Thursday, June 30, 2016

TRIP ZUMBA 2016 : 21 - Mekah : Tempat Tempat Miqat di Mekah

Sebelum mengerjakan umrah kita perlulah mengetahui Syarat, Rukun, dan Wajib Umrah. 

Baitullah di Masjidil Haram

Secara ringkasnya syarat, rukun dan wajib umrah adalah seperti berikut:

Syarat mengerjakan umrah yang sama dengan syarat untuk mengerjakan haji:
  1. Beragama Islam
  2. Baligh, dan berakal
  3. Merdeka
  4. Memiliki kemampuan, adanya bekal dan kendaraan
  5. Ada mahram (khusus bagi wanita)
Jemaah umrah

Rukun umrah adalah :
  1. Ihram, berniat untuk memulai umrah
  2. Thawaf
  3. Saie dari Safa ke Marwah
  4. Tahlul ( bercukur)
  5. Tertib
Wajib umrah adalah:
  1. Melakukan ihram ketika hendak memasuki miqat
  2. Bertahallul dengan menggundul atau memotong sebahagian rambut
So nampak tak miqat di situ?

Apa itu miqat?

Miqat merupakan sempadan bagi ibadah haji dan umrah seseorang itu dikira bermula (batas-batas yang telah ditetapkan). Apabila melintasi miqat, seseorang yang ingin mengerjakan haji dan umrah perlu mengenakan kain ihram mereka dan memasang niat.  

Sempadan tanah haram

Ringkasannya, miqat merupakan tempat (makani) atau waktu ( miqat zamani) untuk berihram dan memulakan niat untuk mengerjakan umrah ataupun haji. Miqat Zamani bagi umrah pula, miqat zamani bermula pada bila-bila masa sepanjang tahun memandangkan umrah boleh dilakukan pada bila-bila masa.

Miqat Makani  adalah seperti berikut : 

Bagi mereka yang datang dari sebelah timur seperti Malaysia, Singapura dan kebanyakan negara Asia lain, tempatnya adalah di Yalamlam atau Jeddah - kalau terus ke Mekah kena pakai ihram siap siap ketika memasuki kawasan kawasan ni. Bagi yang datang dari barat seperti Mesir, miqatnya di Juhfah. Bagi yang datang dari selatan seperti Yaman, tempat untuk berihram adalah Qarnul Manazil. Bagi yang datang dari bahagian Iraq pula adalah di Dzatu 'Irq 

Bagi yang datang dari Madinah, tempatnya di Dzulhulaifah Abyar 'Ali seperti mana yang aku dah buat masa umrah kali pertama sebelum ni iaitu bermiqat di Masjid Bir Ali ketika meninggalkan Madinah menuju ke Mekah.

Bagi mereka yang duduk di Mekah, tempat untuk ihram haji adalah Mekah itu sendiri (rumah sendiri). Tetapi bagi yang berada di Mekah dan ingin melaksanakan umrah perlu lah keluar dari Mekah dan berniat ihrai samaada di Ja'ronah, Tan'eim atau Hudaibiyah. Disunatkan mandi hadas besar sebelum berihram untuk Umrah. Pakailah pakaian ihram untuk lelaki dan yang menutup aurat bagi wanita tanpa perlu memakai sarung tangan atau menutup muka.

Kemudian bersedialah untuk keluar bagi memasang niat di tempat tempat miqat tersebut.

Tempat Miqat pertama di luar Mekah adalah di Masjid Ja'ronah.

Masjid Ja'ronah

Satu lagi masjid yang menjadi saksi bisu mukjizat Rasulullah SAW, iaitu Masjid Ja'ronah. Masjid ini adalah salah satu lokasi para jamaah haji atau umrah mengambil miqat. Miqat adalah titik awal para jemaah yang berniat haji atau umrah.

Sebelum menjadi masjid, tempat ini hanya sebuah perkampungan yang bernama Wadi Saraf yang sepi. 

Para jemaah singgah untuk menukar ihram

Dalam masjid di bahagian laki laki

Masuk untuk solat sunat ihram

Lampu

Masjid Ja'ronah ini asalnya sebuah kawasan sumur. Masjidnya kelihatan biasa sahaja tetapi menjadi lokasi miqat oleh Rasul. Namun begitu disebalik keadaan masjid yang biasa ini, terdapat sebuat cerita menarik di sini.

