Sunday, February 13, 2011

Bali - Day 1


Meh adik-adik ...duduk elok-elok..jgn main cuit-cuit jangan gadoh-gadoh...tak baik tau gadoh-gadoh kecik hati sentap-sentap neh!..kita hidup ni tak lama esok lusa kang mati lah kita.

Dengar ni hakak nak bercerita...

Memandang kan Trip Bali ni cikdu amanah kan kami GBS yang update maka disini lah kami naik pentas untuk bercerita kisah 6 hari 5 malam kami kepada kamu semua yang sudi membaca... sedap idak citer kami lantakk!!...itu konsep kami pegang..nak baca ..baca lah takmo baca tekan pangkah kat tepi tu yach!!

Memandangkan yg lain bz..so aku mulakan dulu ... nanti lain episode turn MH dan IH pula...tapik korang pepaham la kalu aku yang kena wat entry merasa la berjele-jela panjang nyer tetau kemana arah..hahahah ....dah ler dua episode kena buat ni..merasa korang muntah ijo...tu blom masuk kesalahan tatabahasa lagi tuh...

*ikat lily kat meja.. ko jgn lari nyah teman aku tau*

Ok aku teruskan kepada perjalanan kami lah ya..kang aku melalut kelain lagi.

Penerbangan kami sepatutnya dijadualkan pada 3.40 petang pada 30 Disember 2010...tapi telah di tunda ke 4.40 petang ...motip MH rabun tak perasan masa web check in tuh?.. ingatkan flight kami pukul 3.40 lah maka aku dan MH naik bus dari KL Central tepat pukul 12.00 tgh hari.

Tunggu bus penuh tak penuh-penuh jugak... aku dan MH dah cuak ni.. mati la kalau kol 1.00 nak gerak nya? perjalan ke LCCT tu akan mengambil masa 1 jam..

Nasib baik 12.30 walaupon bus tak penuh dia tetap bergerak menuju ke LCCT..hati lega..kurang-kurang sempat sampai 1.30 masih sempat check in...sebab seingat aku kalu perjalanan antarabangsa kaunter tutup 2 jam sebelum? ingat-ingat lupa lah almaklum lah jarang ke obersea kaedahnya.

Sampai je di LCCT jam 1.30 berlari-lari anak menuju puncak kami berdua heret beg aishah (aku le tu) ....tengok-tengok penerbangan kami pukul 4.40...MH pergi kaunter pertanya..nak tanya ler pukul berapa kaunter tutup? dijawab oleh kakak jelita disitu satu jam sebelum dan daftar masuk 30 minit sebelum penerbangan..lega lagi...so sempat lah tunggu Cikdu dan IH sampai..dia rang berdua masih bekerja dengan gigih nya...

Sebab masa masih panjang lah kita rang pergi food court nak isi perut yg dah kebuluran..mata aku pinau-pinau kelaparan...selalu mkn kat old town je kan?..saja je aku heret MH gi food court sebab situ aku rasa makanan dia lagi sedap dan banyak pilihan dan tak ramai org dan murah...cuma nak jalan agak jauh je lah sikit..


Tengah makan cikdu dan IH telefon ckp dah on the way.....selesai makan je tolak beg ke terminal semula...mereka berdua dah sampai ...IH naik bus ....cikdu??? OR dia hantar.

Sibok lah cikdu ngan 'toys' baru dia ...beli camera mahal noks...org dpt bonus ribu riban *mati la kelabu mata sebab jeles*


Dah cukup ahli kami terus gi drop luggage..bleh plak main timbang-timbang beg lah kat kaunter tu pulak nye der...adik kat kaunter tu plak melayan..jadi kerja disitu...beg aku sah sah ler terlebih muatan...beg dia rang ringan tak sampai 7 kg pung..so memasing bawa senirik...selesai urusan beg....berarak pulak pergi ATM keluarkan duit...hanya cikdu je yg masih tak tukor ke duit rupian nya.

Selesai urusan duit pergi solat..lepak-lepak kejap terus check in masuk...

