Friday, November 17, 2017

Balkan 2017 : 10 - SERBIA

Serbia secara rasminya dikenali sebagai Republik Serbia adalah landlocked country terletak dipersimpangan jalan tengah Eastern Europe di southern Pannonian Plain  dan Balkan tengah. Ia bersempadan dengan Hungary di utara; Romania dan Bulgaria di timur; Macedonia di selatan; Croatia, Bosnia, Montenegro di barat dan mendakwa bersempadanan dengan Albania melalui wilayah Kosovo yang dipertikaikan. 

Penduduk Serbia sekitar 7 juta penduduk dan ibukotanya, Belgrade, adalah antara bandar tertua dan bandar terbesar di Eropah.

Countryside Serbia

Bandar Belgrade, ibukota Serbia

Serbia adalah sebuah negara yang terletak di Balkan, di Southern Europe. Ia adalah salah satu negara pengasas daripada enam republik bekas  Socialist Federal Republic of Yugoslavia. 

Belgrade - bermaksud 'White City' - merupakan ibukota Republik Serbia. Pelbagai gaya seni bina menguasai bandaraya seriring dengan kebangkitan kota ini sebagai hab utama di tenggara Eropah.

Belgrade adalah ibukota Serbia dan merupakan bandar terbesar di negara ini dengan penduduk sekitar 1.7 juta orang. Ia terletak pada pertemuan kedua-dua sungai utama Eropah, Sava dan Danube. Bandar ini mempunyai sejarah yang lama, sejak abad ke-4 SM, ketika kawasan itu diduduki oleh suku Celtic. Kemudian, ia menjadi  Roman city of Singidunum, dan peninggalan zaman itu masih boleh dilihat di bandar, terutama di Kubu Kalemegdan. 

Semasa Zaman Pertengahan, bandar itu berganti tangan antara Kerajaan Hungary dan Pendudukan Serbia sehingga tahun 1521, ketika ia ditawan oleh Empayar Uthmaniyyah. Sehingga Serbia mencapai kemerdekaannya pada tahun 1878, bandar ini sekali lagi berganti tangan beberapa kali, tetapi antara Empayar Uthmaniyyah dan Empayar Habsburg.

Fakta ringkas Serbia :

Capital Belgrade 
Government parliamentary democracy
Currency Serbian Dinar (RSD)
Area 88,361 sq km
Population 9,778,991
Language Serbian 90.1% (official), Hungarian 3.8%, Romany (Gypsy) 1.1%, other 4.1%, unknown 0.9% (2002 census)
Romanian, Hungarian, Slovak, Ukrainian, and Croatian all official in Vojvodina
Religion Orthodox Christian 84%, Muslim 3%, Roman Catholic 5%, Protestant 1%, other 7%

Sava Danube. Sungai yang merentasi Belgrade

 * Serbia memang tak masuk dalam list asal aku, tapi aku ada terbaca sepanjang tahun 2017, ada visa free for Malaysia untuk memasuki negara ini. 

* masa kat Mostar aku double confirm boleh masuk so aku plan perjalanan ke sana dengan menaiki bas dari Sarajevo. Permandangan dari Sarajevo ke Belgrade agak lawa tapi perjalanan agak lama ( sekitar 8 jam ).

* Dalam banyak banyak bandar di Balkans yang aku singgah rasanya Belgrade paling membangun. Walaupun masih banyak bangunan lama tapi suasana kota ni lebih sibuk dan lebih hidup jika di bandingkan di negara Balkans yang lain.

* masa nak lepas immigration Serbia, passport aku kena tahan lama sikit. Pertamanya sebab aku ada cop Kosovo. Ke dua sebab dia musykil aku banyak sangat cop dalam passport tu. Perlu ke aku nak tunjuk kat kaki aku ada tahi lalat dan aku memang kuat berjalan? Dan staff tu mungkin macam tak biasa dengan passport Malaysia dia tahan passport aku sebab nak check pasal visa free tu. Tapi tak de apa apa yang terjadi, just delayed sikit je lah. Cuma satu bas tu kena sama sama menunggu !

* Belgrade kota yang agak lawa, lebih kurang macam Sofia, Bulgaria. Aku stayed kat hostel dekat city dan aku ada sehari untuk ronda ronda di kawasan kota ni.

* bandar tak besar mana boleh jalan kaki from one end to another end.

* ada satu kedai jual roti pita kentang. sedap gila makan panas panas.