Di sebalik dinding kukuh masjid ini terdapat sebuah sumur yang airnya boleh menyembuhkan penyakit. 

Sewaktu bersama pejuan Islam lain setelah pulang dari Perang Hunain, Rasulullah telah memukul tongkatnya dan mengeluarkan air. Setelah itu tersebarlah berita mengenai sumur ini maka ada yang datang menabur racun. Atas petunjuk Allah, Rasullullah pun mengetahui niat jahat kaum musyirikin itu lalu dengan mukjizatnya, baginda Rasul pun meludahi sumur tersebut dan air sumur yang beracun terus menjadi tawar. Bahkan, air sumur ini boleh juga  menyembuhkan penyakit kulit. Namun begitu sumur ini telah pun di tutup bagi mengelakkan perbuatan kurafat dan syirik.

Selesai niat ihram dan bermiqat di sini, jemaah akan di bawa masuk ke tanah haram dan seterusnya melakukan rukun umrah yang lain seperti tawaf, saie dan bertahalul sehingga selesai.

Tempat Miqat kedua di luar Mekah yang biasanya di bawa oleh mutawif adalah Masjid al Taneem

Masjid al Taneem

Masjid al Taneem adalah masjid di kawasan Al-Hil  kira-kira 5 batu dari Kaabah, di Taneem. Masjid ini juga dikenali sebagai Masjid Aishah isteri Nabi Muhammad SAW kerana Rasulullah menyuruh Aishah bermiqat di sini sebelum memasuki semula Mekah untuk mengerjakan Umrah.

Kawasan persekitaran Masjid Taneem. Di kawasan ini juga dahulunya hukuman hudud di laksanakan termasuk pancung dan potong tangan.

Lokasi yang terletak di persempadanan tanah haram Mekah

Memasuki masjid

Bahagian dalam masjid

Karpet

Jualan di kawasan persekitaran Masjid al Taneem

Sama juga, selesai niat ihram dan bermiqat di sini, jemaah akan di bawa masuk ke tanah haram dan seterusnya melakukan rukun umrah yang seterusnya iaitu tawaf, saie dan bertahalul sehinggalah selesai.

Nampak macam payah tapi sebenarnya tak susah mana. Yang penting, setiap kali nak memulakan umrah, kena berniat ihram di luar Mekah iaitu tempat tempat miqat ni. Kalau nak buat 3 kali, kira dah selesai la miqat di Madinah, Jaronah dan juga di Al Taneem ni. Tapi kalau nak buat extra, biasanya kena keluar bermiqat sendiri sebab pakej umrah biasanya cuma 3 kali umrah je. So boleh keluar bermiqat di tempat tempat ni naik teksi.

Satu lagi tempat miqat di luar Mekah adalah di Masjid Hudaibiyah.

Masjid Hudaibiyah di Hidaibiyah

Kunjungan ke sini sebenarnya tak de dalam pakej, tapi mutawif aku ada war war kan sesapa yang nak gi ziarah luar sambil bermiqat in case nak buat umrah lagi. Tapi kena join agent lain. So since aku tak de apa nak buat, aku joined je lah. Bayar 20 Riyal. 

Selain daripada pegi ke Hudaibiyah, ada jugak singgah ke ladang unta. Tapi sebab ada larangan dari Kementerian Kesihatan so tengok unta dari atas bas je lah.

Unta di belah sana


Tengok dari jauh je

Masjid Hudaibiyah yang bagi aku buruk dan tak lawa.

Hudaibiyah adalah salah satu tempat yang bersejarah di kota Mekah. Hudaibiyah merupakan kawasan padang pasir yang luas dan merupakan kawasan pengembalaan haiwan ternakam unta dan kambing. Terletak di luar kawasan tanah Haram berjarak 22 km dari Masjidil Haram.

Apa yang menariknya di sini jugalah masih terdapat tapak asal dan sisa sisa masjid lama dari zaman Rasulullah lagi.

Masjid lama yang bersebelahan dengan Masjid Hudaibiyah yang baru

Di sini lah dulu pada  pada tahun 6 Hijrah, Nabi Muhammad SAW bersama umat Islam menuju ke Mekah untuk kali pertama dalam tempoh 6 tahun. Tujuannya ialah untuk melawat kaabah dan menunaikan haji. Tapi kaum kafir Quraysi menghalang umat Islam dari masuk ke Makkah.  .

