Saturday, January 30, 2016

The Best of ASEAN by Supermeng Malaya

Ehem Ehem.

* betulkan microfon.

Dah lama aku teringin nak buat entry macam ni. Summarize all the places yang aku dah jejak. Semoga menjadi panduan dan membangkitkan nafsu orang lain untuk sama sama menjelajah especially yang muda jelita.

Yang tak jelita pun boleh gak travel.

Okey lah. Based on personal view, aku listkan, tempat tempat yang menarik untuk di lawati di negara Asean ini !

Eh barang di ingat, susunan nombor tak de kena mengena dengan negara paling best. Negara sama je, cuma tempat tempat dalam negara tersebut je yang aku rasa best untuk di kunjungi oleh orang lain.

Let's get started !

01. MYANMAR.

Aku cuma pernah ke Yangon dan Bagan saja. Dan bagi aku, dua dua tempat ni best untuk di lawati di Myanmar. 

Travelling di Myanmar agak siksa skit sebab infra belum cukup baik, tapi view di Bagan adalah to die for. Jangan lupa pegi awal tahun boleh tengok hot air baloon berterbangan menghiasi angkasa !

Bagan, Myanmar

Sula Paya, Yangon

Repeat : Probably Yes. 
Next Destinations : Inle Lake & Mandalay.

02. INDONESIA

Aku memang suka Indonesia dan rasanya negara yang aku paling kerap pegi berkunjung adalah Indonesia.

Bagi aku bumi Indonesia ada segalanya especially pagi pengembara yang cintakan alam semulajadi dan scenery. Be in waterfall, mountains, craters, beach, islands.... you name it lah.. Dari KM Nol sampai la ke Sulawesi, Indonesia adalah terbaik !

My 2 favourites spot in Indonesia are Lombok dan YogJakarta.

 Lombok. Aku suka lombok sebab aku rasa pantai pantai di sana lawa dan masih belum tercemar.

Candi Borobudur di Yogjakarta. Yogjakarta adalah bandar yang memiliki segalanya. Sejarah, pantai, gunung berapi, kota sejarah dan sebagainya.

Repeat : Definiately. Yes. 
Next Destinations : Raja Ampat, Flores, KarimunJawa, Kepulauan Derawan... dan lagi dan lagi....

03. CAMBODIA

Kalau nak di kirakan, Cambodia adalah negara yang least preferred aku untuk travel. Selain daripada tak banyak tempat menarik, travel di Cambodia pun agak leceh sikit.

Anyway, 2 best places in Cambodia.

Siam Riep. Aku tak suka sangat sebenarnya kuil dan temple semua ni, tapi mat salleh suka lah sebab kat tempat dia orang tak de tempat tempat macam ni.

Phnom Penh. Capital city yang tak ada apa sangat. Tapi boleh la nak tengok kesan kejahatan PolPot di sana yang mungkin boleh menginsafkan kita.

Repeat : Maybe.  
Next Destinations : Not sure. Tak terfikir lagi. Tapi Song Saa & Sihanoukville tu macam menarik jugak.

04. THAILAND

Hah. Negara jiran yang aku rasa banyak kali gak aku kunjungi. Thailand best dengan pulau pulaunya terutama di laut Andaman. Aku paling suka ke Koh Lipe sebab masa aku memula pegi dulu, memang kurang orang ke sana lagi. Sekarang dengarnya macam dah too commercialized !

Anyway, my two favourite spots di Thailand are :

Koh Samui. Antara pulau tercantik di Thailand.

Koh Lipe

Repeat : Yes !
Next Destinations : Tak terfikir, but Thailand memang tak akan membosankan aku !

05. VIETNAM

Vietnam adalah negara yang aku paling tak sangka begitu lawa dan menarik. Ada few trip aku ke sana dan aku rasa Vietnam memang sebuah negara yang mempunyai tempat tempat yang tinggi nilai tarikan pelancongannya.

Banyak kenangan aku di Vietnam ni dan tempat yang aku paling suka di Vietnam adalah

Mui Ne. Tak tau kenapa, maybe sebab experience aku tuju ke sini memang gamble abis so rasa agak dekat di hati. Plus snad dunes dia memang lawa.

Halong Bay ! Aku tak letak Sa Pa sebab, aku rasa ada teres padi di lereng bukit di Longji Guilin lagi cun.

Repeat : Tak de dalam masa terdekat ni.
Next Destinations : Hoi An. Danang. Maybe lah.