* Menarik jugak dan agak lain rasanya bila sampai di Belgrade ni. Kalau berkesempatan boleh datang ! Harap visa free tak di revoke nanti.

Usha kawasan kawasan yang aku sempat usha di Belgrade, Serbia.

Kotaraya

Senja di Belgrade. Kawasan promenade di penuhi dengan cafe dan bars

Bangunan bangunan di Belgrade

Serbian Orthodox Museum

Good morning Belgrade

Kalemegdan

Belgrade Fortress. Once an important military fortification, it now serves as the central park of Belgrade.

Muzium alatan perang

View dari atas kawasan Belgrade Fortress.

Statue of Pobednik (Winner), one of the symbols of Belgrade

View from Belgrade Fortress complex

Suva Danube

Knez Mihajlova, salah satu jalan pejalan kaki yang paling popular di Belgrade

Bangunan lama

Knez Mihailova Street. Banyak cafe dan shopping malls

Hotel Moskva

Cafe di Hotel Moskva

Lalu lintas

Statue

Saint Sava Temple. Aku menuju ke sana.

Historical landmark

Akhirnya sampai di Church of Saint Sava

The largest Orthodox church in Serbia, and one of the biggest Orthodox churches in the whole world. In 1594,

National Assembly of Serbia

St. Mark's Church, Belgrade

The Old Palace, now a city hall

Republic Square (Main Square). Main meeting point in the city

 (also called kod konja - "by the horse")

National Theater of Belgrade

Restaurant patios in Skadarlija

Kapetan-Mišino zdanje, Univ of Belgrade

Knez Mihailova Street

Shopping time

Stanica Kalemegdan

Tram di Belgrade

Kalemegdan Park

Jual sovenir

Belgrade

Laluan 

Cafe

Cafes

Belgrade

The Residence of Princess Ljubica

City of Belgrade

Kalemegdan by the river

Aerodome, Belgrade Airport

Fakta fakta menarik mengenai Serbia :

01. Ibukota Serbia adalah salah satu bandar tertua di Eropah.

Penggalian telah mengesahkan bahawa penempatan telah wujud di sini sekurang-kurangnya 7000 tahun. Pada abad ke-3 SM terdapat penempatan Celtic di wilayah Belgrade, dan selepas itu kubu Roman Singidunum di Sungai Sava. Selama beberapa abad Belgrade Fotress telah melalui banyak perubahan dan pemulihan dan menjadi salah satu kubu utama di Eropah. Hari ini, kawasan istana adalah sebuah muzium di Kalemegdan Park.

Tidak jauh dari pusat Belgrade, di pinggirannya, sisa-sisa dua budaya yang paling menonjol dari Zaman Gangsa iaitu - budaya Vinča dan Starčevo.

Belgrade moden adalah metropolis yang meriah, pusat ekonomi dan budaya serantau, yang juga terkenal dengan hiburan dan hiburan malamnya, dinobatkan antara lokasi berparti terhebat di dunia.

02. Tanah yang kaya sejarah dan warisan.

Abad ke-12 biara Ortodoks Serbia Studenica dibina selepas penangguhan Grand Prince Stefan Nemanja, pengasas negara Serbia yang pertama berkuasa. Anak Stefan Nemanja Rastko adalah archbishop agung Gereja Ortodoks Serbia yang kemudiannya dinobatkan dan disanjung secara meluas sebagai Saint Sava.

Selain daripada Studenica, biara abad pertengahan Dečani, Gračanica, Sopoćani, Our Lady of Ljeviš, Patriarki di Peć dan kubu tua Ras adalah sebahagian daripada senarai Tapak Warisan Dunia UNESCO, yang juga termasuk Roman palace Romuliana of Galerius, berhampiran Zaječar, dan  bekas penempatan Roman settlement Justiniana Prima, berhampiran Leskovac.

Miroslav’s Gospel, manuskrip Serbia yang tertua, ditulis pada tahun 1180, juga merupakan sebahagian daripada UNESCO’s World Documentary Heritage.

03. Tempat kelahiran kaisar Rom.

18 Roman emperors dilahirkan di wilayah Serbia moden. Yang paling terkenal adalah Constantine the Great ; Maharaja Rom yang mengisytiharkan agama Kristian sebagai agama rasmi. Selain itu, Serbia adalah rumah kepada salah satu daripada 4 Roman capitals – the ancient city of Sirmium, today’s Sremska Mitrovica.

