Friday, October 17, 2014

Kore Ga Nippon Desu : 15 - Fujikawaguchiko : Lake Kawaguchiko - Part 3

Konon konon nak masuk selimut dan sambung tidur, tapi tak lena pulak.

Hish. Tak leh jadi ni. 

Bangun, pegi toilet, bikin apa yang patut. Pakai jeans, sarung jacket, capai kamera dan keluar !

Pagi di Fuji

Misi nya. Merayap lagi.

Selagi ada masa takkan ku sia siakan view yang lawa di area Lake Fujikawaguchiko ni. Bukan boleh datang hari hari. Tidur tu nanti nanti pun boleh.

Kan?

* tazkirah diri sendiri sambil berjalan kaki keluar.

Arah tujuan adalah ke jambatan. Nasiblah memang tak jauh mana dari ryokan aku tu.

Suasana pagi di Lake Kawaguchiko agak tenang. Tak banyak kenderaan yang lalu lalang. Cuma cuaca pun agak sejuk jugak pagi tu.

Aku ke arah jambatan sebab nak tengok matahari terbit.

Malangnya matahari naik bertentangan dengan Mt Fuji. Jadi tak dapat sunrise over Fuji. Cuma nampak biasan cahaya pagi terbias di puncak Fuji.

Tu matahari di balik bukit sana

Malas nak cross jambatan dah, so aku melilau kat park tepi tasik tu je. Nampak macam ada orang jogging joggingan.

Orang lain je la jogging. Aku berjalan jer.. Menghirup udara sejuk pagi ! Boleh tahan menggigil.

Mt Fuji  

Tau tak pukul berapa ni? 6 pagi !!!

View lagi...

Alphard dan anime

Pagi di pinggir Lake Kawaguchiko

Tak de apa nak gebang pasal keadaan pagi pagi di area ni.

Tapi suasana memang tenang. Sunyi jer... Nampak air tasik pun tenang sekali. 

Aku jumpa satu port yang berhadapan dengan Mt Fuji. Menarik jugak sebab tak payah nak cross jambatan untuk dapat view macam ni. Nampak ada jugak orang lain yang sama macam aku, pagi pagi gigih usung kamera.

Sah ! Bukan aku sorang je di chop gila.

Layan kan gambar je lah.

Setenang air di kali

Mt Fuji

Sedikit mengenai Gunung Fuji ni bagi mereka yang tak tahu.

Gunung Fuji (3776 meter) adalah gunung tertinggi di Jepun dan pusat tumpuan pelancong di Fuji-Hakone-Izu National Park. Ianya boleh dilihat dari Tokyo pada hari hari yang cerah. Gunung ini terletak di sebelah barat Tokyo di pulau utama Honshu, di sempadan antara Wilayah Yamanashi dan Shizuoka.

Untuk info, Gunung Kinabalu lagi tinggi sebenarnya dari Mt Fuji ni iaitu 4,095 meter.

Impressed?

Tapi apa yang membuat Mt Fuji ni lebih gah dan popular dari kebanyakkan gunung gunung lain di dunia ini adalah kerana ianya memiliki puncak berbentuk sebuah kon gunung berapi yang sempurna simetrinya. Ianya adalah simbol kebangsaan bagi negara Jepun.

Gunung Fuji ini biasanya di kenali sebagai Fuji-san. "Fujiyama" adalah salah nama lain tetapi tidak pernah digunakanpakai oleh Jepun sendiri.

Gunung Fuji adalah simbol Jepun yang terkenal dan sering digambarkan dalam karya seni serta dikunjungi pendaki gunung mahupun pelancong.

Gunung Fuji diperkirakan terbentuk sekitar 10,000 tahun yang lalu. Sebuah gunung berapi yang kini masih aktif walaupun memiliki kemungkinan letusan yang rendah, Fuji terakhir kali meletus pada tahun 1707. Terdapat lima buah tasik di sekeliling Fuji, iaitu Tasik Kawaguchi, Tasik Yamanaka, Tasik Sai, Tasik Motosu dan Tasik Shoji.

