Tuesday, July 22, 2014

Japan 2014 : Showa Kinen Park

Layan perasaan yang berbunga bunga riang dengan suasana di Showa Kinen Park, Tachikawa City.

Scroll slow slow and enjoice !

Entrance

Sakura merah

Cherry Blossom tree

Sakura lagi

Jom duduk duduk

Apa nama bunga kuning ni?

Showa Kinen Park

Bunga kaler purple

Sungai yang sepi

Stream Garden

Tulips

Merah membara semangat waja

Purple tulips

Yellow tulips

Macam macam jenis tulips

Di taman yang luas

Ada cherry tree terselit

Aneka warna

Tulip tulip

Merah dan pink

Meriah

Tasik

Tulip lagi

Dia lagi la

Showa Kinen Park

Showa Kinen Park

Showa Kinen Park

Showa Kinen Park

Showa Kinen Park

Showa Kinen Park

Showa Kinen Park

OK. Aku tak tau sangat nama nama bunga ni jadi captions adalah tak berapa membantu.

Dan aku tak de lah suka sangat bunga, tapi aku suka warnanya. Meriah dalam gambo.

* mati la ayat kever

Jadi kunjungan ke Tokyo baru baru ni, tak terlepas untuk aku membuat kemunculan khas di Showa Kinen Park ni. 

Idea ni datang masa aku kat Tokyo sebab aku nak cari pokok Sakura, tapi rupanya Sakura dah abis di Tokyo. Sebelum tu aku langsung tak tau pasal tempat ni. Makanya aku ke sini dan tu lah yang aku jumpa. Lawa tu memang lawa lah lelebih lagi kalau nak tengok tulips.

Showa Kinen Park ini merupakan satu public park yang terletak di Tachikawa City kira kira sejam naik train dari Tokyo Station. 


Naik train dari Tokyo Station ambik JR Chuo Line Tachikawa dan tukar JR Ome ke Nichi Tachikawa (1 station jer). 

Ada jugak train direct JR Ome tu dari Tokyo sampai ke Nichi Tachikawa Station tapi kurang kekerapannya.

Semuanya covered by JR pass.

Kalau dari Tachikawa Station boleh jalan kaki dalam 10 minit. Tapi kalau dari Nichi Tachikawa Station, keluar station je terus sampai entrance park.

Bayaran masuk adalah 410 Yen

Park ni agak luas so advisable untuk sewa basikal. Sewa basikal 400 Yen untuk 1 hari. Gerenti lepas pusing satu park peha dah jadi macam peha Beyonce.

Boleh jugak naik tram dalam park ni.

Apa yang menarik? Biasalah. Taman dan bunga bunga. Time Cherry Blossom, park ni kiranya antara park terakhir yang memekarkan bunga sakura. Time spring memang ada tulips dan bunga bunga lain. Kalau autumn pun agaknya lawa dengan autumn foliage.

Apa apa pun semua info ada kat sini : Showa Kinen Park. Check dulu betul betul musim bunga apa, takut nanti pegi, tak de lak bunga.

Recommended untuk pegi? Hmmmm tengok gambar gambar tu then decide la sendiri !

Tapi memang terasa macam terkena sampuk penyakit cintakan bunga kalau berada di sini.

14 comments :

  1. best ke Japan dapat tengok bunga....doa saya dapat ke sana.

    ReplyDelete
  2. giler cantik hokeh bunga2 tu abam meng!!!!:))

    ReplyDelete
  3. Subhanallah....cantiknya...pengsan saya tengok.
    Bro Meng pun pandai ambik gambar. Pakai kamera apa Bro?

    ReplyDelete
  4. Abang Meng terer amik gamba! Kalo kat jepun aku memang suka tengok Sakura, eh! Bunga Sakura... Sejuk mata memandang... awek jepun takde ke Meng?

    ReplyDelete
  5. nih baru taman dunia...
    dah meleleh air liur terpegun lawa
    Subahanallah....
    macam nak gigit je bunga tulip tu
    *ergh?*

    taman di jannah?

    ReplyDelete
  6. Lawa sgt2....kena pulak dgn org yg pandai ambik gambar....
    Kalo dpt kat aku...ntah2 jadi semak lalang dlm gambar...hihihi

    Errr tak nak bukak kelas poto ker abam meng?

    ReplyDelete
  7. Owh, alangkah bestnya kalau pokok sakura dan tulip mau hidup dengan baik dan sihat kat halaman rumah aku nih... sobs sobs...

    ReplyDelete
  8. X nk komeng sbb lawaaaaaaaaaaa haishhhh

    ReplyDelete
  9. Amir : banyak kuih raya tahun ni.. jangan makan bunga.. makan kuih raya je..

    jgn tercekik lak.


    MKL : amin. Insya allah.


    MJ : chantek macam u MJ....

    ReplyDelete
  10. NAman : Saya pakai Canon 550d. dah lama.. lense je 200 mm.. canon jugak.


    Ali : awek jepun tak ramai aku jumpa. maybe sebab sejuk ramai yang berkepompong dlm selimut kat rumah kot...


    Anash : insya allah. pastikan kita dapat melihat nya...

    ReplyDelete
  11. liza : tak leh bukak kelas. nanti jadi kelas borak ke lain. plus aku ambik gambar sesuka hati je. tak de tips sgt..

    kau ambik je gambar banyak2 kali. lama lama pandai sendiri la..


    Plain : rumah bermusim apa??

    kalau musim durian tulip tak mau idup. takut kena hempap..


    JM : lawa tu kan kejadian tuhan. kita ni mengecapi je dan di beri pinjam...

    ReplyDelete
  12. Nak tanya.. awk pergi bulan berapa ye..??

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...