Friday, March 20, 2015

Trip Xcited Terlebey : 10 - Koh Lanta - Pantai Pantai Koh Lanta

Dari area Lanta Old town aku patah balik semula ke belah barat Koh Lanta. Memang belah timur ni kebanyakkannya kawasan penempatan penduduk tempatan plus pantai dia tak de lawa lawa dan banyak pokok bakau.

Jadi aku tak nak buang masa aku terus merempit ke belah barat semula. 

Tapi jalan memang kena cross ikut bukit tempat aku jatuh tadi tu.

Jalan raya sebelah timur Koh Lanta

Sedang elok waktu mendaki bukit, tempat yang sama kau jatuh tadi tu tiba tiba moto tak nak bergerak dah.

Engine tetiba mati !

Sudah. Mati lah mati. Apa dah jadi ni? Moto rosak ke?

Then baru lah aku terfikir maybe minyak tak de, sebab last aku isi pun semalam tu macam sebotol jer. Hari ni dah merempit setengah pulau. Nak buat cemana ni?

Nasib baik la aku fikir aku patah balik semula turun ke bawah dan cari station minyak. Harap harap adalah orang jual minyak tepi jalan.

Nasib baik jugak sebab aku turun balik so walaupun engine moto tak boleh start tapi boleh melungsur je turun bukit tanpa perlu nak tolak ke apa.

Turun ke bawah dan sedang elok ada station minyak !

Ah. Lega !!!

Kali ni aku isi THB 100 ( RM 10 ) Biar puas hati.

Cara dia orang jual minyak kat station ni pun pelik jugak. Dia kira satu pam. Ada tanda aras minyak tu turun setiap beberapa liter.. so harga dia ikut satu liter tu lah. 

Aku isi THB 100 so kira agak banyak la. Baru la nampak meter motosikal naik. Aku ingat semalam meter tak bergerak takut meter rosak sebab dia orang ni kan kadang kadang suka rosakkan meter supaya kita tak tau takat minyak banyak mana.

Fikir bukan bukan lagi. Konon ingat orang nak tipu aku, rupanya aku yang tertipu sendiri dengan meter.

Apa apa pun lega.. Patah balik dan naik bukit dan kali ni aku bergerak ke belan barat Koh Lanta semula

Dari Lanta Old Town aku cross terus menuju ke selatan belah barat

Aku bawak je motosikal sampai lah ke sunset viewpoint yang sepatutnya aku datang semalam nak tengok sunset. Tapi memang jauh la kalau nak datang semalam memang tak sempat nak tengok sunset kat sini.

Kawasan ni dah kira area paling bawah dekat dengan Lanta National Park.

Noon Sunset View point

Tempat ni memang lawa, tapi masa aku sampai tak de orang. Cuma ada pekerja dia sorang. Aku cakap aku nak ambik gambar, dia cakap hati hati sebab anjing dia suka kejar orang.

Area ni memang lawa

Ada cliff ke bawah

Nampak laut biru

Ombak dan batu batu

Kawasan ni memang kawasan view point untuk sunset. Ada restoran dan juga resort

Boleh lepak dan santai santai waktu petang

Memang menarik nak layan sunset di sini

Lepak lebih kurang, so aku nak begerak blah dari sini.

Masa nak ambik motosikal tetiba anjing menyalak. Dia style menyalak terus datang terkam. Terkujat aku kejap. Takut jugak dia gigit ke apa, tapi dia datang dia menyalak tak henti henti.

"Diam ! Aku langgar dengan moto pink ni... !"

Macam la dia faham. Lepas tu ada sorang mamat menjerit panggil dia then baru la dia blah.

Cuak jugak la anjing macam tu. Ntah mana mana muncul tetiba je main terkam. Cis.

Terperanjat boboi.

Dari area tu aku turun lagi ke Klong Jark Beach

Klong Jark Beach

Pantai dia memang lawa

Air pun cantik jer. Orang tak ramai

Tapi ada la mat salleh melepak

Dua orang budak tengah kencing

Ada chalet dia Klong Jark Beach

Motosikal pink yang sedia berkhidmat

Dari situ aku turun lagi sampai ke Mai Pai Beach

Area Mai Pai Beach. Siap ada orang massage lagi

Pantai dia biasa biasa jer.. tapi ada jugak mat salleh yang datang ke area ni berpicnic dan mandi manda

Mai Pai Beach

Lepas pada tu adalah area bukit bukit dan tak de pantai dah. So memang dah masuk area Lanta National Park betul. Ada la chalet chalet tepi bukit tapi pantai memang tak berapa nak nampak. Jalan pun dah sunyi dan kawasan berbukit bukau.

Last sekali aku patah balik jer.

Dengan masa yang ada, aku singgah lagi di few pantai pantai di perjalanan dalam perjalanan balik menuju ke utara Koh Lanta ni.

Kantieng Beach. Lawa juga pantai ni dan tak de orang.

Klong Hin Beach... banyak resort resort tepi bukit

Kawasan cliff yang banyak tempat minum. Aku usha usha macam tu je sebab nak tumpang minum segan.

Tempat tempat minum di lereng bukit

Klong Hin

Klong Hin Beach

Hari masih pagi meniti ke tengahari. Aku dah tak banyak masa lagi. Kena cepat cepat beredar

Aku kena sampai ke hotel dan check out pukul 12 tengahari. 

Sekarang dah hampir pukul 11 lebih.

Kena cepat cepat bergegas.. Dah beberapa jam tanpa rokok dah rasa tak keruan ni. Camno ni hah????

Bertahan Meng ! Bertahan !!!!

bersambung................

8 comments :

  1. uishh..sempat lg abg meng cover byk tmpt diwaktu2 "kecederaan" eh..tp kena sewa motor pink lar kan..hehe

    ReplyDelete
  2. Klong hin beach nampak macam pantai untuk golongan2 mewah jer..

    ReplyDelete
  3. Lain ler berjemur jemuran ler sama !!! Baru ler namanya gi pantai hehehehehhehee

    ReplyDelete
  4. An : kena la sebab dah sampai kan. kang orang kampung tanya.. tak de la segan segan nak jawab gi koh lanta dah melawat ke mana?


    Smile : banyak resort2 mewah di situ tapi pantainya tak private.. kira oke lah.


    ReplyDelete
  5. mkl : warna langit dan laut


    Ghaz : tak boleh Ghaz.. nanti cair make up !!!

    ReplyDelete
  6. cantiknya pantai di klong jack beach tu....rasa macam ada atas buai tu.

    ReplyDelete
  7. Nasa : area ke bawah 2 tu memang aman damai ... tapi kalau damai sgt cepat bosan..

    pegi usha usha boleh la...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...