Thursday, January 12, 2012

Evolusi KameraMeng

Salam bahagia.

Ini gambar aku capap di hospital.

* mati la gila ambik gambar kat spital pun nak mencapap.

Tapi nampak menarik kan? So aku snappy je la guna kamera phone. iPhone buruk je, tak de la iPhone baru macam BW punya itu.



Korang ada gila mengambik gambar macam ni???

Aku masih gila dan tengah gila. Excited lah everytime aku nampak tempat yang lawa, permandangan yang indah indah gatal je tangan nak ambik gambar.

Sebab tak de cerita hebat, maka aku nak mengarut mengenang kisah lalu jenis jenis kamera yang aku pernah pakai dalam hidup ni. Tak termasuk kamera phone lah.

Saja saja sekadar mengimbau kembali kenangan aku dengan gadget gadjet ni.

Kamera pertama aku adalah kamera apa eh? Tak tau ! Seingat aku, kali pertama aku ada kamera sendiri adalah masa aku nak fly dulu. So kalau fly kena la ada kamera takkan nak menempek kat kamera orang. Kan?

Nanti kena cerca.

Plus dulu dulu aku suka ambik gambar sendiri.

* mati la vain.

Mana ada ambik gambar permandangan lain sebabnya dulu kan pakai filem tu. Bila pakai filem, nak kena beli filem pastu nak kena cuci. So parahnya kalau nak ambik gambar mengarut dah kira kerugian di situ.

Tidak kah kau orang merasa sebegitu???

Ya.

Dan kamera pertama ni aku beli rasanya harga tak de la sampai RM500 kot tapi tu la harta yang aku ada sekian lama. Lama jugak la dia bertahan dari start aku nak fly sampai la aku balik. Setia dia dengan aku.

Jap aku nak carik gambar kat google kalau ada.

Maaf. Tak jumpa. Aku pun lupa rupa dia cemana. Tapi kamera tu memang tahan. Pulak tu kalau kat oversea dulu, kalau print gambar 1 set dapat free 1 set lagi. So gambar jadi agak banyak jugak lah.

Aku sayang jugak la kamera tu, sampai balik Malaysia aku sempat la bawak berjalan merata rata lagi sebelum dia rosak dan hilang ntah ke mana. Kamera berfilm ni kental sikit. Dalam sejuk, dalam hujan, snow sekalipun elok je dia berfungsi. Jatuh tak usah kira berapa kali lah tapi kamera yang ada tu memang peneman aku travel sekian lama bertahun tahun.

Pastu aku tak de kamera. Kalau pegi mana mana pun cuma meminjam je kamera orang. Sadis betul. Nak buat cemana. Rasa macam tak berapa perlu. Cuma tahun 2007 kot aku beli kamera untuk diri sendiri.

Konon la semangat berkobar kobar.


Kamera Canon IXUS ni seingat aku beli dulu dengan harga RM1499.

Masa tu aku merengek dengan LL4 suruh belikan. Tu yang dia beli tapi aku bayar bulan bulan la kat credit card.

Malangnya............

Kamera ni cuma bertahan setahun dua je. Lepas tu dia hilang. Aku tak tau mana hilang dan cemana boleh hilang. Sedar sedar dah tak de. Aku rasa ada orang curi sebab cable, charger semua ada dengan aku lagi.

Sadis gak la mengenangkan duit tak abis bayar lagi tapi kamera dah hilang.

* nanges.

Dan akhirnya lama jugak la aku tak de kamera pastu baru la gatal tangan tengok orang pakai DSLR aku pun pakai jugak. Keinginan memuncak tapi kawan kawan aku ada gak la pesan tak payah beli sebab nanti membazir.

Plus aku bukan reti ambik gambar pun.

Now, aku dah pakai setahun lebih Canon 550D aku tu.


Tak de la power sangat tapi OK la untuk beginner macam aku. Tapi semenjak aku ada DSLR ni aku dah tak suka bergambar.

Dulu jangan bagi peluang, mesti ada muka aku dalam gambar. Sekarang aku suka di belakang tabir je. Menikmati keindahan alam, mengasah skill yang tak tajam tajam.

Anyway aku rasa kamera ni especially DSLR adalah gadjet yang bagus lah terutama untuk orang yang suka explore. Kalau yang suka pose pose vain macam BW tu, jangan harap. Dia tolong bawak je, tu pun kalau dia nak bawak. Nanti dia sibuk suruh orang ambik gambar dia.

Aku masih tak berapa reti ambik gambar orang sebabnya aku malu. Dan takut. Kalau ambik gambar merapu rapu tu aku reti. Dan begitu jugak kalau ambik gambar pemandangan hasilnya cantik kita berasa puas.

Sebenarnya untuk mendapatkan gambar yang lawa, kamera tu tak de la penting sangat pun. Yang paling penting tukang ambik gambar tu. Kalau komposisi gambar cantik, then kamera terbaik baru la gambar jadi lawa. Tu pun kena ada lagi process editing dulu baru la gambar tu jadi lebih hidup.

Apa apa pun, semahal mana pun lense kamera tetap tak boleh nak lawa mata kita, jadi gambar yang di ambik di kamera pastinya tak akan jadi lawa macam apa yang kita nampak kecuali kalau kita edit kaw kaw punya.

Dan aku pun tak de la rajin sangat nak editing. Tengok mood jugak la dan kini pun masih belajar.

Masih tak de plan lagi nak tukar kamera baru, pakai lah yang mana ada dulu. Tunggu aku terror terror sikit baru fikirkan pasal tu.

Kalau tanya apa kamera yang terbaik, bagi aku senang je. Kamera yang terbaik adalah kamera yang kita senang nak guna. Kalau bagi DSLR tapi tak reti guna, tak bagus jugak. Kalau DSLR orang kata beli Canon atau pun Nikon. Sebenarnya most review tulis macam tu sebab kebanyakkan professional guna kamera jenis tu sebab dia orang kena tukar lenses dan hanya Canon dengan Nikon je yang ada selected range of lense.

Personally aku rasa kalau nak travel kan, guna yang single lense je dah cukup. Macam Olympus tu  ke apa. Dan personally aku rasa aku suka kamera Olympus based on kamera kamera yang aku dah guna pakai sebelum ni yang aku pinjam pinjam hak orang punya. Hiks.

OK dah !

No comments :

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...