Thursday, June 7, 2012

Incredible India - Delhi - Humayun's Tomb

Aku masih panas hati.

Sepanas cuaca di Delhi ini. Tapi nak buat cemana. Sabar je lah. Ikut kan amarah aku ni aku mengamuk kang ada si Tamil Vikram ni kena hempuk.

Tapi sabar. Sabar.

Ni semua dugaan.

Ni la bahananya kalau ambik pakej ni. Menyusahkan je. Selalu aku travel sendiri tak de la aku panas hati tak boleh nak pegi ke tempat tempat yang aku nak pegi.

Tapi fikir balik, tak pe lah. Kalau aku solo je mesti lagi pening nak berdepan dengan cuaca macam ni.

Panas. Dan memeritkan.

Selesai makan dan shopping yang tak shopping mana kami bergerak ke destinasi seterusnya.

Humayun Tomb.


Entry makan dengan entry Shopping tu nanti aku buat separate.


Sampai di Humayun Tomb aku rasa teruja. Sebab aku rasa tempat ni lawa gila.

Tapi sebenarnya kubur je pun.

Humayun's tomb merupakan kubur Mughal Emperor Humayun yang telah di bina oleh isterinya Hamida Banu Begum pada tahun 1562 dan telah di reka oleh pereka dari Parsi. Kompoleks perkuburan ini merupakan kuburan pertama yang menggunakan batu berwarna merah.

Humayun's Tomb ni merupakan another UNESCO site dan terletak dalam kompleks yang sangat luas merangkumi beberapa kubur kubur lain.

Sebaik saja kami sampai, Vikram cakap dia belikan aku tiket. Harga tiket INR250 untuk foreigner. Kalau local cuma INR20 saja.

Biasalah. Hak dia orang so memang macam tu.

So aku just tunggu dan aku dengan Vikram masuk ke dalam kompleks yang besar ni.

Masuk je tengok architecture dan design dia aku rasa terpesona. Lawa gila tempat ni. Kubur je pun.

Kalau Taj Mahal di bina oleh Shah Jahan ( suami ) untuk isterinya. Tapi Humayun's Tomb ini di bina oleh isterinya untuk Huyamun (suami nya). Humayan merupakan Moyang Shah Jahan yang juga merupakan emperor beragama Islam.

Ingat tu. Cikgu Vikram nanti bagi kuiz !

Untuk sampai ke Huyamun's Tomb ni kena masuk satu park yang luas dan sangat cantik.

bahagian hadapan entrance

bahagian belakang entrance

Dari situ nanti kena lalu kawasan kawasan perkuburan lain termasuk kubur ahli ahli istana yang lain. Anak Humayun dan juga servant servant dia.

Kawasan sangat bersih dan susun atur sangat lawa.

Aku masih terkesima rama.


Masjid dan bangunan kubur salah seorang pegawai istana

senibina luar bangunan yang lawa

Dah sampai kat tengah kawasan taman tu baru lah entrance sebenar Humayun's Tomb ni.

Kawasan ini terletak di tepi sungai Yamuna River dengan konsep Paradise Garden.

Memang lawa lah.

Gambar Humayun's Tomb

Gambar bangunan dari atas

Dan melangkau pintu ke dua baru la nampak tersergam indah bangunan ini.

Sekali pandang macam Taj Mahal. Tapi kaler merah. 

Saksikan la sendiri tempat ni.

Pandangan hadapan

Kolam hadapan bangunan

Pintu masuk bangunan

Taman sekitar Humayun Tomb

Bangunan utama

Dari sisi

Design bumbung di dalam bangunan

Bahagian bawah dome

Pandangan dari dalam bangunan

Humayun's Tomb di tengah tengah bangunan

Pintu bangunan mengadap entrance utama

Design dan architecture

Details bumbung bangunan

details bahagian kubah

Arah ke luar

Bagi aku tempat ni sangat lawa.