Orang Quraisy Makkah menghantar wakil mereka untuk berunding dengan Nabi Muhammad SAW supaya membatalkan hasrat masuk ke Makkah. Mereka menghantar wakil sebanyak tiga kali. Dalam rundingan kali ketiga itu, Nabi Muhammad SAW bersetuju untuk tidak masuk ke Mekah pada tahun. 

Satu perjanjian di adakan antara Nabi Muhammad SAW dengan wakil orang Qurayso. Perjanjian itu dinamakan Perjanjian Hudaibiah bersempena dengan nama tempat mereka mengadakan perjanjian tersebut

 Masjid ini di buat dari susunan batu bata gunung dan di ikat dengan pasir. Cuma tinggal bahagian dinding mihrabnya sahaja yang masih kukuh.

Sebab kenapa masjid berusia 1400 ini tidak dibaiki sebaiknya. Kerana ramai yang menganggapnya tempat keramat

Dan mereka bersolat di situ

Walhal dan ada masjid baru, walaupun masjid Hudaibiyah yang baru ni macam tak di jaga mana. Sedikit kecewa rasanya melihat tempat seperti ini tidak di jaga dengan baik.

Di kawasan sekitar masjid ada orang jual jualan

Selain melihat sejarah Masjid Hudaibiyah, boleh lagi nak shopping

Sekali lagi selesai berniat ihram di miqat, jemaah boleh kembali ke Baitullah untuk mengerjakan tawaf dan seterusnya saie hinggalah selesai.

Nampak macam pening tapi sebenarnya OK je. Just a matter of tempat untuk bermiqat je. Lain lain follow je mutawwif masing masing dan for sure mutawwif akan bagitau apa yang perlu dan yang sepatutnya.

Berikut adalah beberapa tatacara pelaksanaan Umrah setelah berniat umrah di miqat. ( kalau nak lebih details rujuk pada buku atau yang pakar )
  1. Niat umrah dalam hati, ketika sampai di miqat. Solat sunat 2 rakaat dan banyakkan membaca Labbaikallahumma labbaik labbaika laa syarika laka labbaik. Innal hamda wan ni'mata laka wal mulk laa syarika laka.
  2. Sampai di Kota Mekah boleh terus masuk ke Masjidil Haram dan terus ke Kaabah untuk tawaf. Pastikan ada wuduk dan alert larangan larangan yang di tegah ketika berihram.
  3. Mulakan tawaf dari garisan sebelum Hajar Aswad ( nampak lampu hijau). Jika mampu boleh menyentuh Hajar Aswad dan menciumnya. Jika tidak, ucapkan Bismillahi wallahu Akbar melambai dan memberikan isyarat mengucup dari jauh.
  4. Tawaf sebanyak 7 pusingan. Awasi bahu dari beralih daripada menjauhi sisi Kaabah.
  5. Selesai tawaf, solat 2 rakaat di belakang Maqam Nabi Ibrahim.
  6. Mulakan Saie dari Bukit Safa ke Bukit Marwah sebanyak 7 kali dengan kiraan pergi dan balik.
  7. Bercukur seluruh atau sebahagian rambut.
  8. Tertib dan selesai.
Setelah selesai bercukur maka selesailah umrah yang dilakukan dan kira habis segala pantang pantang dan larangan yang ada. Esok esok boleh ulang lagi mengikut kemampuan. Tapi miqat memang kena keluar dari Mekah.

Apa apa pun yang penting dalam mengerjakan umrah ni, kena banyak bersabar. Fokus. Jangan risau kalau tak reti baca or kalau mutawwif tetiba hilang. Umrah ni lebih kepada perbuatan than bacaan. Baca je la apa yang nak di baca. Berdoa je la selagi yang boleh. Mohon pada Tuhan apa kemahuan yang kita ingini. Bukan senang nak dapat peluang seperti ini.

Ketika cinta bertasbih..... hati sememangnya ikhlas mengerjakan umrah sebagai sebuah jalan untuk bertaqarrub kepada Allah. Sebuah perjalanan rohani bagi kita manusia meninggalkan segala kelazatan jasmani dan menjauhkan diri dari setiap kekotoran. Hadir untuk mengungkapkan kerinduan dan kecintaan dari dalam jiwa kita lalu menenggelamkan diri ke dalam doa-doa dan munajat menyampaikan segala derita yang kita tanggung selama ini. Bercerita pada Tuhan. Merayu pada kesempatan serta emohon rahmat dan inayah dariNya.

