Friday, June 21, 2013

Day Trip JB : Part 2

Pon Pon Pon !!!

* Hon kat sapa pun tak tau ni.

Ni aku nak khabarkan al kisah aku ke JB hari tu. Memang bukan pegi ambik tempeyek inzal. Tapi ada perkara lain. Perkara yang melibatkan hidup dan mati.

Sambung part 2. Part ni sadis skit. So ready la untuk beremosi lelebih skit.

* peluk tabung tempeyek inzal

Makcik aku masuk ICU. Semua saudara mara mana yang jauh dan dekat dah pegi melawat kecuali aku. Sampai semua orang ternanti nanti dan tercari cari. Maaflah. Aku kadang kadang busy dan suka membusykan diri. Tak pegi tak sedap hati jugak. So aku ke JB untuk melawat makcik aku di Hospital Sultan Ismail, JB.

Keluar dari Senai Airport, ada kaunter taxi, aku tanya terus.

"Kak. Taxi ke Hospital Tun Ismail berapa charge?"
"Hospital Sultan Ismail. HSI"
"Oh..Sultan ke? Hahhaa"
"RM45"
"OK. Nanti saya datang balik"

Aku keluar hisap rokok di luar airport.

Pastu masuk balik dan beli coupon taxi ke HSI. Dapat coupon tu aku ke tempat taxi menunggu.

"Hospital Sultan Ibrahim?"

Dia tanya aku.

"Huh? Bukan Sultan Ismail?"
"Oh.. Hahaha. Betul. Betul. Sultan Ismail"

Dia gelak gelak.

Eh. Sapa yang duduk JB ni?

Hahaha. Padahal aku pun salah jugak tadi.

So naik teksi tu dia hantar terus ke Hospital Sultan Ismail (H.S.I). Aku cuba tidur tidur ayam tapi tak berapa lena. Jarak perjalanan adalah dalam 40 minit. 

Sampai sampai turun masa tu dah pukul 4 petang. Lawa jugak hospital HSI ni. Sempat ler aku snap sana sini time boring boring tak de keje.


Sebab bukan waktu melawat, aku tak boleh masuk lagi sehingga jam 4.30 petang. Kakak sepupu aku pun tak ada di situ tapi dia suruh aku tunggu, nanti masuk je wad ICU kat tingkat 5. Dia suruh kejut makcik aku kalau makcik aku tidur. Dia akan datang kemudian.

Aku pegi solat dulu kat surau hospital. 

Then tunggu kejap. Dah la tak leh merokok kat kawasan hospital. Berpuasa la aku kejap. 

Tepat jam 4.30 petang, waktu melawat pun tiba. Aku pun naik ke tingkat 5. Berjalan menuju ke wad ICU.

Pemandangan dari tingkat 5

Sampai wad ICU

Masa aku sampai tak de pelawat lagi. Dan wad ICU ni macam biasalah, tak leh masuk ramai ramai. Satu pesakit cuma ada 2 pass pada satu masa untuk lawatan. 

Aku bagitau nombor katil, guard tu bagi pass then aku terus masuk.

Dalam tu ada kaunter nurse aku tanya katil makcik aku then dia tunjuk.

Hati berdebar debar jugak ni. Tengok semua katil tu macam berselirat dengan wayar wayar. Time aku melangkah dekat dengan katil makcik aku tu, aku hampir tak percaya tu makcik aku. Agak lama aku tak jumpa dia. Tapi last sekali aku jumpa dia masih sihat lagi.

Dia terbaring lesu. Penuh wayar sana sini. Wayar makanan masuk ke hidung. Wayar getah dengan paip paip besar masuk ke mulut. Dada dia ada wayar. Tangan dia berselirat dengan wayar.

Tak terkata apa aku sekejap. Dengan keadaan dia yang daif. Tubuh dia makin kecik dan kurus. Aku sendiri pun terpaksa tengok nama kat tepi katil untuk kepastian.

"Betul ke ni makcik aku?"

Dalam hati.

Aku menghampiri. Aku amati wajahnya lama sikit. Aku pegang tangan dia. Aku panggil.

