Saturday, February 24, 2018

KEMBARA BALKAN - GREECE | 09 KALAMBAKA : Athens to Meteora

Seperti yang di rancangkan hari ni aku akan bergerak meninggalkan Athens untuk ke Kalambaka. 

Kalambaka adalam satu lokasi di kawasan tengah negara Greece ini yang terkenal dengan tapak warisan dunia, UNESCO - Meteora.

Untuk ke Kalambaka kena naik train atau bas, tapi tak buat apa apa booking lagi. Nak main pegi je ke train station dan ambik train ke sana. Yang aku tau train akan bergerak jam 8,30 pagi dari Athens ke Kalambaka.

Kalau sempat aku akan bermalam di Kalambaka malam ni. Pun tak de booking apa apa lagi. Tengok keadaannya nanti.

Athens di waktu pagi

Bye bye Acropolis. Bucket list... checked

Tak boleh berlama lama. Masa tak banyak. Jam 7.30 pagi aku dah siap siap untuk bergerak menuju ke station keretapi Athens ( Larissa station) untuk ambik train ke Kalambaka.

Turun bawah beli pisang sebagai bekalan. Kasi cukup potassium.

Kalau jalan kaki ke railway station tu dekat 2 KM... 

Sebab kejar masa dan malas buang masa, aku naik metro.

Naik di station Omonia.

2 station je. Harga metro di Athens 1.40 Euro ikut zone.

Keluar metro station terus ke Athens Railway Station (Larissa station)

Sampai je terus beli tiket ke Kalambaka.

Nasib baik ada ! Memang off peak agaknya. Hoyeah !

Harga tiket 18.30 Euro one way. Lega. Dan aku memang planning beli one way jer.

Sebagai tanda kegembiraan, beli kopi mahal dan makan pisang. Pastu perut memulas tanda tanda pencernaan mula nak marching kan tinja. Bertahan !

Athens Railway Station

Tunggu train

Memang mostly pagi tu orang tunggu train untuk ke Kalambaka. Nasihat aku, try to beli tiket seawal mungkin.

Ada optons lain jugak untuk ke Kalmbaka ni selain train ni.

Traveling by train to Meteora can be incredibly scenic. You can see cities, mountains, and rivers from the seat of a train. Train travel is just an all-around better, more relaxing experience than its air and car counterparts. While those are mainly about getting from point A to point B, trains are about the ride. 

Hopping by air from one city to another and it’s hard to get under the skin of a destination. Crossing a country – or a continent – by train, is a journey through its landscapes and, as Hemingway said, it is the journey that matters. 

Trains are more energy-efficient per passenger mile than planes or cars, making them one of the most eco-friendly transportation options around (short of walking or riding your bike!). Carbon emissions from trains are less damaging to the environment than those of airplanes because train emissions are not released directly into the upper atmosphere. As a bonus, the relative energy-efficiency of trains means that the industry is less vulnerable to increases in fuel prices — making train fares more stable in an unstable economy.

Dan masa aku kat train station tu, aku ternampak iklan ni....

Meteora Experience

Dan sebab aku memang tak de booking apa apa kat sana nanti dan aku pun tak tau cemana nak expect, so aku try sms nombor kat iklan tu dan bagitau aku akan boarding the train ke Kalambaka dan aku nak join trip dia orang.

Tak de balasan !

So aku fikir akan plan B kalau aku tak dapat join ni. Maybe aku join tour lain kat sana. Mesti banyak lagi tour tour yang tersedia di sana nanti.

Yakin boleh !

Tepat pada masanya train pun tiba..... semua orang berpusu pusu naik. Seat dah di assigned.

Dan aku duduk berdepan dengan acik acik ni........

Memang kurang best sebab aku mengadap belakang dan terpaksa pandang makcik berdua tu.

Pasrah !...

Bosan gak perjalanan ni, train lak macam penuh. Acik acik tu ada gak kemusykilan dan tanya aku.

"Italiano?"

Pergh............ memang jauhari mengenal manikam !

"Yes.. Yes.. Me Italiano... "

Tapi macam berdosa je nak tipu dia orang so aku bagitau lah aku dari Malaysia.

