Tuesday, May 3, 2011

Dahulu Tak Bijak, Sekarang Baru Nak Bijak

Hari tu aku bersemangat waja, wira, perdana, satria neo nak bukak akaun ASB. Aku nak pergi Maybank je memula pastu, kat Maybank tu offline pulak terpaksa pegi pejabat ASNB.

Nasib baik la dekat.

Tapi nak kena photostat IC. Adik cun kat Maybank tu cakap.

"Saya boleh buat copy untuk Encik tapi sehelai RM1. Melainkan urusan perbankkan"
"Tapi nak bukak ASB ni?"
"Ya. Tapi Encik, system offline sekarang, tak boleh buat juga"

Nak tak nak terpaksa aku pergi pejabat ASNB betul.

Masalahnya kena cari kedai photostat. Tapi awek Maybank tu baik jugak lah, dia suruh aku pegi kedai sebelah, situ boleh photostat.

Then bersiap sedia. Dah ada semua dokumen.

Masalahnya lagi, mesin ATM tu ada problem tak leh nak withdraw duit. Cemana nak bukak akaun?

Aku sempat pegi tanya pak guard kat ASNB tu. Dia kata minima nak bukak akaun adalah RM10 !

OK. Aku check dalam wallet ada RM150. Boleh la aku bukak dulu, then nanti aku transfer je ikut Maybank2u.

Then dengan bersemangat waja pegi ASNB.

Ting !

Tak tunggu lama, nombor aku di panggil.

"Saya nak bukak akaun"

Mesti kerani tu pandang aku atas bawah, tua tua baru nak bukak akaun. Dalam borang tu aku tak isi jumlah amaun aku nak bukak.

"Berapa unit Encik?"
"100"
"100 ribu?"

Tertelan air liur aku.

"100 ringgit je"

* nanges tepi tong sampah !

Maluh ! Tua tua baru nak bukak akaun.


No comments :

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...