"Makcik ! Makcik !"

Aku gerakkan tubuh dia perlahan. 

Dia bukak mata !

"Kenal tak sapa datang ni?"

Aku tanya dia. Mata dia merenung mata aku. Tepat ! Dari ekor mata aku tau dia faham. Dan dan tu aku tak boleh nak tahan. Terus aku rasa bergenang air mata ! Serious tak sangka macam ni keadaan dia boleh berubah sekelip mata.

Dan aku tengok air mata dia menangis sama. Lama dia tenung muka aku. Memang dia tak boleh nak bercakap apa apa tapi dari renungan mata dia, aku tau dia tahu aku datang.

Aku gosok gosok dahi dia perlahan. Tak tau apa aku nak bayangkan. Kesian. Tangan kiri aku genggam tangan dia yang lemah. Semua kaki dan tangan dia terikat di katil. Dia genggam tangan aku balik. Ada air mata mengalir di mata nya. Aku kesat. Dan aku yang mula sesak menahan sebak.

Dan dan tu ada nurse datang !  Cis.

Cepat cepat aku kesat air mata tak terbendung.

Sedihnya menimpa nimpa. 

Perlahan lahan aku bisikan Selawat Syifa di telinganya. Berulang ulang aku baca sambil kesat air mata. Sesekali dia buka mata. Pandangannya sayu. Dia macam batuk tapi tak berbunyi. Wayar wayar yang masuk ke kerongkong itu buat peti suaranya seolah olah tak berfungsi. 

Aku gosok dahinya perlahan. Ada peluh memercik.

"Dia demam ke?"

Aku tanya nurse.

"Haah"

Lagi aku tengok suhu badan kat skrin tu macam tinggi sikit. Aku gosok gosok dahi dia perlahan lahan lagi.

Dia tidak bersuara. Sudah tidak bermaya. Sesekali dia mengeliat sebab kerengsaan. Mungkin tidak selesa dengan keadaan dia sekarang. 

Aku bayangkan kali terakhir aku jumpa makcik aku ni, dia masih sihat. Masih gagah untuk berjalan. Untuk tersenyum riang. Dia, Makcik aku yang pandai masak. Kalau aku cakap je nak makan apa, pasti di buat nya. Keceriaannya kini telah tiada. Yang ada hanya bunyi bunyi nyawa ikan seolah olah tak lepas keluar lagi dari tubuh yang semakin kurus ini.

Dari penyakit Kencing Manis, sampai ke Buah Pinggang. Menjadi paru paru berair. Jantungnya semakin lemah. Dan dia kini langsung tak berupaya membuat apa apa kecuali membuka mata bila sesekali di kejutkan. Keadaannya penuh siksa.

Lama aku menatap wajah lemah itu. Tak henti henti Selawat Syifa aku tuturkan berulang ulang. Semoga Tuhan rahmati dia dan beroleh kesihatan semula.

Allahumma salli 'ala Sayyidina Muhammadin,
tibbil qulubi wa dawaaaeiha,
wa `afiyatil abdaani wa shifaaaeha,
wa nuril absari wa diyaaeiha,
wa'ala alihi wasohbihi wabarikh wasallim..

Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami, nabi Muhammad S.A.W.
yang dengan berkat baginda, engkau menyembuhkan hati-hati, menjadi penawar
dan menyihatkan tubuh badan juga memberi kesembuhan penyakit
serta mengurniakan cahaya penglihatan dan kurniakanlah juga rahmat keberkatan
dan kesejahteraan keatas keluarga dan sahabat baginda.

Lama aku duduk di sisi katil. Tangan dia aku pegang tak lepas dan sesekali aku cium dan gosok. Aku nak picit picit kaki dia aku takut nanti dia sakit. 

Hikmah aku pegi time orang tak de. Aku dapat duduk di samping dia hampir sejam setengah. Sempat la aku tengok nurse tukarkan susu dia. Masukkan ubat kat tube dan lain lain lah. Lewat jam 5.30 Kakak Sepupu aku datang. 