"Malaysia?"

Pandang sesama mereka. Tak kenal rupanya ! Cis. Terguris hati I.....  Artis antarbangsa ni makcik oiiii !!!!

Kecewa, jadi layan view dari dalam train masa perjalanan dari Athens menuju ke Kalambaka......
   






Menarik jugak la view sebab lalu pekan pekan kecil, kawasan lapang dan tanaman. Redah jugak kawasan berbukit bukau dan bergunung ganang.

Sepanjang jalan tu aku dok layan perasaan sendiri je. Makcik makcik tu sembang sesama mereka. Baik hati dia orang bawak bekalan makanan pastu offer kat aku. 

Sebab aku tak tau apa benda tu, so aku feeling feeling kenyang. Walhal lapar jugak ! Tapi dalam train ada coach jual jualan jugak. Sesekali train berhenti di station besar boleh curi curi hisap rokok jugak kat luar.

Pokok buah plum

Perjalanan

Singgahan

Tak tau kat mana tak kena. Kalau ikut perjalanan dari Athens ke Kalambaka ni memakan masa 5 jam je so by pukul 1.30 tengahari kami dah tiba, tapi time tu train delayed dan dekat jam 2 setengah baru kami tiba di Kalambaka !

Sengal ponggong duduk berlama lama dalam train tu !

Kalambaka.... akhirnya....

Sampai kat station Kalambaka semua orang berpusu pusu keluar. Kejap je masing masing dah di jemput dan kawasan station tetiba lengang.

Aku berdiri di luar kawasan. Pandang kiri kanan. Berharap ada orang menanti ketibaan aku. Tiba tiba seorang lelaki mendekati.

"Meng?"
"Yes !"
"Hi.. i am ........................."

Dan seperti yang aku harapkan, tour Meteora yang aku booking masa kat train station di Athens tadi dapat message aku dan dia memang tunggu aku !

Hoorey.

Van tour

Kalambaka

Kalampaka (also spelled Kalambaka or Kalabaka) is a town of 12,000 citizens and is situated on the foot of the most extraordinary Meteora rocks.

Kalampaka is at times underestimated as merely sharing the glory of the Meteora pinnacles that spectacularly rise at the near background. However, it is a town with a very rich and long history in itself.

A Greek inscription on the wall of one of the town’s oldest churches (Saint John the Baptist) testifies the existence of an ancient Greek settlement under the name Eginio. Relics of an ancient Greek temple – probably of god Apollo – have been incorporated in the wall of the town’s oldest and most renowned 10th century church, dedicated to Virgin Mary. Historical records refer to the town’s Byzantine name as Stagi, when it had become a significant center of the Byzantine Empire.

Its modern name originates from the Turkish words kale mpak (prestigious castle), deriving from the days of the dominion of the Ottoman Empire. During the German Occupation of Greece, Kalampaka was burnt down by the German army in 1943 and then rebuilt.


Sebab kami sampai lewat, jadi tour terus nya bermula sebab kalau di ikutkan, tour Meteora ni makan masa 3 jam tapi sebab delayed dan memastikan orang yang datang day trip dan akan ambik train balik ke Athens semula hari ni jugak, maka kena lah kami bercepat cepatan. 

Train balik ke Athens semula jam 5 petang !

Jadi.. ayuh kita bergerak.......................

Meteora

Bergerak menuju ke arah Meteora

Perkampungan

Van tu tak penuh, dan nasib baik jugak la dia boleh simpan beg aku kat belakang van tu so selesa skit nak begerak. Dan paling best, aku duduk depan dengan drebar !  Sibuk ambik gambar. Dalam van pun ada wifi !

So drebar tu sambil memandu ada sorang mamat ni tourist guide dia duduk kat belakang dan bercerita mengenai Meteora ni dan aku dengar sipi sipi je. 

Serene, spiritual, magical, mystical, extraordinary, breathtaking, immense, inspiring, impressive. These are only some of the words people very often use in an effort to describe the Meteora phenomenon. A trip to Meteora offers the unique experience of nature’s grandeur in conjunction with history, architecture and man’s everlasting desire to connect with the Divine. 

