Monday, February 4, 2019

RT2018 : 09 | CROATIA

Croatia adalah sebuah lagi negara yang terletak di benua Eropah Timur. Negara yang secara astronomis berada di antara 42°-47°LU dan 13°-20°BT ini berbatasan dengan Slovenia dan Hungary di sebelah utara, Serbia di sebelah timur, Bosnia Herzegovina dan Montenegro di tenggara, di sebelah barat dayanya adalah Laut Adriatik. Ibukota Croatia adalah kota Zagreb.

Sejarahnya, negara Croatia ini merupakan wilayah kekuasaan Austro-Hungaria hingga selesainya Perang Dunia I. Pada tahun 1918, Croatia bersama dengan Serbia dan Slovenia membentuk sebuah kerajaan yang dikenal dengan nama Kerajaan Yugoslavia. Namun setelah Perang Dunia II, Kerajaan Yugoslavia berubah menjadi Negara Komunis dibawah pimpinan Marsekal Josip Brozdan menjadi Republik Sosialis Federal Yugoslavia. Sehinggalah pada tahun 1991, Croatia berjaya melepaskan diri dari cengkaman Komunis tersebut dan pada 25 Jun 1991, Croatia memperolehi kemerdekaan dari Yugoslavia.

Negara ini menyertai NATO pada bulan April 2009 dan European Union pada bulan Julai 2013.








ZAGREB

Zagreb adalah ibukota Croatia, dengan banyak senibina Austro-Hungary abad ke-19. Di pusat bandar Upper Town terdapat Gereja St. Markus berunsurkan Gothic dari abad ke-13 yang berbumbungkan jubin. Tkalčićeva Street yang mesra pejalan kaki, dipenuhi banyak kafe-kafe terbuka manakala di bahagian Lower Town mempunyai dataran utama iaitu Ban Jelačić yang dipenuhi dengan banyak kedai kedai, muzium serta taman taman. 


































10 Fakta menarik mengenai Croatia

01. Croatia adalah sebuah negara yang terletak di Eropah Tenggara. Ia adalah di sebelah timur Laut Adriatik , di timur Itali . Ia juga bersempadan dengan Slovenia di barat laut, Hungary di utara, Bosnia dan Herzegovina di tenggara, Serbia di timur, dan Montenegro di selatan.

02. Nama rasmi Croatia ialah Republik Croatia . Bahasa rasmi ialah bahasa Croatia dan sehingga 1 Januari 2016, penduduk Croatia dianggarkan 4,254,642 orang .

03. Zagreb adalah ibu kota dan kota terbesar Republik Croatia. Bandar-bandar utama lain adalah: Split , Rijeka , Osjek dan Zadar .

04. Tarikan Croatia didasarkan pada sifat alamnya yang menakjubkan - air terjun , hutan, gunung dan pantai Adriatik yang mempesona.

05. Croatia mempunyai 8 taman negara , 2 rizab ketat dan 11 taman alam . Kawasan perlindungan yang paling terkenal dan taman negara tertua di Croatia adalah Taman Negara Plitvice Lakes , sebuah Tapak Warisan Dunia UNESCO. Croatia mempunyai 7 tapak Warisan Dunia UNESCO .

06. HBO siri Game of Thrones yang diambil di pantai Dalmatian di Split dan Dubrovnik .Penyair Inggeris Lord Byron memanggil Dubrovnik "mutiara Adriatik". Dibina pada tahun 1296 , Dubrovnik masih digunakan hari ini sebagai salah satu sistem kumbahan zaman pertengahan yang pertama .

07. Zadar merupakan tempat di mana sunset paling indah direkodkan seperti yang ditulis oleh Alfred Hitchcock.

08. Hum di Croatia dikenali sebagai bandar terkecil di dunia . Ia mempunyai penduduk seramai 30 orang sebagai banci 2011 , tetapi secara rasminya sebuah bandar.

09. Pantai tanah besar Laut Adriatic Croatia adalah 1,777.3 kilometer (1,104.4 batu) panjang , manakala yang 1,246 pulau dan pulau kecil merangkumi lagi 4058 kilometer (2,522 batu) pantai  

10. Croatians mencipta tali leher . Pada mulanya dipakai oleh askar-askar Croat, mereka telah diterima pakai oleh tentera Perancis pada abad ke-17 dan kemudian menjadi bergaya. Croatians menandakan Hari Cravat pada 18 Oktober.

TRIP SUMMARY

Croatia ada dalam list persinggahan tapi kononnya nak Plitvice NP. Aku dah pernah ke Dubrovnik dulu jadi macam tak de lah excited sangat. Tapi masa di Budapest, kota terdekat adalah Zagreb dan kami terus je drive ke sana. Not bad. Zagreb menarik sampai terlebih masa kami spent kat sini. Ada banyak tempat lagi yang menarik di Croatia ni, memang kena repeat dan explore part part lain especialy belah belah pinggir pantainya yang mengadap Laut Adriatik.

4 comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...