04. Raspberi yang anda makan mungkin berasal dari Serbia!

Serbia adalah pengeksport raspberry terbesar dunia, menghasilkan 30% daripada jumlah keseluruhan. Serbia juga merupakan salah satu pengeksport terbesar plum dan prune. Dianggarkan bahawa menjelang 2017 Serbia akan menjadi peneraju dalam eksport plum, epal dan pear di Eropah.

05. Serbia on transmisi video transatlantik pertama.

Penerbitan satelit pertama pada tahun 1963 antara Eropah dan Amerika Utara adalah gambar lukisan White Angel fresco dari dinding biara mideival Serbia Mileševa.

06. Satu perkataan Serbia semua orang tahu.

'Vampire' adalah satu-satunya perkataan asal Serbia yang dikenali di seluruh dunia.

07. Laluan Sungai Danube yang hebat.

Jurang terbesar di Eropah, Đerdap Gorge terletak di Serbia. Sungai Danube yang berkuasa mengalirkan sungai melaluinya. Kawasan ini juga menjadi rumah kepada Lepenski Vir, tapak salah satu tamadun pertama di Eropah, terkenal dengan arca yang menakjubkan, lebih dari 7000 tahun yang lalu.

08. Sumbangan Serbia kepada sains.

Walaupun sejarahnya bergelora, negara ini menghasilkan bakat yang besar dalam bidang sains. Nikola Tesla, yang dianggap sebagai pencipta paling penting dalam sejarah, adalah seorang Serbia. Tesla membuat penemuan hebat dalam disiplin arus elektrik dan kemagnetan. Nama beliau juga digunakan sebagai induksi magnetik. Apabila Albert Einstein dianugerahkan Hadiah Nobel, seorang wartawan bertanya kepadanya "Apa yang menjadi orang yang paling bijak di dunia?", Dan dia menjawab "Saya tidak tahu. Tanya Nikola Tesla. "

Mihajlo I. Pupin (ahli kimia dan fizik fizikal), Josif Pančić (ahli botani, doktor, pensyarah terkenal), Mihailo Petrović Alas (ahli matematik dan pencipta), Tesis Milussović (ahli matematik, ahli astronomi, ahli klimatologi, ahli geofizik, ), Mileva Marić (ahli fizik) dan Vuk Stefanović Karadžić (ahli filologi dan ahli bahasa) adalah antara saintis terkemuka lain dari Serbia.

09. Rakyat Serbia terkenal dengan keramahannya.

Menurut undian antarabangsa, Serbia adalah negara paling mesra di dunia. Kepercayaan rakyat Slavia kuno percaya bahawa tuan rumah tidak akan mendapat pertolongan dari para dewa jika mereka tidak melayan tetamu dengan baik.

10. Syaitan tinggal di Serbia!

Salah satu fenomena semula jadi Serbia yang paling menarik telah dinamakan Bandar Devil oleh penduduk tempatan. Ia adalah tapak pelik, kompleks batu berbentuk batu, berbentuk gelendong, yang terdiri daripada 220 angka yang tercipta dari hakisan tanah.

Dari Belgrade aku terbang terus ke Istambul.

Agak cuak masa kat Belgrade airport, flight yang aku booking tu sebenarnya tidak wujud ! 

Staff airline tu cakap. "We dont fly to Istanbul"

Serious tak wujud .................. ? Tapi tu lah flight yang aku booked dan dah bayar !!!



 Istanbul.. please be nice to me ! Excited nak jejak semula ke sana. Hati rindu tak tertahan !



Rindu hati ku tidak terkira
Terkenang orang yang jauh
Rindu hati ku tidak terkira
Terkenang orang yang jauh

Yang selalu bermain di mata
Ibarat kumbang rindu kan bunga
Yang selalu bermain di mata
Ibarat kumbang rindu kan bunga

Bila ku pandang bulan di awan
Paras mu yang cantik gemilang
Makin lama jelas kelihatan
Senyuman mu menawan

Bilakah masa kita berjumpa
Memadukan asmara
Bilakah masa kita berjumpa
Memadukan asmara

Yang senantiasa bergelora
Menyala-nyala di dalam dada
Yang senantiasa bergelora
Menyala-nyala di dalam dada

Tak boleh ku lupa sekejap mata
Ingin pula kita berkata
Tempat berlindung dan bergantung hati
Ku puja sampai mati

4 comments :

  1. satu aku paling suka blog & entry ko ni adalah penuh fakta & info sesuatu tempat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih...

      kdg kdg ada salah dan silap gak.. so org yang baca kena tegur dan perbetulkan. baru manfaat tu berterusan

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...