From the early Christian times, the Meteora vertical cliffs were regarded as the perfect place to achieve absolute isolation, to discover peace and harmony and, thus, to support man’s eternal struggle for spiritual elevation. 

Meteora is a truly inspiring and sensational setting of overwhelming rock formations, but one must also be prepared to expect that this trip is much more than merely visiting an exquisite landscape. It is a pilgrimage to a holy place for all Christians around the world. Meteora has become a preservation ark for the 2000-year-old Christian Orthodox creed.

Memasuki kawasan Meteora

Salah satu kawasan yang menjadi tempat pemujaan dan tarikan

Pemandangan

Laluan

View

View memang memukau. Jalanraya berlengkok lengkok. Tempat ni memang sesuai bagi yang minat hiking dan kalau banyak masa boleh hiking kat mana mana bukit di kawasan ni. Kalau nak naik basikal pun boleh kalau kudrat power. 

Nak jalan kaki dari station Kalambaka tadi tu? Lupakan saja unless memang fit !

Berbukit bukit.

Di kawasan Meteora ni ada 6 monastries yang masih terpelihara dan di buka untuk kunjungan. Antaranya Great Meteoron Monastery dan Varlaam Monastery.


Dan tujuan pertama adalah untuk ke Great Meteoron Monastery. 

Great Meteoron Monastery (Transfiguration of Jesus), Meteora.

Varlaam Monastery berhadapan

The Holy Monastery of Great Meteoro (Transfiguration of Jesus) is the biggest and oldest one of all, dating back to the 14th century. It was called the monastery that was "suspended in the air" (meteoro), because of the formation of the gigantic rock on top of which it was built. Entrance: 3€.

“The first monks of Meteora arrived back in the 14th century establishing an entire monastic community on top giant cliffs. They chose to do this not because it was easy but because it was hard, almost impossible. They did everything through their faith.”

Kami di beri masa sejam untuk mendaki ke monastry tu kalau sesapa yang berminat !

Ah, alang alang dah sampai kan? Kasut pun baru. Kena la tunjuk power......... jom !

Sampai kat area parking. Ada orang jual cenderamata

Cyclist melepaskan penat dan berehat

Nampak senang je nak naik. Tapi laluan dia kena turun bawah dulu dan naik ikut tangga tangga yang ada.

Nampak monastry lain kat sebelah dipisahkan jurang dan gaung batu batuan

Sampai kat bawah

Dan mula mendaki anak tangga

Boleh tahan mengah

Tapi view menarik juga

Menuju puncak...

View yang menawan............. dari puncaknya.

Sampai akhirnya

Sampai di puncak, nak masuk ke monastry tu kena bayar 3Euro.

Ambik nyawa dulu.................. !

Fuh Fuh Fuh........ Bila orang lalu cepat cepat cover. Tetap kena tunjuk fit dan hebat di rantau orang !

bersambung..............

6 comments :

  1. Replies
    1. hahahah menjaga nama baik negara di mata dunia !

      Delete
  2. Fuhhh..kita tgk pon mengah hahaha
    Chaiyok meng!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. demi tak nak memalukan negara tercinta.
      aku sanggup

      Delete
  3. Assalamualaikum..nak tanya . ada x overnight bas dr athens ke kalambaka. harga around brp tix bas? pastu klu x ikut tour dia dan jalan sendiri ok tak..amik masa seharian n bermalam kat sana? TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..

      Tak sure la pakai overnight bus sebab hari tu guna train. Kalau bus rasanya tak sampai 10 euro kot.

      Kalau x ambik tour pun OK kalau nak jalan sendiri tapi tempat tu besar dan luas dan berbukit2.. Satu ke satu monastery tu mcm tak masuk akal nak jalan kaki.. Dah la nak ke monastery tu kena memanjat lagi unless u are really fit and kaki hiking.

      Kalau ada motosikal OK kot. tapi tak sure boleh sewa ke tidak.

      Setengah hari dah OK tapi kalau nak layan sunset kena overnite lah.

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...