Sempat minum air je cikdu dan IH..kebulur dua ekor tu..dapat seat je aku n MH membuta sebab kami dah kenyang...dia rang la panjang tengkuk pandang je kedepan jenguk troly makanan..siannnn

Perjalanan kami mengambil masa dua jam setengah, di dalam flight yang penuh dengan warga asing rambut nye keemasan belaka yang lagaknya macam berada dirumah sendiri kehulu kehilir tanpa henti...ada beberapa warga indonesia juga..mungkin balik kampung agaknya?...hanya kami lah dari malaysia dalam penerbangan tu mungkin?...tapik yang pasti orang melayu kami 4 ketul je lah...

Lebih kurang dalam 7.40 kami tiba di lapangan terbang Denpasar... dari ruang udara udah kelihatan percikan bunga api bergermelapan disana sini seluruh Bali..sangat indah oh....

Touch down jer berduyung-duyung keluar dengan tidak sabar nya...

Kami lenggang kangkung siap bergambor-gambor di segenap sudut...tengok-tengok broucher...ada aku kisah?





lepas je kastam cop pastport semua..sudah meriah ngan lambaian dari penduduk Bali menyambut kami...haha nan ado nye..lambaian pak supir- pak supir lah mencari pelanggan. memandang kan cikdu dan berurusan dengan miko atas saranan tasya..memang miko dah tunggu kami dari jam 7 mlm lagi..

Cari-cari tanda nama Supermang susah juga sebab ramai giler org menunggu ngan sepanduk masing-masing..

Tetiba MH jerit

"supermeng kan?..tu tu supermeng"

Nah ternampak oleh kami tersengeh-sengeh miko yang bulat ngan sepanduk nya..kami pong lega...sebab rabun mata nak tengok satu-satu dah.

Heret beg mengikut miko ke Van yang telah sedia menanti...biasa la travel agent harus lah peramah kan? dan miko ni sudah boleh berbicara dalam bahasa malaysia walaupon agak pelat juga le kedengaran dan dia juga boleh berbahasa jepun dengan baik...Miko tunggu kami bersama pekerja hotel yang bakal kami menginap utk mlm itu sahaja.

Menurut Miko disebabkan kami datang pada hujung tahun dan hujung tahun selalunya ada celebration New year di pantai kuta..maka 2 hari sebelum New Year jalan masuk ke bandar Kuta akan ditutup setiap hari pada jam 4 petang hingga 3 pagi baru dibuka semula...hanya boleh masuk ke bandar kuta mengguna kan speda (motorsikal) dan berjalan kaki sahaja lah.

Nasib baik juga hotel kami hanyalah berhampiran dengan Airport ..wpon sebenarnya kami agak tidak berpuas hati juga..sebab keinginan nya hendak le menginap di kuta boleh pusing-pusing settle kan jadual day 1 kami secepat mungkin...habis cover kuta dulu so dah bleh planning ke tempat lain pulak... bleh lah cover banyak tempat sket semampu yang boleh..tak dapat hotel itu bukan masalah sebab kakak IH sudah tiba awal pagi lagi di Bali dan dah berada di Balisandy hotel.

Di awal perjalanan aku sedikit jakun mengapa lah jalan dia sempit2 jer macam kawasan setinggan? muat-muat kereta je kalu selisih mmg payah sungguh nak lepas..tapik jln dua hala camne tu? rumah nya rapat-rapat. duk bayang mana dia parking kereta? tiada ruang langsung ok!.. rumah-rumah agak besar..miko ckp dia rang takde kereta..dan aku pong tak tanya lebih lanjut bagaimana rumah sebesar itu tiada kereta?



Harga Bali rossy hotel tempat kami menginap untuk satu malam adalah RM 160 untuk satu bilik..dah la tak dpt nak sewa 1 bilik je..kena amik dua...dah 320 kat situ bersamaan 1 juta rupiah untuk satu malam sahaja??.dah takde pilihan redha ajer lah...dan miko cakap harga hotel untuk new year memang begitu..kalu tidak dia lebih murah sikit.. dan hotel lebih murah pong berlambak-lambak merata di bandar kuta kalau pandai cari..tapi memandangkan new year selain penuh harga hotel juga sudah berbeda.





