangan indah bandar yang terancam untuk tenggelam.




























VERONA

Verona adalah sebuah bandar di wilayah Veneto di utara Itali. Sebuah bandar lama dari zaman pertengahan yang dibina di antara Sungai Adige.

Ia terkenal dengan kisah Shakespeare's "Romeo and Juliet." dari abad ke-14 dengan tarikannya sebuah balkoni kecil yang menghadap laman yang dikatakan "Juliet's House." Verona Arena adalah ampitheater Roman dari abad pertama yang kini menjadi panggung konsert dan pertunjukan opera berskala besar.



















MILAN

Milan, sebuah kota metropolis di wilayah Itali utara Lombardy.

Terkenal sebagai kota fesyen dan senibina modern, ia merupakan pusat kewangan yang turut dikenali dengan restoran dan kedai dan butik butik mewahnya. Katedral Gothic Duomo di Milano dan biara Santa Maria delle Grazie, lokasi terabadinya mural Leonardo da Vinci "The Last Supper," memberi kesan seni dan budaya serta menjadi antara tarikan utama pelancong untuk berkunjung ke kota Milan ini.












LAKE COMO

Lake Como, di rantau Lombardy Itali Utara, adalah kawasan peranginan mewah yang terkenal dengan pemandangan dramatiknya, yang terletak di kaki bukit Alpen. 

Tasik itu berbentuk seperti huruf Y terbalik, dengan titik pertemuan di bandar resort Bellagio yang cukup terkenal. Bandar Como, yang menyerlahkankan hasil senibina Renaissance dan tarikan kawasan sekitar pergunungan Brunate yang nyaman dan mempesona.



















10 Fakta menarik mengenai Itali

01. Itali secara rasmi dikenali sebagai Republik Itali . Itali meliputi kawasan seluas 301,338 km2 , kerana bentuknya, ia sering dirujuk di Itali sebagai lo Stivale yang bermaksud Boot .

02. Itali, yang memerintah pantai Mediterranean yang panjang, telah meninggalkan tanda kuat pada budaya dan masakan Barat.

03. Negara-negara yang bersempadan dengan Itali adalah Austria , Perancis , Vatican City , San Marino , Slovenia dan Switzerland . Bahasa rasmi adalah bahasa Itali .

04. Vatican City dan San Marino adalah negeri bebas yang sangat kecil yang terletak di dalam Itali.

05. Itali adalah negara terpadat ke - 5 di Eropah . Pada tahun 2015 dianggarkan mempunyai populasi sebanyak 60,795,612 . Dari segi populasi, Itali adalah negara tertua ke - 3 di dunia , di belakang Jepun dan Jerman . Itali adalah pengeluar minyak ke-2 terbesar di dunia selepas Sepanyol. Kereta itu merupakan salah satu produk terbesar di Itali . Sebagai tambahan kepada jenama Fiat, Fiat memiliki jenama Lamborghini, Ferrari, Maserati, Alfa Romeo dan Chrysler.

06. Rome , ibukota Itali, adalah bandaraya kosmopolitan yang luas dengan hampir 3,000 tahun seni, seni bina dan budaya yang berpengaruh di seluruh dunia. Rom adalah rumah kepada Rom Kuno , tamadun yang berkembang menjadi sebuah empayar besar. Tamadun Barat seperti yang kita ketahui hari ini adalah berdasarkan prinsip-prinsip Rom Purba. Lain-lain bandar utama termasuk Milan , Naples , Turin , dan Palermo .

07. Itali adalah negara keempat paling kerap dilawati di dunia . Ia adalah rumah kepada jumlah terbesar Tapak Warisan Dunia UNESCO dengan 50 . Itali mempunyai lebih banyak bilik hotel daripada negara lain di Eropah.

08. Kebanyakan seniman yang paling terkenal di dunia ialah Itali , dengan nama-nama seperti Botticelli, Michelangelo , Leonardo da Vinci , Donatello, Fra Angelico, Tintoretto, Caravaggio, Bernini, Titian dan Raphael. Penjelajah Itali terkenal termasuk Christopher Columbus, Marco Polo, John Cabot, dan Amerigo Vespucci.

09. Orang Itali mencipta biola , biola , cello dan piano , dan merupakan wakil terbesar muzik Baroque (Vivaldi, Corelli, Monteverdi, Albinoni ...). 

10. Universiti tertua di dunia dalam operasi berterusan ialah Universiti Bologna, di Itali, yang diasaskan pada tahun 1088.

TRIP SUMMARY

Italy memang di masukkan last last dalam road trip kami ni dengan berpegang pada motto.. Kalau sempat, kita pegi ! Dan lepas work out our plan dan schedule akhirnya sempat jugak masuk Italy dan singgah di few bandar. Tapi memang tak boleh lama dan tak abis nak exlplore. Setakat lalu je. Kami spent lama masa di Venice sebab sesat barat. Nasib baik lepas balik dan masuk ke Swiss semula sebelum ambik flight balik ke Malaysia.

Italy memang tempat wajib kena pergi. Mana mana pun, memang unik, menarik dan tersendiri. Hajat hati nak singgah ke Dolomites tapi tak kesampaian sebab tak cukup masa. KIV untuk trip akan datang !

8 comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...