Lebih kurang 200,000 orang mendaki Gunung Fuji setiap tahun dan 30% antaranya adalah orang asing. Waktu yang paling popular bagi para pendaki adalah dari 1 Julai hingga 27 Ogos iaitu ketika musim panas. Untuk sampai ke puncak Gunung Fuji, pendaki perlu pegi ke 5th Station Fuji untuk memulakan pendakian. dan pendakian biasanya mengambil masa antara 4-8 jam ke puncak. 

Mt Fuji hanya dimasukkan dalam list Tapak Warisan Dunia UNESCO pada tahun 2013.

Usha ni : Lake Kawaguchiko

Layan gambar lagi.







Kalau tanya aku berapa lama nak kena spend masa kat sini?

Kalau nak cover area Lake Kawaguchiko ni, 2 hari 1 malam dah memadai. Boleh jalan jalan keliling tasik dan tengok Fuji. Tapi kena pastikan include waktu pagi sebab biasanya pagi je boleh nampak Fuji ni dengan jelas. Kalau datang petang memang nampak kabus jer lah yang lebih.

Tapi kalau nak cover area lakes lain sampai ke hutan hutan tempat orang Jepun gi bunuh diri tu, kena spare at least 3 hari 2 malam di sini. Kalau nak mendaki tu kena lama lagi lah tapi kena pastikan waktu mendaki tu di buka untuk umum.

Tapi berapa lama pun kat area ni, Insya Allah tak membosankan. Tak banyak aktiviti tapi menarik untuk istirehat dan menikmati keindahaan alam semulajadi.

Pagi pagi time aku kat Fuji tu ada pakcik ni gigih melukis. Dan aku pun sibuk la pegi mengusha.

Pakcik pelukis

Lukisan beliau

Pakcik ni tak heran pun aku gi usha usha dia. Mesti dia malas layan.

Patut aku cakap dengan dia.

"Pakcik, tolong lukis saya pulak. Muka kasik 10 kali ganda lebih kacak dari yang sebenar. Badan kasik shed 30 kilo !! "

Agak agak aku kena selam dalam tasik tak lepas tu?

Ahaks.

Matahari semakin meninggi. Pusing pusing area park tepi tasik tu dan layan view lagi. Lepas ni ntah bila dapat berkunjung ke sini lagi. Mungkin dah tak de nak repeat lagi kot, dan kalau ada pun.. memang bukan dalam perancangan aku lagi setakat ni lah.

Mt Fuji dan Tasik Kawaguchiko di pagi hari

Ada cerita pasal Lake Kawaguchiko ni. Tapi aku lupa pasal apa. Baca la kat situ kalau nampak.

Apa masalah dia orang ni ntah

Sakuran

OK. Last !

Dah abis lepak tepi tasik tu dan tengok Fuji di pagi hari, aku pun balik ke ryokan.

Plan aku adalah check out dan pegi ke station untuk ambik train ke Yokohama. Ada jugak terasa hati nak melencong ke Hakone dan Gotemba tapi kena tengok keadaan dulu. Sebab aku tak pasti dengan jadual perjalanan.

Ayuh. Balik !

Vending machine tepi jalan

Jalan raya 

Oh ada Gem Museum kat sini. 

Tapi masih belum di buka

Pokok pokok winter

Kedai herba

Ada taman berlatarbelakangkan Fuji

Dah sampai bilik. Ni gambar dari balcony bilik ryokan

Majestic !! Gunung Fuji ni memang terkenal dengan kemaluannya... Kemaluan?

Dari dalam ryokan. Berdiri menatap Mt Fuji puas puas.

Puas hati Nobita !.

Betul betul puas dapat tatap wajah Mt Fuji ni. Kalau dulu masa first trip aku ke Jepun, cuma sempat tengok Fuji ni dari dalam Shinkansen masa dari Osaka ke Tokyo.