Naik kebilik kami yang berada ditingkat 1 untuk mandi dan bertukor baju ...miko bagi dalam masa 30 minit untuk berjumpa semula sebab kami suruh dia bawa kami pergi makan ..kelaparan dong.

Kali ini miko datang bersama dudung bawa kami ke restoran flying gurami.


Agak blurr nak oder apa....satu haram tetau apa kebenda makanan dlm menu nama pelik-pelik jadi kami sepakat nak merasa ikan fav cikdu di kota jakarta dulu yakni ikan gurami atau dalam bahasa kita senang nak paham adalah ikan kaloi mak iloi iloi..nak merasa lah kelazatan ikan kaloi yang di war war kan itu kan?... bila aku tanya cikdu mana sedap?..dia ckp kat jakarta lagi sedap!! stress!! kena g jakarta ke neh?



penciciah itu sgt sedapp!!

Tapi ikan nya sangat rangup sampai ketulang..licin dikerjakan MH..lapar yer??? siannnn

oh sebelum makanan tiba..cikdu dan miko berbincang perancangan 6 hari kami di Bali..apa yang kami dah jadual kan dan di selenggarakan semula oleh miko akan kebarangkaliannya..dan dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak.

Kalu tempat yang kami nak pergi tu sudah tidak searah ngan tempat-tempat yang dijadualkan maka dirombak lah ke hari yang sepatutnya..begitu lah seterusnya..so note untuk korang..buat lah perancangan search apa yang patut...Bali must go and Bali must do? sebelum tiba disana, senang untuk disusun aturkan oleh travel guide... itu membantu kita juga kemana kita mau pergi lah..kalu takmo pong takpe..so ikut je lah mana dia bawa..kalu boring jangan salahkan dia..hahaha..kalu tanya dia seme nya best semuanya ok...asal senang kerja dia lah kan?

Miko maklumkan bahawa yang akan teman kami sepanjang 6 hari kami diBali adalah dudung (aku suka panggil dia dung dung sebab ada satu lagi korea tu sebut dung dung kiut gila rasanya..aku juga panggil dia bambang suka hati terkeluar kat mulut aku je lah hiks)..aku dah ckp nak tayang muka dia merata..dia sengih2 je..


kenal kan ini lah dung dung..hemsem?

Miko tak dpt nak teman kami sebab terlalu banyak sgt org yang dia nak kena bawa..almaklum la bulan sibok utk dia adalah dari Nov hingga April setiap tahun...dan utk daerah Bali juga...so kalu rasa malas nak bersesak2 plan lah perjalanan dari Mei ke Oktober..pasti agak lega sket lah mungkin?

Setelah kenyang makan dan berposing sedikit sebanyak maka kami berarak lah pulang.

Nama nya ada dua bilik?..duk linggan nya satu bilik juga..mulakan perbincangan antara kami semula lah pulak..kumpul kan duit untuk perbelanjaan sepanjang kami disana dan bergelak ketawa sakat menyakat...


Tolak siap-siap duit miko 400 ribu rupiah x 6 hari bersamaan dengan 2.5 juta rupiah untuk transport, driver dan minyak .

(tolak tu aku yang simpan dulu ok..bukan terus bayar)

Itu belum tolak 1 hari kami di Gili Island dan benornya miko charge kami hanya utk 3 hari sahaja.. jadinya kami hanya bayar miko 1.5 juta rupi (RM500) sahaja untuk sepanjang 5 hari kami di Bali dan 1 hari di Gili..

aku rasa itu dah murah la kalau bahagi 6 berapa je kan? lagi pon jalan di bali jauh-jauh nak pergi gunung ganang itu je amik masa 1 jam setengah... jalan kg macam ular ..gedung gedang jln pong tak berapa nak elok juga...bleh jahanam tayar kereta dibuatnya...bayangkan kita rang keluar 9 pagi balik 9 mlm nonestop berjln berterusan je ngan aktiviti..dung dung setia menunggu dan membawa kemana sahaja yang kami inginkan...makan pong sekali sehari je... dpt berjalan tak terasa laparnya.. makanan kat dalam mulut baru tau bahawasanya perut kebuluran sudah kaedahnya..semua benda masuk tekak menjadi sedap..tapik mmg lah makanan kat indon ni sedap2 terutama ayam goreng.

