Wednesday, November 8, 2017

Balkan 2017 : 03 - BULGARIA

Bulgaria adalah sebuah negara di Balkan terletak di sebelah barat Laut Hitam. Ia dikelilingi oleh Romania di utara, Serbia di barat laut, Republik Macedonia di barat daya, Greece di selatan, dan Turki di bahagian tenggara.

Terletak berhampiran dengan Turkish Straits ia bermakna Bulgaria menjadi laluan darat utama dari Eropah ke Timur Tengah serta Asia.

Bulgaria adalah salah satu daripada beberapa negara eksotik di Eropah, kerana mempunyai pantai yang indah, gereja-gereja yang indah, winter sport dan lokasi aktiviti hiking yang menarik. Walaupun sebelum ini jarang dikunjungi oleh pelancong Barat kini semuanya berubah dan pelbagai aktiviti di sediakan untuk menarik lebih ramai pelancong ke sana.

Sofia, ibu kota Bulgaria

Fakta ringkas Bulgaria :

Capital Sofia
Government parliamentary democracy
Currency lev (BGN)
Area 110,910 sq km
Population 7,385,367 (July 2006 est.)
Language Bulgarian
Religion Bulgarian Orthodox 83.8%, Muslim 12.1%, Roman Catholic 1.7%, Jewish 0.1%, Protestant, Gregorian-Armenian, and other 2.3% (1998 est.)
Electricity 220V/50Hz (European plug)
Life expectancy 70 years (men), 77 years (women)

Sofia adalah ibu kota Bulgaria. Ia juga merupakan bandar terbesar di negara ini dengan kira-kira 1.7 juta penduduk. Hari ini, Sofia adalah ibu kota Eropah Timur yang dinamik, dibezakan dengan gabungan unik seni bina Eropah dan Komunis serta banyak gereja ortodoks yang indah. Selain itu, ia menjadi salah satu daripada beberapa ibu negara Eropah yang mempunyai pemandangan indah dan resort ski Vitosha mountain yang dibangunkan.

Alexander Nevski Cathedral sebagai tarikan utama di Sofia

*  aku plan nak jejak Sofia on the way balik dari Serbia sebelum last leg menuju Istanbul. Tapi sebab missed bus to terpaksa ke Sofia dulu ( sebab tu destinasi yang ada tiket terdekat time tu).

* currency Bulgaria Lev dan boleh di tukar di station bas ( changer) atau bank bank serta money changer ( kat town)

* pengalaman di Sofia agak mengecewakan masa awal awal sampai. Aku agak lost ! Susah nak cari orang cakap English. Tak faham bahasa yang dia orang tulis. Tersilap naik tram (konon nak tuju ke city tapi ntah cemana tram salah arah) pastu kena halau dengan drebar tram ! Bangang gila rasa... drebar tram tu pun sampai hati suruh aku jalan kaki atas rel tu balik semula ke station asal. Tak kesian kat aku agaknya. Mak ayah jauh ! Hehehe

* di Sofia tu aku rasa satu perjalanan kaki yang agak jauh pusing town sebab aku underestimate peta yang ada ! Dan aku macam yakim boleh. Sudahnya... letih !

* pastu dari city nak balik ke bus station tak jumpa cari tram stop yang betul. Nasib baik ada orang gigih bantu aku, dia siap ajak aku turun tram tu sebab dia rasa drebar tram tu tipu aku ! Dia carikan lagi orang lain yang boleh bantu aku naik bas balik ke bus station sebab payahnya dia orang tak reti English.

* masa kat Sofia aku ada terfikir nak re-route trip ni secara anti clockwise, maknanya ke Belgrade dulu, tapi since ada ticket ke Skopje so aku stick pada plan asal. Senang ubah ubah plan kalau tak booking mana mana accommodation atau tiket lagi.

* tapi bagi aku Sofia lawa dan menarik !

* Bulgaria adalah pengeluar mineral springs terbaik dunia, dan di park park sekitar Sofia banyak water fountain tersedia dan boleh minum kalau dahaga. Jimat daripada nak beli air mineral sendiri. Bawak botol sebagai teman tapi mesra sepanjang masa.

* aku jumpa masjid di Sofia tapi tak sempat nak explore cari kedai halal. 

Dan antara tempat tempat menarik yang sempat aku kunjungi di Sofia : 

Park National Palace of Culture - Huge complex for conferences, trade fairs, festivals & cultural events, attracting big-name acts.

National Palace of Culture - Iconic building hosting concerts, plays, exhibitions & other events in a huge, art-filled space

Vitosha Boulevard.

 It`s the main commercial street in the centre of Sofia. 

It is known as the most expensive street in Sofia

Palace Of Justice

Cathedral Church Sveta Nedelya - Ornate, domed Orthodox church featuring an elaborate interior covered with murals.

Saint Sofia Monument - Towering, locally designed monument of Saint Sofia, constructed from copper & brass dan dikatakan penjaga kota Sofia ni.

