Tuesday, January 31, 2012

Kisah Superman Di UAE - Part 5

Semalam dalam tengahari aku check out apartment. Aku tinggal luggage aku, just bawak beg laptop dan kelengkapan sehari je.

Mana nak mula? Aku pun tak tahu. Called member aku tu tapi tak angkat phone. Hantar SMS pun tak balas. Sudah ! Apa kah aku akan merempat sorang sorang diri di Dubai? Cuak ! Cuak !

Tapi tak pe. Hari masih muda. Masih tengahari. Aku kena pergi somewhere. Mana mana lah untuk menghilangkan gundah !

Pilihan pertama. Aku patut melawat mall dia. Dubai Mall atau Mall of Emirates. Dubai Mall tu baru. Di bina di kawasan bangunan tertinggi Burj Dubai tu. Nanti la aku merayau ke sana. Jadi aku pergi ke Mall of Emirates dulu. Jauh jugak la dari hotel aku. Naik cab kena 30 Dirham.




Besar gila Mall dia.

Masuk masuk je terus nampak snow world tu. Dalam mall tu ada tempat main skiing. Siap ada snow house dan macam macam. Besar jugak la. Ada ler sebesar stadium. Mall tu kira agak besar. Berpusing pusing dalam tu. Tak de apa yang menarik sangat. Banyak boutique. Aku rasa Dubai is the best place to shop for branded item. Aku nak beli belt Hugo Boss tu tapi sedar diri tak jadi. Berkenan kat Wallet Zara, usha je la tapi tak beli jugak. Tahan je lah. Last sekali aku makan KFC. Kelaparannnnnnnnnnnn !





Harga KFC satu set dia adalah 24 Dirham. Agak mahal. Dan paling mengecewakan, ayam dia tak sesedap KFC Malaysia !

Melantak ler then aku pusing pusing lagi sebelum aku dah tak tahu nak pusing mana. Mall tu kira lawa jugak ler design dia. Nasib baik tengah jalan jalan tu member aku baru telefon. Dia baru bangun sebab pening kepala mabuk ada party malam sebelumnya. Ok fine lah. Dengan bantuan dia, aku ambik cab dan terus ke rumah dia.





Yes ! Aku sampai di rumah member aku. Baru rasa selamat sikit. Sekurang kurangnya ada tempat berteduh. Rumah kat Dubai memang lawa lawa. Apt dia memang standard condominium lah. Tapi sewa dia bapak mahal. 10,ooo Dirham sebulan. Kalau sewa bilik pun dalam 6,000 Dirham sebulan. So kalau sapa kata keje kat Dubai gaji mahal dan boleh buat kita kaya.. hentikan. I dont think so. Kereta at least 2000 Dirham sebulan. Belum kira bil api, air, cable. Belum kira tol. Belum kira minyak. Belum kira makan. pendek kata cost of living dia memang tinggi giler babi dari Malaysia. Purchasing power tak besar. Dengan 10 Dirham belum tentu kau buleh makan. Tak macam kat Malaysia, RM10 dah kira boleh makan besar jugak.

bersambung........

No comments :

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...