Masa untuk kita lupa kepada segalanya. Yang ada hanyalah rasa penuh kasih sayang hamba hamba yang datang kepada penciptanya.


Bertuturlah cinta mengucap satu nama
Seindah goresan sabda-Mu dalam kitab ku
Cinta yang bertasbih mengutus hati ini
Ku sandarkan hidup dan matiku pada-Mu

Bisikkan doaku dalam butiran tasbih
Ku panjatkan pintaku pada Maha Cinta
Sudah diubun-ubun cinta mengusik rasa
Tak bisa ku paksa walau hatiku menjerit

Ketika cinta bertasbih nadiku berdenyut merdu
Kembang kempis dadaku merangkai butir cinta
Garis tangan tergambar tak bisa aku menentang
Sujud syukur pada-Mu atas segala cinta

Garis tangan tergambar tak bisa aku menentang
Sujud syukur pada-Mu atas segala cinta
Ketika cinta bertasbih

bersambung...............

Wednesday, June 29, 2016

TRIP ZUMBA 2016 : 20 - Mekah : Arafah. Mina, Muzdalifah & Jabal Nur

Selesai berada di Jabal Rahmah, jemaah perlu kembali ke bas yang betul untuk meneruskan ziarah luar di Mekah ni !

Kalau salah naik bas?

Menangis la kau di situ !

Hahahaha. Tak de lah. Mutawwif akan cari jugak la sampai dapat. Sebab tu jangan susahkan mutawwif. Kesian dia. Alhamdulillah, mutawwif yang jemaah kami dapat memang berpengalaman, banyak membantu dan juga menjaga jemaah dengan begitu baik sekali. Tapi sebab ramai makcik makcik yang lebih memerlukan mutawwif ni jadi aku yang muda dan belia ni agak terpinggir sikit.

Muda kah?

* cough cough cough 

Anyway tak de masalah. Kalau ada apa apa mutawif tu memang banyak membantu. Tanya je la apa apa pun. Cuma bab berjalan ni aku pun memang suka ikut kaki sendiri. Asal ada peluang, semua tempat nak aku terjah !

Pakcik yang ikut aku tu pun gigih la memula nak panjat Jabal Rahmah ni. Tapi aku cakap dengan dia tak payah la. Suh dia tunggu bawah je, tak de apa sangat pun atas tu.

Pemandangan Padang Arafah dari atas puncak Jabal Rahmah. 

Di puncak bukit inilah juga Nabi Muhammad S.A.W menyampaikan pesanan atau Khutbah Terakhir baginda kepada seluruh Muslim yang menunaikan ibadah Haji bersama baginda sebelum baginda meninggal dunia.

Dari Jabal Rahmah ni kami akan bergerak ke Ja'ranah untuk bermiqat untuk umrah yang ke 2 ni, tapi bas yang membawa kami akan melalui beberapa kawasan penting semasa mengerjakan haji iaitu Padang Arafah, Mina dan seterusnya melalui kawasan Jabal Nur yang terkenal dengan Gua Hira' nya.

So jom kita usha usha tempat tempat yang kami lalui...

Padang Arafah yang mana terletaknya Jabal Rahmah

Padang Arafah merupakan  kawasan terbuka dan luas yang terletak di sebelah timur diluar kota suci Mekah. Di sinilah umat Islam menunaikan salah satu rukun haji iaitu Wukuf di Arafah. 

Bagi mengingati kembali peristiwa di mana Nabi Adam a.s. dan Hawa telah diturunkan ke bumi dari syurga atas sebab mengingkari perintah Allah dan terpedaya oleh tipu daya Iblis. Mereka telah dipisahkan di dunia ini dan mengambil masa 40 tahun untuk bertemu kembali. Tempat pertemuan mereka adalah di Gunung Arafah tepatnya di Jabbal Rahmah yang bererti "Gunung Rahmat". 

Di sinilah bertahun-tahun mereka memohon ampun daripada Allah. Akhirnya permohonan mereka diterima Allah. Wukuf di Padang Arafah pada 9 Zulhijjah bererti berhenti seketika di padang ini.