Kalau ke Delhi wajib pegi. Melawat. Tempat dia nyaman je. Dalam bangunan pun sejuk je. Ia di bina dengan symmetrical yang sangat tepat dengan mengambil kira elemen elemen keislaman.

Kalau kat Iran mesti banyak bangunan macam ni. Aku sangat impress dan sangat gembira. Ni tempat paling best aku rasa di Delhi.

Dan yang tak best macam biasalah.

Jap.

* Hero Tamil nak pakai baju.

OK.

Lepas keluar dari Humayun's Tomb ni. Aku jalan la keluar dengan Vikram. Cuaca sangat panas. Dia tu just follow aku je. Tak de la resourceful sangat pun sebab bila aku tanya dia jawab macam reti tak reti. Dia cuma tau, tahun bila, kenapa dia buat, langsung tak de added value dari apa yang dia bagitau aku. Tu yang aku bosan.

So lepas keluar dari bangunan ni, menuju ke parking kereta aku tanya dia.

"Did you get the balance?"
"Oh yes"

Dia pass aku duit INR50. Masa nak bayar tadi, aku bagi dia INR100 3 keping. So nak masuk cuma kena INR250. So ada la balance. Memula aku assume dia lupa nak pulangkan aku. So aku just ingatkan dia.  

"Can I keep the ticket?"
"Oh.. I dont think you wanna keep it"
"No. I want to keep the entrance ticket"

Pastu dia gelabah.

Aku dah syak sesuatu tak best.

Sebab aku berdiri tak berganjak, then terpaksa keluarkan tiket masuk. Dia tunjuk kat aku. Aku ambik. Tengok local tiket yang berharga INR20.

"This is not my ticket"
"Oh.. I threw out your ticket"
"No.. You did not"
"Yes. I did"

Terus aku angin semula. Cemana dia boleh buang yang aku tapi simpan yang dia? Sedangkan masa masuk tadi dia depan aku, aku nampak guard tu koyakkan 1 tiket je. So aku assume dia masuk tak berbayar !

"You did not pay your ticket. You paid my ticket with local charge and you keep the balance?"
"No.. I paid INR250 for you"
"Then where is the ticket?"
"I dont keep it"

Terus aku rasa macam nak terajang di hidup hidup kat situ.

Bangsat la Vikram ni. Tak abis abis nak sakitkan hati aku dan buat aku rasa tak puas hati.

"I dont mind about the money. But you are the one that I thought I could trust. And you are just a .............. fuck!"

Aku tak de la tengking, aku just cakap baik baik. Tapi menyirap gak la dalam hati aku ni. Memang aku pasti Dia beli tiket local untuk aku, dan kautim dengan jaga entrance pastu dia tak bayar tiket dia pastu dia masuk sebab dia guide. Mesti dia dah biasa. Pastu dia kencing aku hidup hidup.

"Jahanam kau Vikram !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Terus aku sakit kepala melayan orang macam ni. Dia ni betul betul la nak kena titik dengan besi panas ni. Bodoh melantun lantun.

Argh. Aku stress !! Aku nak balik !!!!!

4 comments :

  1. mak aih! ultimatum bangsat dah vikram ni! gile lah...

    masa aku kat sana, kitorang beli, tiket simpan. patu ada orang mintak, sbb diorang nak jual balik tiket tu. aku cakap sorry ar, aku sanggup simpan buat sampah dalam beg pun takpe.

    cantik gile humayum ni...lawa gambar ko amik, clear, terang, nampak sgt panas tahap cuka! hahaha!

    ReplyDelete
  2. tu lah. memang makan dhal banyak sangat, kuat belit

    ReplyDelete
  3. Lol..sampai cam tuh skali die main belit2...huhukk

    ReplyDelete
  4. GH : org kata kalau jumpa ular dgn K ni.. org belasah K dulu

    tapi kalau aku.... lari lintang pukang je la yang mampu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...