06. BRUNEI DARUSSALAM

Kalau sebut nak travel ke Brunei mesti ada yang fikir kat sana tak de apa. Nasihat aku, pegi dan tengok sendiri !

You will be suprised ! Kalau bukan sebab nature, tapi sebab negara Brunei itu sendiri.

Sebab Brunei ni kecik, so aku rasa favourite spot aku di sekitar Bandar Seri Begawan je lah terutama masjid masjidnya.

Masjid Jame' Asri Hassanal Bolkiah

The Empire Hotel & Country Club, Brunei, 

Repeat : Who Knows? Kalau dapat jemputan ke Istana Nurul Iman ker.
Next Destinations : Berangan lah nak masuk istana.

07. PHILIPPINES

Negara yang memiliki lebih daripada 7000 pulau ni memang menarik minat aku. So far aku baru berkunjung 2 kali ke sana dan aku yakin, pasti akan menyusul lagi.

Borocay sudah tentu spot terkenal di Philippines. Dan since aku baru pegi Manila jer, aku letak Makati je lah. Manila macam tak best sangat walaupun area area sekitar macam Makati dan Taal Volcano tu agak menarik juga untuk di kunjungi.
  
White Beach, Boracay

Sunset at Makati

Repeat : YES !  
Next Destinations : Coron, PP, El Nido, Cebu dan tempat tempat lain.

08. SINGAPORE

Frankly aku kurang gemar cityscape ni especially macam Singapore ni sebab dulu aku kerap ke sana atar urusan kerja. So aku selalu stress bila memikirkan pasal nama Singapore ni !

Ahaks. Tapi sekali sekala pegi pun syok juga.

But, we know Singapore and its attractions. Negara paling maju. Negara paling senang nak travel. Cuma ongkosnya kena berkepuk kepuk juga.

CBD Singapore

USS. Aku pun belum masuk lagi neh.

Repeat : No idea ! Tapi macam kena.
Next Destinations : Hmmmmm... Kena fikir nanti.

09. LAOS

Laos merupakan negara terakhir di antara negara negara Asean yang aku lawati. Lama sungguh ambik masa nak jejak kan kaki ke sini, tapi semuanya ternyata berbaloi.

Walaupun masih ketinggalan dari sudut infra dan facilities. Agak payah nak travel sana sini tetapi Laos memang memiliki mukabumi yang menarik.

Luang Prabang adalah must see place.

Phonsavan dan Vang Vieng sebab scenary yang memukau pandangan. Tapi Phonsavan ada Plain of Jars so dia up skit.

Repeat : Macam nak !
Next Destinations : 4000 Islands....dan belah belah southern Laos.

10. MALAYSIA

Negaraku.

Mana mungkin aku melupakan tanah tumpah nya darahku !!

Hujan emas di negara orang, hujan batu di negara sendiri.... ambik batu tu baling orang orang yang tak reti nak menghargai negara sendiri !

Kalau nak list tempat best kat Malaysia, aku rasa banyak. Lagi lagi tempat tempat yang ada melekat lekat di hati sikit. Apa apa pun, my 3 favorites spots adalah Sabah, Penang dan Kuala Lumpur !

Kundasang, Sabah for mountain view

Islands for serenity 

Beach for relaxing

Of course, sunset at its best !

Penang !  The food, the town, 

..... the history

and the beach.

Dan tidak dilupakan Kuala Lumpur....

Walaupun jem, tapi aku suka KL. Cuma malas nak gi selalu selalu.

Repeat : Kena jalan jalan lagi satu Malaysia !
Next Destinations : Aku tak kerap ke Perlis/Kedah dan Kelantan. Maybe nak terjah dan riki riki area area yang jarang aku kunjungi ni.

Maka, demikian lah sudah The Best of ASEAN yang sempat aku kongsi. Nanti abis ASIA aku buat macam ni lagi (bila lah nak abis ASIA tuh). Rata ratanya negara Asean ni masih selamat untuk di terokai dengan menggembara oleh semua orang. Setiap negara pun ada tarikan dan keisitimewaan tersendiri.

Apa apa pun, tempat tempat ni adalah personal favourite aku, jadi kalau tempat ni best bagi aku, maybe tak best untuk orang lain. Untuk travel dan mengembara ni, kita kena tahu apa yang kita suka, baru lah satu satu destinasi tu akan melekat di mata, hati dan jiwa kita selamanya !

