Monday, March 23, 2020

ROADTRIP #keranamuCORONA

Bersempena dengan cuti persekolahan kali ni, aku dah merancang untuk roadtrip keluarga . Lagipun dah lama tak de trip ke oversea dan budak budak pun excited nak pegi bercuti.

Tup tup sehari sebelum memulakan roadtrip gaya santai ni keluar pulak perintah kawalan pergerakan susulan penularan wabak Corona Virus Disease 2019 - COVID-19 yang semakin mengganas bermula dari 18 – 31 Mac 2020.

Tapi aku dah buat perancangan ! 
Hotel pun semua dah tempah dah bayar ! 
Cuti dah approved kot !.....

Dah skodeng mana tempat nak singgah pegi dan melantak ! Takkan harapan setinggi gunung anak anak aku, dikuburkan sebegitu saja? 

Ah !

Gamble........ 

Tidak ku hirau arahan kerajaan. Biarlah orang kata degil pun. Peluang keemasan macam ni bukan selalunya datang !! Kalau kena tindakan pun aku rasa aku ada alasan untuk meneruskan plan ni. Sesekali melanggar arahan apa salahnya kan? Macam lah tak biaserrrr......

#icandoit

Maka begini lah perjalanan roadtrip gamble #coronaVACATION ni berlangsung !

Destinasi roadtrip percutian adalah ke Kuantan........... !



Dah lama tak ke sana.

Dan program nak melantak sini sana pasti dilengkapi untuk trip kali ni....

01. Menjamu selera di JAMAN TORY RECIPE dengan citarasa masakan tempatan dan resipi terbaik warga Kuantan.




02. Singgah di KULA CAKES untuk menikmati keenakkan kek dan pastry nya. Memang dah lama nak terjah ke sini.



03. Minum petang di WARONG POKSU & MOKSU. Tak sah tak pekena hidangan laut bercelup tepung.




04. Menginap 2 malam di SWISS BELHOTEL. Penginapan terbaru di bandar Kuantan !





05. Makan Malam di ANA IKAN BAKAR....dengan hidangan seafood yang segar.



06. Bersarapan pagi di EDA YASIN NASI MINYAK WARISAN, Tanjung Api...



Dan percutian tak berakhir di sini saja, dari Kuantan menjejak ke Desaru !


07. Melangsaikan tempahan penginapan selama 3 hari 2 malam di HARD ROCK HOTEL, DESARU.










08. Dan dah tentu menghabiskan keseronokan di Taman Tema DESARU COAST ADVENTURE WATERPARK...






Dah tentu, keseronokkan dan peluang bercuti bersama keluarga yang di cari dan aku harapkan.

Jadi fikir balik.... 

Jumpa ke keseronokkan yang aku cari? Happy ke? Puas hati ke melanggar peraturan kerajaan walhal kerajaan buat tu atas dasar untuk kebaikan aku sebagai rakyat Malaysia ?

Hey !! Aku tak de lah jahat mana. 

Aku tau betapa sakitnya kena lung infections, tercungap cungap macam dah nak gol !! 
Aku pernah rasa seksanya duduk ICU dengan mesin mesin bersambung ke tubuh menumpang nyawa dan bantuan oksigen !!
Tak lalu nak makan walaupun hidangan semua yang sedap sedap di depan mata !!!

No ! Demi kesihatan dan menghindari dari terkena penularan wabak ni aku memilih untuk STAY AT HOME !

Benda benda di atas semuanya hanyalah khayalan dan angan angan yang aku dah rancang.



Di bawah sinar purnama
Di bawah pohon kenangan
Terdengar bunyi irama
Lagu menawan sukma

Wajah si dia menjelma
Senyum yang manis menggoda
Ingin hatiku bersama
Nak bercengkerama

Tapi dia pemalu
Berdiam membisu
Timbul was was hatiku
Siapakah teruna itu

Ku cuba hulurkan tangan
Wajahnya hilang
Perlahan lahan
Terkejut dari impian
Hanya angan angan

Tapi dia pemalu
Berdiam membisu
Timbul was was hatiku
Siapakah teruna itu

Ku cuba hulurkan tangan
Wajahnya hilang
Perlahan lahan
Terkejut dari impian
Hanya angan angan

Luckily hotel hotel yang aku dah booking dia orang called balik dan batalkan reservation dan bagi refund (walaupun belum dapat dapat lagi).

Tak kecewa. Dan aku rasa ini keputusan yang terbaik yang aku pilih sebagai seorang manusia dan rakyat Malaysia... 

#FIGHTCOVID-19

Boleh usha movie ni kalau time tak tau nak buat apa and fahamkan cemana virus ni boleh merebak walau tanpa kita even realized. Tonton dan fikir sendiri how bad this thing can be.



Let's play our role to keep our country safe. It can be tough and rough to live through the Controlled Movement Order, but we've got to help prevent the spread of the virus.

Stay safe at home everyone, keep calm and stay sane ! 

#dudukrumah
#dudukdiamdiam
#mereputituindah
#stayathomeisawesome
#besafe
#keranamucorona

p/s collections of photos from google and respective Facebook page. Ada watermark sebab aku preset untuk auto resized.

12 comments :

  1. Ingatkan betul2 pergi...baru nak kutuk kaw2..
    Sabar banyak2 keadaan pulih seperti sediakala, pergi lah mana pergi... #mereputituindah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kecam kecam kecam sampai lebam
      Kita kecam kecam kecam sampai lebam

      * nyanyi lagu zizi kirana...

      Delete
  2. Damn. Aku ingat kau rebel betul langgar peraturan.
    Bukan peraturan yang kita fikirkan.
    Ia lebih kepada kesihatan orang yang kita sayang.
    Virus ini tak semudah yang kita sangka.
    Thanks meng for not going out.

    ReplyDelete
  3. Yeayyy baru nak unfollow supermeng! Tak jadilah! Hahahaha tp klo pi pun jiwa xtenang x best juga kan. Tgh jln kba tahan, bkumpul ramai2 cuak tpikir if ada kna jangkitan. Risau diri, risau anak bini. Eh duk umah je la meng hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. berani miss diva nak unfollow iols.... iols panggil diva AA carut uols..

      see my level???

      Delete
    2. Hahaha bongok meng. Sakit perut aku gelak!

      Delete
  4. Mula2 mcm percaya, tapi bila tgk lauk ikan semua, dah rasa was2..haha..

    #minta maaf sbb awal2 seblm baca sampai habis, dh kecam (dlm hati)..tq for the movie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kann tetiba je gambar berkasih sayang dengan ikan.... ahaks..

      Delete
  5. rs nok nyupoh bertukar rs respek. haha. stay safe & healthy Meng!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...