Kali ni kiranya tengok face to face.

Still ada magic nya ! Still mesmerizing.

The beauty of Mt Fuji cant be defined by words.

Period !

Kena pegi dan tengok sendiri.

Gunung Fuji saksi percintaan ramai manusia. Saksi macam macam peristiwa. Megah dan gagah pada kedudukannya. Dan pastinya pengalaman melihat Gunung Fuji akan kekal abadi dalam jiwa dan mewangi dalam sanubari.



Selamanya
Hati ini akan selalu memujamu
Mencintaimu
Seumur hidupku hanyalah padamu

Waktu
Dengarkanlah
Selalu dekatkan ku dengannya

Indah
Ku menutup mata
Satukanlah hati

Jadikan malam ku lebih indah
Jadikan siang ku lebih terang
Biarkan bungaku mewangi
Selamanya

Selamanya
Hati ini akan selalu memujamu
Mencintaimu
Seumur hidupku hanyalah padamu

Waktu
Dengarkanlah
Selalu dekatkan ku dengannya

Indah
Ku menutup mata
Satukanlah hati

Jadikan malam ku lebih indah
Jadikan siang ku lebih terang
Biarkan bungaku mewangi
Selamanya

Jadikan malam ku lebih indah
Jadikan siang ku lebih terang
Biarkan bungaku mewangi
Selamanya

Jadikan malam ku lebih indah
Jadikan siang ku lebih terang
Biarkan bungaku mewangi
Selamanya

Lepas check out, aku ambik bas Retro Fujikyu ke station dan terus beli train tiket untuk ke Yokohama. Train ke Yokohama akan melalui Otsuki jugak, Sama jugak macam masa aku datang kelmarin dari Tokyo. Tapi dari Otsuki nanti instead ke Shinjuku, aku akan terus ke Yokohama.

Mt Fuji dari dalam train

Tapi..............

Nobita ada plan lain yang datang secara tiba tiba !

Ting Ting Ting.

* bunyi loceng untuk bergusti dengan masa

* mati la tetiba jadi Nobita ! Ahaks.

bersambung.....................

11 comments :

  1. Jelas betol nampak mount fuji tuh! Fuhhh~ lawa lawa! Time ni pukul brape meng?

    ReplyDelete
  2. Aduhh... cantik gila ah gambar no 1 tu. kalau ko tunggu pakcik tu habiskan lukisan beliau, mesti cantik kan? Apa-apa pun Mount Fuji memang berseni dan ekstravaganza! Beruntungnya kau.

    ReplyDelete
  3. no words to describe....it just perfect!

    ReplyDelete
  4. Cantiknya Mt.fuji..rasa cam dh jatuh chenta walau blom bertentang mata..ahaks! #kumpulduitnakpergijapantgkmountfuji
    ;p

    ReplyDelete
  5. Haaa... Kan aku ckp xyah tido, layan view lg masyukkk

    ReplyDelete
  6. Tapi saja jer nak S M K ngan Meng .... (S M K .. Sik Mau Kalah) ...

    Kita dah daki gunung Fuji !!! Hehehehheheee pepagi kul 2 lebih dah start !


    ReplyDelete
  7. John : awal pagi tu. pukul 6.... gigih aku kunci jam...


    Ali : bukan pakcik tu sorang je melukis di situ.. ada yang lain lagi.. tapi aku tak sanppy...

    rasanya dia org lukis suka suka kot.. lawa jugak la. aku pun x gi tengok yang siap punya...


    JJ : yes it is...


    MKL : meroyan di alam maya je tak per. jangan sampai menyusahkan orang.

    ReplyDelete
  8. An : insya Allah tu. Aku doakan satu hari nanti kau bakal sampai ke sana.


    Amir : aku dengar la ni kau cakap.. hahahahaha


    Ghaz : terima kasih. ya. saya jeles.....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...