Melengkapkan 10 negara Asean ni bukan la sesuatu untuk dibanggakan, cuma aku harap ianya menjadi inspirasi kepada penggembara-penggembara yang lain pula untuk sama melengkapkannya. Kita travel bukan untuk bersaing tapi untuk melihat secebis syurga dunia, menilai harga kemanusian, menginsafi akan kebesaran dan merasa kebahagian atas nikmat yang dikurniakan.

Pergilah menggembara melihat dunia ! Cari lah hati emas yang masih tersembunyi............  



Berjalan di tanah gersang
Mentari mencekam dada
Debu-debu di jalanan
Menjadi teman setia

Tiada lain tujuanku
Hati emas yang ku cari
Kisahnya di hujung dunia
Mengapa tak ku temui

Oh! terdengar suara halus
Bagai dengar dan menghilang
Katanya pulanglah oh! anakku
Ia tiada di sini

Kembara
Puas sudah ku mengembara
Ke mana perginya oh! cahaya
Mencari hati emas bukannya mudah
Di masa kini adakah kau peduli

Mungkinkah dikau miliki
Hati emas murni suci
Inginku menjadi sahabatmu
Hingga akhir hayat nanti

Kembara
Puas sudah ku mengembara
Ke mana perginya oh! cahaya
Mencari hati emas bukannya mudah
Mungkin selamanya takkan aku temui

20 comments :

  1. Best seh...hehe laos & vietnm...bilanye tah aku nk smpei...xpe berangan dulu...hehe

    ReplyDelete
  2. Last Thursday ada citer pasal Raja Ampat kat ASTRO, cantik giler tempatnya, byk pulau..g la cepat meng nti boleh update kat cni

    ReplyDelete
    Replies
    1. insya Allah. sampai seru. ada rezeki... boleh la terjah ke sana

      Delete
  3. terbaikk..markah penuh 10/10..baru 6/10, jadikla..rasa mcm x boleh complete je..huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pe.. banyak masa lagi. mana tau rezeki esok lusa..

      Delete
  4. Thumbs up!! TQ Meng sharing sume tmpt2 yg hang p..kita xdpt smp, dpt baca entry supermeng pon dh happy & berangan..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih......

      aku pegi dulu riki2 lepas ni org lain buleh menyusul

      Delete
  5. Replies
    1. terima kasih nasa. moga memberi inspirasi utk org lain mengikut jejak langkah yang sama

      Delete
  6. Habang....i berdarah dgn entry ini kerana menyedari banyak lagi tempat yg blom smpai..laos ngan myanmmar tu wishlist di tangga teratas la setakat ini. Filipina masih x masuk list..blom smpai seru agaknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. hey berdarah kat mana tu?? perlukan plaster kah?

      alaa.... banyak masa lagi.. bebila boleh pegi. tak jauh pun. cuma kena pastikan dpt tiket flight dengan harga yang berbaloi..

      selamat mencuba ! yakin boleh !

      Delete
  7. Aku pernah dok kat empire hotel kat brunei beberapa malam atas urusan kerja...mlm tgk wayang dekat dlm resort tu ngan boss...hahaha tiap malam dinner kat resto dalam resort...setiap malam gi berlainan resto...dalam tu ada beberapa resto kalau x silap aku...

    Singapore plak dulu setiap minggu aku kena gi atas urusan kerja...naik muak dah....tp itu cerita lama hehehee...

    Myanmar adalah top list aku buat masa skang...satu2nya negara aku x pernah gi kat asean...ye ke? hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. cepat pegi Myanmar tu .......

      singapore kau tu mcm aku la. dah menyampah tapi mcm terpanggil je nak kena pegi lagi nanti

      Delete
  8. Meng ...

    Terima kasih berkongsi ....

    Tapi as for me, I really like Spore !!! Rasa macam seronok gi sana ... start from the airport dah terasa keseronokannya hehehhehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa. singapore is not bad sebab semuanya ada di sana.attractions pun banyak dan menarik. tapi to me. more to personal je la sebab dulu asal gi singapore je mesti stresss !! meeting ntah hapa hapa.. jumpa bos kiasu.... sampai naik menyampah bila dgr nama singapore.

      tapi hari tu pegi jalan jalan rasa oke jugak. so memang nak kena pegi lagi la.. tapi bukan sebab keje...

      Delete
  9. baru pergi negara asean 1. malaysia 2. singapura 3. indonesia 4. thailand. (jauh ketinggalan. hu hu hu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok lah tu. slow slow.. tak payah nak compare.... untung nasib masing masing. sapa tau esok esok kau terus abis cover afrika...

      * menangis sebelah Nicki Minaj.

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...