asal aku tanya dung dung udah makan?..manjang jawab nya udah...pueh ajak pong takmo nya der..tau lah dia dah dpt komisyen tapik kita ni org m'sia yang berbudi bahasa...bila kita makan tak sampai hati nak biarkan org menunggu..Cikdu tanya jawapan diterima sama MH tanya pong sama ulur rokok pong takmo hamik gimana??

ok sudah mengarut meh kita sambung kira-kira perbelanjaan aku ya..


Pehtu tolak sesiap duit airpot tax untuk balik 60 hinggit sorang bersamaan 120 ribu rupiah x 4
Tolak sesiap duit nak pergi gili 900 ribu rupiah bersamaan RM300 satu kepala
Tolak duit belanjer 400 ribu seorang bagi kat cikdu

Last2 tinggal dlm tangan 400 ribu rupiah=RM120 sajork..*nangis*


ada hati nak g spa tuh lagi..tadak duit shoping...*nangis peluk ATM* (tapik duit spa cikdu bayar double yay! bagus buat baik ngan org kaya ni tau..hahaha)

1k enggak cukup..tapik kalu korang tak g Gili Island tu insyallah mmg mewah dah nak belanjer nye der ngan RM 1K tuh.....jgn risau org ckp barang kat Bali mahal kan?..nan ado mahal..tawar lah sampai 70 % selagi tak dpt blah wat bodoh je nescaya juru jual tu akan jerit nama korang.

"pakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk ya pak 10 ribu pakkkkkkkkkkkkkk..gimana nya nih?"

sekuat2 alam dia teriak ok..wpon ko dah jln jauh ke hujung kedai.... tapik kalu dia tak teriak pong degil takmo turun kan harga ko rang blah je...wat bodoh.. ko kekwat aku lagi kekwat ok...banyak lagi kedai ....asal korang bersabar..pasti lah ada hasil nya...barang-barang nya sama jer merata ada...jgn gelap mata dan termakan pujuk rayu ..itu sajorkk...kalu korang wat kering hati 3 hinggit sehelai baju pong dia sanggup offer ok!! wpon aku rasa kalu BA menitis air mata hulur seme duit yg ada dah kat makcik yg merayu2 tuh..bukan dia nak tawar dia sedekah lagi ada *mati la kutuk BA plak*

makan pong aku rasa ok je..nak murah gimana lagi? wpon harga pelancong still rendah juga dari m'sia...tapik kalu nak banding kota lain kat indonisia tu mungkin la lagi rendah dari bali lah.

Lepas habis selesai kira-kira perbelanjaan..dan perancangan kami sedikit sebanyak ..still ke gili island tu pending...tak dpt bagi keputusan..itu masih melihat keadaan semasa nanti..but kita teruskan je pada jadual yg lelain dahulu lah. tengok keadaan dan mood...aku dan MH no hal..ikut jer...so terpulang pada keputusan cikdu nanti.

Dah capai kata sepakat.. cikdu halau kita rang masuk tido sebab esok kol 8 lebih miko dtg amik untuk ke hotel tempat kakak IH dan kwn nya tinggal selewat-lewat nya kol 9.00 dah kena amik mereka..nak kejor Barong Dance yang bakal bermula pada jam 9.30 tu lah..yang mana itu adalah aktiviti pertama kami untuk esok hari.

so aku kembali lah ke bilik aku semula..takleh numpang bilik org lah... dah bayar mahal2 takan nak wat perhiasan kot?...kat Bali ni mmg tak bleh share or sumbat semua sekali dlm satu bilik lah...kalu share pong dia charge juga ...jadinya redhoooo ajer lah

Bersambung...

4 comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...