Lebih kurang pukul 6 lebih, aku keluar sebab bagi peluang suami Kakak sepupu aku tu masuk. Sebab 2 pass je ada. Aku tunggu kat luar. Then masa aku menunggu tu nampak ada beberapa saudara mara lain yang ada sama. Saudara belah dia orang lah yang aku kenal tapi tak rapat sangat.

Ingat nak masuk semula tapi sebab orang bersilih ganti tunggu turn, waktu pun dah dekat pukul 7, aku cakap dengan Kakak Sepupu aku tu, aku gerak dulu lah balik ke airport.

Melangkah turun dari wad ICU dengan dukalara.

Oh lupa. Aku jumpa ni. Baca !


Keluar dari H.S.I aku rasa kekurangan nikotin. Aku nak merokok. Tapi sebenarnya aku sebak tapi tak tau cemana nak cover lagi. Perlukan rokok untuk ketenangan !

Aku pegi ke tempat parking dan aku merokok celah celah kereta orang ! Nasib tak de bunyi penggera.

H.S.I

Kawasan parking 


Waktu melawat pun dah abis. Aku ambik teksi ke Senai Airport semula. Tambang RM43 termasuk duit tol.

Itu lah tujuan utama perjalanan aku ke JB tempoh hari.

Ketentuan Tuhan, balik dari JB, aku terpaksa terima berita dan terpaksa relakan beliau pergi menghadap Ilahi.

Memang sudah sampai ajalnya kalau itu yang telah tertulis. Aku rasa Tuhan tahu apa yang terbaik. Aku pun tak sampai hati melihat dia tersiksa lagi.

Semoga Ibu saudara ditempatkan bersama orang orang yang beriman.

Kiranya beliau mendengar ketika ini, aku ingin dia tau, aku juga sayangkan dia. Terima kasih atas kasih sayang yang pernah dicurahkan dari aku kecik sampai la ke akhir hujung hayatnya.

Al Fatihah.



Lebaran senyummu
Membuatku rindu
Perasaan ku layu tanpa bicara hatimu
Jiwaku luluh tanpa suluh cahaya matamu
Kiranya kau dengar tika ini

Ku lalui duka dalam laung ketawa
Ku lalui duka dalam pasrah dan nestapa
Sungguh-sungguh aku mengharapkan
Kiranya kau mendengar ketika ini

Kau tiada mendengar tika ini, aku tahu
Pergimu bersama seruan
Laung-laungan suci

Dipayungi rintik-rintik air mata
Membasahi tanah di pusara

Ini lah suara nisan hati
Kiranya kau mendengar ketika ini

7 comments :

  1. al fatihah~
    kita yang hidup ni tunggu turn je~~

    ReplyDelete
  2. inna Lillahi wa inna ilaihi roji'un...dan Al-fatihah...

    yang hidup PASTI akan mati...

    ReplyDelete
  3. Allahuakbar...aku tak bleh la baca or dgr cite2 sedih ni sbb aku byk experience kehilangan org tersayang, lebih2 lagi kehilangan arwah mak aku yg aku tak sempat pun nak tgk :( dah la aku anak bongsu. tanpa aku tau yg mak aku meninggal, semua org tak bgtau, hanya suh aku blk jer (kolej lagi masa ni). sampai2 aku tgk ramai org, semua dah standby nak pegang aku takut aku meraung. mmg sah aku meraung abih semua orang aku terajang (abg aku dgn 3 sepupu laki pegang aku). aku tekad, kalo aku balik diorang dan tanam, mmg aku korek balik kubur tu. skang aku dah redho, Allah lebih sayangkan dia. Moga dia dan makcik ko ditempatkan dikalangan org2 yg beriman disisi Allah. kita jgn putus doa utk mereka. Al-fatihah.

    ReplyDelete
  4. Takziah boss.. Semoga makcik boss ditempatkan di kalangan orang yang beriman & beramal soleh.. Al Fatihah..

    ReplyDelete
  5. sedih nye.... al fatihah.... :(

    sedih gak baca komen biqque :(

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...