Berada di padang Arafah dalam suasana hangat dan panas terik memberi peringatan awal kepada umat Islam mengenai keadaan di Padang Mahsyar di mana semua manusia tanpa mengira bangsa, pangkat atau kedudukan akan dihimpunkan untuk menerima pengadilan berdasarkan amalan makruf dan munkar mereka semasa di dunia.

Pemanda kawasan Arafah

Kawasan Arafah yang terbiar dan hanya di gunakan sewaktu musim haji sahaja


Pokok pokok yang di tanam di kawasan padang Arafah

Masjid Namira yang menjadi landmark sempadan Padang Arafah

Bas bas membawa jemaah melalui kawasan Padang Arafah

Dari Jabal Rahmah, kami di bawa melintasi Padang Arafah menuju ke Muzdalifah dan kawasan Mina.

Jalan menuju ke Mina dan Muzdalifah

Mina adalah sebuah lembah di padang pasir yang terletak sekitar 5 kilometer sebelah Timur kota Mekah, Arab Saudi.

Ia terletak di antara Mekah dan Muzdalifah. Mina menjadi tempat jemaah haji datang pada tarikh 8 Zulhijjah atau sehari sebelum wukuf di Arafah. Jamaah haji tinggal di sini sehari semalam dan sempurna melakukan solat Zuhur, Asar, Maghrib, Isyak dan juga Subuh. Selesai solat subuh pada 9 Zulhijjah tersebut, jemaah haji akan ke Padang Arafah.

Mecca Metro yang mengubungkan Arafah - Mina - Muzdalifah yang di gunakan hanya pada musim haji untuk jemaah berulang alik. Pembinaan station MRT ini melibatkan ramai jurutera dan konsultan serta pekerja dari Malayia.  * sila tumpang bangga


Kawasan sekitar Muzdalifah


Muzdalifah

Setelah selesai wukuf di Arafah, jemaah haji akan kembali semula ke Mina untuk melontar jumrah.

Jemaah akan singgah di Muzdalifah untuk mengumpulkan batu kerikil yang akan digunakan untuk melempar jumrah di Mina. (49/70 biji batu batu kecil). Terdapat 3 tugu jumrah ; Jumrah Aqabah, Jumrah Ula, dan Jumrah Wustha iaitu tempat pelaksanaan melontar batu ke tugu jumrah sebagai simbolil tindakan Nabi Ibrahim ketika mengusir syaitan. Di tempat ini jamaah juga diwajibkan untuk menginap selama satu malam.

Seperti kata mutawif aku, walaupun batu batu banyak di kumpul untuk melontar tetapi batu batu di sini tidak akan kehabisan kerana sering di top up oleh kerajaan Saudi.


Masjid Al-Masy'aril Haram (Muzdalifah) Masjid ini terletak di Muzdalifah, di tengah perjalanan atara Arafah dan Mina.


Kawasan Jumrah


Kawasan jumrah


Mina

Khemah khemah di Mina


Kawasan yang menjadi tumpuan hanya pada musim haji sahaja


Penghabisan kawasan Mina


Meninggalkan kawasan Mina dan Muzdalifah

Peta kawasan Mina, Muzdalifah dan Arafah

Selesai berada di Mina kami bergerak ke Masjid Ja'ranah di luar Mekah untuk bermiqat.

Masjid Jaranah. Tempat miqat untuk jemaah dari Mekah

Setelah berihram dan berniat umrah di Masjid Jaranah, kami pulang ke kota Mekah semula.

Perjalanan pulang ke Mekah semula

Memasuki kota Mekah


Jabal Nur

Apa ada dengan Jabal Nur ni?


Di sini lah terletaknya Gua Hira' tempat di mana wahyu pertama telah turun kepada Rasulullah.

Terletak di sebelah utara Masjidil Haram kurang lebih 6 km, terdapat sebuah gunung yang dikenal dengan nama Jabal Nur. 

Tinggi puncak Jabal Nur kira-kira 200 meter, di sekelilingnya terdapat sejumlah gunung, batu bukit dan jurang. Sekitar 5 meter dari puncak gunung, terdapat sebuah lubang kecil iaitu Gua Hira, di mana Nabi Muhammad SAW mendapat wahyu pertamanya.