Tapak ancient Serdica

Bangunan kerajaan

Muzium

History Of Sofia Museum

Sofia Central Mosque - Banya Bashi Mosque

Tsentralni Hali - Central Sofia Market Hall

Guard

"Bulgaria" Hall

National Art Gallery 

National museum for Bulgarian artworks from the Middle Ages to the present, in former royal palace.

National Theatre "Ivan Vazov" - Imposing neoclassical theater, opened in 1907, home to a diverse program of stage productions.

Russian Church "Sveti Nikolay Mirlikiiski" - 1914 Russian Orthodox church featuring a colorful tiled exterior & gilded onion domes.

Central Military Club - Completed in 1907, this neo-Renaissance building offers a coffeehouse, art gallery & event halls.

Radisson Blu Grand Hotel, Sofia

Monument to the Tsar Osvoboditel - Built in 1903, this imposing monument of the Russian emperor on horseback sits in the city center.

Bulgarian Academy of Science

Cathedral Saint Alexandar Nevski 

Iconic Bulgarian Orthodox church with Neo-Byzantine architecture & an underground museum. Salah satu gereja orthodox terbesar di dunia

Kubah gereja

Bangunan Sofia University "St. Kliment Ohridski"

Dah kenapa korang bercumbu rayu ni? Statue di Tomb Museum of Knyaz Alexander I Battenberg

Orlov Most. Bridge

City of Sofia

Sofia, Bulgaria

Fakta fakta menarik mengenai Bulgaria.

01 - Bulgaria adalah negara tertua di Eropah dah tidak pernah ditukar nama asalnya itu semenjak ditubuhkan pada tahun 681 BC

02 - Sofia, ibu kota Bulgaria, dibina 7000 tahun yang lalu. Ini menjadikan bandar tertua kedua di Eropah.

03 - Emas serta harta yang ditemui di Varna Necropolis adalah yang tertua di dunia di anggarkan berasal dari tahun 5000 AD

04 - Bulgaria menduduki tempat ketiga dalam senarai negara dengan tapak arkeologi paling berharga selepas Greece dan Itali.

05 - Lebih 15 000 makam Thracian telah ditemui di wilayah Bulgaria.

06 - Terdapat bukti sejarah yang kukuh bahawa wain berasal dari Bulgaria sejak zaman Batu lagi. dan kini negara ini mendapat reputasi pengeluar wain bertaraf dunia.

07 - Rakyat Bulgaria menggelengkan kepala sebagai tanda bersetuju dan bukan bukannya mengangguk.

08 - Bulgarian Rose adalah minyak wangi yang terkenal digunakan untuk membuat beberapa minyak wangi yang paling popular dan mahal di dunia. Satu gram minyak meningkat dihasilkan daripada 1000 bunga ros.

09 - Yogurt Bulgaria adalah yang terbaik di dunia. Ini kepada bakteria bulakicus Lactobacillus unik yang digunakan untuk pengeluarannya yang hanya boleh dijumpai di wilayah negara ini sahaja.

10 - Bulgaria adalah negara yang mempunyai jumlah mineral springs tertinggi di Benua Eropah - lebih 600.

11 - Kumpulan etnik dan agama yang berlainan di Bulgaria hidup bersama secara aman.

12 - Tentera Bulgaria tidak pernah kehilangan satu bendera dalam peperangan.

13 - Pencipta Facebook terkenal Mark Zuckerberg berasal dari Bulgaria dan dia dinamakan sempena nama Datuknya - Marko. Datuknya telah berhijrah dari Bulgaria pada tahun 1940.

14 - Komputer pertama di dunia dicipta oleh seorang Bulgaria. Dalam tempoh 1937 - 1942 John Atanasoff, seorang saintis keturunan Bulgaria, bersama dengan Clifford Berry, seorang pencipta Amerika yang bekerja untuk University of Iowa, merancang dan membangunkan peranti pengkomputeran digital elektronik pertama.

15 - Jam tangan digital pertama juga dicipta oleh seorang Bulgaria. Namanya Peter Petroff.

Station bus utama di Sofia

Dari Sofia aku ambik night bas ke Skopje.

Sampai sempadan Macedonia, drebar kejut mintak passport. Pastu semua orang dapat passport balik semula, aku punya tak der ! Cuak badak. Pastu drebar bas tu marah aku. Membebel bebel. Tapi aku tak faham. So sekali lagi. I dont understang sepatoh hareyyy....

Membebel lah kau situ !



Andai hati ini sang kecapi
perasaan jadi talinya
engkau memetik jari jemari
berlagu irama duka dan lara

Andai tubuh ini boneka
nalurinya benang sutera
engkau dalang mengawalnya
ketimur keutara kemana jua
aku hanya menuruti
mengikut apa saja hukuman

Andai diri ini taman tasik
sang kirana pula jiwa raganya
engkau menjaring dengan senyuman
dan mengurungkannya dari segala
namun diri ini insani
pasti ada kemahuannya

Kerna aku terpanah arjuna
sedikitpun tidakku menyesali ooo
aku rela ditawanan
aku rela terpatri cinta suci
aku rela ditawanan
aku rela terpatri cinta suci....ooo..oo

5 comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...