Gua itu sendiri berukuran 12 ka (3.7 m) panjang dan 5 ka 3 in (1.60 m) lebar dan hanya muat solat untuk 2 orang sahaja. Tinggi gua itu ialah 270 m (890 ka) dan boleh didaki dengan kira-kira 600 anak tangga. Walaupun Jabal Nur ini tidaklah terlalu tinggi. Namun begitu, pendakian menuju ke Gua Hira melalui jalan lereng-lereng bukit yang kering dan berbatu memerlukan kekuatan fizikal dan mental yang kuat bagi pendakinya.

Jabal Nour

Jabal Nur bermaksud Gunung Bercahaya dan ianya terkenal sebagai tempat di mana Nabi Muhammad SAW menerima wahyu yang pertama daripada Allah melalui Malaikat Jibril.  Gua Hira adalah tempat Nabi Muhammad SAW selalu menyendiri dan bermunajat selain bertahannuth dan bertaqarrub kepada Allah SWT selama tiga tahun. 

Baginda juga selalu ke sini bagi menghindari masyarakat Arab Jahiliyah yang pada saat itu masih belum beriman kepada Allah dan sering melakukan maksiat dan dosa-dosa besar. 

Jabal Nur dan Gua Hira. Untuk mendaki ke puncak memerlukan sekurang kurangnya 1 jam pendakian

Jabal Nur dan Gua Hira ini sangat penting dalam sejarah Islam karana di gua inilah Nabi Muhammad SAW menerima wahyu yang pertama yaitu surat Al' Alaq dari ayat 1 sampai 5 pada hari Isnin 17 Ramadhan bersamaam dengan 6 Ogos 610 M ( tarikh di ingati sebagai Nuzul Quran). Sewaktu itu Rasulullah berumur 40 tahun 6 bulan 8 hari dan beliau sedang kusyuk bertafakur sebelum malaikat Jibrail muncul di hadapan Nabi Muhammad dan berkata  “bacalah” Namun ternyata Baginda Nabi berkata bahawa beliau tidak tahu membaca. Kemudian Jibrail memeluknya erat sebanyak dua kali dan menyuruh Rasulullah membaca ayat yang kemudian menjadi wahyu pertama.   

“Bacalah, dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Paling Pemurah, Yang mengajar (manusia) dengan perantaraan kalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya.”  (QS Al-Alaq: 1-5).

Bingung akan pengalaman yang baru saja ia alami, Nabi Muhammad pulang ke rumah dimana baginda kemudian ditenangkan oleh Khadijah isterinya sebelum akhirnya Nabi Muhammad kembali bertemu dengan malaikat Jibrail ketika Baginda mendengar suara dari langit dan menyaksikan malaikat yang sama duduk di antara langit dan bumi. 

Setelah turunnya wahyu pertama ini, Nabi Muhammad  SAW terus menerus menerima wahyu yang akhirnya dikumpulkan menjadi Al-Qur’an yang kita ketahui sekarang. Kitab yang menjadi bukti keEsaan Tuhan dan mukjizat Al-Qur’an ini tidak hanya disaksikan oleh orang-orang yang hidup di masa turunnya, tapi juga oleh generasi sesudahnya hingga akhir zaman.



Kaulah yang Maha Esa
Kaulah yang Maha Pengasih
Kaulah yang Maha Penyayang
Tiada hidup tanpaMu

Kaulah yang Maha Agung
Kaulah yang Maha Mengetahui
Tuhan dunia akhirat
Tiada aku tanpamu

Bilaku rasa pilu
Bilaku rasa resah
Bilaku kekosongan
Kau tempatku mengadu
Oh tuhan yang satu
Engkaulah tuhan yang satu

Segala puji-pujianku
Tujukan padamu..padamu
Dan hidup dan matiku hanyalah
Untukmu..untukmu...untukmu

Jabal Nur

Lokasi terletaknya Gua Hira

Dikhabarkan pemandangan dari puncak Jabal Nur sangat cantik dan di kala malam kawasannya seolah olah bercahaya. Ada pakej tambahan untuk sesiapa yang suka mendaki dan biasanya jemaah di bawa mendaki selepas waktu tengah malam dan berpeluang untuk menyaksikan matahari terbit dari sini,

Memula macam nak try jugak, tapi sebab kena missed solat subuh di Masjid. Tak jadi ! Sesapa yang berkesempatan boleh cuba ....

bersambung..................

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...